تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820902703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر دو روزه رئيس جمهور به تركيه پايان يافت گفت و گوهاي احمدي نژاد و گل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر دو روزه رئيس جمهور به تركيه پايان يافت گفت و گوهاي احمدي نژاد و گل
گروه سياسي، مريم جمشيدي؛ سفر دوروزه محمود احمدي نژاد به تركيه اگرچه انتظار مي رفت فرصتي مناسب جهت امضاي قراردادي بزرگ در حوزه انرژي را فراهم كند اما گفته مي شود پيام محرمانه يي كه امريكا يك روز قبل از انجام اين سفر به رئيس جمهوري تركيه داد، مانع از آن شد تا تفاهمنامه انتقال گاز ايران به تركيه ميان احمدي نژاد و گل امضا شود.هرچند هيچ يك از دو رئيس جمهوري ايران و تركيه حاضر نشدند به اين موضوع صراحتاً اشاره داشته باشند، بنابراين ترجيح دادند امضا نشدن قرارداد گازي سه و نيم ميليارد دلاري را به گونه يي ديگر توجيه كنند.

بدين شكل كه احمدي نژاد و گل پس از پايان ملاقات شان كه پشت درهاي بسته صورت گرفت، اعلام كردند براي دست يافتن به توافق نهايي درباره انعقاد قرارداد گازي به زمان بيشتري نياز دارند.موضوع سفر محمود احمدي نژاد به تركيه از زمستان گذشته مطرح شد و ارديبهشت ماه امسال بود كه مقامات دو كشور نسبت به احداث يك خط لوله جديد به عنوان يك منبع مورد اعتماد براي ارسال گاز ايران به تركيه به توافق رسيدند. ايران بعد از روسيه دومين كشور تامين كننده گاز تركيه است. به همين خاطر وقتي رئيس جمهوري ايران راهي كشور همسايه ترك خود شد، انتظار مي رفت اين تفاهمنامه به قرارداد تبديل شود به خصوص كه روابط تهران- آنكارا پس از به قدرت رسيدن حزب اسلامگراي عدالت و توسعه ارتقا يافته است. اما به رغم اين موضوع با پيام محرمانه يي كه از سوي كاخ سفيد به عبدالله گل تسليم شد، روساي جمهور ايران و تركيه نتوانستند در زمينه احداث يك خط لوله مشترك گاز قراردادي را به امضا برسانند. هر چند برخي رسانه ها اختلاف بر سر قيمت را هم از دلايل عدم اين توافق ذكر كردند اما مانع اصلي مخالفت امريكا با انعقاد چنين قراردادي بود.

واشنگتن روز چهارشنبه به تركيه نسبت به امضاي قرارداد گازي با تهران هشدار داد و آن را برخلاف اقدامات ديپلماتيك براي متوقف كردن برنامه هسته يي ايران عنوان كرد. عبدالله گل در كنفرانس خبري مشترك با همتاي ايراني اش تلويحاً مخالفت امريكا را مورد اشاره قرار داد كه مشروح اين خبر در صفحه 4 درج شده است. گفته مي شود در طول مذاكرات محرمانه يي كه احمدي نژاد و گل داشتند و آن هنگام كه در حاشيه سواحل درياي مرمره با يكديگر گفت وگو مي كردند رئيس جمهوري تركيه پيامي را هم از سوي مقامات كاخ سفيد به احمدي نژاد رساند و توصيه هايي درباره برنامه هاي هسته يي ايران كرد. رئيس جمهوري تركيه در نشستي خصوصي از احمدي نژاد خواست دومين بسته پيشنهادي 1«5 را قبول كند و با پذيرش آن، از وقوع هرگونه عمليات احتمالي نظامي امريكا عليه ايران ممانعت به عمل آورد. به گزارش روزنامه حريت چاپ تركيه گل خاطرنشان كرد؛ « ما از بسته پيشنهادي اخير 5 عضو شوراي امنيت و آلمان استقبال و حمايت مي كنيم. ما اين بسته را به عنوان پنجره يي رو به اقبال مي بينيم. شما بهتر است اين بسته را قبول كنيد و بر توسعه اقتصادي كشور خودتان تمركز كنيد.»به نوشته اين روزنامه، گل گفته است كه «چرخش اين شايعه كه امريكا قصد عمليات نظامي عليه ايران را دارد، زيبنده نيست.»همچنين گل به احمدي نژاد توصيه كرده است به سخنان اوباما دل خوش نكند.

تدابير امنيتي ويژه

در عين حال اتفاق ديگري كه طي حضور احمدي نژاد در استانبول به عنوان سوژه داغ مورد توجه رسانه هاي تركيه قرار گرفت تدابير شديد امنيتي بود كه همزمان با ورود رئيس جمهور ايران لحاظ شد.

عبدالله گل درخصوص علت شرايط امنيتي شديدي كه طي حضور رئيس جمهوري ايران در استانبول لحاظ شد، به اطلاعاتي اشاره كرد كه پليس اين شهر، از يك تهديد امنيتي به دست آورده است. وي بدون آنكه اطلاعات بيشتري درباره جزئيات اين تهديد بدهد، گفت؛ اگرچه به دليل شرايط به وجود آمده در استانبول بسيار ناراحتم اما نمي شد گفته پليس را ناديده گرفت. اما در كنار چنين اظهاراتي برخي رسانه هاي تركيه اعلام كردند مسائل امنيتي شديدي كه در نظر گرفته شده بود به درخواست تيم حفاظت رئيس جمهوري بوده است. آنها در ادامه خاطرنشان كردند وضعيت امنيتي كه براي احمدي نژاد لحاظ شد را تنها مي توان با تدابير امنيتي در زمان سفر جرج بوش رئيس جمهور امريكا مقايسه كرد.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن