تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798444462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش های جلوگیـــری از بارداری : پيش از بارداری


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: دوستای گلمــ همون طور که قبلا گفته بودم . تاپیک روش های پیشگیری از بارداری رو گذاشتم 
ببینین .. همیشه اختلاف نظر هایی وجود داره.. و معمولا واسه یکسان کردن این اختلاف نظر ها قوانینی مربوط به روش های جلوگیری داده میشه که همه موظفن طبق اون عمل کنن... البته بازم اختلاف نظر پیش میاد.. چند تا سرچ کردم .. دیدم دانشگاه تهران از همه بهتر و جامع تر و درست تر گفته.. اینجا وارد کردم. فقط دو تا نکته.. یکی اینکه اینجا گفته به خانوم ها از اول ازدواج این قرص پیشنهاد میشه.. درسته .. غلط نیس.. منتها خیلی از مواقع کاندوم ارجعیت داره.. اونم صرفا بخاطر برگشت پذیری.. که قرص دو تا 6 ماه واسه برگشت پذیری زمان لازم داره.. و اینکه این جا طبق روش قدیمی از روز 5 پیشنهاد داده.. در صورتی که طبق قانون جدید روز اول مصرف میکنن.. البته روز 5 هم درسته ولی بعد از 5 دیگه فایده ای نداره.. خب بریم بخونیم :
 
ا)قرصهاي پيشگيري از بارداري
مرکز تحقِِيقات بهداشت باروری


چند نكته مهم: 
اولين مقاربت نيز مي تواند منجر به حاملگي شود. 
دوش گرفتن و شستشو پس از نزديكي نمي تواند از حاملگي جلوگيري كند. 
حاملگي حتي با داشتن پرده بكارت ( در دوران عقد) نيز احتمال دارد
قرصهاي خوراكي جلوگيري از حاملگي نوع تركيبي: 
اين قرصها داراي هورمونهاي ساختگي زنانه شبيه استروژن و پروژسترون  طبيعي است.  قرص اگر بقاعده خورده شود، در جلوگيري از حاملگي تاثير فراوان خواهد داشت. 9/99 درصد از زوجهايي كه اين شيوه را براي جلوگيري از حاملگي انتخاب كرده و از آن بطور منظم و درست استفاده مي كنند، در طول يك سال، از حاملگي ناخواسته مصون بوده اند. 
بهترين و مطمئن ترين روش پيشگيري از حاملگي در ابتداي ازدواج، استفاده از قرصهاي خوراكي جلوگيري از حاملگي است و برخلاف بعضي از شايعات خرافي و نادرست، باعث نازايي نمي شود. بهتر است يك تازه عروس از يك ماه قبل از عروسي مصرف قرص را شروع كند تا شب عروسي آسوده خاطر باشد. 
مزايا: قرص كاملا موثروبي خطر است. در قرصهاي جديد مقدار هورمون را كمتر كرده اند. اگر زني علاقمند به داشتن فرزند باشد، بسادگي با قطع قرص قدرت باروري خود را باز مي يابد.
قرص علاوه بر خاصيت جلوگيري از حاملگي چند اثر بهداشتي عمده نيز دارد:
كاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان
محافظت در برابر بيماريهاي عفوني و التهابي لگن خاصره و بيماريهاي خوش خيم پستان 
محافظت در مقابل كم خوني (فقر آهن) به علت كم شدن حجم خون عادت ماهانه 
كاهش ميزان بروز حاملگيهاي خارج از رحم 
منظمتر شدن عادت ماهانه و كاهش دردهاي اين دوران ( از جمله سردرد و تحريك پذيري قبل از قاعدگي) 
كمك به درمان جوشهاي صورت 
بهتر شدن بيماري رماتيسم مفصلي
موارد منع مصرف قرصهاي تركيبي: 
بيماري قلبي- عروقي ، بيماري عروقي مغز، بيماري حاد كبد، سرطان پستان و رحم، خونريزي رحمي با علت ناشناخته، شك به وجود بارداري
عوارض جانبي:
وجود هورمون استروژن در قرص سبب افزايش مختصر فشار خون مي شود كه البته خطري عمده به حساب نمي آيد.لذا تجويز قرصها از 35 سالگي به بالا با احتياط باشد. در غير اين موارد، مصرف LD محدوديت سني ندارد و حتي تا 40 سالگي هم مي توان ادامه داد. زناني كه سيگار مي كشند اگر از قرصهاي با هورمون كم استفاده كنند معمولا با خطر بيماريهاي قلبي عروقي مواجه نمي شوند. قرص اثر بعضي از داروها مانند داروي ضد افسردگي و آرام بخشها را زيادتر مي كند.
از جمله عوارض احتمالي قرصهاي تركيبي عبارتست از: لكه بيني و بي نظمي عادت ماهانه، تهوع، سردردهاي خفيف، دردناك شدن پستانها، مختصري افزايش يا كاهش وزن و تغيير خلق و خو. علائمي مانند تهوع، استفراغ و سردرد، دو سه ماه پس از خوردن قرص به تدريج كم مي شود و از ميان مي رود. خوردن قرص بعد از شام و قبل از خواب معمولا به جلوگيري از بروز اين عارضه ها كمك مي كند. بيشتر اين عارضه ها موقت است و در صورتيكه هر يك از اين عوارض بيش از 3 ماه ادامه يابد، توصيه مي شود به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه شود.مصرف قرص در زن سالم به هيچوجه موجب پيدايش بيماري قند در هنگام مصرف يا پس از قطع قرص نمي شود ولي ممكن است در زنان مبتلا به بيماري قند موجب تشديد بيماري شود. قرصهاي تركيبي حجم شير مادر را كم مي كنند. بنابراين، زنان شيرده در 6 ماهه اول بعد از زايمان نبايد از اين قرصها استفاده كنند. 
روش استفاده از قرص:
قرص را بايد هر روز و معمولا در ساعتي معين خورد ( بهتر است قرص پس از شام و قبل از خواب خورده شود). زنان كشورمان معمولا با گذراندن قرص در معرض ديد خود، در كنار مسواك، يا درون جانماز، به نظم در خوردن قرص و تداوم اين كار كمك مي كنند. قرصها نبايد يكماه در ميان يا دو ماه در ميان و يا چند روز در ميان مصرف شوند.
در خوردن قرص اولين روز قاعدگي، روز اول محسوب مي گردد و بر اين اساس در روز پنجم قاعدگي خواه خونريزي تمام شده يا هنوز ادامه داشته باشد، اولين قرص خورده مي شود. پس از 21 روز قرص ها به پايان مي رسد. سپس هفت روز كامل خورده نشودو از روز هشتم خوردن بسته بعدي قرص آغاز گردد.( اينكه در اين 7 روز، چه زماني عادت ماهانه شروع شده باشد و اينكه بعد از 7 روز هنوز خونريزي ادامه داشته باشد يا نه، مهم نيست) مهم آنست كه بين مصرف دو بسته قرص، 7 روز كامل فاصله باشد. اگر بعد از تمام شدن 21 قرص و در طول 7 روز قرص نخوردن، عادت ماهانه برقرار نشود، براي اطمينان از حامله نبودن بايد به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه كرد. 
در موارد زير بايد به پزشك مراجعه شود تا احتمال حاملگي رد گردد: 
مصرف نامرتب قرص 
ابتلا به اسهال و استفراغ 
مصرف بعضي آنتي بيوتيكها مثل آمپي سيلين، تتراسايكلين و داروهاي ضد سل و ضد تشنج 
در هفته اول استفاده از "قرص" كه هنوز مقدار هورمون در خون به حد مطلوب نرسيده است براي اطمينان بيشتر، علاوه بر "قرص" بايد از روش ديگري نيز (مثل كاندوم) استفاده كرد.
علائم هشدار دهنده: 
اگر در حين مصرف قرصهاي ضد بارداري دچار علائم زير شديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد: 
سرفه همراه با خلط خوني ، تنگي نفس، احساس فلجي يكطرفه بدن يا دست و پا، تورم يا درد غيرطبيعي در پاها، سردرد شديد يكطرفه، كوري گذرا، درد سينه اي و شكمي، زردي پوست يا چشم.
فراموشي قرصهاي LD-  HD :
به نسبتي كه زن ، خوردن قرص را فراموش كند و برحسب اينكه چه وقت فراموش كرده باشد، احتمال حامله شدن او در ميان خواهد بود.اگر زني يك شب خوردن قرص را فراموش كند به محض اينكه متوجه اين نكته شد بايد قرص را بخورد. اگر تا شب بعد به يادش نيامد، (فراموشي دو شب )شب بعد سه قرص بخورد و براي اطمينان تا تمام شدن قرصهاي آن بسته از روش ديگري (كاندوم) نيز استفاده كند. اگر سه شب پشت سرهم ( يا بيشتر ) خوردن قرص فراموش شده باشد بايد از خوردن بقيه قرصها خودداري گردد و از روش ديگري براي جلوگيري از حاملگي استفاده شود تا قاعدگي آغاز گردد. سپس از روز پنجم قاعدگي خوردن قرصهاي بسته جديد آغاز شود. 
مراقبتهاي لازم حين مصرف قرصها: 
در خانمهايي كه به طور مرتب قرص مي خورند معاينات باليني(مثل اندازه گيري وزن و فشار خون)، معاينه پستان، معاينه لگن و لمس كبد ابتدا سه ماه پس از شروع قرص و پس از آن هر سال يك بار ضرورت دارد. در آغاز مصرف قرص، پاپ اسمير لازم است . در موارد سن بالاي 35 سال ، سابقه ديابت بارداري و چاقي، آزمايش قند خون و چربيها قبل از تجويز قرص ضروري است. 
فراموشي قرصهاي تركيبي چند مرحله اي: 
اگر يك قرص فراموش شود و اگر در مدتي كمتر از 12 ساعت از زمان هميشگي مصرف به خاطر آمد، قرص فراموش شده مصرف شود. اگر پس از 12 ساعت بخاطر آمد، نيازي به مصرف آن نيست. بقيه قرصها را همراه كاندوم تا پايان بسته ادامه دهد.
 
دوستای گلمــــ امیدوارم این مطلب مفید باشه..روش های دیگه هم روزای بعد تو همین تاپیک اضافه میشه..ببخشید تاپیکو قفل کردمــ.. میخواستم تموم روش ها رو اضافه کنم تو همین تاپیک.... اگه سوالی در این مورد دارین تو بخش پرسش و پاسخ مامایی بپرسین.. اونجا سریع تر جواب میدم.. اینم لینکش.. کپی پیست کنین.. ممنون
http://www.ashpazonline.com/forum/forum-f231/topic-t13926-135.html#p480866




قرصهاي دوران شيردهي ( قرصهاي خوراكي كه فقط پروژستين دارند):
 
اين قرصها به جاي هر دو هورمون پروژسترون و استروژن، فقط حاوي هورمون شبه پروژسترون هستند. ميزان اثر قرصهايي كه فقط پروژستين دارند اندكي كمتر از قرصهاي خوراكي تركيبي است. اين نوع قرص، اگر بدرستي و بطور مستمر مصرف شود 99/5درصد و اگر بطور معمول خورده شود تا 95 درصد از حاملگي(طي 6 ماه اول پس از زايمان) جلوگيري مي كند.
زنان شيرده مي توانند از قرصهايي كه فقط پروژستين دارند استفاده كنند زيرا برخلاف قرصهاي تركيبي، بر كميت و كيفيت شير مادر اثر ندارد. در واقع، اگر شيردادن به طور انحصاري و مستمر و حتي در طول شب انجام گيرد، خود بتنهايي قادر است زن را تا مدتي از حاملگي مجدد محافظت كند. در غِير اينصورت استفاده از قرصهاي ميني پيل در طول مدت شيردادن، احتمال حامله شدن مادر را از ميان مي برد. 
عوارض قرصهاي دوران شيردهي: 

اختلال قاعدگي بصورت لكه بيني، قطع قاعدگي و يا خونريزي طولاني است. معمولا مقدار خونريزي كم است. 

نحوه مصرف:
 بسته هاي اين قرص 28 تايي است. هر روز در ساعت معين (بهتر از همه، شبها بعد از شام) يك قرص خورده مي شود. با تمام شدن هر بسته، از شب بعد، بدون فاصله، خوردن قرص هاي بسته بعد آغاز مي گردد. در 6 ماه اول بعد از زايمان، حتي اگر عادت ماهانه برقرار شود، خوردن قرصها ادامه مي يابد. لازم است 6 هفته پس از زايمان اولين قرص مصرف شود ولي اگر زير 6 هفته قاعدگي رخ داد از اولين روز خونريزي، اولين قرص مصرف شده و هر شب ادامه يابد.

شيردادن و جلوگيري از حاملگي:
شير مادر غذاي مطلوب نوزاد است و در عين حال سبب جلوگيري موقت از حاملگي مي شود مشروط بر آنكه 3 مورد زير رعايت شود:
 اول: تغذيه انحصاري كودك فقط با شير مادر تا 4 الي6 ماهگي 
دوم : اينكه مادر هنوز قاعده (پريود) نشده باشد
 سوم: از آخرين زايمان بيش از 6 ماه نگذشته باشد
 زنانيكه به كودك خود مايعات يا غذاي كمكي مي دهند بايد حتما به طور همزمان از روش ديگري هم براي جلوگيري از حاملگي استفاه كنند. 

مراقبتهاي لازم:
 اگر حين مصرف قرص دچار اسهال و استفراغ شديد، حتما قرص را تكرار كرده و تا دو روز از كاندوم استفاده نماييد. 

فراموشي قرصهاي شيردهي:
 اگر مصرف يك قرص براي مدت بيشتر از 3 ساعت بعد از زمان معين فراموش شود، در همان لحظه قرص فراموش شده را بخورد. ولي اگر بيشتر از 3 ساعت فراموشي طول كشيد، قرص فراموش شده را بلافاصله مصرف و تا 2 روز از كاندوم استفاده كند. 

موارد منع مصرف: 
شك به بارداري ، بيماري شديد كبدي، سرطان پستان، سابقه حاملگي خارج رحمي، خونريزي رحمي با علت ناشناخته.
روش قطع قاعدگي در شيردهيL.A.M) ( : در صورت 3 شرط:
1- تغذيه انحصاري با شير مادر
2- فاصله شير دهي كمتر از 4 ساعت
3- شيردهي در شب
احتمال حاملگي در 6 ماه اول زايمان نادر بوده و در اين مدت نياز به استفاده از روش ضد بارداري هورموني نيست و مي توان فقط از كاندوم استفاده كرد. ولي در صورت وقوع قاعدگي طي اين مدت حتما از روش مطمئن ديگر ضد بارداري مثل IUD، قرص شيردهي، آمپول تزريقي استفاده نماييد.
 
دوستای گلمــ امیدوارم مطلب مفید باشه.. تاپیکُ قفل نمیکنمـت ولی اگه سوالی بود لطفا تو تاپیک پرسش و پاسخ مامایی بپرسین.. اینم لینکش
http://www.ashpazonline.com/forum/forum-f231/topic-t13926-135.html#p480866
موفق باشین

2)آمپولهاي تزريقي در پيشگيري از بارداري
مرکز تحقِِيقات بهداشت باروریDMPA (دپوپروورا)



این آمپولها حاوي نوعي هورمون پروژسترون هستند. آمپول DMPA(دپوپروورا) هر 3 ماه اثر دارد و در حال حاضر در ايران بصورت متداول و در دسترس ، ارائه ميشود. 

 
     مزايا:
 اثر بخشي آن در صورتيكه اولين تزريق در هفت روز اول دوره عادت ماهانه انجام شود بيش از 99% است. اين روش براي زوجهاي زير، بسيار مفيد است: 
مادران شيرده، زنان عشايري كوچگر، زناني كه شوهرانشان وازكتومي شده اند( تا منفي شدن آزمايش اسپرم)،سنين اواخر دوران باروري زن، خانمهايي كه در فهرست انتظار براي بستن لوله ها قرار دارند و زوجهايي كه خانواده خود را كامل كرده اند اما تمايلي به بستن لوله ها ندارند، خانم هايي كه واكسن سرخجه زده اند و چند ماهي نبايد حامله شوند.


فوايد آمپول تزريقي DMPA: 
1- كاهش كم خوني به دليل كم شدن حجم خونريزي قاعدگي 2- كاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان 3- كاهش خطر حاملگي خارج از رحم 4- افزايش حجم شير در مادران شيرده
زمان اولين تزريق: 
5 روز اول قاعدگي 
بلافاصله پس از سقط
در صورت عدم شيردهي بلافاصله پس از زايمان
در صورت شيردهي 6 هفته پس از زايمان 
مهمترين اثر جانبي استفاده از هورمون هاي تزريقي طولاني اثر، قطع عادت ماهانه است. علاوه بر اين، معدودي از زنان دچار تغيير خلق و خو، سردرد ، افزايش وزن، دردهاي شكمي يا دردناك شدن پستانها و كاهش ميل جنسي نيز مي گردند.
روش استفاده: 
در آمپولهاي هر سه ماه يك بار، حداكثر تاخير در تكرار تزريق نبايد از 2 هفته و در آمپولهاي هر دو ماه يك بار، از يك تا دو هفته بيشتر شود و گرنه، احتمال وقوع حاملگي زياد خواهد بود. اگر زني بعد از اولين تزريق عقيده خود را درباره روش جلوگيري از حاملگي تغيير دهد بايد براي بازگشت قدرت باروري خود چند ماه صبر كند . زنان به طور متوسط 9 تا 10 ماه بعد از آخرين تزريق خود، اگر بخواهند، حامله مي شوند. 
نكته مهم اينكه، آمپول تزريقي ايجاد نازايي نمي كند و پس از گذشت يكسال از آخرين تزريق، قدرت باروري مشابه افراد ديگر خواهد بود. 
 
موارد منع مصرف:
1- شك به بارداري 
2- وجود سرطان پستان يا دستگاه تناسلي زنانه 
3- خونريزي رحمي با دليل ناشناخته
 4- بيماري قلبي و لخته شدن خون
 5- وجود توده پستاني و ترشح غير طبيعي از پستان
 6- اختلالات كبدي و زردي
 7- بيماري قند
 8- بالا بودن چربي خون 
 

دوستای گلمــ امیدوارم مطلب مفید باشه.. تاپیکُ قفل نمیکنمـ ولی اگه سوالی بود لطفا تو تاپیک پرسش و پاسخ مامایی بپرسین.. اینم لینکش


http://www.ashpazonline.com/forum/forum-f231/topic-t13926-135.html#p480866


موفق باشین




 
 

مرسی بهار جون خیلی زحمت کشیدی...!
فقط منم یه نکته ای رو دربارهقرصهای شیردهی بگم...
همونطوری که توی متن بالا نوشته شده، قرصهای شیردهی از لحاظ قدرت جلوگیری ضعیف تر از قرصهایی مثل ال دی هستن. میدونم که توی مراکز بهداشت و درمانگاهها فراوون از اینا تعریف میکنن و راه پیشنهادیشون هست اما فراوووون!!! مورد های حاملگی داشتیم که فکر میکردن دارن با قرص شیردهی جلوگیری میکنن!
مشکل این قرصها اینه که خیلی حساس هستن. یعنی اگر حداکثر 3 ساعت از ساعت همیشگیش بگذره، دیگه اصلا بدرد نمیخوره! یعنی شما تصور کنید که ممکنه قرص یادتون بره یا مثلا برین مهمونی یا هر اتفاقی بیفته که قرص اون لحظه پیشتون نباشه. احتمال شکستش خیلی بالا میره.
همینطور اینکه این قرصها رو جوری درست کردن که برای قدرت جلوگیری از بارداریش، یه مقدار هم روی اثر شیردهی که باعث جلوگیری از تخمک گذاری میشه حساب کردن! این در صورتیه که مقداری که خانمهای شیرده شیر میدن، معمولا اونقدری نیست که بتونه از تخمک گذاری جلوگیری قطعی داشته باشه. خیلی از خانمها ممکنه وسطش حالا یه ذره شیر خشک هم بدن یا مثلا تعداد دفعات شیردهیشون کمتر باشه که این خودش باعث میشه از تخمگ گذاری جلوگیری نشه و دوباره درصد شکست این قرصها بالا میره!
خلاصه اینکه اینها قرصهای خطرناکی هستن و برخلاف تبلیغی که ازشون میشه، موارد حاملگی باهاشون خیلی زیاده! مخصوصا که بعضی خانمها به خاطر شیردهی در حالت نرمال پریود نمیشن ولی مشکل اینجاست که ممکنه این پریود نشدن به خاطر یه حاملگی باشه که خود خانم متوجهش نشده!
به نظر من خانمهایی که میخوان شیر بدن تا 6ماهگی بچه بهتره از ک***اند*وم استفاده کنن و بعد از اون ازLD . که البته بهترین راه و راحت ترین راه برای خانمی که بچه داره و حداقل تا مدتی بچه نمیخواد، استفاده از آی یو دی (IUD) هست.

یکتا جون وبهار عزیز ممنون.

خواهش میکنم مموشک جون... ممنونم از توحهت دوست خوبم

خانم دکتر عزیز همیشه از توصیه های پزشکیتون استفاده میکنم ممنون که برامون وقت میذارید وبا دقت راهنماییمون میکنید.سلامت وشاد باشید دوست من.

مموشک جون واقعا بیشترین چیزی که میتونه خوشحالم کنه همینه که مطالبی که مینویسم مفید باشه. عزیزم خیلی خوشحالم کردی. ممنونم ازت



یکتا جون سلام عزیزم.. ممنون از لطفت گلمــ.. بله البته تو سایت دانشگاه تهرانم که مطلبشو اینجا وارد کردم اومده که حتی اگه خانومی به بچه اش آب هم بده غذای کمکی به حساب میاد و شیردهی مطلق نیس و مکنه باعث تخمک گذاری باشه.. 
هدف منم بیان معایب و مزایای تمام روش های جلوگیریِ.. استفاده از کاندومو خودم به شخصه به همه توصیه میکنم... چون از خیلی از بیماری های جنسی هم جلوگیری میکنه .. ولی خب خیلی وقتا خانوم ها میگن شوهرشون تمایل به استفاده از کاندوم نداره... و این یه عامل مهم واسه بارداریه...
ممنون از توجهت.. مرسی از مطالب قشنگت.. دوست دارم گلمــ..:x
مموشک عزیزمــ خواهش میکنمــ.. وظیفمونه.. :x

breeze_girl نوشته است:
یکتا جون سلام عزیزم.. ممنون از لطفت گلمــ.. بله البته تو سایت دانشگاه تهرانم که مطلبشو اینجا وارد کردم اومده که حتی اگه خانومی به بچه اش آب هم بده غذای کمکی به حساب میاد و شیردهی مطلق نیس و مکنه باعث تخمک گذاری باشه.. 
هدف منم بیان معایب و مزایای تمام روش های جلوگیریِ.. استفاده از کاندومو خودم به شخصه به همه توصیه میکنم... چون از خیلی از بیماری های جنسی هم جلوگیری میکنه .. ولی خب خیلی وقتا خانوم ها میگن شوهرشون تمایل به استفاده از کاندوم نداره... و این یه عامل مهم واسه بارداریه...
ممنون از توجهت.. مرسی از مطالب قشنگت.. دوست دارم گلمــ..:x
مموشک عزیزمــ خواهش میکنمــ.. وظیفمونه.. :x

سلام بهار جونم...
مرسی عزیزم... لطف کردی
آره بهار جون کاملا درست میگی و مشکل کا*ند*وم رو میدونم و حق با توئه... برای همین میگم بهترین روش IUD هست که البته بعد از 6 هفته که از زایمان گذشت باید بذارن. اینجوری هم فاصله زمانی بین دو تا بچه حفظ میشه  و هم مشکلی برای همسرشون پیش نمیاد. اگر هم با روش هورمونی راحت ترن، دیگه یه 6ماهی آقای همسرکمک کنه D:
البته برای خانمهایی که کارمند هستن و اصلا قصدشون شیر دادن هم نیست و میدونن که زود باید برگردن سر کار و حالا فقط بعضی از ساعات روز رو میتونن شیر بدن، بهتره از وقتی که اولین پریودشون شروع شد، قرص رو شروع کنن و دیگه نیاز به کا*ندوم هم نیست.
خلاصه اینکه بازم ممنونم بهار جون

IUD دستگاه داخل رحمي
 


IUD وسيله‌اي
است كه داخل رحم گذاشته مي‌شود و بدين طريق از حاملگي جلوگيري مي‌كند. مكانيسم عمل آن به دو صورت مي‌باشد:


1) ايجاد التهاب
در حفره رحمي و صدمه رساندن به اسپرم

2) ايجاد اختلال
در حركات لوله‌هاي رحمي و جلوگيري از انتقال اسپرم و رسيدن به تخمك

ميزان اثربخشي
اين روش 2/99 درصد است.


IUD از زمان
ساخت و استفاده انواع مختلفي داشته است كه انواع رايج آن در ايران براساس دوام اثر، شكل ظاهري و مواد موجود در آن متفاوت
مي‌باشد.

در مراكز
بهداشتي و درماني و اكثر كلينيكهاي درماني، از IUD نوع copperT380A استفاده مي‌شود كه دوام اثر آن طولاني و
حدود ده سال است. اين نوع
به شكل
T بوده از جنس
پلي‌اتيلن و سولفات باريم است و ساقه آن توسط يك سيم مسي نازك پوشيده شده و دو بازوي آن داراي حلقه مسي مي‌باشد.

نوع ديگر آن IUD/cu safe300 بوده، دوام اثر آن 3 ساله است
و فقط ساقه آن داراي
يك سيم مسي نازك است. انواع ديگري از IUD كه حاوي پروژسترون مي‌باشند
و براساس نوع پروژسترون موجود در آن دوام اثر يكساله و پنج ساله دارند.

مشاوره صحيح
براي فرديكه تمايل به گذاشتن IUDدارد، بيان مزايا و عوارض هر كدام و بررسي شرايط فرد، در انتخاب نوع IUD بسيار مفيد خواهد بود. بنابراين قبل از گذاشتن IUD حتماً فرد بايد براي مشاوره
به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه
نمايد.



• مزاياي
گذاشتن
IUD :

1. قدرت اثربخشي
بالا

2. قابليت برگشت
باروري، بلافاصله پس از خروج IUD

3. طولاني مدت
بودن اثر پيشگيري از بارداري در انواع ده ساله

4. فاقد عوارض
هورموني (در انواعي كه هورمون ندارند(

5. در دوران
شيردهي قابل استفاده است

6. عدم تداخل با
مصرف داروهاي گوناگون

7. نياز به
يادآوري روزانه ندارد

8. قابليت خروج
آن به دلخواه فرد (هر زمان كه بخواهد(

9. عدم تداخل با
تماس جنسي


• معايب:

1. احتياج به
مراجعه به مراكز درماني دارد و كارگذاري توسط پزشك و ماما صورت مي‌گيرد

2. احتمال خروج
خودبخودي
IUD وجود دارد

3. از انتقال
بيماريهاي جنسي جلوگيري نمي‌كند

4. احتياج به
معاينات دوره‌اي دارد

5. عوارض ناشي
از آن گاهي فرد را دچار ناراحتي مي‌كند


• عوارض شايع:

الف) افزايش
خونريزي و درد هنگام عادت ماهانه: كه معمولاً 2 الي 3 ماه پس از گذاشتن IUD برطرف مي‌شود و قابل درمان است. در صورت عدم پاسخ به درمان، IUD خارج مي‌گردد.

ب) خونريزي
نامنظم و لكه‌بيني بين دو قاعدگي: كه پس از 2 الي 3 ماه برطرف مي‌شود. در غير اينصورت نسبت به درمان و رفع مشكل، اقدامات
لازم صورت مي‌گيرد.

ج) افزايش
ترشحات واژينال: ترشحات معمولي كه فقط در اثر گذاشتن IUD افزايش يافته‌اند، با رعايت نكات بهداشتي برطرف خواهند شد. ولي در
صورت بروز علايم عفوني
بايد نسبت به درمان اقدام گردد.


• عوارض غيرشايع:

الف) بيماريهاي
التهابي لگن (PID): كه
در 20 روز اول گذاشتن IUD شايع است و اكثراً
بدنبال عفونتهاي درمان نشده قبل از گذاشتن IUD يا رعايت نكردن شرايط استريل به هنگام كار گذاشتن IUD ايجاد مي‌شود، فرد بايد سريعاً تحت درمان قرار گيرد.

ب) سوراخ شدن
رحم: كه به
دو صورت اتفاق مي‌افتد.

1) با علايم باليني: با درد شديدي همراه است و هنگام اندازه‌گيري عمق رحم يا هيسترومتر يا پس از كار
گذاشتن
IUD اتفاق مي‌افتد.

2)بدون
علايم باليني: هيچگونه
علايمي وجود ندارد طول نخ كوتاه مي‌شود و با سونوگرافي قابل تشخيص است. در موارد سوراخ شدن رحم بايد
بلافاصله
IUD خارج گردد و فرد تحت درمان‌هاي
لازم قرار گيرد.


• زمان گذاشتن IUD :

- روز 2 تا 5
قاعدگي

- 6 هفته پس از زايمان (طبيعي يا
سزارين) در مادران شيرده

- سقط زير 12
هفته به شرط عفوني نبودن 5 روز اول پس از سقط

- سقط بالاي 12
هفته – مدت زمان 6 هفته پس از سقط

- در مادراني كه
شير نمي‌دهند و عادت ماهانه صورت نگرفته است 6 هفته پس از زايمان و انجام آزمايش BHCG و منفي بودن آن مي‌توان IUD گذاشت.


• موارد منع مصرف IUD :

- حاملگي يا شك
به احتمال حاملگي

- سابقه PID (بيماريهاي التهابي لگن)
با سابقه بستري در بيمارستان

- اشكال
غيرطبيعي رحم

- سابقه حاملگي
خارج از رحم

- نقص سيستم
ايمني بدن

- خونريزي
واژينال بدون علت مشخص

- خونريزي‌هاي
شديد زمان قاعدگي همراه با دفع لخته

- فيبروم رحمي
كه شكل و اندازه رحم را تغيير داده

- بيماري ويلسون
يا حساسيت به مس در انواع IUDهاي مس‌دار

- شك به وجود
سرطان رحم، سرطان سرويكس يا وجود اين نوع سرطانها

- آنمي شديد

- اختلالات
انعقادي

- سل لگني

- نئوپلازي
درمان شده سرويكس

- پاپ اسميرهاي
غيرطبيعي (البته ديس پلازي درمان شده سرويكس و متاپلازي، مانع گذاشتن IUD نيست)

- در فاصله
زماني درمان سقط‌هاي ناشي از مول هيداتيفورم حداقل به مدت يكسال

- نداشتن سابقه
زايمان


• موارديكه با احتياط و تحت
مراقبتهاي ويژه مي‌توان IUD گذاشت (موارد منع مصرف نسب):

- سابقه PID بدون سابقه بستري در
بيمارستان

- بيماريهاي
دريچه‌اي قلب كه نياز به دريافت آنتي بيوتيك دارند

- ابتلا به
بيماريهاي منتقله از راه تماسهاي جنسي (ابتلاي اخير)

- آندومتريت پس
از زايمان يا سقط عفوني در 3 ماه اخير

- سرويسيت و
واژينيت درمان نشده
•درصد اطمینان IUD چقدر است؟
درصد اطمینان IUD بستگی به نوعی که استفاده می
شود حدود ۹۹ درصد است. این
بدین معناست که استفاده از این روش، به طور متوسط کمتر از ۱ تا ۲ زن از هر ۱۰۰ زن در سال حامله می
شوند.
IUD های جدید حاوی مس بیشتری اند و مؤثرترند.
بیش از ۹۹ درصد مؤثرند.
همه روشهای جلوگیری از
بارداری قابل برگشت طولانی مدت بسیار مؤثر و کارایند. چون وقتی از آنها استفاده شود از بارداری جلوگیری
شده و در صورت برداشتن
آنها باردار می شوید




• پرسش و پاسخ


1. آيا
در افراد ديابتي مي‌توان IUD گذاشت؟

بله، ولي بايد
از نظر ابتلا به عفونتها، تحت مراقبتهاي دقيق قرار گيرند و كنترل شوند.


2. آيا
در اوايل يائسگي مي‌توان IUD گذاشت؟

بله، اگر وقوع
يائسگي قبل از سن 50 سالگي باشد، خروج IUD دو سال بعد صورت مي‌گيرد
و در صورت وقوع يائسگي بعد از 50 سالگي، يكسال بعد مي‌توان IUD را خارج نمود.
 

3. اگر
با وجود
IUD حاملگي
رخ داد، چه بايد كرد؟

ابتدا بايد مشخص
شود حاملگي داخل رحمي است يا خارج از رحم

اگر بارداري
داخل رحم باشد و با داشتن IUD، بدون عوارض جانبي تا آخر ادامه يابد، IUD تأثيري
بر روي جنين نخواهد داشت و باعث ناهنجاري جنين نخواهد شد.

در صورت ادامه
حاملگي و با داشتن IUD، بايد به فرد آموزش داد كه در صورت بروز علايم عفونت شديد نظير تب، شبه آنفلوآنزا، دردشكمي و
خونريزي، سريعاً به
مراكز درماني و بيمارستان مراجعه كند.

در صورت حاملگي،
از اگر نخ
IUD ديده نشود،
فرد فقط از نظر كنترل عفونت و آنمي
تحت نظر قرار مي‌گيرد و براي خروج IUD اقدام خاصي انجام نمي‌شود.

در صورت حاملگي،
اگر نخ
IUD قابل رويت
بود، به محض تشخيص حاملگي در سه ماهه اول
بايد
IUD را خارج
نمود تا از سقط ديررس، عفونت و زايمان زودرس جلوگيري شود.

احتمال وقوع سقط
در سه ماهه دوم، در كساني كه با IUD حامله شده‌اند حدود 50 درصد
است و احتمالاً اين سقط عفوني است و خطر سپتي سمي (سميت خوني) مادر وجود دارد.

خانمهاي بارداري
كه
IUD دارند و
دچار عفونت شديد مي‌شوند بايد سريعاً در بيمارستان بستري گردند و IUD و محصولات حاملگي سريعاً خارج گردد و
درمان
وسيع ضدميكروبي
براي آنان صورت گيرد. در صورتيكه حاملگي خارج از رحم (EP) باشد، فرد فوراً در بيمارستان بستري مي‌شود
و اقدامات لازم انجام مي‌شود.
 

4. علايم PID يا بيماريهاي التهابي لگن
كدام است؟

ترشحات چركي و
بدبوي واژينال – درد پايين شكم-تب و لرز- استفراغ- حركت دردناك سرويكس- اقدامات لازم بستري در بيمارستان


5. آيا
كساني كه
IUD دارند،
لازم است از يك روش پيشگيري ديگر، به طور همزمان استفاده نمايند؟

از آنجائيكه خطر
جابجايي و خروج
IUD در ماه اول
بيشتر است بهتر است از يك روش
كمكي، مانند كاندوم استفاده شود.


توجه: خانم‌هايي
كه
IUD دارند از
انجام كارهاي سنگين (بخصوص در ماه او) اجتناب
نمايند.


6. زمان
خارج نمودن IUD در صورت بروز عوارض يا درخواست فرد چه زماني است؟

الف) در زمان
قاعدگي: در صورت ادامه پيشگيري از حاملگي مي‌توان از IUD ديگر يا روش ديگر استفاده نمود.

ب) در خارج از
روزهاي قاعدگي : در صورت تمايل به ادامه پيشگيري، از روشهاي اورژانس به همراه يك روش كمكي مانند كاندوم استفاده شود
با تشکر از سایت دانشگاه تهران و سایت پزشک

پيوست ها:
health_IUD-2.jpg [ 32.98 KiB | بازديد 888 بار ]


بهار جون می خواستم ازت تشکر کنم به خاطر مطالب مفیدت. امیدوارم همیش موفق و سلامت باشی عزیزم. 

2012 عزیزم
خواهش میکنم.. من وظیفمو انجام میدم.. خوشحالم که مفید بوده و استفاده کردین.. موفق باشین:x

بهارم جون چطوری می تونیم بفهمیم کیست یا قارچ داریم ؟ لطف می کنی علائمشو برام توضیح بدی؟  






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن