تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815185623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فعاليت‌هاي پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به فعاليت‌هاي پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي
گروه فعاليت‌هاي قرآني: پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي سعي دارد با رويكردي پژوهشي اقداماتي را در جهت پيشرفت و تعميق فعاليت‌هاي قرآني، ادبيات عربي و فلسفه و كلام به انجام ‌رساند، گزارش حاضر مختصري از فعاليت‌هاي اين پژوهشكده را دربر مي‌گيرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، پژوهشكده قرآن و عترت وابسته به معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي از سال 1371 با عنوان مركز پژوهش‌ها و فعاليت‌هاي قرآن و عترت تاكنون تمامي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه آزاد اسلامي را تحت پوشش قرار داده و ضمن ساماندهي فعاليت‌هاي قرآني در اين حوزه، تعاملات مناسبي با ديگر نهادهاي قرآني داشته است.

انتشار مجله علمي ـ پژوهشي «صحيفه مبين»، توسعه سايت قرآني ـ تخصصي «تسنيم» و تشكيل بانك اطلاعات پايان‌نامه‌هاي قرآني، اجراي طرح كتابخانه ديجيتال و دسترسي پژوهشگران و علاقه‌مندان به بيش از 35 هزار عنوان از كتاب‌ها و منابع معتبر اسلامي و قرآني، آرشيو سمعي و بصري و فعاليت‌هاي پژوهشي ديگر سبب شده است كه جامعه دانشگاهي و قرآن‌پژوه كشور به اين پژوهشكده به ديده اعتبار بنگرند.

تمامي اين فعاليت‌ها باعث شد تا در دي‌ماه سال 1386 مركز پژوهش‌ها و فعاليت‌هاي قرآن و عترت از سوي شوراي گسترش آموزش عالي به پژوهشكده قرآن و عترت ارتقا يابد، اين پژوهشكده قرآني سعي دارد تا علاوه بر ادامه فعاليت‌هاي قرآن و عترت با رويكرد پژوهشي اقداماتي را در جهت پيشرفت و تعميق فعاليت‌هاي قرآني، زبان و ادبيات عربي و فلسفه و كلام به انجام رساند.

تدوين اساسنامه پژوهشكده قرآن و حديث براساس استانداردهاي علمي و پژوهشي، تشكيل گروه‌هاي پژوهشي علوم قرآن و حديث، زبان و ادبيات عربي و فلسفه و كلام، تشكيل شوراي پژوهشي متشكل از استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران برجسته كشور درحوزه‌هاي ياد شده و همكاري با دانشگاه‌ها، پژوهشكده‌ها و ديگر مراكز علمي و پژوهشي در جهت تاليف منابع مورد نياز در حوزه‌ ياد شده از جمله فعاليت‌هاي اين پژوهشكده است.

همچنين انعقاد قرارداد با مولفان و دانشمندان جهت تاليف كتب و احياي نسخ خطي معتبر در حوزه‌هاي علوم قرآني و حديث، زبان و ادبيات عربي و فلسفه و كلام، جذب اعضاي هيأت علمي پژوهشي جهت تعمق فعاليت‌هاي پژوهشي در زمينه‌هاي ياد شده، همكاري با معاونت پژوهشي دانشگاه در جهت اجراي طرح‌هاي پژوهشي در زمينه‌هاي مختلف و باتوجه به نيازهاي موجود و برگزاري كرسي‌هاي نظريه‌پردازي در زمينه‌هاي پژوهشي ياد شده با استفاده از ديدگاه‌هاي دانشمندان و پژوهشگران داخلي و خارجي از ديگر فعاليت‌هاي پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي است.

همچنين تجهيز كتابخانه پژوهشكده و تامين منابع مورد نياز پژوهشگران و استادان دانشگاه، تكميل بانك اطلاعاتي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي در حوزه‌هاي ياد شده، برگزاري همايش‌هاي موثر در داخل و خارج از كشور در جهت ارتقاي پژوهش‌هاي ديني و ديگر علوم انساني از جمله همايش زبان قرآن، مطالعات فرهنگي و زبان‌شناختي و تلاش در جهت ارتقاي پژوهشكده قرآن و عترت به پژوهشگاه در طي دو سال آينده، از ديگر مواردي كه مي‌توان به آن‌ها اشاره كرد.

پژوهشكده قرآن و عترت فعاليت‌هاي پيشين را با رويكردي پژوهشي ادامه خواهد داد و در اين راستا از دانشمندان و فرهيختگان بيش از پيش بهره خواهد برد و از جمله اقداماتي كه سال‌ها در برنامه فعاليت‌هاي اين پژوهشكده بوده است مي‌توان به برگزاري اختتاميه بخش شفاهي مسابقات قرآن و عترت (استادان ودانشجويان در ارديبهشت ماه سال 87 در واحد شاهرود، برگزاري مرحله نهايي نهمين جشنواره قرآن و عترت (بخش شفاهي) ويژه استادان و چهاردهمين دوره مسابقات قرآن و عترت ويژه دانشجويان و طلاب حوزه‌هاي علميه سراسر كشور و اختتاميه آن اشاره كرد.

همچنين برگزاري مرحله نهايي نهمين جشنواره قرآن و عترت ويژه استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور (بخش كتبي) و چهاردهمين دوره مسابقات قرآن و عترت ويژه دانشجويان و طلاب حوزه‌هاي علميه كشور در خردادماه سال 87، برگزاري مرحله منطقه‌اي دهمين جشنواره قرآن و عترت (بخش شفاهي) ويژه استادان و پانزدهمين دوره مسابقات قرآن و عترت ويژه دانشجويان و طلاب حوزه‌هاي علميه سراسر كشور و اختتاميه آن از ديگر فعاليت‌هاي قرآني اين پژوهشكده است.

برگزاري همايش مسئولان كانون‌هاي قرآن و عترت سراسر كشور، برگزاري اختتاميه مسابقات كتبي قرآن و عترت چهاردهمين دوره دانشجويان و نهمين دوره استادان، برگزاري مصاحبه متقاضيان تدريس درس آشنايي با قرآن كريم و تنظيم آيين‌نامه پانزدهيمن دوره مسابقات و دهمين جشنواره قرآن و عترت (كتبي، شفاهي، هنر و ادبيات ديني و پژوهشي) به عهده پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي است.

همچنين پژوهشكده قرآن و عترت اقدام به چاپ كتاب‌هاي آموزشي تفسير سوره لقمان و قرائت قرآن كريم، چاپ و توزيع كتاب‌هاي مسابقات قرآن و عترت، برگزاري كارگاه آموزشي مدرسان قرآن كريم به صورت منطقه‌اي، برگزاري همايش و كارگاه آموزشي مسئولان كانون‌هاي قرآن و عترت (به صورت منطقه‌اي)، تكميل اطلاعات مربوط به مسئولان كانون‌هاي قرآن و عترت و تعيين سرفصل براي برگزاري آزمون جامع دوره‌هاي آموزشي خاتم‌الانبياء كرده است.

از ديگر فعاليت‌هاي اين پژوهشكده مي‌توان به بازديد از واحدهاي مناطق جهت شناسايي امكانات و استعدادهاي موجود در واحدهاي تابعه، برگزاري مرحله مقدماتي دهمين جشنواره قرآن و عترت ويژه استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور (بخش كتبي) و پانزدهمين دوره مسابقات قرآن و عترت ويژه دانشجويان و طلاب حوزه‌هاي علميه كشور، شركت در نمايشگاه آثار هنري و پژوهشي به مناسبت يادمان فاجعه زلزله بم و شركت در نمايشگاه آثار هنري نماز در حاشيه همايش مديران فرهنگي اشاره كرد.

و نيز برگزاري جلسات توجيهي آيين‌نامه هنر و ادبيات ديني در كنار كارگاه آموزشي سايت تسنيم در محل مناطق دوازده‌گانه هر ماه، برگزاري سالانه جشنواره كشوري هنر و ادبيات ديني، برپايي نمايشگاه آثار هنري منتخبان چهاردهمين جشنواره هنر و ادبيات ديني، داوري بخش اجراي نمايش و برگزاري اختتاميه سيزدهمين جشنواره هنر و ادبيات ديني توسط پژوهشكده قرآن و عترت انجام شده است.

شركت در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، چاپ و انتشار شماره‌هاي 40،41 و 42 مجله علمي ـ پژوهشي صحيفه مبين، برگزاري نشست‌هاي علمي ـ تخصصي درباره مباحث قرآني از خردادماه تا اسفندماه 87، برگزاري همايش‌هاي مختلف براساس نام‌گذاري سال87 به نام سال نوآوري و شكوفايي، برگزاري مسابقه براي دانشجويان خارج از كشور از طريق سايت تسنيم و برگزاري مسابقات قرآني به صورت مجازي نيز از ديگر اقدامات پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي است.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن