تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812924002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست آينده‌نگري مهدوي و فرصت‌هاي استراتژيك دولت نهم- 3 احمدي‌نژاد آگاهانه بر دو رويكرد تمدني و راهبردي مهدويت تمركز كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست آينده‌نگري مهدوي و فرصت‌هاي استراتژيك دولت نهم- 3 احمدي‌نژاد آگاهانه بر دو رويكرد "تمدني و راهبردي" مهدويت تمركز كرده است
خبرگزاري فارس: قائم مقام دانشكده معارف اسلامي و مديريت با توجه به شرايط امروز جهان جاي دو رويكرد تمدني و راهبردي را در موضوع مهدويت خالي دانست و اظهار داشت: شايد بتوان گفت احمدي‌نژاد روي اين دو رويكرد، آگاهانه، بر اساس مطالعات و با تحليل از شرايط جهاني تمركز مي‌كنند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، غلامرضا گودرزي قائم مقام دانشكده معارف اسلامي و مديريت، در هفتمين نشست مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري براي بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي استراتژيك پيش روي دولت نهم با عنوان "آينده نگري مهدوي و فرصت‌هاي استراتژيك دولت نهم" با اشاره به جريان‌هايي كه در فضاي امروز جهان مي‌خواهند آينده سازي كنند گفت: در مقابل جريان‌هاي آينده ساز دو دسته مي‌توانند مقاومت كنند يكي كشورها و جوامعي كه توان بالايي دارند و دسته دوم جوامعي كه براي خود تصوير روشني از آينده دارند كه در فرهنگ ناب شيعي دقيق‌ترين تصوير از آينده ديده مي‌شود.
گودرزي با يادآوري اينكه موعودگرايي و آينده نگري به معناي الهي به تعبير ديگر آخرالزمان در دنياي غرب طرفداران زيادي پيدا كرده است، افزود: ‌اين اتفاق به سه دليل رخ داده؛ اول اينكه اكنون بشر از ايسم‌هاي مختلف خسته شده و به دنبال نسخه‌هاي جديد مي‌گردد كه البته اديان مدعي‌اند اين نسخه در اختيار آنهاست. دليل ديگر اين است كه نشانه‌هاي آخرالزمان مانند فساد و جنگ و غيره زياد شده است. دليل سوم كه پس از روي كار آمدن دولت بوش پسر به وجود آمد اين است كه افرادي كه معتقد به آينده سازي هستند يعني گروههاي افراطي مسيحيت صهيونيست زمام امور را به دست گرفتند و از انديشه موعودگرايي در غرب براي منافع خود استفاده ابزاري كردند.
وي تصريح كرد: مجموع اين موارد موجب شده كه نخبگان جهان به سمت موعودگرايي الهي و مهدويت گرايش پيدا كنند و از همين جا مي‌بينيم كه دست‌هاي انحرافي در دنيا مشغول به فعاليت شده‌اند.
قائم مقام دانشكده معارف اسلامي و مديريت با توجه به شرايط امروز جهان جاي دو رويكرد تمدني و راهبردي را در موضوع مهدويت خالي دانست و اظهار داشت: شايد از اين باب بتوان گفت آقاي احمدي نژاد روي اين دو رويكرد، آگاهانه، بر اساس مطالعات و با تحليل از شرايط جهاني تمركز مي‌كنند.
وي ادامه داد: رويكرد اول رويكرد تمدني است و اينكه نشان دهيم موضوع مهدويت موضوع يك دين و تفكر نيست و همه انبيا و ائمه اين موضوع را كليدي مي‌دانستند؛ پيامبران سه كار را در اين زمينه انجام داده‌اند اول اينكه پيامبر قبل از خود را تاييد كرده و به پيامبر بعد از خود بشارت داده‌اند، دوم بشارت به پيامبر آخر داده‌اند كه موعود آخر از نسل او خواهد آمد و سوم اينكه به موعود آخر بشارت داده‌اند و با اين نگاه، مهدويت وحدت‌آفرين‌ترين موضوع بين اديان خواهد بود كه بايد روي آن كار كرد.
گودرزي رويكرد دوم را رويكرد راهبردي به موضوع مهدويت دانست و تصريح كرد: موضوع مهدويت اعتقادي است و كسي نمي‌داند چه زماني رخ مي‌دهد و وظيفه ما در برابر موعود، انتظار فعال است؛ حضرت امام (ره) هم اولين بار نگاه راهبردي انقلاب را در اين زمينه اينگونه بيان داشتند و عمل كردند كه انقلاب اسلامي ايران زمينه ساز ظهور است.
وي اظهار داشت: البته اين تيغ دو لبه‌اي هم هست، چرا كه تا مي‌گوييم مي‌خواهيم زمينه سازي كنيم ما را متهم به آينده سازي مي‌كنند، تفكر صهيونيسم خود قائل به آينده سازي است اما ما در تفكر شيعي وظيفه داريم زمينه سازي براي ظهور داشته باشيم.
قائم مقام دانشكده معارف اسلامي و مديريت يادآور شد: اصل نگاه راهبردي در اينجاست كه زمينه‌سازي را تعريف كنيم؛ وظيفه ما تكامل بشر و آگاه كردن مردم در سطح جهان است و وظيفه ما به تعبير درستي كه رئيس جمهور به كار مي‌برند دعوت به امام (عج) است و با اين پذيرش نگاه راهبردي ما شامل دو بخش است؛ اول زمينه سازي براي ظهور و ديگري آگاهي بخشي به امت جهاني با اولويت امت اسلامي.
وي با اشاره به ضعف‌هاي موجود در پيشبرد اين نگاه راهبردي گفت: اول اينكه موضوع مهدويت را كمتر در مجامع علمي و نخبگان مطرح كرده‌ايم، ضعف ديگر اين است كه موسسات و مراكز مرتبط با مهدويت ناهماهنگ و بعضا موازي كاري مي‌كنند و چون جامعه جهاني تشنه است بايد حركت منسجمي از سوي ما صورت گيرد.
گودرزي توجه به جوانان و تعليم و تربيت مهدوي در مدارس و همچنين توجه بيشتر رسانه‌ها به اين موضوع را از ديگر ضرورت‌ها براي پيشبرد اين راهبرد عنوان كرد و با اشاره به رويكرد متفاوت دولت نهم در ترويج گفتمان مهدويت اظهار داشت: اولين نكته حائز اهميت اعتقادات شخص رئيس جمهور است كه البته تفاوت در اين است كه ايشان ضمن اعتقاد به امام زمان و مهدويت، اعتقاد به ضرورت بيان آن دارد. نكته مهم ديگر اين است كه گفتمان مهدويت، گفتمان روز در ميان نخبگان جهاني است و البته با تاخير به كشور ما رسيده است. دولت اكنون از اين گفتمان جهاني استفاده مي‌كند هرچند كه نواقصي وجود دارد و البته قابل رفع است.
وي افزود:‌ محوري‌ترين شعار دولت نهم عدالت است و مقام معظم رهبري بارها تاكيد داشته‌اند مگر مي‌شود صحبت از عدالت كرد و از منشاء آن يعني حكومت مهدوي صحبت نكرد، البته اساسا يكي از دلايلي كه گفتمان مهدويت در جهان رواج يافته موضوع عدالت است.
قائم مقام دانشكده معارف اسلامي و مديريت تصريح كرد: طرح موضوع مهدويت از سوي دولت نهم به دليل بارور شدن بسياري از تلاش‌هاي انقلاب اسلامي نيز هست. از ابتداي انقلاب بسياري تلاش كرده‌اند و موضوع مهدويت را از بحث‌هاي تئوريك و كتابخانه‌اي به عرصه عمل آورده‌اند كه نمونه بارز آن حضرت امام (ره) است. اين حركت آغاز شده و قابل توقف نيست و گفتمان رايج كشور شده است و تداوم خواهد يافت.
وي با اشاره به رويارويي گفتمان مهدويت كه اكنون دولت ايران درصدد ترويج جهاني آن است با گفتمان موعودگرايي غرب تاكيد كرد: ازچندين سال پيش غربيها فهميده بودند كه گفتمان مهدويت كه از سوي ما مطرح مي‌شود بسياري از معادلات آنها را به هم خواهد ريخت و بر اين اساس سعي مي‌كردند در قالب بسياري از فعاليت‌هاي آكادميك به اين موضوع بپردازند و فعاليت‌هايي هم براي اين مقابله انجام دادند كه البته نبايد فراموش كرد كه در حوزه مطالعات مهدويت اتفاقاتي مي‌افتد كه از باب عنايات الهي است و همين معادلات آنها را به هم مي‌ريزد.
گودرزي تصريح كرد: اكنون اين دو رويكرد وارد كارزار جدي شده‌اند اما هنوز با هم درگير نشده‌اند. از زمان بوش پسر تلاش شد كه اين رويكرد را در عرصه سياسي وارد عمل كنند و 11 سپتامبر نقطه عطف اين جريان است و آنها پيشتر احتياط مي‌كردند و رسما وارد كارزار نمي‌شدند. اما از 11 سپتامبر با تمام ابزارهاي خود وارد شدند تا حريف را قبل از به ميدان آمدن از ميدان به در كنند؛ البته آنها موفق به اين كار نشدند چون عنايات الهي را نمي‌توان نفي كرد و نتيجه اين شد كه پرسشگري جهان در اين زمينه بيشتر شد ما هم در اين سو قوي‌تر شديم اما هنوز تا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله داريم.
وي با تاكيد بر اينكه مقام معظم رهبري در اين زمينه از همه چندين گام جلوتر هستند و اين مباحث را از چندين سال پيش با ظرافت مطرح كرده‌اند، خاطرنشان كرد: اكنون صحنه مبارزه تغيير كرده و از فاز نظامي به فاز انديشه‌اي باز گذشته است و لذا بايد خود را به اين ابزار تجهيز كنيم.
انتهاي پيام/
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن