تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816785076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهاب باران ارابه رانی


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: شهاب باران ارابه رانی
مطابق پيش‌بيني‌ها دهم شهريور ۱۳۸۶ بارش شهاب ارابه‌راني که در بيشتر سال‌ها کم‌شمار و کم جلوه‌ است نمايشي توفاني به پا خواهد کرد که ساکنان غرب ايالات متحده در بهترين وضعيت براي ديدن آن قرار دارند.

نخستین شهاب باران ارابه‌رانی در تابستان سال ۱۹۳۵ میلادی گزارش شد. بعدها مشخص شد که منشا این بارش دنباله‌داری بلند دوره‌ای به نام کیس (C/1911 N1) با دوره تناوب ۲۰۰۰ سال است. این دنباله‌دار در سال ۱۹۱۱ به هنگام گذر از دورن منظومه شمسی و رسیدن به حضیض مدار بزرگ خود کشف شده است.

زمین هر سال در شب‌های نزدیک به ۹ و ۱۰ شهریور از نزدیکی جریان توده ذرات رها شده از دم دنباله‌دار می‌گذرد اما در بیشتر سال‌ها این توده چنان رقیق است که شهاب های چندانی از این بارش نامحسوس دیده نمی‌شود. با وجود این مطابق پیش‌بینی‌های گروهی از دانشمندان رشته‌ای از ذرات این دنباله‌دار که در عبور دوره قبل آن، یعنی سال ۸۲ پیش از میلاد، در فضا رها شده است امسال در مسیر برخورد با زمین است. اگر این اتفاق رخ دهد شهاب‌باران تماشایی که شاید بهترین بارش امسال باشد در آسمان رخ می‌دهد.

این رشته قدیمی و دست‌نخورده ذرات ارزش مطالعه علمی بسیار زیادی دارد و به همین اخترشناسان حرفه‌ای از منجمان آماتور در منطق مطلوب خواسته اند که به بررسی دقیق آن بپردازند. علاوه بر این طرح‌های تحقیقاتی مانند رصد و بررسی برخوردهای احتمالی این توده ذرات با سطح ماه نیز انجام می‌گیرد. که بخشی از آن نیز در خسوف کلی ۶ شهریور (که از ایران دیده نمی‌شد) انجام شد.

به علت پهنای کم رشته ذرات گفته شده زمین در مدت کوتاهی از میان آن می‌گذرد و فقط بخش‌هایی از سیاره که آن هنگام در شب و رو به توده باشند نمایش اصلی را می‌بینند. زمان پیش‌بینی شده اوج ساعت ۱۱:۳۶ به وقت جهانی روز ۱۰ شهریور (یکم سپتامبر) است، یعنی ۳:۰۶ بعد از ظهر به وقت ایران که آسمان روشن است و متاسفانه اوج پیش بینی شده در آسمان ایران دیده نمی‌شود. بهترین مناطق جایی است که در این هنگام زمان محلی آن نزدیک به سپ‍یده‌دم باشد و ارابه‌ران در بیشترین ارتفاع در آسمان آنجا قرار بگیرد (یعنی آن بخش از زمین درست رو به توده باشد). این منطقه غرب ایالات متحده است. اوج بارش حدود یک ساعت طول می‌کشد در نتیجه مناطق وسیعی از زمین شاهد آن نخواهند بود. با وجود این رصدگران آسمان در دیگر بخش‌های زمین نیز امیدوارند که گوشه‌ای از این بارش را با تک شهاب‌های پرنور که طول آسمان را طی می‌کنند (زمین خراش‌ها) ببینند و برخی نیز امیدوارند دانشمندان در پیش‌بینی زمان اشتباه کرده باشند و در زمانی مطلوب منطقه آنها بارش به اوج برسد (گرچه پیش‌بینی بارش‌ها در سالهای اخیر و پس از چند شهاب باران خیره‌کننده اسدی نسبتا دقیق انجام شده است).

پيش بيني شده است که ذرات اين رشته از توده شهابواره‌هاي دنباله‌دار کيس بيشتر شمال ذران درشت‌دانه باشد، برخلاف بسياري از رشته‌هاي رها شده از دم دنباله‌دارها که بيشتر شمال ذرات ريزندو در نتيجه بارش ارابه‌راني امسال سرشار از شهاب‌هاي درخشان و آذرگوي‌هاست (قدر ميانگين شهاب‌هاي بارش صفر تا يک پيش بيني شده است). به اين ترتيبرصدگران اميدوارندشهاب‌هاي پرنور ارابه‌راني در شبي که ماه درخشاني در آسمان است کماکان ديده شوند، حتي برخي از مناطقي با آلودگي نوري شهري.
در ايران احتمال کمي وجود دارد که نشاني از بارش ارابه‌راني ديده شود اما رصدگران مشتاق مي توانند در بامداد شنبه ۱۰ شهريور يا شب پس از آن به جستجوي اين شهاب‌ها بپردازند. در هر دو شب وقتي کانون بارش به ارتفاع مناسبي در آسمان ايران برسد (يعني پيش از سپيده‌دم) حدود ۱۲ ساعت با زمان پيش‌بيني شده اوج بارش فاصله است با اين تفاوت که در شب دوم کمي از روشنايي ماه کاسته شده است.

اگر در اين شب‌ها رصدي را براي ديدن احتمالي برخي از اين شهاب‌ها برنامه‌ريزي کرديد در ساعات نخست شب نگاهي نيز به سياره درخشان مشتري بيندازيد. از دورن تلسکوپ يا دوربين دوچشمي مناسب درست در کنار آن خرده‌سياره وستا، بزرگترين عضو کمربند سيارک‌ها، را مي‌بينيد که در مقارنه‌اي زبيا با مشتري است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن