تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860959927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خيانت زن به مرد چه احکامي دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: خيانت زن به مرد، صورت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد; مانند: خيانت اقتصادي و مالي‌; يعني زن در غياب مرد، بي‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جايي که مرد رضايت ندارد، مصرف نمايد و بعداً به مرد نگويد، و خيانت عرضي و آبرويي‌; يعني زن اسرار مرد را افشا نمايد و او را نزد ديگران بي‌آبرود کند. يکي از خيانت‌هاي زن به مرد اين است که با مرد اجنبي رابطة نامشروع داشته باشد. اگر اين رابطة نامشروع با چهار شاهد عادل و ديگر شرايط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاري مي‌شود. اگر چهار شاهد عادل وجود نداشت‌، حکم آن در قرآن اين گونه بيان شده است‌: "والَّذين‌َ يَرمون‌َ اَزوَجَهُم ولَم يَکُن لَهُم شُهَدأُ اِلاّ اَنفُسُهُم فَشَهـَدَة‌ُ اَحَدِهِم اَربَع‌ُ شَهـَدَت‌ٍ بِاللّه‌ِ اِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الصّـَدِقين # والخـَمِسَة‌ُ اَن‌َّ لَعنَت‌َ اللّه‌ِ عَلَيه‌ِ اِن کان‌َ مِن‌َ الکـَذِبين‌; (نور، 6 و 7) کساني که همسران خود را متهم ]به عمل منافي عفت مي‌کنند[ و گواهاني جز خودشان ندارند، هر يک از آنان بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهند که از راست گويان است‌; و در پنجمين بار بگويد: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گويان با شد." پس از اين پنج شهادت مرد، زن مي‌تواند اين اتهام را با پنج شهادت ديگر از خود نفي نمايد. اين شهادت‌ها در محکمة عدل و در حضور قاضي انجام مي‌گيرد، که در اصطلاح فقه به آن "لعان‌" گفته مي‌شود. در صورتي که مرد و زن در حضور قاضي اين شهادت‌ها را اجرا کنند، زن و مرد بدون نياز به صيغة طلاق فوراً از هم جدا مي‌شوند. زن براي هميشه بر مرد حرام مي‌شود و ازدواج مجدد ميان آن دو امکان ندارد. حد قذف (مجازات اتهام زنا به زن پاک دامن‌) از مرد و حد زنا از زن برداشته مي‌شود، و اگر از اين ماجرا فرزندي به وجود آمده باشد از مرد منتفي و به او نسبتي نخواند داشت‌; ولي نسبتش با زن محفوظ است‌. البته اگر زن از پنج شهادت خود داري کرد، حد زنا بر او جاري مي‌شود. موضوع "لعان‌" احکام و مسائل ديگري دارد که براي آگاهي از آن‌ها بايد به کتاب‌هاي فقهي رجوع نمود.(ر.ک‌: تحرير الوسيله‌، امام خميني‌، ج 2، ص 359 ـ 362، مؤسسة اسماعيليان / تفسير نمونه‌، آيت اللّه مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 377 ـ 385، دارالکتب الاسلامية‌.) يکي از عواملي که بنيان هر جامعه‌اي را متزلزل کرده و حتي مي‌تواند فروپاشد، همانا "سوء ظن‌" افراد نسبت به يکديگر است‌، به خصوص اين که اين عنصر زهرآگين به جامعه کوچک خانوادة مسلمانان راه پيدا کند; قرآن مجيد در رابطه با اجتناب از اين صفت زشت اخلاقي مي‌فرمايد: "يَـََّأَيُّهَا الَّذِين‌َ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِيرًا مِّن‌َ الظَّن‌ِّ إِن‌َّ بَعْض‌َ الظَّن‌ِّ إثم‌ٌ; (حجرات‌، 12) اي کساني که ايمان آورده‌ايد! از بسياري از گمان‌ها بپرهيزيد; چرا که بعضي از گمان‌ها گناه است‌." (ر.ک‌: فتح‌، 12) گمان بد، نه تنها به طرف مقابل و "حيثيت و آبروي‌" او، لطمه وارد مي‌کند و روح "بي‌اعتمادي‌" را در جامعه کوچک خانواده سايه افکن مي‌نمايد، بلکه براي صاحب آن نيز بلاي بزرگي است که همانند خوره او را آزار مي‌دهد و دنيائي وحشت ناک و آکنده از غربت را براي او فراهم مي‌سازد. اسلام اجازه نمي‌دهد هر کسي با اين کار با آبروي ديگران بازي مي‌کند و جهنمي نيز براي خويش به وجود آورد. رسول گرامي اسلام‌در حديثي مي‌فرمايد: "خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را بر ديگران حرام کرده و همچنين گمان بد درباره او بردن را"(ر.ک‌: مهجّة البيضأ، فيض کاشاني‌;، ج 5، ص 268، دفتر انتشارات اسلامي‌.) اما راه مقابله با اين گناه‌: اولاً: گمان بد را، انسان از خود دور سازد، به اين ترتيب که به راههاي حمل بر صحت بينديشد و احتمالات صحيحي را که در مورد آن عمل وجود دارد، در ذهن خود مجسم سازد تا به تدريج بر "گمان بد" غلبه کرده "گمان نيک‌" و خير را جايگزين آن نمايد. قرآن مي‌فرمايد: "چرا هنگامي که اين (تهمت‌) را شنيدند، مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و کسي که همچون خود آن‌ها است‌) گمان خير نبردند و نگفتند اين دروغي بزرگ و آشکار است‌؟! (نور، 12) به همين جهت است که در آموزه‌هاي روايي اهل‌بيت‌: چنين دستور داده‌اند، که اعمال برادران و خواهران ايمانيت را بر نيکوترين وجه ممکن حمل کن تا وقتي که دليلي بر خلاف آن قائم شود.(ر.ک‌: تفسير نمونه‌، آيت‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 396 و ج 22، ص 181، دارالکتب الاسلامية / اصول کافي‌، کليني‌;، ج 2، ص 363، دارالکتب الاسلامية‌.) ثانياً: اگر گمان بدي‌، بدون اختيار در ذهن پيدا شد، در عمل کوچکترين اعتنائي به آن نکنيد و ترتيب اثري به آن ندهيد و طرز رفتار خويش را دگرگون نسازيد. در حديثي از پيامبر اکرم‌مي‌خوانيم‌: سه چيز است که وجود آن در مؤمن پسنديده نيست و راه فرار دارد، از جمله سوء ظن است (فمخرجه من سوء الظن ان لا يحققه‌) که راه فرار از آن اين است‌، که به آن جامه عمل نپوشاند."(ر.ک‌: بحارالانوار، علامه مجلسي‌;، ج 72، ص 201، مؤسسة الوفأ، بيروت / معراج السعاده‌، ملااحمد نراقي‌، ص 161، انتشارات جاويدان) مرا پير داناي مرشد شهاب دو اندرز فرمود بروي آب‌ يک آن‌که بر خويش‌، خوش بين مباش دگر آن‌که بر خلق بدبين مباش‌ مشاور : احمدي http://www.emammahdi.com/? پایگاه اینترنتی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن