تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816661689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلهاي رنگارنگي كه به زباله تبديل مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گلهاي رنگارنگي كه به زباله تبديل مي شوند
گل از لطيف ترين مخلوقات الهي است كه با ديدن و لمس آن انبساط خاطر و وارهيدن از غمها در جان آدمي مي نشيند اما تصور اينكه بخش عمده اي از اين لطيف ترين مخلوق خدا تبديل به زباله مي شود حسي ناگفتني در انسان برمي انگيرد.
به گزارش خبرگزاري مهر در اراك اينكه به زيباييهاي گل بينديشيم و اين واقعيت كه بخش عمده اي از گل ايران به ضايعات تبديل مي شود حس دو گانه و آزاردهنده اي در انسان ايجاد مي كند كه كاش واقعيت نداشت اما بايد اين واقعيت تلخ را كه حدود 40 درصد از گلهاي طبيعي توليدي در ايران به ضايعات و زباله تبديل مي شوند قبول كرد. ضايعاتي كه نه تنها زيبا نيستند و نشاني از چهره محبوب ندارد بلكه زشت و دل آزارند و بايد دور ريخته شوند.
به گفته رضا مهرباني رئيس اتحاديه گل و گياه كشور مسائل مختلفي از جمله حمل و نقل غير استاندارد سنتي بودن بازارها نگهداري و عرضه توليدات سبب مي شوند كه سالانه 40 درصد توليدات گل كشور به هدر رود .
با توجه به اينكه صادرات گل در سال گذشته به بيش از يك ميليارد و 500 ميليون شاخه رسيد با يك حساب سرانگشتي مي توان تخمين زد چه ميزان پول و سرمايه قرباني عدم نگهداري مناسب توليدات شده است .
روايت گلهاي چشم نواز آرام بخش همان روايت محصولات ديگر كشاورزي است كه سالانه با ضايعات 18 درصدي روبروست كه بايد چاره اي براي آن انديشيد.
ضايعات مي تواند علل بيولوژيكي ميكروبيولوژيكي شيميايي مكانيكي و فيزيكي داشته باشد يا به دلايلي چون كافي نبودن مهارتهاي برداشت بسته بندي فقدان انبار و امكانات حمل و نقل كمبود تجهيزات خشك كني محصول و سيستم فرآوري بازگردد.
عدم تعريف استانداردهاي قانوني و نبود مديريت توليد در ايجاد ضايعات نقش موثري دارد و در اين ميان نبايد نقش موثر كمبود صنايع تبديلي و تكميلي در افزايش ضايعات محصولات كشاورزي را از نظر دور داشت .
آمار نشان مي دهد در كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته 70 تا 80 درصد توليدات فرآوري مي شود در حالي كه اين رقم در كشور ما زير 40 درصد است .
ايران از نظر توليد گل و گياه در مقام هفدهم دنيا و از نظر صادرات در رديف يكصد و هفتم جهان قرار دارد اين در حالي است كه كشورهايي مانند هندوستان و تركيه بين سه تا پنج ميليارد دلار از صادرات گل درآمد ارزي دارند.
آمار توليد و صادرات گل در استان مركزي به روايت رئيس هيئت مديره اتحاديه توليدكنندگان گل و گياه محلات حاكي از آن است كه سال گذشته 380 ميليون گل شاخه بريده 40 ميليون انواع گل گلداني و فضاي سبز حدود چهار ميليون انواع گل هاي آپارتماني و 25 تن انواع بذر در شهرستان محلات توليد شد كه حدود 19 ميليون دلار آن به صورت زميني به كشور عراق و كشورهاي حاشيه خليج فارس و كشورهاي مشترك المنافع صادر شده است .
غلامعلي ابراهيمي بالابودن بخشي از هزينه هاي توليد را ناشي از عملكرد سنتي در حوزه پرورش گل و گياهان زينتي خواند و افزود : بالا بودن هزينه هاي توليد در داخل و عدم توجه به توليد مكانيزه قدرت رقابت در بازارهاي جهاني را گرفته در حاليكه اگر هزينه هاي توليد كاهش يابد تمامي توليدات قابل رقابت خواهد بود.
ابراهيمي مهمترين عامل براي رقابتي شدن توليدات را كاهش تعرفه هاي دولتي (همچون آب برق گاز و ...) عنوان كرد و افزود : اگر تسهيلات در نظر گرفته شده براي مكانيزه كردن گلخانه ها سود كمتر و بازپرداخت طولاني تر داشته باشد محصول توليدي جايگاه بهتري در بازارهاي جهاني دارد.
وي معتقد است : تبديل گلخانه ها از سنتي به مدرن هزينه سنگيني دارد كه در توان توليدكنندگان نيست و تسهيلات در نظر گرفته شده در اين زمينه دوره بازپرداخت كوتاه مدت و سود بالا دارد كه توليد كنندگان توانايي بازپرداخت آن را ندارند.
نقطه ضعف ديگر گل كاري در ايران به روايت گلكاران هلند ايران يعني شهرستان محلات صادرات خام و فرآوري نشده گل از ايران به كشورهاي ديگر است .
تنها در حوزه نفت گريبانگير صادرات خام نيستيم در گل سنگ و برخي محصولات ديگر نيز گرفتار همين تنبلي و توسعه نيافتگي هستيم .
به عقيده كارشناساني كه صادرات چند شاخه گل را به ميزان يك بشكه نفت مي دانند عدم فرآوري گل يكي از آسيبهاي صادرات گل است چنانكه اين صادرات به چند چرخش به كشورهايي مانند هلند و جنوب شرق آسيا ارسال مي شود و با بسته بندي و فرآوري مناسب به چندين برابر قيمت صادر شده از ايران به فروش مي رسد و بازتكرار قصه تكراري ...
تنوع در نوع گلها و رنگهاي طبيعي از ويژگيهاي ممتاز گل ايران است . از سويي ايران در يك منطقه پر رود با طول روز بلند و روشنايي آفتاب قرار دارد و از اين نظر مي تواند در بسياري از هزينه هاي مربوط به گرم كردن و روشن نگه داشتن گلخانه ها كه براي كاشت و تكثير گياهان زينتي اهميت زيادي دارد صرفه جويي كند از سوي ديگر موقعيت ايران به دليل قرار داشتن در كنار كشورهاي پر مصرف گل و گياه از نظر اقتصادي حائز اهميت است .
كشورهايي نظير هلند به دليل فقدان تنوع اقليمي و كمبود زمين زير كشت از تركيبات ژنتيكي در توليد و پرورش گل و گياه استفاده مي كنند اما ايران با دارا بودن تنوع اقليمي و استعداد پرورش انواع گوناگون گل و گياهان بدون احتياج به اين تركيبات داراي پتانسيلهاي بسيار قوي در پرورش انواع گياهان است .
كشور ما در شرايط موجود با بيش از پنج هزار هكتار زمين زير كشت گل و گياه با شرايط 16 سال پيش كشور هلند در سال 1991 از نظر مقدار زير كشت برابري مي كند . هم اكنون بيش از 600 توليد كننده گل و گياه در كشور فعاليت مي كنند و تنها در دو بازار شهيد محلاتي و امام رضا روزي دو ميليون شاخه گل عرضه مي شود.
حوزه خليج فارس و كشورهاي آسيايي بهترين بازارها براي صادرات گل است كه توسعه اين امر نيازمند توليد نگهداري و صادرات به شكل مناسب به اين كشورهاست با اين حال ميزان سهم ايران از بازار هشت ميليارد دلاري كمتر از 50 ميليون دلار در سال است .
توسعه صنايع تبديلي و تكميلي ايجاد سردخانه هاي مناسب و استاندارد و... از جمله مواردي است كه توجه به آن در حوزه توليد نگهداري و جلوگيري از ضايعات و صادرات مي تواند راهگشا باشد.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن