تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815300516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
طليعه هفته جاري با ميلاد خجسته مهر فروزان آفرينش حضرت مهدي موعود(عج ) مقارن گشت و ايران اسلامي هزارويكصد و هفتادوچهارمين سالگرد ولادت فرخنده آن ذخيره الهي و ولي الله الاعظم را به جشن و شادماني برگزار كرد. شهرها و خيابانها آذين بسته شد و در مجالس و محافل اعتقاد مردم شريف ايران به مهدويت به نمايش درآمد و جهانيان را متوجه اين عقيده شور آفرين و حركت ساز كرد ولي آيا برگزاري اين گونه مراسم تنها وظيفه اي است كه ما شيعيان نسبت به امام زمان خويش و استقرار حكومت عدل جهاني و اقامه كمالات ديني و اخلاقي داريم طبعا اين حركت هاي مقطعي از سرشور و دلدادگي نخستين و كمترين اقدامي است كه مي توان در جهت توجه عمومي به اين اصل بنيادين داشت ولي اگر قرار باشد كه فقط به يك روز از سال و در حد مختصر اكتفا كرد و فرهيختگان و انديشه ورزان جامعه به نهادينه كردن اصل انتظار و موضوع مهدويت عنايت لازم و هميشگي را نداشته باشند و غبار از چهره آن برنگيرند طبعا همين خواهد شد كه امروز در جامعه شاهد آن هستيم . يعني به جاي همسويي با اصل مهدويت شاهد زاويه گرفتن و مهجورماندن از بركات حركت آفرين آن خواهيم بود.
متاسفانه « ظاهر گرايي » و « نمادگرايي » در اين باره ما را به جايي رسانده كه نيازمند بازخواني اين تفكر ناب و اصيل و توجه عميق به مباني فكري آن هستيم . بايد اذعان كرد الگوهاي رفتاري ما با الگوهاي رفتاري جامعه اي كه در انتظار ظهور منجي بشر به سر مي برد و بايد در جهت اقامه حق عدالت و اخلاق تلاش كند تفاوت بسياري دارد. ما اكنون نياز شديد به آگاهي بخشي روشنگري و تبيين مسئوليتها و رسالتهاي تاريخي عصر غيبت داريم تا بتوانيم جامعه را از جهل و جمود به سوي كمال و پويايي حركت دهيم . اينكه فاصله زماني و تاريخي ما با عصر ظهور زياد است يا كم و امام زمان (عج ) كي ظهور خواهند كرد ارزشي معرفتي را بر ما نخواهد افزود بلكه آنچه اهميت دارد بررسي فاصله ميان خود و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيم با معيارها و ملاكهاي جامعه ايده آل مهدوي است .
با كمال تاسف بايد پذيرفت ما با اين آرمان واقعي بشر و آينده روشن و سرشار از عدالت فاصله بسيار داريم و به فرموده رهبر معظم انقلاب انتظار فرج يعني ايجاد و حفظ آمادگي همه جانبه فردي و اجتماعي و تلاش در مسير تحقق عدل و داد و به همين علت همه بايد در مقابل انحرافاتي كه دشمنان درصدد ايجاد در اين تفكر اصيل هستند هشياري لازم را داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي در عين حال كه عشق و ارادت روزافزون ملت ايران به وجود مقدس حضرت حجت را از بركات توجه و نگاه مهربانانه آن حضرت خواندند بر لزوم قدرشناسي اين نعمت بزرگ و هوشياري آحاد مردم در مقابل سودجويان و دكانداراني كه مفهوم انتظار را مايه فريب مردم قرار داده و اشاره كردند افزودند : ادعاي رويت ارتباط تشرف دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتداي به آن حضرت در نماز ادعاهايي حقيقتا شرم آور و پيرايه هاي باطلي است كه ممكن است حقيقت روشن انتظار را در چشم و دل انسان هاي پاك نهاد مشوب كند. ايشان تلاش براي زدودن پيرايه ها خرافه ها ادعاهاي دروغين كج فهمي ها و بدفهمي ها را از عقايد روشن و مستدل تشيع و از وظايف مجموعه هاي فرهنگي دانستند و خاطرنشان كردند : اگر اين عقايد درست منتقل شود خردمندان و انديشمندان عالم آنها را تصديق و تاييد مي كنند.
در اين هفته پس از اظهارات گستاخانه و غير مسئولانه رحيم مشايي معاون رئيس جمهور درباره دوستي با مردم اسرائيل شاهد واكنش وسيع و قاطع مراجع علما احزاب نمايندگان مجلس و قاطبه مردم ايران بوديم كه اين اظهارات را محكوم و ضمن خودسرانه خواندن آن خواستار بركناري وي شدند ولي او همچنان با برخورداري از حمايتهاي پيدا و پنهان رئيس جمهور به خواست ملت دهن كجي كرد و آنرا به سخره گرفت لذا افكار عمومي از آقاي احمدي نژاد به عنوان مسئول بالاتر او انتظار دارد به جاي سكوت حمايت آميز در قبال اظهارات معاونش در برابر اراده و خواست مردم تمكين كرده و بيش از اين اجازه ندهد كه مواضع امام رهبري و نظام اسلامي بازيچه افكار افرادي در جايگاه رسمي معاونت رياست جمهوري قرار گيرد. مردم انتظار دارند رئيس جمهور با برخورد قاطع با معاون خود ثابت كند كه هيچگونه تعصب جناحي فاميلي همكاري و دوستي را بر معيارها و مواضع اصولي نظام جمهوري اسلامي ترجيح نمي دهد.
در زمينه رويدادهاي خارجي استعفاي ژنرال پرويز مشرف در پاكستان ادامه بحران گرجستان و تداوم نابساماني در عراق در صدر خبرهاي رسانه ها قرار داشت .
ژنرال مشرف در اين هفته پس از كش و قوس هاي فراوان با مجلس و احزاب مخالف دولت سرانجام به زانو درآمد و بعد از 9 سال حكومت با قدرت خداحافظي كرد. ظاهر قضيه اينست كه وي براي اينكه از سوي مجلس استيضاح نشود و اسمش به عنوان اولين رئيس جمهور استيضاح شده پاكستان ثبت نشود آبرومندانه بدون آنكه اجزاي عملكردش به نقد كشيده شود از سمت خود كناره گيري كرد. وي روز دوشنبه در نطق تلويزيوني خود ادعا كرد « به خاطر منافع ملت از مقام خود كناره گيري مي كنم خود را بدست مردم مي سپارم بگذاريد مردم درباره من قضاوت كنند » .اين سخنان مشرف به هنگام خداحافظي از قدرت بيانگر اين نكته است كه وي ظاهرا بخاطر منافع ملي پاكستان در يك حركت آرام از سمت رياست جمهوري كناره گيري كرد ولي مسائل پشت پرده از منويات آمريكا و تلاطم سياسي غيرقابل حل در پاكستان خبر دارد.
واقعيت اين است كه مشرف در پاكستان با كودتا عليه دولت نوازشريف با شعار مبارزه عليه فساد و ايجاد دمكراسي روي كار آمد ولي پس از به قدرت رسيدن با پيگيري سياستهاي آمريكا نقش خود را به عنوان يكي از متحدان كليدي آمريكا به نمايش گذاشت . وي كه براي روي كار ماندن در پاكستان مشكلات زيادي از قبيل سه بار ترور ناموفق و كشمكش هاي سياسي را پشت سرگذاشته بود پس از ترور بي نظير بوتو در مسيري قرار گرفت كه از همان زمان شمارش معكوس براي بركناري او آغاز شد.
اكنون با استعفاي ژنرال مشرف معادله حضور نظاميان در راس هرم قدرت در پاكستان بهم خورده و ظاهرا نوبت به سياستمداران غربگرا رسيده ولي بافت سنتي حكومت در پاكستان به نحوي است كه تصور عدم حضور نظاميان در صحنه هاي قدرت به سادگي امكانپذير نيست . از سوي ديگر بطور قطع پاكستان در روزهاي آينده تحولات جديدي را تجربه خواهد كرد.مهم ترين سئوال اينست كه پاكستان بدون مشرف چه چهره اي پيدا خواهد كرد قطعا بايد منتظر ماند و ديد كه چه كسي جايگزين وي خواهد شد و آيا با خداحافظي مشرف نواز شريف به دوستي با حزب مردم ادامه خواهد داد يا نه اگر نوازشريف ائتلاف خود با آصف علي زرداري را بهم بزند آينده روشني نمي توان براي پاكستان انتظار داشت .
جنگ گرجستان و اوستياي جنوبي از رويدادهاي مهم و پردامنه اي بود كه ابعاد آن به اين هفته نيز كشيده شد. گرچه به ظاهر اين حادثه موضوعي منطقه اي و در حد جنگ ميان گرجستان و روسيه بر سر جمهوري خودمختار اوستياي جنوبي بود اما به اعتراف رسانه ها و محافل غربي به صحنه اي آشكار از جنگ آمريكا و روسيه در حيات خلوت اقمار سابق مسكو تبديل شد كه بازنده سياسي اين جنگ خونين كسي جز آمريكا نبود. بحران اوستياي جنوبي نشان داد كه اين جنگ با هدف ضربه زدن به توازن كلاسيك قدرت در منطقه قفقاز و بدست گرفتن اداره منابع اقتصادي و تحميل حضور جدي آمريكا در همسايگي مسكو صورت گرفت ولي با به صحنه آمدن پرقدرت نظاميان روسيه ضربه مهلكي به سياستهاي فرامنطقه اي آمريكا و ديپلماسي مداخله جويانه كاخ سفيد وارد شد. به اين ترتيب و با اشغال اوستياي جنوبي و بخش هايي از گرجستان توسط ارتش روسيه آمريكا نه تنها نتوانست مرحله اول سلطه بر منابع قفقاز را جامه عمل بپوشاند بلكه از لحاظ سياسي نيز قدرت چانه زني و حضور خود را نيز در منطقه آسياي ميانه از دست داد.
در هفته جاري عراق نيز در صحنه امنيتي كماكان شاهد وقوع انفجارهاي متعدد و تداوم ناامني بود. اين بار تروريستهاي مورد حمايت آمريكا با بمب گذاري در ميان زائران كربلا 26 زن زائر را كه طبق سنت همه ساله با پاي پياده براي تبريك ميلاد امام زمان (عج ) راهي كربلاي معلي بودند به شهادت رسانده و اوج قساوت و ددمنشي خود را به نمايش گذاشتند. در عرصه سياسي نيز موضوع تحميل توافقنامه امنيتي بلندمدت آمريكا به عراق از موضوعات مورد بحث است كه برخي سياستمداران وابسته عراقي و سياست پيشگان كرد از آن حمايت مي كنند و در صورت امضاي آن عراق به يك مستعمره آمريكا در منطقه تبديل خواهد شد.
از سوي ديگر موضوع ادعاي جديد كردهاي مورد حمايت آمريكا بر سر مالكيت شهر كركوك عراق و زمينه سازي براي انضمام آن به كردستان عراق دور ديگري از تنش هاي سياسي را در اين كشور رقم زده است . قطعا تحميل اين سوژه جديد به فهرست معضلات سياسي موجود در عراق اين كشور را با بحران جديدي مواجه خواهد ساخت . اين شهر نفت خيز 900 هزار نفري كه تركيبي از اعراب تركمن ها و كردها را در خود جاي داده سالها جزيي از عراق يكپارچه بوده ولي اكنون با تحريكات كردها و طمع آمريكائيها به مناطق نفت خيز عراق به يك غده چركين براي ايجاد بي ثباتي سياسي و قومي تبديل شده كه مي تواند عامل محرك يك جنگ داخلي در عراق باشد. در اين ميان نقش كردها در ايجاد اين بي ثباتي قابل تامل است چرا كه با شايعه بيماري لاعلاج جلال طالباني كه يكي از رهبران معتدل و ميانه روي آنها محسوب مي شود و جابجايي احتمالي در رهبري كردهاي عراق مي تواند دست آمريكا را در عراق براي ايجاد بي ثباتي بيشتر باز بگذارد.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن