تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820042765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیوگرافی پل نیومن | آقای تكرارنشدنی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:

[تصویر: 90352.jpg]


امروز هشتادوپنجمین سالروز تولد «پل نیومن»، بازیگر صاحبنام هالیوود و معروفترین چشم آبی تاریخ سینماست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «پل لئونارد نیومن» متولد 26 ژانویه 1926 از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما محسوب میشود كه نقشآفرینی او در فیلمهای گنگستری همچنان در اذهان زنده است.
او در هفت سالگی برای اولینبار در اجرای تئاتر «رابین هود» در مدرسه بهروی صحنه رفت. نیومن در جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی آمریكا خدمت كرد، اما بهعلت ابتلا به كوررنگی از خدمت سربازی معاف شد.
نیومن برای اولینبار در سال 1953 در نمایشی به نام «پیک نیک» به روی صحنه تئاتر رفت و بعد از این نمایش بود که با کمپانی برادران وارنر قراردادی امضا کرد و اولینبار با فیلم «جام نقرهای» در سال 1954 وارد دنیای هنر هفتم شد.
پس از آن با فیلم «كسی آن بالا مرا دوست دارد» (1956) و در ادامه با فیلم «گربه روی شیروانی داغ» (1958) نقش مقابل الیزابت تیلور را بازی كرد.
در دهه 50 «مارلون براندو» سرشناسترین چهره سینمای آمریکا و جهان بود، اما اصول حرفهای كه وی به آن اعتقاد داشت، موجب شد او در هر فیلمی بازی نکند. بههمین جهت تهیهکنندگان بهدنبال چهرههایی شبیه او بودند تا بتوانند جایگزین او كنند.
پل نیومن از معدود بازیگرانی بود كه دوره گذار هالیوود از دهه 50 به دهههای 60 و 70 را با موفقیت گذراند. «تابستان گرم طولانی»، «تیرانداز چپدست»، «پسرها دور پرچم جمع شوید»، «فیلادلفیاییهای جوان»، «بیلیاردباز»، «نغمههای پاریسی»، «پرنده شیرین جوانی»، «هاد»، «نوع تازهای از عشق»، «هارپر»، «لوک خوشدست»، «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «پیروزی»، «گاهی پنداری بزرگ»، «پول توجیبی»، «نیش» و «آسمانخراش جهنمی» از معروفترین فیلمهای این دوره زمانی بودند كه پل نیومن در آنها نقشآفرینی داشت.
نیومن علاوه بر بازیگری، در عرصه فیلمسازی نیز فعال بود و چهار اثر بلند سینمایی از جمله «راچل راچل»(1968)، «تاثیر اشعه گاما بر گلهای همیشه بهاری مردی در ماه» (1972)، «باغوحش شیشهای» و «بازی موش و گربه» را ساخت.
آخرین نقشآفرینی پل نیومن در سینما در سال 2003 رقم خورد كه در فیلم جاده پردیشن» نقش مقابل تام هنكس را بازی كرد و در سال 2007 رسما از دنیای بازیگری خداحافظی كرد.
نیومن در عرصه فعالیتهای انسان دوستانه نیز فعال بود و به پناهندگان در كوزوو و چندین كشور دیگر كمكهای میلیون دلاری انجام داد. او از مخالفین جدی جنگ ویتنام بود كه «ریچارد نیكسون» را برای حمله به این كشور مورد انتقاد قرار داد.
در ژوئن 2008 زمانی كه نیومن برای كارگردانی اجرای تئاتر «موشها و آدمها» جان اشتاینبك آماده میشد، پزشكان از ابتلای وی به سرطان ریه خبر دادند. وی روز 26 سپتامبر 2008 در سن 83 سالگی درگذشت.
پل نیومن طی چند دهه فعالیت سینمایی 10بار نامزد جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش اول شد كه تنها یكبار در سال 1978 برای فیلم «رنگ پول» این عنوان را كسب كرد. البته آكادمی اسكار جایزه انسان دوستانه(1987) و جایزه اسكار افتخاری (1989) را به وی اعطا كرد.
وی در سال 1962 جایزه بافتا و در سال 1995 جایزه خرس نقرهای برلین را برای بهترین بازیگری گرفت. نیومن در سال 1958 بهترین بازیگر جشنواره كن انتخاب شد و چهار جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب در كارنامه افتخارات سینمایی او دیده می شود.
مرور دوباره پیامهای تسلیت و ابراز احساسات بزرگان دنیای سینما پس از درگذشت این بازیگر فقید هالیوود خالی از لطف نیست؛ «جورج كلونی»، بازیگر نامآشنای هالیوود و سفیر صلح سازمان ملل گفت: «نیومن همهچیز را نه فقط برای ما بازیگران، بلكه برای همه فراهم كرد.»
«رابرت ردفورد»، همبازی «پل نیومن» در فیلمهایی چون «بوچ كسیدی و ساندنس كید» و «نیش» گفت: «لحظههایی هستند كه در قالب جمله نمیتوان احساسات را بیان كرد. من دوست واقعیام را از دست دادم. زندگی من و این كشور با وجود او جلوه دیگری داشت.»
«سالی فیلد»، دیگر بازیگر مشهور هالیوود كه در فیلم «فقدان رذالت» با «نیومن» همبازی بود نیز در جملاتی گفت: «بسیار خوشبختم كه با او آشنا شدم. جهان با وجود او خوشتر بود. »
«دانیل كراگ» كه در «جادهای به سوی تباهی» در كنار «پل نیومن» ایفای نقش داشت نیز اظهار كرد: «او یكی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینمای جهان و مردی خوشچهره بود. با مرگ او، یك عصر بازیگری به پایان رسید.»
«ویكتوریا پرینسیپال»، همبازی «نیومن» در فیلم «قاضی روی بین» نیز گفت: «نیومن عرصه بازیگری را برای بسیاری از ما هموار ساخت. سخاوت او برای همه آنهایی كه او را میشناختند، آشكار و برای آنها الهامبخش بود.»
«دان گلیكمن»، رییس انجمن سینمای آمریكا در پیامی به مناسبت درگذشت ستاره سینمای هالیوود اعلام كرد: «او استاد هنر بازیگری بود. هنرمندی كه مورد احترام بازیگران همعصر خود بود و همه علاقهمندان سینما به او عشق میورزیدند.»
«رابرت فارستر»، نایب رییس "انجمن پل نیومن" كه بیش از250 میلیون دلار كمكهای انساندوستانه در جهان داشته است، اعلام كرد: «هنر پل نیومن بازیگری، علاقهاش به رانندگی و عشق او خانواده و دوستانش بودند. اما قلب و روح او به ساخت جهانی بهتر برای همه مردم تعلق داشت.»
«آرنولد شواتزینگر»، بازیگر معروف هالیوود و فرماندار سابق كالیفرنیا نیز در این باره گفت: «او یك مرد انقلابی و انساندوست سخاوتمند بود كه همه او را ستایش میكردند. او میلیونها نفر را با نقشآفرینیهای متفاوتاش سرگرم میكرد و با كارهای انساندوستانهاش، زندگی بسیاری از كودكان را نجات بخشید.»
«بیل كلینتون»، رییسجمهور اسبق آمریكا نیز در پیامی اعلام كرد: «پل نیومن یك سمبل برای آمریكا بود، یك قهرمان برای كودكان و یك نوعدوست فداكار. ما دوست عزیزی را از دست دادیم كه با تلاشهایش، معنای دیگری به جهان بخشید.»







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن