تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815982729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي خراسان رضوي: ـ بيابان‌زايي از پيامدهاي خشكسالي است ـ در مديريت خشكسالي به ايده‌آل‌ها و استانداردها نرسيده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي خراسان رضوي: ـ بيابان‌زايي از پيامدهاي خشكسالي است ـ در مديريت خشكسالي به ايده‌آل‌ها و استانداردها نرسيده‌ايم


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: كشاورزي و دامپروري

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي و اقليمي خراسان رضوي از هفت هزار و 493 ميليارد ريال خسارت ناشي از خشكسالي به بخش‌هاي مختلف كشاورزي، دام و طيور، منابع طبيعي و آب شرب اين استان در سال زراعي جاري خبر داد.

محمدجواد احمديان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) توضيح داد: براساس اطلاعات موجود در گزارش خشكسالي امسال استان، اين خسارت در بخش كشاورزي دو هزار و 739 ميليارد ريال، در بخش دام و طيور هزار و 920 ميليارد ريال، منابع طبيعي دو هزار و 150 ميليارد ريال و در بخش آب شرب 684 ميليارد ريال بوده است.

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي و اقليمي خراسان رضوي گفت: در مديريت خشكسالي به ايده‌آل‌ها و استانداردها نرسيده‌ايم.

احمديان افزود: كارهايي كه براي مديريت خشكسالي انجام داده‌ايم كافي نبوده است، لذا ضرر و زيان و خسارتي كه در هنگام خشكسالي به ما مي‌رسد، خيلي زياد است.

وي ادامه داد: در منطقه‌اي با مديريت صحيح، كاهش 20 ميليمتري بارندگي خشكسالي بسيار ضعيفي در پي دارد درحالي‌كه همين مقدار كاهش بارش در صورتي ‌كه مديريت صحيحي در رابطه با حفظ منابع طبيعي وجود نداشته باشد مي‌تواند منجر به رخداد خشكسالي بسيار شديد شود.

احمديان با بيان اين‌كه در سال زراعي86 -87 بيشترين مقدار خشكسالي در قوچان و كمترين آن در سرخس بوده است از وقوع خشكسالي در تمام نقاط استان خبر داد و افزود: تربت جام، قوچان، قسمت‌هايي از سبزوار، تربت حيدريه، تايباد خشكسالي شديد، مشهد، درگز، كاشمر، نيشابور خشكسالي متوسط و سرخس، فريمان، بخشي از گناباد و نيشابور خشكسالي خفيف داشته‌اند.

وي با اشاره به كاهش 75 درصدي بارندگي نسبت به سال گذشته از كاهش 49 درصدي منابع آب استان خبر داد و گفت: در سال جاري 24 شهر استان (به جز مشهد) با جمعيتي بالغ بر 508 هزار و 897 نفر با مشكل تامين آب شرب مواجه بوده‌اند كه اعتبارات مورد نياز براي رفع اين مشكل 72 ميليارد ريال است.

احمديان افزود: در سال جاري به دليل تداوم خشكسالي بيش از 550 روستاي استان با جمعيتي بالغ بر 327 هزار و 845 نفر با مشكل تامين آب روبه‌رو هستند.

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي و اقليمي خراسان رضوي افزود: مشهد با هزار و 143 ليتر بر ثانيه كمبود آب مواجه است. حجم رواناب رودخانه‌هاي استان 68 درصد و حجم آب ورودي به سدهاي مخزني استان در مقايسه با سال گذشته 86 درصد كاهش داشته است.

وي از كاهش 75 و 31 درصدي در حجم آب ورودي به سدهاي طرق و كارده خبر داد و گفت: براساس تصاوير ماهواره‌اي در فروردين ماه فقط 5/0 درصد از مساحت استان پوشيده از برف بوده كه اين موضوع بسيار نگران‌كننده ‌است.

رييس اداره تحقيقات هواشناسي و كشاورزي خراسان رضوي افزود: سرماي شديد زمستان گذشته بالغ بر 10 هزار و 788 ميليارد ريال سرمايه ثابت كشاورزان را از بين برد.

احمديان كاهش محصولات باغات ديم به خصوص بادام، حذف صد درصدي باغات انار و انجير و كاهش توليد محصولات بهاره را از ديگر خسارات وارده به بخش كشاورزي در سال جاري برشمرد.

وي افزود: كمبود بارندگي و در نتيجه كاهش شديد توليد مراتع، كمبود علوفه، كمبود آب شرب و رشد انگل‌ها و افزايش آلودگي دام‌ها به بيماري‌هاي انگلي به دليل عدم بارندگي و افزايش دما در مجموع باعث وارد آمدن هزار و 920 ميليارد ريال خسارت به بخش دام استان شده ‌است.

احمديان خسارت وارده به بيابان‌ها، جنگل‌ها و مراتع استان را 2150 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: خشكسالي سبب كوتاه‌ شدن طول رويش گياه، كاهش طول دوره فصل چرا و كاهش ذخيره غذايي گياهان، كاهش ارزش غذايي گياه و افزايش گياهان مهاجم مي‌شود.

وي با توجه به وجود بيش از 10 هزار راس گونه علف خوار وحشي در سطح استان و عدم وجود علوفه مورد نياز وحوش در عرصه‌هاي طبيعي، افزود: به دليل نابودي زيست‌گاه‌ها و از بين رفتن علوفه و نبود چراگاه صد درصد وحوش استان در معرض آسيب قرار دارند.

احمديان افزود: در خيلي از كشورهاي پيشرفته اولين كار، نوشتن يك دستور كار است كه وظيفه همه دستگاه‌هاي مرتبط مثل جهاد كشاورزي، منابع طبيعي و بيمه محصولات كشاورزي براي مقابله با درجات مختلف خشكسالي، حتي در سال‌هايي كه وضعيت نرمال است را مشخص مي‌كند.

رييس اداره تحقيقات هواشناسي و كشاورزي خراسان رضوي تصريح كرد: متاسفانه چنين دستورالعملي در كشور ما وجود ندارد و هنوز آمادگي مقابله با اين پديده طبيعي كه هميشه هم رخ داده است را نداريم.

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي و اقليمي خراسان رضوي با اشاره به نقش تخريبي انسان در روند بلايا و حوادث طبيعي، گفت: اقداماتي كه در گذشته بدون مطالعه انجام داده‌ايم در افزايش خسارت ناشي از خشكسالي موثر است.

وي با بيان اينكه پديده‌هايي كه در سال زراعي 87-86 در استان رخ داده در 50 تا 60 سال گذشته بي‌سابقه بوده ‌است به وقوع طوفان بسيار شديد در بيرجند، خشكسالي شديد در اسفندماه در اغلب نقاط استان و سرماي سخت زمستان گذشته اشاره كرد و افزود: اين وقايع يا ناشي از تغيير اقليم است يا به دليل كمبود سابقه آماري كه داريم.

وي بيابان‌زايي را يكي از پيامدهاي ناشي از خشكسالي ذكر كرد و گفت: بيابان زايي باعث حذف منابع آبي و خشكسالي مي‌شود و خشكسالي نيز بيابان زايي را تشديد مي‌كند.

رييس اداره تحقيقات هواشناسي و كشاورزي خراسان رضوي با اشاره به افزايش وقوع سيل در زمان خشكسالي، اظهار كرد: خشكسالي به دليل كاهش پوشش گياهي و كاهش نفوذ آب باران در زمين، خطر سيل را افزايش مي‌دهد.

احمديان هشدار داد: مشهد با توجه به تخريب بستر رودخانه‌ها و عرصه‌هاي منابع طبيعي بيشتر از ساير شهرستان‌ها در معرض خطر سيل قرار دارد.

وي كاهش سطح زير كشت را با توجه به محدوديت آب و وضعيت خشكسالي استان ضروري دانست و با بيان اينكه بايد در مناطق مستعد كشاورزي اقدام به كشت شود، افزود: كاهش نياز آبي باغات با هرس كردن درختان، آموزش مردم براي صرفه جويي، شناخت نقاط آسيب‌پذير و بررسي آسيب‌ها در مديريت و كاهش اثرات خشكسالي ضروري است.

دبير كارگروه تخصصي بلاياي جوي و اقليمي خراسان رضوي افزود: طبق پيش‌بيني‌ها خشكسالي حداقل تا پايان سال زراعي 87 يعني تا مهرماه امسال ادامه دارد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن