تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813062297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال از رويكرد تلويزيون به سريال‌هاي ماورايي‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: استقبال از رويكرد تلويزيون به سريال‌هاي ماورايي‌
جام جم آنلاين: آيا تاكنون مخاطب سريال‌هاي كمكم كن، او يك فرشته بود، آخرين گناه و اغما بوده‌ايد؟ آيا اين سريال‌ها در شما تاثيري هم داشته‌اند؟ ماه رمضان امسال هم از ميان سريال‌هايي كه قرار است پخش شود، آيا به تماشاي سريال «خواب‌زده» هم خواهيد نشست؟


حتما مي‌دانيد سريال‌هايي كه نام آنها ذكر شد، در ژانر آثار ماورايي جاي مي‌گيرند؛ آثاري كه تلاش مي‌كنند با تحت تاثير قرار دادن ضمير ناخودآگاه افراد، بعد معنوي روح آنها را تقويت كنند.

با نزديك شدن به ماه رمضان، ما سراغ كساني رفتيم كه چندسالي است در زمينه توليد آثار ماورايي براي تلويزيون فعاليت مي‌كنند و از آنها درباره تاثير‌گذاري اين نوع سريال‌ها و فيلم‌ها سوال كرديم.

حجت‌الاسلام جواد گلي، مشاور مذهبي مدير شبكه يك سيماست. وي سال گذشته كنار گروه سازنده سريال اغما بود و امسال مشورت‌هاي لازم را به گروه سازنده سريال خواب‌زده كه ماه رمضان از شبكه يك سيما پخش خواهد شد مي‌دهد تا اين سريال هرچه بيشتر با موازين و اصول دين اسلام تطابق داشته باشد.

حجت‌الاسلام گلي درباره توليد سريال‌هاي ماورايي در تلويزيون و سير رو به رشد اين گونه از سريال‌ها به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به اعتقادات اسلامي‌مان، به نظر من، خيلي زودتر از اينها بايد به ژانر ماورايي توجه نشان مي‌داديم و با استخراج آموز‌ه‌هاي ديني، آنها را در قالب آثار نمايشي به مخاطبان عرضه مي‌كرديم.

وي افزود: هرچند دير وارد اين عرصه شديم؛ اما خيلي زود بازتاب‌هاي مثبت آن را مشاهده كرديم؛ به همين دليل امروزه برخي شبكه‌هاي تلويزيون مي‌كوشند در فضاي خاص ماه رمضان، با نمايش آثار ماورايي، پيام‌هاي مناسبي را به مخاطبان ارائه ‌كنند.

حجت‌الاسلام گلي درباره ميزان تاثيرگذاري سريال‌هاي ماورايي بر مخاطبان گفت: بهترين شاخصه براي ميزان تاثيرگذاري اين گونه آثار بر مخاطب، رضايتمندي مخاطبان است كه خوشبختانه در سال‌هاي گذشته، استقبال از سريال‌هاي ماورايي بسيار زياد بوده كه نشان‌دهنده آن است كه اين گونه آثار براي مردم جذابيت لازم را داشته‌ و از ميزان رضايتمندي مخاطبان مي‌توان فهميد اين سريال‌ها تاثير خوبي بر مخاطب داشته‌اند.

مهرداد خوشبخت از اولين كارگرداناني است كه با ساخت چند تله‌فيلم با موضوع ماورايي، كار در اين ژانر را تجربه كرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين گونه آثار بر مخاطب تاثير مي‌گذارد يا فقط براي او جنبه سرگرمي دارد، گفت: هر فيلم يا سريالي كه به نمايش درمي‌آيد و مخاطب به تماشاي آن مي‌نشيند، حتما بر ذهن او تاثير مي‌گذارد و مستقيم يا غيرمستقيم، پيام آن را دريافت مي‌كند بنابراين آثاري كه در ژانر ماورايي توليد مي‌شوند، با ايجاد حس يا حالتي معنوي در ذهن و باور‌هاي مخاطب تاثير مي‌گذارند.

خوشبخت، ماه‌هاي شعبان و رمضان را زمان مناسبي براي پخش اين گونه آثار ذكر كرد و گفت: مديران تلويزيون مي‌كوشند با استفاده از فضاي معنوي اين ماه‌ها با آثار داستاني، پيام‌هاي ماورايي را به مخاطبان ارائه كنند.

رامين عباسي‌زاده، تهيه‌كننده سريال «او يك فرشته بود» را مي‌توان از تهيه‌كنندگاني دانست كه با تهيه اين سريال، باب تازه‌اي را در سريال‌سازي آثار ماورايي گشود.

وي درباره تاثيرگذاري سريال‌هاي ماورايي بر ذهن مخاطب گفت: سالي كه ما سريال «او يك فرشته بود» را ساختيم چون اولين باري بود كه شيطان در تلويزيون ما نشان داده مي‌شد، موضوع خيلي بكر و بديعي بود و همه‌چيز در قصه حساب شده انتخاب شده بود، تاثيرگذاري سريال هم زياد بود و مردم بسيار از آن استقبال كردند.

وي افزود: واقعيت اين است كه اگر بخواهيم تاثير اين گونه آثار بر مخاطب درازمدت باشد، بايد روي ساختار و قصه آنها بيشتر كاركنيم و حساسيت‌هاي لازم را در زمان توليد داشته باشيم چون اگر آثار ماورايي جنبه فانتزي به خود بگيرند، ديگر نزد مخاطب باورپذير نخواهند بود و در اين شرايط، نبايد انتظار داشت اين آثار بر مخاطب تاثير مثبتي داشته باشند.

مهرداد خوشبخت درباره روند توليد آثار ماورايي و سير تحول آنها در تلويزيون گفت: به نظر من، تلويزيون با توجه به زماني كه صرف توليد و پخش آثار ماورايي كرده، در اين زمينه عملكرد خوبي داشته است.

وي افزود: اگر مي‌بينيد تلويزيون در زمينه آثار كمدي، موفق عمل مي‌كند، به اين دليل است كه شبكه‌هاي مختلف تلويزيون سال‌هاست دراين‌باره برنامه‌سازي مي‌كنند، آنها آزمون و خطا‌هاي خود را پشت سر گذاشته‌اند و اكنون در ساخت اين گونه آثار با تجربه عمل مي‌كنند. بنابراين بايد به تلويزيون، كارگردانان، نويسندگان و تهيه‌كنندگاني كه قرار است در ژانر ماورايي كار كنند، فرصت بدهيم تا آنها هم در اين زمينه، تجربيات بيشتري به دست آورند و ژانر ماورايي آدم‌ها و كاربلد‌هاي خود را در اين خصوص شناسايي و جذب كنند.

حجت‌الاسلام گلي هم با اشاره به اين نكته كه به مرور زمان مخاطبان و سازندگان آثار ماورايي در اين زمينه باتجربه‌تر مي‌شوند و تلويزيون به سمت آثار وزين ماورايي حركت مي‌كند، در پاسخ به اين پرسش كه آيا توليد سريال‌هاي ماورايي فقط در شبكه يك سيما متمركز شده است، گفت: خير، تمام شبكه‌هاي سراسري مي‌توانند در اين ژانر، آثاري را توليد و پخش كنند.

طاهره آشياني
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن