تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812554738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عامل جهش شديد قيمت مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: عامل جهش شديد قيمت مسكن
نقدينگي !تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:گزارش يك دستگاه دولتي از دلايل افزايش قيمت مسكن حاكي است: طي دو دهه گذشته به دليل افزايش بيش از حد نقدينگي خصلت سرمايه‌اي مسكن همواره موجب تشديد نوسانات اين بازار شده است.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، در اين گزارش آمده است: طي 10 سال گذشته سهم مسكن از تشكيل سرمايه‌ ثابت 20 تا 30درصد بوده است. سهم اين بخش از اشتغال كشور 11درصد، تسهيلات بانكي 21 الي 24درصد و كل نقدينگي كشور 20 تا 30درصد بوده كه سهم دولت از كل سرمايه‌گذاري در بخش مسكن در 10 سال گذشته بين 61صدم درصد تا 9/2درصد بوده است.

اين گزارش حاكي است: نگاهي به شاخص‌هاي خانوار و موجودي مسكن در سال 85 نيز خالي از لطف نيست. متوسط نرخ رشد خانوار اعم از شهري و روستايي طي 10 سال گذشته 6/3درصد و متوسط نرخ رشد واحدهاي مسكوني 99/3درصد بوده است. بر اين اساس شاخص تراكم خانوار در واحد مسكوني بيانگر آن است كه در اين مدت به لحاظ توليد و عرضه مسكن روند خوبي اتفاق افتاده و نرخ رشد مسكن از نرخ رشد خانوار پيشي گرفته است.

بنابراين گزارش، سهم بالاي هزينه مسكن در سبد هزينه خانوار به عنوان يكي از خصوصيات ساختاري بخش مسكن قابل توجه است. ميانگين هزينه مسكن در سبد خانوار طي 10 سال اخير به حدود 30درصد بالغ مي‌شود كه اين سهم براي گروه‌هاي كم‌درآمد به‌طور ميانگين تا حدود 40درصد نيز افزايش مي‌يابد. در كلان‌شهرها بويژه تهران اين رقم به مراتب بالاتر و تا 70درصد به طور ميانگين مي‌رسد. سهم هزينه مسكن در سبد خانوار در سال 75 حدود 4/27 و در سال 85 نزديك 5/28درصد برآورد مي‌شود.

بنابراين گزارش عوامل موثر بر بازار مسكن از سمت تقاضا به دو دسته تقسيم مي‌شوند كه شامل تقاضاي واقعي به معناي تقاضاي ناشي از نياز خانوار و ديگري تقاضاي سرمايه‌اي يعني تقاضا به جهت حفظ ارزش دارايي است. عوامل موثر بر قيمت مسكن شامل عوامل درون بخشي و برون بخشي است. عوامل درون بخشي موثر بر اين قسمت شامل قيمت زمين، قيمت بهاي مصالح، هزينه دستمزد، انتظارات قيمتي و عوارض‌ها و انشعابات محسوب مي‌شود.

از عوامل برون بخشي موثر بر قيمت مسكن مي‌توان به حجم نقدينگي، بازار سرمايه، بازار طلا، بازار فعاليت اقتصادي، تورم عمومي، نرخ سودآوري ساير بخش‌ها، سود سپرده بانك‌ها، تحولات بازار ارز و تحولات سياسي اشاره كرد. طي دو دهه گذشته به دليل افزايش بيش از حد نقدينگي، خصلت سرمايه‌اي مسكن همواره موجب تشديد نوسانات اين بازار شده است.

اين گزارش حاكي است: مازاد نقدينگي موجود در جامعه در غياب بازار سرمايه كارآمد به دليل ويژگي‌ها و امكانات بالقوه جذب سرمايه در بخش‌هاي مسكن و اقتصاد سايه‌اي عمدتا جذب اين دو بخش مي‌شود. حال چنانچه با اعمال سياست‌هاي ويژه حركت مازاد نقدينگي به سمت مسكن متوقف يا كند شود بايد همزمان ساير بخش‌ها فعال شده و نقدينگي را جذب كند در غير اين صورت عدم جذب آن در ساير بخش‌هاي اقتصادي، لاجرم مازاد نقدينگي به سمت بخش اقتصادي سايه‌اي حركت مي‌كند.

در مجموع در شرايطي كه در سطح اقتصاد كلان كشور سياست افزايش حجم نقدينگي به اجرا گذاشته مي‌شود و بازار سرمايه كاملي نيز براي جذب آن وجود ندارد، بخش مسكن توانسته است به لحاظ ويژگي‌هاي خود از شدت عواقب ناشي از حضور مازاد نقدينگي در بخش اقتصاد زيرزميني تا حد قابل ملاحظه‌اي بكاهد.

بنابراين گزارش، مقايسه روند تحول نقدينگي كل بخش مسكن، نقدينگي مربوط به تقاضاي سرمايه و مصرفي نشان مي‌دهد كه تقاضاي مصرفي با يك روند ملايم و همواره فزاينده مواجه بوده است. در مقابل ادوار ركود، رونق در اين بخش همگي مربوط به تقاضاي سرمايه‌اي بوده است.

نگاهي به تاثير عوامل برون بخشي موثر بر بازار مسكن در بلند مدت نيز جالب است. به ازاي يك درصد افزايش نقدينگي 4/1درصد افزايش قيمت مسكن را به دنبال داشته است.

بر اين اساس يك درصد افزايش توليد ناخالص ملي واقعي حدود 89/1درصد كاهش قيمت مسكن را در پي داشته و تغييرات نرخ ارز اثر چنداني بر قيمت مسكن در بلند مدت نداشته است.

اين گزارش نشان مي‌دهد، تاثير عوامل برون بخشي بر بازار مسكن در كوتاه مدت به اين گونه است كه يك درصد افزايش نقدينگي 3/0 درصد افزايش قيمت مسكن، يك درصد افزايش توليد ملي 33/0درصد كاهش قيمت، يك درصد افزايش انتظارات تورمي 29/0درصد افزايش قيمت و يك درصد كاهش قيمت ارز 8/0درصد افزايش قيمت مسكن را به دنبال داشته‌اند.

بنابراين گزارش، اهم دلايل افزايش قيمت مسكن در 10 سال اخير ناشي از عوامل فشار تقاضا و مشكلات ساختاري اقتصاد كشور قلمداد مي‌شوند. عوامل ناشي از فشار تقاضا شامل تقاضاي بالقوه ناشي از رسيدن اوج جمعيتي به سن ازدواج و تشكيل خانواده‌ (800هزار فقره در سال) و وجود تقاضاي انباشته 5/1ميليون واحد تا سال 85 بوده است.

طولاني شدن و تعميق دوره ركود قبلي (سال‌هاي 81 تا 84) و عقب‌ماندن شاخص بهاي مسكن از شاخص تورم، تداوم دوره ركود در بازار بورس و رها شدن نقدينگي از اين بازار طي سال‌هاي 82 تا 85، عدم جذب نقدينگي مازاد در جامعه توسط ساير اشكال دارايي نظير طلا، سكه، ارز، اتومبيل و تلفن همراه، كاهش توليد مسكن طي سال‌هاي 81 تا 83 و كاهش عرضه در سال‌هاي 84 و 85، تداوم رشد نقدينگي طي سال‌هاي 80 تا 85، وابستگي درآمدي بخشي از دستگاه‌هاي اجرايي به ساخت‌وسازهاي مسكوني، افزايش ناگهاني برخي نهاده‌هاي توليد مسكن به‌ويژه محصولات فولادي و سيمان و دستمزد و مجوزهاي قانوني از جمله عوامل ناشي از مشكلات ساختاري اقتصاد محسوب مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، طرح جامع مسكن به عنوان سند راهبردي- اجرايي محورهاي قابل توجهي دارد كه از جمله آنها مي‌توان به برنامه‌هاي تامين مسكن خانوارهاي كم درآمد، مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي موجود، مسكن روستايي، برنامه‌هاي گسترش و بهبود نظام مالي مسكن، تنظيم بازار زمين شهري، ارتقاي صنعت ساختمان، نوسازي و بازسازي بافت‌هاي فرسوده، حاشيه‌نشيني و سكونت‌هاي فرودست و مديريت بخش مسكن اشاره كرد.

اين گزارش در پايان مي‌افزايد: اهم برنامه‌هاي اجرايي در دست انجام بخش مسكن شامل احداث و عرضه مسكن اجاره‌اي، ‌تامين مسكن با واگذاري حق بهره‌برداري از زمين، بهسازي و بازسازي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري، توليد مسكن و فناوري‌هاي نوين و شيوه‌هاي صنعتي ساخت، توليد انبوه مسكن، با سرمايه‌‌هاي داخلي و خارجي و در نهايت بهسازي و نوسازي مسكن روستايي اشاره كرد.

انتهاي پيام//
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن