تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820990580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/تازه‌ترين خبرهاازماهواره‌هاي ايراني/ رييس سازمان فضايي خبرداد: پرتاب ماهواره‌هاي«اميد»باماهواره‌برملي پيگيري طراحي و پرتاب ماهواره مشترك اسلامي توسط ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /تازه‌ترين خبرهاازماهواره‌هاي ايراني/ رييس سازمان فضايي خبرداد: پرتاب ماهواره‌هاي«اميد»باماهواره‌برملي پيگيري طراحي و پرتاب ماهواره مشترك اسلامي توسط ايران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري استراتژيك

رييس سازمان فضايي ايران با اشاره به پيوستن ايران به جمع معدود كشورهاي صاحب فن‌آوري پرتاب ماهواره از پرتاب مجموعه ماهواره‌هاي اميد با ماهواره‌بر ايراني در آينده، پيگيري و برنامه‌ريزي طراحي ماهواره مشترك كشورهاي اسلامي براي پرتاب توسط ايران، ادامه فعاليت‌ها براي دستيابي به امكان پرتاب ماهواره به مدارهاي بالاتر و پيگيري پرتاب ماهواره مصباح علي رغم كارشكني‌ طرف‌هاي خارجي خبر داد.

مهندس رضا تقي‌پور كه در پي پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره‌بر «سفير اميد» با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، با بيان اين كه تعداد كشورهايي كه توانايي پرتاب و قراردادن ماهواره در مدار را دارند،‌ از تعداد انگشتان دست هم كمتر است، گفت: اين در حالي است كه كشورهايي كه از ماهواره‌هاي خريداري شده يا اجاره‌يي استفاده مي‌كنند، در دنيا بسيار زياد هستند؛ بنابراين براي جمهوري اسلامي ايران اهميت بالايي دارد كه توانسته به اين توانمندي دست يابد.

وي ادامه داد: اين موفقيت در شرايطي به دست آمده كه قدرت‌هاي غربي مي‌كوشند به دلايل سياسي و بدون جنبه‌هاي علمي و صنعتي، ايران را از بسياري از فن‌آوري‌هاي پيشرفته‌ محروم مي‌كنند و از اين رو اين اتفاق با توجه به اين دو علت، براي ايران بسيار با ارزش است. مضافا اين كه دستيابي به اين قابليت مستلزم برخورداري از فن‌آوري‌هاي‌ بسيار پيچيده، ‌متنوع و گسترده‌ است و چندين رشته از علوم و فنون بايد در كنار يكديگر قرار گيرند تا چنين پروژه بزرگي به مرحله اجرا در آيد.

رييس سازمان فضايي خاطرنشان كرد: اگر هند را جزو كشورهاي منطقه محسوب نكنيم، در پرتاب ماهواره بر اول هستيم؛ ‌البته مالزي در ساخت و طراحي ماهواره و قزاقستان در پرتاب ماهواره‌برهاي روس بسيار فعال هستند.

تقي پور افزود: البته در خاورميانه كشورهاي همسايه ما عليرغم اين كه در طراحي و ساخت ماهواره فعاليت كرده‌اند قابليت پرتاب ماهواره را ندارند.

معاون وزير ارتباطات با اشاره به اين كه مديريت و انجام پروژه‌اي به اين گستردگي نيز بسيار حائز اهميت است، تصريح كرد: طراحي و ساخت ماهواره بر و آزمايش آن با توجه به اهميت حصول درجه اطمينان 100 درصدي در آزمايش‌هاي فضايي و دستيابي به فن‌آوري‌هاي مربوط به راه‌اندازي پايگاه‌هاي پرتاب دو نكته بسيار مهم در انجام اين پروژه محسوب مي‌شود.

مهندس تقي پور با بيان اين كه در اين پروژه مسايل مختلف شامل شبكه ارتباطات، سيستم‌هاي كنترل ناوبري، تله‌متري و تله‌كامن به خوبي صورت گرفت، عنوان كرد: در اين راستا اين ماهواره‌بر به خوبي طول مسير را طي كرد و كنترل لازم بر روي آن اعمال شده و با موفقيت به مدار مورد نظر رسيد و ماموريت خود را انجام داد.

وي با بيان اين كه كشور ما با توجه به دستيابي به اين فن‌آوري در رتبه‌هاي بين شش تا هشت اول جهان قرار گرفته به ايسنا گفت: قرار داشتن آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و هند در فهرست كشورهاي صاحب فن‌آوري پرتاب ماهواره، مسجل است اما در مورد معدود كشورهاي ديگر فهرست به لحاظ بومي بودن يا دريافت كمك از كشورهاي خارجي اختلاف نظر وجود دارد.

تقي پور با بيان اين كه ماموريت ماهواره‌بر پرتاب شده اعلام حضور در مدار زمين بود، اظهار كرد: ماهواره‌بر «سفير اميد» قابليت پرتاب ماهواره اميد و همانند آن را دارد و اين كار را انجام خواهيم داد.

رييس سازمان فضايي ايران با اشاره به اين كه ماهواره‌ها به لحاظ سايز و مدار طبقه‌ بندي‌هاي مختلفي دارند به ايسنا گفت: ماهواره بر سفير اميد تنها براي ماهواره هاي مدار پايين است، ‌اما در برنامه‌هاي صنايع فضايي كسب فن‌آوري پرتاب ماهواره‌هاي مدار بالاتر نيز وجود دارد و در حال حاضر نيز تا حدود زيادي مقدمات آن طي شده است.

تقي پور خاطر نشان كرد: طبق مذاكرات صورت گرفته در قالب سازمان كنفرانس اسلامي قرار است با همكاري كشورهاي اسلامي به صورت مشترك يك ماهواره ساخته شود كه در حال حاضر در حال برنامه‌ريزي طراحي آن هستيم تا با مشاركت كشورهاي اسلامي و پس از ساخت توسط ايران در مدار قرار گيرد.

وي با بيان اين كه كاربرد ماهواره اميد ارتباطي تعريف شده است، درباره مدار استقرار ماهواره اميد گفت: مدار استقرار ماهواره‌ها با توجه به پارامترهاي مختلف مانند زمان پرتاب آن تعيين مي‌شود.

تقي پور درباره مراحل ماموريت ماهواره‌بر سفير اميد تصريح كرد: به طور كلي ماهواره برها معمولا چند مرحله(بخش) دارند و يك سري از مراحل آن در مسير از بين مي‌رود. مرحله دوم اين ماهواره بر پس از رسيدن به چهار هزار و 500 متر بر ثانيه پرتاب شد؛ بنابراين پس از رسيدن مرحله دوم به فضا، ماهواره بري باقي نمي ماند و اگر ماهواره‌اي همراه داشته باشد، آن را در مدار قرار مي‌دهد.

وي درباره ماهواره «مصباح» توضيح داد: متاسفانه كارشكني‌هاي زيادي حتي در فعاليت‌هاي علمي و در زمينه فضا صورت گرفته است و ماهواره «مصباح» ساخته شده و آماده پرتاب است و ما از طريق چند كشور اقدام كرده‌ايم اما همكاري لازم را انجام نداده اند؛ ‌البته اميدواريم قبل از اين كه مجبور شويم براي پرتاب مصباح هم خودمان اقدام كنيم، هماهنگي‌هايي كه از قبل وجود داشته به نتيجه برسد و بتواند در مسير خود پرتاب شود.

تقي‌پور با بيان اين كه سازمان فضايي با هفت دانشگاه در زمينه هوافضا قراردادهاي مشخص همكاري دارد، خاطر نشان كرد: بسياري از آنها دانشكده‌هاي هوافضا را راه‌اندازي كرده‌اند و در حال حاضر فارغ التحصيل هم داده‌اند و در زمينه پروژه‌هاي فضايي هم برنامه‌هاي گسترده‌اي با دانشگاهها داريم. البته سه دانشگاه صنعتي امير كبير، صنعتي شريف و علم و صنعت مشغول ساخت ماهواره‌هاي دانشجويي هستند كه جزو برنامه‌هاي ملي فضايي بوده كه در اين سال‌ها به نتيجه خواهد رسيد.

وي در پايان اعلام كرد: ماهواره «اميد» به صورت يك سري ماهواره مانند «اميد 1» و «اميد 2» خواهد بود كه در قالب ماهواره‌هاي كوچك ارتباطي و سنجش از دور به مدار پرتاب مي‌شوند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن