تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805572552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسجد نبايد جولانگاه احزاب باشد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مسجد نبايد جولانگاه احزاب باشد
اينكه تحرك جدي در مساجد به عنوان كانون هاي اصلي تفكر اسلامي به وجود آمده بسيار ارزشمند است.


هموطن آنلاين _رئيس مجلس شوراي اسلامي در ششمين همايش بزرگداشت هفته جهاني مساجد گفت: جايگاه و تراز مسجد، رهبري فكري جامعه است در حالي كه احزاب در پي تربيت مديران براي به دست آوردن قدرت هستند و مسجد نبايد جولانگاه احزاب باشد.
علي لاريجاني با اشاره به گزارش عملكرد رئيس سازمان رسيدگي به امور مساجد افزود: اينكه تحرك جدي در مساجد به عنوان كانون هاي اصلي تفكر اسلامي به وجود آمده بسيار ارزشمند است.
وي با اشاره به انديشه هاي مرحوم علامه طباطبايي گفت: ايشان در جايي در گفتگو با يك اسلام شناس فرانسوي گفته بود تفاوت تفكر اسلامي با ساير اديان الهي در اين است كه مسلمان همه جا و همه وقت مي تواند با خدا ارتباط برقرار كند و اين ويژگي ممتاز تفكر اسلامي است.
لاريجاني ادامه داد: از طرف ديگر آيات و روايات بسياري در مقام و جايگاه بلند مسجد و حضور مسلمانان در مسجد وجود دارد، با اين همه اين دو امر نه تنها متباين هم نيستند بلكه مكمل هم هستند چون آيين اسلام آيين جمع گراست.
رئيس مجلس گفت : جدا از محاسني كه در باب سياست و اجتماعيات مساجد گفته شده است مسجد خاص تعالي نفوس مستعد نيز هست و از طريق آن ارتباط با خدا قوي تر و ويژگي تاثيرگذاري نفساني در جمع حاضر مي شود.
وي افزود: درصدر اسلام مساجد جايگاهي متعالي و نقش هاي متنوعي داشتند ولي در تطور تاريخي، شرايط تغيير كرد؛ آن زمان اداره حكومت هم از درون مساجد بود ولي امروز حكومت و دولتمردان جايگاه خاص خود را دارند و در دارالاماره هاي خودشان هستند.
لاريجاني اضافه كرد: احزاب هم جايگاه خودشان را دارند، كاركرد مسجد همانند كاركرد حزب نيست چرا كه احزاب ادعاي اين را دارند كه چگونه قدرت را در دست بگيرند و براي قدرت مدير تربيت كنند درحالي كه تراز مسجد بسيار بالاتر است و تراز رهبري فكري جامعه را دارد و جولانگاه احزاب نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما امروز در مختصات جديدي هستيم كه نخست بايد اين مختصات را بشناسيم و وضع حريف را درقبال تفكر اسلامي درك كنيم؛ آنها امروز با نظريه جهاني سازي و يكجانبه گرايي و نظريه پيش دستانه ادعاي رهبري جهان را دارند و سعي مي كنند با اشاعه پلوراليزم اسلامي سيادت جهان اسلام را كمرنگ كنند.
وي افزود: آنها در تثبيت ايده خود تلاش و اين طور وانمود كنند كه لزومي ندارد مسلمان در چارچوب يك حقيقت قرار بگيرد و بايد تنوع فكري داشته باشد؛ آنها از نظر سياسي هم سكولاريزم را در جهان اسلام دنبال مي كنند چون خطر بيداري جهان اسلام را حس كرده اند.
لاريجاني ادامه داد: خطر اصلي براي دشمنان اسلام و مدعيان رهبري جهان عنصر جهاد اسلامي است و از آنجا كه اين عنصر براي جهان اسلام حيات بخش است مي خواهند جوانان را درباره آن دچار نسيان كنند.
وي با اشاره به اينكه در طول تاريخ، اقتدار با تعاريف متفاوتي از جمله قدرت نظامي، قدرت اقتصادي و قدرت علمي تعريف شده است گفت: بعد از فروپاشي شوروي، امريكا تصور مي كرد كه با امتزاج هر سه قدرت مي تواند رهبري جهان را به دست آورد ولي شكست او در عراق، افغانستان و لبنان نشان مي دهد اين قدرت ها به تنهايي پاسخگو نيست و فراتر از اينها بايد قدرت خطرپذيري را نيز در دست داشت.
لاريجاني گفت: قدرت خطرپذيري در اختيار كساني است كه اهل جهاد باشند به همين دليل آنها در صدد از بين بردن عنصر جهاد در جهان اسلام هستند و با مترادف كردن روحيه شهادت طلبي با تروريسم سعي مي كنند جوانان را از اين فكر دور نگه دارند.

ميزان ارزيابي دولتمردان به توان آنها در كارهاي اجرايي است
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در تشريح وظايف و انتظارات از ائمه جمعه و جماعات گفت: شما مسئول پاسخگويي به مسائل اجرايي نيستيد، دولت ها بايد پاسخگو باشند، ميزان ارزيابي دولتمردان به نظريه پردازي آنها نيست، به توان آنها در كارهاي اجرايي است.
علي لاريجاني افزود: نظريه پردازي كار علماست البته نمي گويم دولت ها نبايد نظر بدهند ولي اين كار وظيفه ذاتي آنها نيست و آنها بايد پاسخگوي مثلا افزايش تورم و كمبود برق باشند؛ به هر حال بايد اين فهم را در جامعه ايجاد كرد كه هر چيز جاي خود را دارد.
وي خطاب به ائمه جمعه و جماعات گفت: هرچند شما به طور طبيعي پاسخگوي سوالات مردم هستيد ولي مسئول اجرايي نيستيد و بايد اين را به جامعه شناساند.
لاريجاني ادامه داد: مسجد جاي عقايد مختلف سياسي است ولي جاي احزاب و توپخانه و جولانگاه آنها نيست؛ مسجد فراتر از احزاب بايد امهات امور را دنبال كند و بر مباني جمهوري اسلامي و آينده جمهوري اسلامي و مسائل جهان اسلام متمركز شود؛ مسجد جاي تربيت انسان هاي بصير از نظر سياسي و ديني است و نه جاي دعواهايي كه امروزه در عرصه سياسي وجود دارد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: دولت ها عنصر موثري در دنياي اسلام هستند و به طور كلي تمايل دارند بر مساجد تسلط داشته باشند و از آنجا كه در بيشتر كشورهاي اسلامي دولت ها زد و بندهايي با قدرت هاي جهاني دارند، تمايل دارند به نوعي مساجد را كه هدايت كننده معنوي جامعه و مردم هستند در اختيار بگيرند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: متاسفانه بعد از انقلاب به ظرفيت مساجد به خوبي توجه نشد و سرمايه گذاري لازم براي استفاده از توانايي فرهنگ سازي مساجد صورت نگرفت؛ امروز از طرفي نيروهاي فهيم در حوزه هاي علميه تربيت مي شوند كه مي توانند سرمايه بزرگي براي پيوند درست با توده هاي مردم باشند اما از طرف ديگر اين سرمايه هاي فرهنگي هم مسائل و مشكلاتي دارند؛ براي مثال همان طور كه آقاي ابراهيمي (رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد) اشاره كرد، بسياري از ائمه جمعه و جماعات حتي مسكن ندارند؛ امروز مي دانيم كه وضع مسكن چگونه است.
لاريجاني تاكيد كرد: بايد وضع مساجد را واقعي تر ببينيم تراز كار مساجد تراز فكري است و مساجد اولا مسئوليت هدايت فكري جامعه و مردم را برعهده دارند كه اين فقط كار علماي مخصوص است و هر كسي نمي تواند در اين باره صحبت كند؛ اداره جهان با حرف هاي سست و حقير امكان پذير نيست اگر كسي مدعي است كه مي تواند در شرايط جهاني حرف بزند، هم بايد اسلام شناس باشد و هم مسائل زيربنايي جهان غرب را به خوبي بشناسد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با تاكيد بر اينكه بايد در مساجد فكر اسلامي و فكر سياسي را تعميق كرد گفت: براي اين كار گام اول جذب جوانان به مسجد و فرهنگ سازي براي آنهاست و مسائل زيادي از جمله نوع رفتار امام جماعت، تدبر و دورانديشي او و امكانات و اجراييات مساجد دخيل هستند اما گام دوم تلاش براي رسوخ فكر ديني در افراد است.
وي ادامه داد: بسياري از كج روي ها از حرف هاي روبنايي، سست و پوپوليستي ايجاد مي شود، اينها بادهاي موسمي است و ما بايد از زمانه پند بگيريم؛ مگر نه اين است كه انحراف فكري فرقان در بعضي مساجد ايجاد شد؟
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به ائمه جمعه و جماعات گفت: شما سربازان رهبري هستيد نه سربازان مجلس و دولت، و همه نهادهاي حكومتي و دولتي وظيفه دارند به شما كمك كنند؛ من به استقلال مساجد و حوزه هاي علميه به جد معتقدم و فكر مي كنم هر چند نظام هاي دولتي و پارلماني تغيير مي كنند ولي نظام هاي فكري ما كه هميشه باقي مي مانند بايد مستقل عمل كنند.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن