تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815600508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - وزيري كه استيضاح نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد - وزيري كه استيضاح نمي‌شود
اقتصاد - وزيري كه استيضاح نمي‌شود

گروه اقتصاد: دو ماه از فصل تابستان توام با خاموشي‌هايي كه چندان هم كم نبوده و نيست، سپري شده است. مردم صبر و شكيبايي در اين رابطه به خرج داده‌اند و با آنكه خشكسالي اتفاقي طبيعي بود اما ناكارآمدي دولت را در مديريت بحران خشكسالي با شكيبايي پاسخ دادند. روزهايي كه ميزان خاموشي به مرز 4 ساعت رسيد كم نبود و البته دولت براي اين نقصان جدي پاسخي نداشت، حال با وجود گرماي شهريور، ماه مبارك رمضان نيز در راه است و مردم باز هم خود را براي خاموشي‌هايي كه در اين زمان نيز ادامه خواهد داشت بايد آماده كنند. وزير نيرو وعده كرده است كه از ابتداي شهريورماه ميزان خاموشي‌ها كاهش يابد اما وعده او به اين معني نيست كه مردم ايران مي‌توانند موضوع خاموشي‌هاي گاه و بي‌گاه را به فراموشي بسپارند.

پرويز فتاح گفت: با توجه به كاهش طبيعي مصرف انرژي در ماه رمضان و قابليت توليد 34 هزار مگاواتي برق و همچنين واردات، از شنبه ابتداي شهريورماه روند خاموشي‌ها كاهش مي‌يابد. فتاح در شرايطي اين موضوع را وعده كرده است كه در ادامه اظهارات روز گذشته‌اش از به صفر رسيدن توليد سدكارون 3 خبر داد و اعلام كرد: بعيد مي‌دانيم سد كارون 3 تا آذرماه توليد داشته باشد. ضمن آنكه سد كرخه به عنوان بزرگ‌ترين منبع آبي كشور تا پايان شهريورماه به توليد صفر مي‌رسد و سد شهيد عباسپور نيز بايد تا آخر شهريور از مدار توليد خارج شود. به گفته وي در طول مهر و آبان‌ماه نيز فقط امكان استفاده 300 مگاواتي از سد دز وجود دارد و تمام منابع آبي ما توان توليد برق را از دست داده است. اگرچه وزير نيرو از كاهش خاموشي‌ها در شهريورماه سخن گفته است اما نسبت به كمبود برق حتي در مهرماه اذعان دارد. با شرايطي كه وي خود در مورد وضعيت توليد برق از سدهاي كشور متصور شده است نمي‌توان انتظار داشت كه بحث قطع برق و خاموشي حتي در روزهاي پاييز مشكل‌ساز نشود. اگرچه او در مورد كاهش ميزان خاموشي‌ها از ابتداي هفته آينده سخن مي‌گويد در عين حال مدعي است مديريت بحران سختي را پشت سر گذاشته و پيش رو داريم. او گفت: فكر مي‌كنيم مديريت آب ما در چهار ماه آينده سخت‌تر خواهد شد. به گفته وي با وجود پشت سر گذاشتن گرما از نظر آب با افت مخازن و كاهش منابع روبه‌رو هستيم و ورودي به شدت كاهش يافته و برخي نيز به حد صفر رسيده است. فتاح گفت در تلاشيم با مديريت مناسب، ماه‌هاي آتي را بدون جيره‌بندي پشت سر گذاريم. اگرچه اين ادعاي من بسيار سخت است، اما آنچه ما را اميدوار كرده پيش‌بيني هواشناسي است كه بارش طبيعي را براي سه ماه سوم سال پيش‌بيني كرده است.
با آنكه وزارت نيرو هيچگاه نظرات كارشناسان را مبني بر اينكه در زمستان نيز بحران جيره‌بندي برق وجود دارد رسما نپذيرفته است اما وزير نيرو عاقبت روز گذشته از احتمال كمبود برق در زمستان سخن گفت و به تمهيدات اتخاذ شده در اين راستا اشاره كرد. وي گفت: هم‌اكنون 71 درصد از مخازن مازوت و 65 درصد از مخازن گازوئيل تكميل است و درصدد هستيم تا اول آبان‌ماه ظرفيت‌سازي اين مخازن را به اتمام رسانيم. با آنكه وزارت نيرو در تلاش است كه ريسك كمبود برق را در زمستان به حداقل برساند اما بر اساس گفته فتاح نيروگاه‌هاي برق‌آبي از دي‌ماه به تعميرات مي‌روند و در نهايت وزارت نيرو به اميد باران نشسته تا بتواند بحران كمبود برق را در زمستان پيشگيري كند. چراكه چنانچه ميزان بارش پاييز كافي نباشد و نيروگاه‌هاي برق‌آبي در آذرماه به توليد نپردازند در نهايت مشكل كمبود برق براي زمستان قطعي خواهد بود. در نهايت شرايط نيروگاه‌هاي برق‌آبي در زمستان براي وزارت نيرو قابل پيش‌بيني است و انگار بايد مردم انتظار خاموشي‌هاي زمستاني را نيز داشته باشند. هرچند كه وزير نيرو قاطعانه اعلام كرده است كه از تاريخ 10 مهر به بعد بر اساس برنامه‌ريز‌ي‌هاي انجام شده خاموشي نخواهيم داشت. ظاهرا براي پاييز وزارت نيرو روي توليد برق در نيروگاه‌هاي حرارتي حساب باز كرده است كه قاطعانه در مورد پايان خاموشي‌ها با مردم سخن مي‌گويد. اين در حالي‌است كه فتاح روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران موضوع استيضاحش را نيز كه خاموشي‌ها و كمبود برق تابستان جاري بهانه آن شده بود، منتفي اعلام كرده است. هرچند فتاح استيضاح را حق مجلس مي‌داند اما مدعي است كه دائم در مجلس حضور دارد تا توضيحات لازم را ارائه كند. او در عين حال معتقد است كه موضوع استيضاح به اين معني نيست كه حتما اين موضوع در مجلس راي بياورد و انجام شود. او گفت: با توجه به اينكه حضور زيادي در مجلس دارم در مورد استيضاح خودم چيزي نديدم و نشنيدم. به نظر مي‌رسد در شرايطي كه وزارت نيرو افتي را نيز در رابطه با خاموشي‌هاي زمستاني و كمبود برق در فصل سرما براي مردم ترسيم مي‌كند اما انتظار ندارد كه نمايندگان در خانه ملت حتي او را براي سوء مديريت در توليد برق مورد سوال قرار دهند. اين در حالي است كه وزارت نيرو در كنار مشكلات كمبود انرژي خود را براي گران‌تر كردن تعرفه برق در سال آينده آماده مي‌كند چه بسا كه در كنار واقعي شدن قيمت برق و افزايش پنج برابري آن و قطع يارانه مردم بايد خود را براي يك افزايش مضاعف تعرفه نيز آماده كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس يك مقام آگاه در وزارت نيرو اعلام كرد كه دولت تا اول شهريور فرصت دارد تا طرح تعرفه‌هاي جديد پيشنهادي وزارت نيرو را به مجلس تقديم كند. چنانچه دولت طرح پيشنهادي تعرفه‌هاي جديد وزارت نيرو را تا اول شهريورماه تقديم مجلس نكند، اين طرح در مجلس قابل بررسي نخواهد بود. به گفته اين مقام آگاه اگرچه وزارت نيرو طرح تعرفه‌هاي جديد سال 88 را تهيه و به دولت ارائه كرده است اما تاكنون دولت اين طرح را به مجلس ارائه نكرده است. بنابراين بايد به انتظار گران شدن برق در سال آتي نشست زيرا كه اگر قرار بود قيمت براي سال آينده ثابت بماند وزارت نيرو اقدام به تدوين طرح نمي‌كرد. بدين‌ترتيب مردم براي سال 88 پول اضافه‌تري براي برقي كه وجود ندارد بايد بپردازند.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن