تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816882774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز جهاني مسجد- 3مسجدالاقصي ؛ نخستين قبله همدلي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روز جهاني مسجد- 3مسجدالاقصي ؛ نخستين قبله همدلي
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه:قدس به عنوان سومين شهر مقدس پس از مكه و مدينه به واسطه وجود مسجدالاقصي مورد تكريم قرار گرفته و از ديرباز جايگاه ويژه‌اي نزد همه اديان الهي به ويژه مسلمانان داشته است.

شهر قدس كه به اورشليم نيز معروف بود، از قديمي ترين شهرهاي تاريخي به شمار مي رود كه مهد اديان سه گانه آسماني يهوديت، مسيحيت و اسلام بوده و قدمت آن به 45 قرن مي رسد، اين شهر بناي تاريخي و ديني مسجدالاقصي، اولين قبله مسلمانان را در خود جاي داده است.

اين شهر در سال 1409 قبل از ميلاد شهر توسط حضرت داوود (ع) فتح شد و شهر داوود نام گرفت . در دوران سليمان شكوفايي و معماري بسياري در اين شهر رخ داد و دين يهودي نيز در اين شهر سيادت يافت. قدس طي سالهاي 330 تا 636 ميلادي به شهر "ايليا" معروف بود و دين مسيحيت دين رسمي براي امپراطوري بيزانسها به شمار مي رفت.

در سال 15 هجري/ 636 ميلادي، عمر بن خطاب از خلفاي راشدين وارد قدس شد و دستور داد مسجدي در ضلع جنوبي قدس بر ويرانه هاي حرم شريف بسازند.

ارتباط و پيوند قداست مسجد الاقصي به عقايد و باورهاي مسلمانان به دوراني باز مي گردد كه 17 ماه به عنوان اولين قبله مسلمانان به شمار مي رفت تا زماني كه قبله به كعبه، خانه خدا انتقال يافت. اسلاميت مسجد الاقصي به حادثه اسراء و معراج باز مي گردد كه خداوند در آياتي از قرآن كريم شبانه پيامبر اكرم را به سوي مسجد الاقصي در بيت المقدس در 27 رجب يكسال قبل از هجرت فرا خواند تا از اين مكان به آسمان عروج كند. مسلمانان با اين ديد در بالابردن و ارتقاي جايگاه ديني مسجدالاقصي و بيت المقدس و ارتباط آن با عقايد اسلامي نقش به سزايي ايفا كردند.

مسجدالاقصي طي سالها تغييرات بسياري كرد و به تدريج به آن مدارس ديني، سالنهاي علمي، انبار ذخاير و محل اسكان سواره نظام افزودند.

حرم شريف اين مكان مقدس شامل مسجدالاقصي، قبة الصخره با گنبد طلايي آن و صحن‌ها و ساختمانهاي پيرامون آن است كه در مجموع با مساحت 14 هكتار بر فراز كوه موريا قرار دارد و 14 دروازه از جمله درهاي اسباط، حطه، شرف‌الانبيا، ناظر، نو، قطانين، مطهره، سلسله، مغربيان و دروازه طلايي، اتاق‌هاي متعدد، 8 چاه در صحن قبه الصخره و 17 چاه در حياط مسجدالاقصي و 4 گلدسته از جمله آثار اين بخش است.

آتش‌سوزي مسجدالاقصي

21 آگوست 1969 رژيم صهيونيستي اعلام كرد يك فرد ديوانه به نام "دنيس مايكل روهان" مسجدالاقصي را به آتش كشيد. گرچه صهيونيستها اعلام كردند كه اين فرد استراليايي يك مسيحي ديوانه بود، اما برخي منابع معتبر نيز بر اين عقيده هستند كه وي يك يهودي توريست بود و از لحاظ سلامت عقلي نيز هيچ مشكلي نداشت. همچنين آثار حريق دلالت بر آن دارد كه اشخاص ديگري روهان را در آتش زدن اين مسجد از خارج آن و از يكي از پنجره‌هاي مشرف به درب ‌المغاربه (كه اسرائيليها آن را منهدم كردند) هدايت و كمك كرده اند.

بخش به آتش كشيده شده مسجدالاقصي در قبه الصخره 1500 متر مربع را در بر مي‌گرفت. در اين آتش‌ سوزي منبر صلاح ‌الدين ايوبي، مسجد عمر، محراب ذكريا، مقام الاربعين، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستونها و ايوانها و تزئينات سقفي بر سطح مسجد فرو ريخت. دو ستون اصلي كه گنبد روي آن استوار بود و اجزايي از گنبد داخلي كه مزين بود محراب و ديوارهاي جنوبي، پوشش مرمري و 48 پنجره گچي، شيشه‌هاي رنگي و فرشها، سوره اسرا كه با كاشيهاي معرق و تذهيب شده نوشته شده بود و از بالاي محراب به سوي شرق امتداد داشت و بسياري از تزئينات و آيات قرآني طي اين آتش‌سوزي از بين رفت.

روز جهاني مسجد

طي برگزاري سي امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه از هفتم تا نهم خرداد ماه سال 1382 در تهران برگزار شد، نامگذاري روزي به نام روز جهاني مسجد به تصويب رسيد. طي اين اجلاس تصويب شد از 21 آگوست هر سال، كه مصادف با خاطره به آتش كشيدن مسجد الاقصي توسط تندروهاي صهيونيست است، به مدت يك هفته، "هفته جهاني مساجد" اعلام و گرامي داشته شود.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن