تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804792864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشعرضه سيمان در بورس كالا در خم كوچه تعلل‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گزارشعرضه سيمان در بورس كالا در خم كوچه تعلل‌ها
عرضه سيمان در بورس كالا با اينكه مي‌‏تواند آينده خوبي براي صنعت سيمان كشور داشته باشد، اما هنوز جنبه اجرايي به خود نگرفته است.
مهندس دريه، كارشناس مسائل اقتصادي و از دست‌‏اندركاران سابق عرضه سيمان در بورس كالا در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا در اين مورد گفت: با وجودي كه از روز اولي كه بحث عرضه سيمان در بورس فلزات مطرح شد زمان زيادي مي‌‏گذرد، اما هنوز نمي‌‏توان به درستي گفت چه زماني اين قضيه جنبه واقعي به خود مي‌‏گيرد و عملي مي‌‏شود.
وي خاطرنشان ساخت: سال 83 يكي از مديران بورس فلزات به ارائه طرح واگذاري سيمان از طريق بورس فلزات پرداخت كه در پي آن از مديران و دست‌‏اندركاران صنعت سيمان دعوت شد تا در جلسه‌‏اي با همين مضمون شركت كنند. در آن جلسه موضوع عرضه سيمان در بورس مطرح شد و مورد استقبال جمع قرار گرفت؛ ضمن اينكه مزيت‌‏هاي اين طرح كاملا روشن بود. با اين حال با مرور زمان اجماع نظر حاصل و كارگروهي تخصصي براي اين طرح تشكيل شد.
دريه با اشاره به اينكه جلسات اين كارگروه در دو گروه تقسيم‌‏بندي مي‌‏شد، افزود: در يك گروه مديران هلدينگ صنعت سيمان بودند و در گروه ديگر مديران عامل شركت‌‏هاي سيماني، ضمن اينكه يك كارگروه كارشناسي هم در بورس فلزات تشكيل شد تا از جنبه كارشناسي قضيه را بررسي كند.
دريه در ادامه گفت: در اين جلسات هر موضوعي كه به نحوي مرتبط با عرضه سيمان در بورس بود، بررسي مي‌‏شد و در مجموع 50سرفصل كاري تعيين و اين سرفصل‌‏ها اولويت‌‏بندي شد و بحث فرهنگ‌‏سازي و اطلاع‌‏رساني و بسترسازي مناسب در اولويت قرار گرفت. در همين راستا با خيلي از استان‌‏ها هماهنگي انجام و در 20‌استان سمينارهاي آموزشي براي بحث و بررسي نقاط قوت و ضعف عرضه سيمان در بورس برگزار شد و مورد توجه مسوولان، توليدكنندگان و مصرف‌‏كنندگان قرار گرفت.
اين كارشناس افزود: در اين راستا جلسات مرتبي با كميسيون صنايع و معادن مجلس و مسوولان ذي‌‏ربط وزارت بازرگاني و وزارت صنايع و معادن برگزار و نقاط قوت و ضعف طرح مورد بررسي قرار گرفت.
وي خاطرنشان ساخت: اصل قضيه در اين طرح ميزان عرضه و تقاضاي سيمان بود و اين نگراني وجود داشت كه ميزان عرضه با تقاضا همخواني نداشته باشد و همين ممكن بود موجبات افزايش قيمت ناگهاني سيمان را به دنبال داشته باشد؛ چرا كه اگر ميزان عرضه نمي‌‏توانست جوابگوي تقاضا باشد، قيمت سيمان بيش از حد منطقي بالا مي‌‏رفت.دريه معتقد است: در واقع صنعت سيمان از آن دست صنايعي است كه از 75‌سال حاشيه‌‏هاي زيادي حول آن وجود دارد؛ چرا كه سيمان يك كالاي استراتژيك است و از طرفي هم‌چون هميشه حالت دو نرخي داشته و قيمت‌‏هاي دولتي بر آن حاكم بوده و در كنار آن هميشه بازار آزاد هم وجود داشته است، هر جا كه حاكميت دو نرخي مطرح باشد، بازار سياه به وجود مي‌‏آيد و رانت زياد مي‌‏شود.
وي افزود: در همين راستا اواخر سال 83 برآورد كارشناسي كه صورت گرفت، رقمي بين 700‌ميليون تا يك ميليارد تومان رانت در بازار سيمان وجود داشت. بحث عرضه سيمان در بورس كه مطرح شد، كساني را كه اين رانت نصيبشان مي‌‏شد، نگران كرد؛ چرا كه با عرضه سيمان در بورس به طور قطع اين رانت از بين مي‌‏رفت و اگر اين رانت حذف مي‌‏شد، اين پول مي‌‏توانست به سمت بخش توليدي سرازير شود كه با اين پول هم واحدهاي توليدي و كارخانه‌هاي جديد ايجاد شده و هم طرح‌‏هاي توسعه‌‏اي با سرعت بيشتري پيش مي‌‏رفت.
دريه در ادامه افزود: درآن زمان يك توليدكننده سيمان 140 تا 150‌ميليارد تومان پول نياز داشت و در آن سال‌‏ها مي‌‏شد از پول رانت صنعت سيمان چند كارخانه احداث كرد.
وي همچنين خاطرنشان ساخت: در هر حال با وجودي كه بورس فلزات براي عرضه سيمان در آمادگي كامل به سر مي‌‏برد و همه كارهايي كه لازم بود براي اين امر انجام شود، انجام شد، سيمان به بورس فلزات نرفت. اصلي‌‏ترين دليل آن هم نگراني دولت از جهش قيمت سيمان در اوايل عرضه آن در بورس بود كه مانع عرضه سيمان شد؛ ضمن اينكه سيمان هنوز در سبد حمايتي قرار داشت.
اين كارشناس با اشاره به اينكه در حال حاضر هم با توجه به اينكه سيمان از سبد حمايتي خارج شده و بورس نيز آمادگي كامل براي عرضه اين محصول را دارد، هنوز كار جدي براي تحقق اين امر صورت نگرفته گفت: بايد منتظر ماند تا وزارت صنايع و معادن، وزارت بازرگاني و انجمن صنفي سيمان به يك نتيجه‌‏گيري واحد در مورد عرضه سيمان به بورس برسند تا بتوانيم شاهد اين اتفاق باشيم. وي در پايان خاطرنشان ساخت: اميدواريم با حمايت و هدايت جدي مسوولان ذي‌‏ربط اين كار هر چه سريع‌‏تر محقق شود؛ چرا كه عرضه سيمان در بورس در واقع مي‌‏تواند آرزوي ديرينه توليدكنندگان سيمان را كه همان دستيابي به قيمت منطقي سيمان است، محقق كند كه نتيجه آن به طور مستقيم و غيرمستقيم به نفع مصرف‌‏كننده و مردم خواهد بود.
منبع: ايلنا:
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن