تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836288004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سينماي آوانگارد دهه 20 فرانسه شب هاي روشن


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مروري بر سينماي آوانگارد دهه 20 فرانسه شب هاي روشن
ماني پناهي

خيلي ها معتقدند سينماي اروپا و روسيه در دهه 20، سهم بزرگ تري در شكل گيري ستون هاي هنر سينما دارند و سينماي امريكا به لطف مناطق سرسبز هاليوود كه فوراً به بهشت استوديوهاي بزرگ بدل شد و به سردستگي ديويد وارك گريفيث، تنها بستري را آماده كرده بود تا سينماي اروپا آن را توسعه دهد چراكه عملاً تا سال 1920، سينماي امريكا فقط داشت خود را تكرار مي كرد و اگر از نام هايي چون گريفيث و چاپلين و ستارگاني چون مري پيكفورد و ليلين گيش بگذريم، خيلي زود به جايي مي رسيم كه قدرت استوديوهاي فيلمسازي حرف اول را مي زنند و براي كسي چون گريفيث اين پايان دوره فيلم هاي مستقل و پرهزينه يي است كه تاريخ سينما به آنها مي بالد. تجارت در سينماي امريكا به يك اصل اجتناب ناپذير بدل شده بود. با همه اين اوصاف و حتي با در نظر گرفتن صدمات جنگ عالمگير اول، مي بينيم سينماي اروپا و به طور مشخص سينماي اكسپرسيونيستي آلمان، آوانگارد فرانسه (سوررئاليسم و امپرسيونيسم) و جنبش مونتاژ شوروي خيلي زود توانست، ديدگاه و پايه هاي يك هنر قدرتمند را پايه ريزي كند و باز بديهي است كه نقش گريفيث غيرقابل انكار است هرچند كه معتقد بودند بزرگي و ابتذال با فرمي جدايي ناپذير در وجود او درهم آميخته شده اند. به هرحال خيلي ها اين ايراد را همواره به گريفيث گرفته اند كه دستاوردها و كلاً ذات نبوغ او بيشتر غريزي و وابسته به نوآوري بود تا به ديدگاهي نقادانه و تحليلگرانه؛ چيزي كه در دهه 20 و به لطف سينمايي چون امپرسيونيسم فرانسه سريعاً شكل گرفت و اتفاقاً مارسل لربيه يكي از همين كساني است كه اگر جايگاهي بالاتر از گريفيث نداشته باشد، مقامي نازل تر هم ندارد.

ترس و انزوايي كه جنگ آفريده بود و در ادامه آن، ديدگاه نقادانه يي كه بر پيكره هنر سينما وارد شده بود، به هنرمندان و سينماگران اين امكان را داد تا در امر بازتوليد، پيروي از سبك و فلسفه يي خاص را الگوي خود قرار دهند تا بتوانند به نوعي، انزوا و دليل و ضرورت فيلمسازي را بهتر و دقيق تر تشريح كنند. پس نخستين بارقه هاي تئوري مولف هم زده شد و سينما در تجربي ترين دوران خود به سر مي برد.

اما برگرديم به سراغ مارسل لربيه. قبل از او بايد مختصري به لويي دلوك بپردازيم. همه گير شدن سينما، شايد دليل اصلي حضور سبك هايي چون دادائيسم يا فوتوريسم بر پرده سينما شد. آن هم در زماني كه فرانسه و پاريس به يك قطب اصلي اين نوع سينما تبديل شده بود. لويي دلوك همين جا بود كه نامش يكي از نام هاي معتبر تاريخ سينما شد. او با به راه انداختن مجله «سينما» عملاً نظريه پردازي سينما را آغاز كرد و خيلي ها نظريات زيبا شناسانه او را مقدم بر آيزنشتاين مي دانند. مارسل لربيه يكي از چند شاگرد سرشناسي است كه دلوك در همين دوران به بار آورده بود. در كنار لربيه، نام هايي چون ژرمن دولاك (يك سوررئاليست اصيل) و ژان اپستن (كسي كه بعدها بونوئل بزرگ را تربيت كرد) ديده مي شود. از همين جا هم باز مي توان فهميد روايت هاي روانكاوانه امپرسيونيست ها چگونه مرحله بعدي يعني سينماي سوررئاليستي را بنا ساخت.

لربيه در ابتدا يك شاعر بود و همين موضوع ساختار ذهني او را به نوعي به سمت انتزاع مي برد كه در فيلم هاي او اين موضوع به همراه درونگرايي، كاملاً مشهود است و از ويژگي هاي سبكي او به شمار مي آيد. جالب اينكه او به شدت علاقه مند اقتباس از آثار ادبي بوده. فيلم مرد بزرگ او اقتباسي از بالزاك است يا همين فيلم پول هم اقتباسي از زولا است. در كتب تاريخ سينما، فيلم «زن غيرانسان» او به عنوان آوانگارد ترين اثرش شناخته مي شود كه در آن كسي چون فرنان لژه طراح دكور و نقاشي هاي فيلم بوده است.

اينها همگي به دوران آوانگارد اول بازمي گردد؛ دوراني كه به خاطر حضور لويي دلوك، نقد و نگاه تحليلگرانه به سينما رواج يافت و همين حالا كه در حال خواندن اين مطلب در روزنامه هستيد، بد نيست بدانيد اين موضوع بي تاثير از آثار دلوك نيست. بعد از مرگ او تقريباً در همه روزنامه هاي فرانسوي يك بخش نقد فيلم وجود داشت.

مرحله دوم اين موج آوانگارد هم عملاً به دوران سلطنت سوررئاليسم بازمي گردد كه فيلمسازاني چون رنه كلر و لوئيس بونوئل از آن سر برآوردند.

اما سوال كليدي و اصلي اين است كه چرا جنبش ها و حركات به شدت راديكال هنري، با اين سر و شكل چندان دوامي نياوردند و سبك هاي دوره يي سريعاً به سبك هاي نوعي تبديل شدند؟ يك بخش بي شك به ظهور صدا برمي گردد كه سريعاً روح تازه يي در كالبد سينماي روايي دميد. اما نكته اصلي شايد اين است كه سينماگران مولف و متعهد خيلي سريع توانستند از اين مدل فيلمسازي براي ساخت آثاري شخصي استفاده كنند. در اينجا تنها آن متد و شيوه هاي سبك دوره يي حضور نداشتند، سينماگراني حضور داشتند كه هر چه بهتر قواعد را زير پا مي گذاشتند تا سينمايي بديع را خلق كنند.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن