تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815283494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وضعيت بهداشت و درمان كشور-3 افزايش تخت‌هاي بيمارستاني؛ اولين گام دولت نهم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به وضعيت بهداشت و درمان كشور-3 افزايش تخت‌هاي بيمارستاني؛ اولين گام دولت نهم
خبرگزاري فارس: مراجعان بيمارستان‌ها از نحوه ارائه خدمات دريافتي راضي نيستند، اما واقعيت اين است كه اگر بخواهيم از جانبداري پرهيز و به آمار و ارقام اكتفا و استناد كنيم، دولت نهم در بخش درمان و سلامت هموطنان گام‌هاي موثري برداشته و در نخستين حركت، تخت‌هاي بيمارستاني را افزايش داده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، بالا بودن هزينه‌هاي درمان، عدم تناسب امكانات با تعداد مراجعان، محدوديت اعتبارات و منابع، اخذ وجوه غيرقانوني توسط جراحان ... بخشي از مشكلات مراجعان به بيمارستان‌ها و نارضايتي بيماران است.
بيمارستان‌هاي خصوصي از تجهيزات و امكانات خوبي برخوردارند و مسئولان آنها سعي دارند با به روز كردن تجهيزات خود، خدمات مطلوب به بيماران ارائه دهند، اما هزينه‌هاي سرسام‌آور اين بيمارستان‌ها با درآمد اندك قشر آسيب‌پذير همخواني ندارد.
يك بيمار بستري در بيمارستان دولتي اروميه به خبرنگار ما مي‌گويد: يك بيمار در هر وضعيتي نياز به تقويت روحي و رواني دارد و يك پزشك طبق سوگندي كه در آغاز طبابت خود ياد كرده است، هنگام درمان بيماران نبايد به هيچ چيز جز نجات جان و درمان بيمار خود فكر كند، اما به نظر مي‌رسد همين افراد با شروع به كار خود سوگندي را كه ياد كرده‌اند، فراموش مي‌كنند.
احمد علي اسدپور مي‌افزايد: جراح مربوطه تا زماني كه مبلغ مورد نظر به حسابش واريز نشده بود حاضر به عمل جراحي نمي‌شد بعد از عمل جراحي هم تا مدت 12 ساعت به بيمار خود سر نزده و پيگيري مراقبت‌هاي پزشكي را به پرستار يا انترن واگذار كرده است، آيا مي‌توان اميدوار بود كه بيمار نگران تامين سلامت خود نباشد؟
يك بيمار بستري در يك بيمارستان خصوصي نيز مي‌گويد: سابقه بستري شدن در بيمارستان متفاوت خصوصي و دولتي را داشته‌ام كه در بيمارستان خصوصي با مشكلي مواجه نشده‌ام و از خدمات دهي خوب پرستاران و كادر پزشكي مجرب وظيفه شناس آنها سپاسگزارم.
ع ـ غلامي يادآور مي‌شود: مشكل من و امثال من كه يك كارمند معمولي هستيم بر نيامدن از عهده نرخ بالاي درمان در بيمارستان‌هاي خصوصي است.
به گفته وي مسئولان ذي‌ربط بايد تمهيداتي بينديشند تا در ميزان تعرفه‌هاي اين بيمارستان‌ها به نفع اقشار كم درآمد تغييراتي حاصل شود.
يكي از مشكلاتي كه بيمارستان‌هاي دولتي با آن مواجه بودند و نارضايتي عمومي را در پي داشت، كمبود تخت‌هاي بيمارستان براي بستري بيماران بود، اما با روي كارآمدن دولت نهم از اصلي‌ترين برنامه‌هاي آن جبران اين كمبود است.
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشكي و بهداشت و درمان آذربايجان غربي مي‌گويد: تا پايان سال 1393 بيمارستان‌هاي استان به 4 هزار و 700 تخت نياز دارند كه 60 درصد آنها موجود است.
محمد عليزاده اضافه مي‌كند: توسعه بيمارستان بوكان، بيمارستان 160 تختخوابي خوي و بيمارستان تكاب از جمله طرح‌هايي هستند كه عمليات اجرايي آنها از سال گذشته آغاز شده است و در حال اجرا هستند.
وي از اتمام احداث بيمارستان سردشت خبر داد و مي‌افزايد: عمليات ساختماني بيمارستان سردشت به اتمام رسيده است و در حال حاضر در مرحله تجهيز بيمارستان است.
عليزاده عمده چالش بيمارستان‌هاي دولتي را فرسودگي فضاهاي فيزيكي و محدوديت منابع مالي اعلام مي‌كند و مي‌گويد: بين هزينه‌ها و درآمد بيمارستان‌ها تناسبي وجود ندارد.
وي همچنين از اجرايي شدن اكثر مصوبات دور اول رئيس جمهور به استان خبر مي‌دهد و خاطرنشان مي‌كند:
تغيير كاربري و تكميل بيمارستان طالقاني،آغاز عمليات اجرايي يا مبادله موافقت نامه 100 درصد بيمارستان‌هايي كه مقرر بود در شهرهاي مختلف استان احداث شود، جذب 100 درصد اعتبارات براي راه‌اندازي CCU و ICU و خريد يك دستگاه آنژيوگرافي براي بيماران قلبي از جمله مصوبات دور اول سفر رئيس جمهور به استان است كه نهايي شده‌اند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم نيز در گفتگو با خبرنگار ما مي‌گويد: با وجود پايين بودن سرانه سلامت در جامعه ما، اما شاخص درمان كشور جزو بهترين شاخصه‌ها در خاورميانه است و حتي از برخي از كشورهاي اروپايي پيشي گرفته‌ايم.
عابد فتاحي، عملكرد دولت در ارتقاي شاخص‌هايي چون واكسيناسيون، مرگ و مير كودكان، نوزادان و مادران، افزايش اميد به زندگي و تعداد جامعه پزشكي و پرستاري در خاورميانه را نيز مطلوب ارزيابي كرده و مي‌افزايد: با وجود دارا بودن شرايط مطلوب اما به نظر مي‌رسد، زمان كيفيت فرا رسيده و بايد در مراكز درماني و آموزشي به بحث كيفيت بهاي بيشتري داد.
وي مشكلات بيمارستان‌هاي خصوصي را تشريح و تصريح مي‌كند: عدم هماهنگي، همكاري و نگاه بخش دولتي به خصوصي سبب كم رنگ شدن سرمايه‌گذاري در بخش خصوصي شده است، لذا بيمارستان‌هاي بخش خصوصي آنطور كه بايد و شايد نمي‌توانند رقابت سازنده اي با بخش دولتي داشته باشند.
فتاحي اضافه مي كند: با توجه به اينكه قدرت خريد مردم روز به روز كمتر مي‌شود، سرمايه‌گذاري در بخش سلامت به تبع آن كاهش يافته و سهامداران سه بيمارستان خصوصي در اروميه نمي‌توانند از سهام خود بهره‌اي داشته باشند.
وي با بيان اينكه بيمارستان‌هاي بخش خصوصي زيان ده هستند، اظهار مي‌دارد: ريشه مشكلات بيمارستان‌هاي بخش خصوصي عدم همكاري بيمه‌ها با بخش خصوصي است، با انعقاد قراردادهاي واقعي هزينه‌هاي درمان كاهش مي‌يابد و مردم مي‌توانند از بخش خصوصي استفاده خوبي داشته باشند. فتاحي ادامه مي‌دهد: براساس چشم انداز 20 ساله بايد 70 درصد هزينه‌هاي درماني را بيمه‌ها و 30 درصد را مردم متحمل شوند. اين در حالي است كه 70 هزينه‌هاي درماني توسط مردم پرداخت مي‌شود.
وي در زمينه مشكلات بيمارستان‌هاي بخش دولتي نيز مي‌گويد: متاسفانه بيمارستان‌هاي آموزشي به درماني تبديل شده‌اند، كيفيت آموزش‌ها و تحقيقات از بين رفته و مديريت ضعيفي اعمال مي‌شود.
فتاحي ادامه مي‌دهد: بيمارستان‌هاي دولتي با پول دولت رقابت ناعادلانه‌اي با بيمارستان‌هاي خصوصي انجام مي‌دهند كه محصول آن زيان‌دهي بخش سلامت كشور است.
وي اذعان مي‌دارد: آموزش و هيئت‌هاي علمي استان دچار سكته شده است، به جاي اينكه به كار آموزش بپردازند، ارزش آنها برمبناي تعداد بيماراني است كه ويزيت مي‌كنند نه آموزش‌هاي ارائه شده.
فتاحي با بيان اينكه رو آوردن به كارهاي درماني تيشه به ريشه علم، آموزش و تحقيقات زدن است، يادآور مي‌شود: ساختار علوم پزشكي آذربايجان غربي به شدت به هم ريخته است و ضرر و زيان‌هاي ناشي از آن قابل جبران نخواهد بود.
وي همچنين مي‌گويد: براي اصلاح سرانه درمان و افزايش رضايتمندي مردم از بيمارستان‌هاي دولتي بايد سرانه درمان افزايش يابد.
فتاحي در خاتمه اظهار مي‌دارد: از دولت انتظار داريم تا با احترام به سلامت مردم، سرانه واقعي سلامت را اعلام كند.
از سوي ديگر مشكلات عمده بيمارستان‌هاي آذربايجان غربي نبود دستگاه MRI است.
بيمارستان امام رضا (ع) اروميه از لحاظ ارائه خدمات و برخي استانداردها مقام اول منطقه‌اي در شمال غرب كشور را داراست. در جريان سفر مديرعامل تامين اجتماعي به استان و بازديد از قسمت‌هاي مختلف بيمارستان و با توجه به امكانات آن و بهره‌مندي از وجود پنج جراح و متخصص مغز و اعصاب، نسبت به خريد و نصب دستگاه MRI موافقت شد، اما رئيس دانشگاه علوم پزشكي به بهانه اينكه از دستگاه فوق دو نمونه در بيمارستان‌هاي عارفيان و امام خميني (ره) اروميه است، معتقد است كه دستگاه فوق بايد در شهرستان خوي نصب شود.
مخالفت و عدم ارائه مجوز از جانب رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان، مردم آذربايجان غربي به ويژه تشكيلات كارگري را از يكي از حياتي ترين تجهيزات پزشكي درماني محروم مي‌كند.
مدير درمان سازمان تامين اجتماعي آذربايجان غربي در اين زمينه مي‌گويد: براي جمعيت حدود 3 ميليون نفري آذربايجان غربي تنها دو دستگاه وجود دارد كه يكي از آنها به علت پايين بودن كارايي آن از رده خارج شده است.
دكتر ابراهيم شيرزاد اضافه مي‌كند: نبود دستگاه MRI در بيمارستان‌هاي استان مشكلات فراواني براي بيماران به وجود آورده؛ به طوري كه در حال حاضر بيماران به بيمارستان‌هاي شهرستان مراغه مراجعه مي‌كنند.
وي اذعان مي‌دارد: براساس توافقات به عمل آمده مقرر شده است، اين دستگاه در بزرگ‌ترين بيمارستان تامين اجتماعي استان در بيمارستان امام رضا (ع) اروميه نصب شود كه با مخالفت رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان مواجه شده است.
شيرزاد اضافه مي‌كند: هزينه خريد دستگاه MRI حدود يك ميليارد و 750 ميليون تومان است كه اعتبار آن از طرف سازمان تصويب شده است، همچنين خريد و نصب يك دستگاه سنگ‌شكن 600 ميليون تومان اعتبار نياز دارد كه آن هم از طرف سازمان تامين شده است.
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشكي و بهداشت و درمان آذربايجان غربي نيز مي‌گويد: در آذربايجان غربي دو دستگاه MRI وجود دارد كه مجوز راه‌اندازي سه واحد ديگر نيز صادر شده است.
عليزاده اضافه مي‌كند: با مشاركت بخش خصوصي مجوز راه‌اندازي دستگاه MRI در مياندوآب نيز صادر شده است.
وي خاطرنشان مي‌كند: تلاش دانشگاه علوم پزشكي جلوگيري از تمركز واحدهاي ارائه خدمات در مركز استان و ارائه خدمات به صورت عادلانه در تمام مناطق است.
پاي صحبت رئيس سازمان نظام پزشكي اروميه نيز مي‌نشينيم، مجيد ميلاني مي‌گويد: براساس قانون، تعيين تعرفه‌هاي غيردولتي از اختيارات سازمان نظام پزشكي است؛ در حالي كه به صراحت خلاف آن را شاهديم.
وي اذعان مي‌دارد: سازمان نظام پزشكي به علت رعايت حال مردم، تعرفه جراحي را برابر سال 85 اعلام كرده و تعرفه خدمات پاراكلينيك تثبيت شده است.
ميلاني اذعان مي‌دارد: بزرگ‌ترين چالش در بيمارستان‌هاي مختلف، غيرواقعي بودن سرانه درمان، تعرفه‌ها و ناتواني بيمه‌ها در پوشش مناسب مالي بيمه‌شدگان است.
وي با ذكر اينكه عامل مهم نارضايتي مردم از خدمات درماني پايين بودن سرانه درمان است، يادآور مي‌شود: افراد زير پوشش بيمه انتظار دارند، طبق قانون كمتر از 30 درصد را پرداخت كنند كه اين امر به علت پايين بودن سرانه درمان اعمال و باعث نارضايتي مردم از خدمات درماني مي‌شود.
ميلاني يادآور مي‌شود: دولت مي‌تواند به منظور كاهش مشكلات بيمارستان‌هاي خصوصي با نرخ‌هاي توجيهي اقدام به تجهيز و توسعه فيزيكي بيمارستان‌ها يا موسسات پاراكلينيك كند كه چنين اقدامي در سال‌هاي دور سابقه داشته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تامين رفاه پرستاران، تكنسين‌ها و ماماها را خاطرنشان مي‌كند و مي‌گويد: افراد غيرپزشك زحمتكشان گمنام هستند كه بايد در تامين رفاه انها توجه بيشتري اعمال شود.
گرچه نارسايي‌هاي موجود در سيستم درماني استان از گذشته‌ها پا برجا بوده، اما با عنايت‌هاي ويژه دولت نهم كه درصدد رفع مشكلات مردم هست، اميدواريم مساعي دولت در اين وادي موثر واقع شده و مشكلات اين بخش نيز به طور كامل برطرف شود.
-----------------------------------------------------------
گزارش از لعيا نوراني ـ خبرنگار فارس در آذربايجان غربي
-----------------------------------------------------------
انتهاي پيام/م
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن