تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816682528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون امور سينمايي وزارت ارشاد: مقصد و مقصود ما در سينماي ملي احياي فرهنگ فتوت و پهلواني است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: معاون امور سينمايي وزارت ارشاد: مقصد و مقصود ما در سينماي ملي احياي فرهنگ فتوت و پهلواني است


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز:معاون امور سينمايي و سمعي و بصري گفت: همه مقصد و مقصود ما ، احياي فرهنگ پهلواني و فرهنگ فتوت است و جوهر يگانه انقلاب اسلامي نيز بازشناسي و باز توليد فرهنگ ماندگار است.

به گزارش گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، محمد رضا جعفري جلوه كه در نشست انعقاد تفاهم نامه همكاري هاي مشترك فيمابين معاونت امور سينمايي و فدراسيون ورزشي پهلواني و زورخانه اي در اين معاونت سخن مي گفت: در ابتدا با اشاره به ايام مبارك ماه رجب و تقارن ايام با امضاي اين تفاهم نامه افزود: در ايامي هستيم كه محشون از فرصت هاي معنوي بسيار است كه همه مزين به مناسبت هاي ويژه و يادگاري هاي فوق العاده اي هستند كه در رأس آنها ولادت حضرت علي ( ع) نماد و اسوه عالي پهلواني و امير اين پهنه و صحنه است.
بزرگ مردي كه سر حلقه اهل فتوت و مروت و مرام است ، كسي كه بي نام او هيچ زنگي به صدا در نمي آيد و هيچ گودي چرخ و رقص معنوي شور انگيز را به خود نمي بيند و هيچ پهلواني بي ياد او نه پا به عرصه مي گذارد و نه پا بيرون مي نهد.
معاون امور سينمايي با اشاره به وصف « لا فتي الا علي الا سيف الاذو الفقار» گفت: اهل فتوت و حماسه وعشق همواره مي كوشند رهرو جوانمردي چون علي (ع) و صاحب ذوالفقاري چون او باشند و در جستجوي خاك پا و گرد راه قدوم اين دردانه تاريخ رهسپار شوند باشد كه چنين گردي لااقل بر چهره مشتاق آنها بنشيند و جسم و جانشان را بيمه كند.
جعفري جلوه با بيان اين مطلب كه انقلاب اسلامي ايران در احيا و باز توليد فرهنگ پهلواني به مقدار قابل اعتنايي توفيق داشته است، خاطر نشان كرد: بخشي از اين فرهنگ در قالب بسيجيان اين پهلوانان دوران ، خود را به جهان عرضه كرد.
وي تأكيد كرد: فهمي جز يك پهلوان تمام عيار از يك بسيجي نداريم و اگر بسيجي را نماد، شاكله و پيكره اين جامعه بدانيم بسط فرهنگ بسيجي و بسط فرهنگ انقلاب را بسط فرهنگ پهلواني در جامعه و در جهان دانسته و اين فرهنگ ويژه و ناب را بدين گونه مي فهميم .
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بيان ويژگي هاي چنين فرهنگي گفت: پهلواني يعني انسان به او پيوسته است و حركت در مسير او يعني از خود گذشتن و تا او قد كشيدن پهلواني يعني فرهنگي كه در آن ديگرخواهي اصل است و خودخواهي جايي ندارد و اوج ديگر خواهي « او » خواهي است و وقتي انسان براي « او » حركت كند، براي او بخواند و بخواهد از خويش مي گذرد و سرشار از مهر و عشق ، وقف ديگران مي شود تا نهايت توحيد و يكتا پرستي پهلوانانه مي رود و مظهر جلال و جمال خداوند مي شود و مقصد دين و ديانت هم همين است، فتوت و پهلواني است.
جعفري جلوه در بيان ديگر ويژگي هاي فرهنگ پهلواني گفت: عاشق بودن، مراد و مرام داشتن، اهل مروت و مدارا بودن و به هر بهائي دست از آن نكشيدن، پشت و پناه هر پناهجويي بودن و رنج از ديگران زدودن كه چنين شخصي صبور است و فروتن وتوان و ظرفيت پذيرش هر درد و رنجي را دارد، در پايداري اوج حماسه و به وقت مهرورزي اوج عشق است، سرشار از بصيرت و نماد خرد است و هر خوبي كه مي شناسيم در اين نام خلاصه شده است.
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري در ادامه خاطر نشان كرد: به لطف خدا اين منش در كشور ما نه فقط در نام و مرام كه در نشان هم نهادينه شده و در طول تاريخ و تمدن ديني و ايراني ما مرام به تدريج در قالب يك فرهنگ حماسي و باستاني و زورخانه اي به فتوت نامه ها و فتوت خانه ها و به ورزشي سرشار از حكمت و سلامت تبديل شده است.
جعفري جلوه تصريح كرد: پر بيراه نيست اگر اين ورزش كه نه تنها در زندگي و تندرستي كه زيبائي روح را گواهي مي دهد در سفر به اقصي نقاط جهان بتواند علاوه بر عرضه ظرفيت هايش براي تندرستي جوامع به تمام معنا بسط دهنده فرهنگ اصيل و شريف انساني ما نيز باشد.
معاون امور سينمايي با بيان اين مطلب كه اين ورزش امروز درمنطقه و كشورهاي هم فرهنگ و هم خانواده در حوزه تمدني در حال گسترش و بازيابي است افزود:با تعريفي مجدد از نمادهايي چون ميل و سنگ ،گود و ضرب و شنا و چرخ مي توان علاوه بر احياي اين فرهنگ غني مانع از ثبت اين نمادها و هنرهاي ورزشي توسط ديگران شويم بلكه ما نيز بتوانيم چون ديگر كشورها كه در عرصه بين المللي مشغول بسط افكار و انديشه ها و فرهنگ خويش از طريق آئين ها ، هنرها و ارزش هاي خود بويژه هنرهاي رزمي شان هستند ،موفق عمل كنيم.
مهندس جعفري جلوه با اشاره به عملكرد كشوري چون كره جنوبي كه برگرفته از كشتي با چوخه از ورزش هاي رزمي و حماسي خاص خراسان بزرگ بويژه منطقه خراسان ايران ورزش جودو را به نام خود در جهان ثبت كرده است افزود: چه بسا در شرق بزرگ همه ورزش ها هم ريشه اند و اكثراً برخاسته از حوزه تمدني ايران بزرگ هستند
اما ما غافليم ديگران آنها را به نام خود سكه مي زنند و با بهره گيري از اين ورزشها كه به مثابه يك رسانه بسط دهنده فرهنگ ، افكار و عقايد و حتي مقاصد سياسي و اقتصادي يك ملت اند، آوازه جهاني مي يابند.
وي تصريح كرد: وقتي ديگران اينگونه مي بالند و مؤثر پي گيري ميكنند بيش از اين بايد كوشا باشيم و معتقديم هنر- رسانه ها بويژه سينما مي توانند فرصت هايي مؤثرتر از اين در خدمت فرهنگ غني و بالنده ايراني، اسلامي قرار دهند.
معاون امور سينمايي ياد آور شد: بارها اعلام كرده ايم كه سينماي ملي مبشر فرهنگ پهلواني است كه يك فرهنگ عمومي است ،در برگيرنده همه صنوف و همه اقشار و مخاطب ايراني و جامعه جهاني حق دارد كه اين فرهنگ زيباي زندگي و پايندگي را براي بهره مندي از آن، بهتر و زودتر بشناسد و بر عهده سينماست كه بي درنگ اداي وظيفه كند كه خواهد كرد سينمائي ملي است سينماي كه از آن بارها سخن گفته ايم و به آن ارجاع داشته ايم، آماده عرضه و ارائه و انعكاس چنين منش و رفتار و شئوني است.
مهندس جعفري جلوه با بيان اين مطلب كه يكي از جدي ترين اقدامات ما بايد توجه به ورزش حماسي و باستاني كشور و ورزش زورخانه اي باشد افزود: توفيق حاصل شده در تنظيم اين تفاهم نامه مؤيد اين نكته است كه به دركي مشترك از اين معنا رسيده ايم و ورزش صرف يك رفتار فيزيكي و تن آسايي و سلامتي بدن ندانسته و آنرا در قالب يك هنر – فرهنگ – رسانه مي فهميم و بيان مي كنيم و اين توصيف مشترك مقدمات كارهاي عملي مشترك را بويژه در روند توليد و خلق آثار مرتبط فراهم آورده است، انشاء ا... اين معاني بلند را در مرحله عمل نيز پي گير باشيم و محقق كنيم.
در ادامه اين نشست عليرضا صفار زاده رئيس فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي انعقاد اين تفاهم نامه همكاري را يك حادثه و رويداد مهم براي تاريخ و فرهنگ كشور دانسته و افزود: تقارن اين مقوله با ماه مبارك رمضان را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم از اين فرصت استفاده بهينه اي به عمل بياوريم.
وي افزود: ورزش باستاني نماد تاريخ و فرهنگ و نماد تمدن و فرهنگ كهن ما است.
صفار زاده با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در بيان ورزش باستاني به عنوان تاريخ و فرهنگ ملي افزود: ايشان زيباترين تعبير را درخصوص ورزش پهلواني داشتند و اين ورزش را « گنجينۀ فرهنگي بيسار ارزشمندي خواندند.»
رئيس فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي اين ورزش را جلوه وفاق ملي و ديني ما خوانده و گفت: اينكه در استانهاي شيعه و سني نشين ما همواره ذكر علي (ع) جاري است و تعدادي از بهترين ورزشكاران كشورمان از برادران اهل تسنن هستند نشانه وفاق ديني و ملي است.
صفار زاده با بيان اين مطلب كه فرهنگ بسيار غني و پهلواني اوج صفات انساني است افزود: علي (ع) هدف خلقت است و فتوت و پهلواني نماد همه اينها است و به قوت ميتوان گفت كه اين واژه هيچگاه تخريب نشد و به عنوان واژه ي بكر باقي مانده كه مي توان با اتكا به آن ، با خيل گسترده جوانان امروزي حرف زد و شايد بتواند ؛ سوژه آثار هنري ما قرار گيرد.
صفار زاده ياد آور شد، 70 سال از اين فرهنگ غفلت كرده ايم و به عنوان فرهنگ گمشده جامعه ما از آن ياد مي كنيم و هم اكنون دنياي ورزش تشنه فتوت و پهلواني است كه متأسفانه تا كنون آنرا خوب به نمايش و عرضه نگذاشته ايم.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در ضرورت احياء و رونق اين فرهنگ و ورزش پهلواني گفت: با استقبال وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و ابراز علاقه ايشان به اين مقوله و انگيزه و اشتياق بالاي معاونت امورسينمايي بستر مناسبي براي همكاري هاي مشترك بين ما بوجود آمده و امكاني براي فعال كردن و رونق اين عرصه فراهم شده است تا اين فرهنگ احياء و به نسل هاي بعدي نيز منتقل شود.
در اين نشست كه با حضورمشاوران و مديران معاونت امور سينمايي و سمعي وبصري، حبشي مشاور فرهنگي معاونت و مديركل امور مجامع ،جشنواره ها و بين الملل ، دكتر مهدي گلجان مدير كل دفتر مطالعات و برنامه ريزي ، محمد آفريده مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ،مهدي حقيقي مسئول دبيرخانه ي بين بخشي ،احد ميكائيل زاده مدير روابط عمومي معاونت سينمايي ، عطايي رئيس كميته فرهنگي فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي ، فلاح مسئول تعاملات بين بخشي فدراسيون و علي آبادي مدير روابط عمومي اين فدراسيون برگزار گرديد متن تفاهم نامه به شرح ذيل اعلام شد:
-ايجاد و تقويت زمينه هاي شناخت و همكاري متقابل بين اهالي سينما و فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه اي و معرفي منش ، مرام و فرهنگ فتوت در توليدات سينمايي
-اطلاع رساني به عموم جامعه در خصوص نحوه مشاركت مردم با اين فدراسيون
-برگزاري جشنواره فيلم يا اجرا و اهداي جايزه فتوت با مضمون فرهنگ پهلواني و ورزش هاي حماسي و باستاني
-شناخت و معرفي پهلوانان و پيشكسوتان اين رشته درقالب هاي فيلم مستند، و داستاني كوتاه و بلند با محوريت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
-تاسيس كلوپ هاي نمايش فيلم و نقد و بررسي آنها با مشاركت اهالي سينما
-آموزش فيلم سازي تخصصي و حرفه اي براي كارشناسان فدراسيون ورزشي فوق
-ساخت فيلم هاي سينمايي با منابع مالي و تجهيزات فدراسيون ورزشي فوق و مشاركت مؤثر بنياد سينمايي فارابي
-در اختيار گذاشتن امكانات فدراسيون براي فيلمسازان جوان و حرفه اي/120
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن