تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815418067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا خميازه مسري است؟


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: چرا خميازه مسري است؟

بر اساس تحقيق جديدي كه محققين ژاپني بر روي كودكان مبتلا به اوتيسم (در خود ماندگي و عدم توجه به جهان واقعي) نشان ميدهد افرادي كه بهتر با ديگران همذات پنداري ميكنند، بيشتر مستعد سرايت خميازه قرار دارند.


به گفته آتسوشي سنجو (Atsushi Senju) يكي از محققيني كه در دانشگاه لندن به اين تحقيق پرداخته اند، مدتهاست كه دانشمندان ميدانند خميازه كشيدن يك شخص ميتواند به تكرار آن از سمت اطرافيان منجر شود اما آنچه موجب اين پديده ميشود، چندان مشخص نبوده است.

او ميافزايد: عده اي عقيده دارند كه اين حالت تنها نوعي واكنش غير ارادي است و عده ديگر چنين ميگويند كه همان سيستمي كه موجب ميشود حس همدلي نسبت به ديگران در مغز افراد ايجاد شود، ميتواند هنگام مشاهده دهان دره شخصي، بيننده را به تكرار آن وادارد.

در اين تحقيق، گروه محقق با پخش فيلمي از افرادي كه خميازه ميكشيدند و سپس تنها دهان خود را حركت ميدادند، به بررسي واكنش كودكان مبتلا به اوتيسم و كودكان طبيعي پرداختند.

اين محققان متوجه شدند كه كودكان مبتلا به اوتيسم، نوعي شرايط رشدي كه كنشهاي متقابل اجتماعي و ارتباطاتي مانند همدلي را به شدت تحت تاثير منفي قرار ميدهد، هنگام تماشاي كليپهايي از افراد در حال خميازه كشيدن، كمتر از كودكان عادي دچار دهان دره مسري شدند.

اما هر دو گروه كودكان هنگام مشاهده كليپهايي كه افراد در آن تنها دهان خود را حركت ميدادند، به يك اندازه خميازه كشيدند. به گفته سنجو، اين رفتار نشانه آن است كه حس همدلي، كليد اصلي مسري بودن خميازه است.

بنا به گزارش مكتوب اين گروه تحقيقاتي :" اين بررسي، اين نظر كه خميازه مسري بر اساس توانايي براي همدلي و همذات پنداري رخ ميدهد را تاييد ميكند." دهان دره مسري تنها در تعداد محدودي از پستانداران ديده شده است و تحقيقات نشان ميدهد كه اين رفتار نقش تكاملي مهمي در زندگي گروههاي جانوري داشته است زيرا فقدان آن موجب ميشود كه گروه حيوانات با بيدار و هوشيار بودن، از خطرات متعددي احتراز كنند.

محققين ميگويند كه اين يافته هاي جديد ميتواند سكوي پرشي براي تحقيقات گسترده تر درباره ماهيت اختلالات اجتماعي و ارتباطي افراد مبتلا به اوتيسم مهيا كند. در گزارش اين تحقيق چنين آمده است:" براي جستجو در رابطه ميان دهان دره مسري و ديگر نشانه هاي اوتيسم مانند همدلي، تقليد و رفتارهاي وسواس گونه، مطالعات بيشتري مورد نياز است".






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن