تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821158344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست چشم انداز پانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان مصطفي رحماندوست : مشكل تئاتر كودك و نوجوان نبودن نمايشنامه خوب است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نشست چشم انداز پانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان مصطفي رحماندوست : مشكل تئاتر كودك و نوجوان نبودن نمايشنامه خوب است
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: .مصطفي رحماندوست گفت : مشكل تئاتر كودك و نوجوان نبود متن و نمايشنامه خوب است .
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، هشتمين نشست مركز هنرهاي نمايشي در خصوص چشم انداز پانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان با حضور مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و مصطفي رحماندوست، دبير جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد . در ابتداي مراسم دبير جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان گفت: تلاش من و همكارانم اين است كه جشنواره اي در حد كودك ايراني فراهم شود، البته ما هنوز به خواسته مان نرسيده ايم و من كودك ايراني را خيلي ارجمندتر از اين مي دانم.
وي افزود: در جشنواره پانزدهم رشد كيفي و توسعه اي داشته ايم.درحقيقت ما توليد كننده نبوديم ،ما مي توانستيم توصيه كنيم و به دنبال كار باشيم. همچنين در سال هاي گذشته براي تشويق دوستان كم كار و غير حرفه اي از حرفه اي تر ها دعوت مي كرديم ،اما امسال حرفه اي ها خود وارد گود جشنواره شدند و از گروهي دعوت ويژه اي نداشته ايم.
در ادامه مراسم مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان، سيد علي رضا حسيني گفت:جشنواره از رونق بيشتري نسبت به سال هاي گذشته برخورداربوده است.امسال سومين سال برگزاري جشنواره است ،استقبال گسترده تر بوده است كه دليل آن شناخته تر شدن جشنواره و انس بيشتر مردم و كودكان با جشنواره است.
حسيني ادامه داد: عامل دوم اجراي نمايش كودك در محل برگزاري جشنواره به صورت دائمي بوده كه از چند ماه پيش و به صورت مستمر شروع شده است.
اين امر مي تواند باعث گرمي جشنواره و گرمي جشنواره باعث استمرار اجرا باشد كه در نهايت بتوانيم در طول سال براي بچه هاي كشور خودمان تئاتر كودك را داشته باشيم كه توام با آموزش، شادي ،آرامش و ... است.
مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان خاطرنشان كرد: هدف اصلي جشنواره بايد اين باشد كه بستر خوبي را در سطح كشور ببينيم و تقويت كنيم و آنها را به مسابقه بگذاريم، تشويق كنيم و درنهايت شاهد رشد جشنواره باشيم.
امسال به اهداف مان نزديكتر شديم و قاعدتا با استقبال و همكاري بيشتري نيز رو به رو خواهيم شد.
در ادامه اين نشست مدير اجرايي جشنواره، فرهاد عُرِيضي گفت: چند برنامه متفاوت از پارسال داريم كه يكي از آنها برگزاري آيين گشايش و آيين پاياني جشنواره در فضايي وسيع تر و مناسب تر است، مخصوصا اينكه يك ماه زودتر و در مهرماه برگزار خواهد شد و بهتر مي شود از فضاي باز استفاده كرد.
عريضي ادامه داد: يكي ديگر از كارهايي كه برنامه ريزي كرديم و موافقت هايش صورت گرفته است؛ پخش مستقيم برنامه هاي كودك شبكه اول و دوم است كه مردم سراسر كشور مي توانند ببينند و اتفاقات جشنواره نيزاز رسانه ها انعكاس پيدا خواهد كرد.همچنين در زمينه بخش هاي جنبي و اجراهاي خياباني برنامه ريزي هايي شده است.
در ادامه مسوول كميته فني- محتوايي جشنواره،شاهين گفت: در زمينه محتوايي فقط از محتواهايي كه نزديك به اسلاميتمان هست برخوردار نخواهيم بود بلكه از طريق حوزه هاي روانشناختي كودك، جامعه شناختي كودك، علايق و ديگر مواردي كه مي شود با كودكان خوب ارتباط برقرار كرد و انواع نمايش نامه هايي كه به شكل بومي سازي بتوانيم ارتباطمان را غني كنيم استفاده خواهيم كرد. همچنين از لحاظ فني اگر نيازي به سالن براي اجرا، آكسسوار و ابزار فني و ...بود،در اين رابطه ها با گروه هاي نمايشي و عوامل فني محتوايي تعامل داريم.
در ادامه مراسم دبير اين جشنواره در پاسخ به اين سوال كه چرا از تئاتر نوجوان خبري نيست، گفت: اين مساله فقط مساله تئاتر ما نيست، در ادبيات و در سينما نيز اين امر مشهود است و اين مساله مشكل ايران نيست و جهاني است. وضعيت جهاني اطلاع رساني نوجوان ها را به جايي رسانده كه يك پله بالاتر حركت مي كنند .
همچنين قائم مقام دبير جشنواه و مدير تالار هنري ، سيد صادق موسوي در اين خصوص گفت: تالار هنر تنها تالار ويژه نمايش هاي كودك و نوجوان مركز هنرهاي نمايشي است اما گروههاي تئاتر نوجوان كمتر سراغ تالار هنر مي آيند و بيشتر به سمت كانون مي روند.
در ادامه مدير كل فرهنگ و ارشاد اصفهان در زمينه تغيير زمان جشنواره گفت: اين زمان به جهت تقارن با 17 مهر كه روز كودك است و به اين جهت كه بچه ها در فصل تعطيلات و از طرفي ديگر در فصل سنگيني درس و امتحانات نيستند، زمان مناسبي است.
در ادامه مدير اجرايي جشنواره درخصوص بخش هاي مختلف آن گفت: در بخش بين الملل آثار رسيده از كشورهايي كه مطرح هستند، خوب است.
در بخش داخلي برگرفته از متخبيني است كه در جايگاه بين المللي نباشند و كارهاي داخلي و احيانا بخش تئاتر دانش آموزي است. همچنين در بخش ويژه امسال با توجه به اينكه در آستانه سي امين سال پيروزي انقلاب هستيم به عنوان بخشي خاص ديده شده است.
وي خاطرنشان كرد: يكي از مسايل تئاتر كمبود متن تخصصي براي نوجوانان بوده كه با برگزاري مسابقه نمايش نامه نويسي اميد است متون قابل توجهي گردآوري شود . براي اين بخش مسابقه آثار زيادي رسيده و هنوز هم تا پايان مردادماه فرصت باقي است.
همچنين مصطفي رحماندوست در اين خصوص گفت:بخش نمايش نامه نويسي جديد است، مشكل ما نبودن متن و نمايشنامه خوب است،همچنين براي بخش اقتباس از ادبيات كودكان براي تئاتر فراخوان داده ايم كه حدود 170 اثر رسيده است.
در ادامه عريضي در پاسخ به چگونگي فعاليت هاي بخش جنبي گفت: در سالهاي گذشته تقريبا بيش از 75 اجراي خياباني داشته ايم در بيش از 30 مدرسه در سطح شهر و استان .امسال سعي كرديم به اين تعداد اضافه كنيم و در بيش از 50 مدرسه كه نمايشهاي ما در مدارس آنها برگزار شوند. همچنين سال گذشته گروه هاي كودك و نوجوان شبكه 1 و2 دعوت شدند در ده شهرستان وامسال هم حضور خواهند داشت. همچنين اتوبوس شادي، قطار شادي و كارناوال هاي شادي براي گستره تبليغي در سطح شهر خواهيم داشت.
در ادامه مسوول كميته فني- محتوايي جشنواره در زمينه بخش كيفي برنامه ها گفت: علاوه بر بخش مسابقه نويسي كه ما با بيش از 800 نويسنده ارتباط مكاتبه اي برقرار كرديم و بين المللي شدن جشنواره، workshop ها و سخنراني هايي براي اهل تخصص برگزار شد كه امسال نيز خواهيم داشت.
شاهين خاطر نشان كرد: در نظرسنجي كه انجام داديم دريافتيم كه ذائقه اي در بين كودكان ايجاد شده است و آن جنگ پذيري است،بچه ها تئاتر را نمي پذيرند،اما با جنگ پذيري آشنا تر هستند.سعي امان اين است كه با استفاده از اين ذائقه ضمن جنگي بودن به سمت تئاتري شدن برويم و به سمت تئاتر كودك و نوجوان سوقشان بدهيم.
درادامه مراسم موسوي در پاسخ به اينكه جنبه حمايتي ازگروه هاي برگزيده يا ساير گروهها چگونه است، گفت: پارسال اعلام كرديم كه گروه برگزيده را به خارج مي فرستيم كه گروه برتر اولين سال را به هند و گروه برتر سال گذشته را به مالزي فرستاديم ، امسال نيز اگر كاري برگزيده شد حتما به يكي از جشنواره هاي بين المللي راه پيدا خواهد كرد.
وي افزود: اگر نمايشي اجراي عمومي نداشته امكان اين مساله در تالار هنر برايش فراهم خواهد شد و همچنين براي كمك هاي مادي اقدام خواهد شد.
مدير تالار هنر و قايم مقام دبير جشنواره گفت: امسال براي اولين بار در بخش بين المللي، فراخوان بين المللي از طريق مركز هنرهاي نمايشي فرستاديم. وهمچنين به انتشار كتابهايي اقدام كرديم كه روندي است براي تقويت بنيان هاي نظري و سه كتاب "فلسفه و روش" ترجمه اردشير كشاورزي، مجموعه مقالات كيانيان و تئاتر براي نوجوانان كه معلوم نيست به ايام جشنواره برسد يا نه،براي اين بخش در نظر گرفته شده كه تئوريك و قابل استفاده براي فضاهاي دانشگاهي هستند.
وي افزود: در بخش نمايشنامه نويسي ،نمايشنامه ها را منتشر مي كنيم و از توليدش حمايت قطعي مي كنيم اما خريد قطعي نمي كنيم و امكان چاپهاي بعدي براي خود نمايش نامه نويس باقي خواهد ماند./120
گزارش : كاوند
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن