تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805038227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گناه ما در اين شكست ها


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: گناه ما در اين شكست ها
تجربه اندوزي براي آينده را اميد داده بوديم. اما تجربه براي كي و كجا؟ جودو هيچ وقت مدال نياورده اين بار هم مدال نياورد تا باز هم تجربه اندوزي كنيم.


رضا خدادادي: قهرمان سه دوره جهان كف تشك ولو شده و لامپ هاي سقف محل برگزاري مسابقه را مي شمرد.
گزارشگر تلويزيون هاج و واج مانده كه چه بگويد. قهرمان تكان نمي خورد انگار دنيايمان فريز شده. چيزي شبيه يك كارت پستال كه از اتفاق تلخ المپيك براي ميليون ها خانه در ايران ارسال مي شود. قهرمان باخته اما صداي گزارشگر تلويزيوني است كه به لرزه افتاده. دنبال واژه مي گردد. تمام توجيه ها پيش از اين خرج شده. زماني كه تيرهاي تير و كمان بازمان كلاغ را از روي ديوار همسايه انداخت. هنگامي كه قايقران مان از خط پايان مي گذشت و فقط صرف حضور برايمان مهم بود. آنجا بود كه تمام جمله هاي اميدواركننده براي گرفتن زهر شكست را به خورد مخاطبان ورزش دوست خود داده بود.
تجربه اندوزي براي آينده را اميد داده بوديم. اما تجربه براي كي و كجا؟ جودو هيچ وقت مدال نياورده اين بار هم مدال نياورد تا باز هم تجربه اندوزي كنيم. اما بالاخره اين همه تجربه را كجا قرار است خرج كنيم؟ اگر جايش در المپيك نيست، پس كجاست؟ همه دنيا تمام تجارب خود را در دوره چهارساله مي آيند و روي دايره المپيك مي ريزند اما ما همين طور در حال كسب تجربه ايم و شايد اين روند تا قيام قيامت هم بي حاصل ادامه داشته باشد. آقاي گزارشگر اين بهانه را هم در آستين نداشت چون آن را هم جاي ديگري سوزانده بود اما چاره ديگري وجود نداشت. بايد زمين خوردن قهرمان سه دوره جهان را هم توجيه كرد چون پذيرفتن شكست در قاموس ما جايي ندارد. بايد يادآوري كرد كه كشتي فرنگي بيش از سه دهه است كه مدال نگرفته پس اين بار هم روي آن.
از مصاحبه هاي زنده از ورزشكاران خبري نبود و هيچ كدام از ورزشكاران شكست خورده به استوديوي پخش زنده مسابقات در چين دعوت نشدند كه از زبان خودشان بشنويم و ببينيم چه بلايي بر سرشان نازل شده. سياست رسانه اي ما در مقابل پديده اي بزرگ و جهاني مثل المپيك را مي شد در لابه لاي همان هن وهن كردن آن گزارشگر يافت؛ آنجا كه دست و پا مي زد تا دليل و برهاني منطقي و محكمه پسند براي ميليون ها علامت سوال كه پاي گيرنده هاي تلويزيوني شكل گرفته، بيابد. رسانه ها بايد مثل هميشه نقش سوپاپ اطميناني را بازي كنند كه فشار را خالي مي كند و اجازه نمي دهد محيط بيش از اندازه ملتهب شود. سياست لاپوشاني شكست مدت هاست در دستور كار قرار دارد؛ سياستي كه در آن ما هميشه مدعي پيروزي و قهرماني هستيم اما مي بازيم و دليلش يا حق خوري توسط داوران است يا عناد و دشمني با ايران يا سهل انگاري و مصدوميت يا تجربه اندوزي. بايد به جملات رنگ و لعاب زد و از تكرار كلمه شكست پرهيز داشت.
كج رفتاري هاي رسانه اي ما تنها مربوط و محدود به تلويزيون نمي شد. در تمام آن روزها كه ورزشكاران ايراني در حال قلع و قمع شدن در المپيك بودند، تيتر اول نشريات نوشتاري ما مدل ريش فلان بازيكن فوتبال بود و منشور اخلاقي كه آنها را ملزم به يك اصلاح صورت كامل كرده است. قهرمان جهان خاك شد اما دعواي علي دايي و امير قلعه نويي كه دقيقاً بر سر هيچ بود و با ادبياتي به سبك جاهلان دهه هاي گذشته انجام مي گرفت، روي جلد جرايد ورزشي قرار گرفت. اين هم قسمتي از عادت رسانه هاي مكتوب ماست كه به شكست بيش از پيروزي علاقه مند هستند و تنها زماني حواس شان متوجه المپيك شد كه روزهاي ناكامي پشت هم مي گذشت و ناگهان تبديل به روزشمار ناكامي شدند تا تسويه حساب هاي فوتبالي را احتمالاً اينجا پيگيري كنند.
ما كه در نقدهاي خود ورزشكار و مربي و مدير ورزش را هر كدام به نحو و به شكلي مقصر معرفي مي كنيم و زهر نقد خود را به ايشان مي پاشيم بد نيست اگر سهم خود را هم در پديد آمدن اين اتفاق مشخص كنيم؛ آنجا كه ندانسته يك ورزشكار را تا حد يك غول چراغ جادو بزرگ مي كنيم و توقع زايي مي كنيم و بعد ناگهان چشم از شكست اش مي پوشيم و مهر سكوت بر لب مي گذاريم چون اعتراف به شكست و ناكامي را خدشه به روح بزرگ و احتمالاً شكست ناپذيرمان مي دانيم. ما چقدر مقصريم وقتي در تمام طول سال تمام رشته هاي ورزشي را به قالب يك تك صفحه از روزنامه خود فرو مي كنيم در حالي كه فوتبال تا دلتان بخواهد، فضا و تريبون دارد.
فوتبال زهوار در رفته و فكسني خودش چه دارد كه مدل ريش بازيكنش از اهميت برخوردار باشد. چرا وقتي اولويت ما در طول همين دو هفته المپيك هم المپيك نيست، توقع رسيدن خبرهاي خوش داريم.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن