تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820921073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت مهدي(عج)؛ تحقق والاي عدل


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حضرت مهدي(عج)؛ تحقق والاي عدل
جام جم آنلاين: بعد عدل و دادگري و توجه به آن در مساله انتظار بسيار روشن است، انتظار مهدي (عج) ، انتظار ظهور عدل است، آن حضرت مظهر اسماء الهي، تجسم اعلاي حق و تحقق والاي عدل است . حضرت مهدي وقتي در برابر فتنه ها و بي عدالتي هاي اجتماعي قرار مي گيرد با چراغ پرفروغ حكمت و درايت الهي وارد عمل شده، در پرتو دستورات آسماني و قرآن كريم، به ايجاد عدالت و خاموش كردن شعله هاي بي عدالتي مي پردازد .


حضرت مهدي شبيه ترين افراد به پيامبر خداست. نام اصلي آن حضرت «محمد» است. نامي كه پيامبر اكرم بر او نهاده و فرمود: اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است. كنيه حضرت ابوالقاسم است و به ايشان ابوصالح، ابو عبدالله، ابو ابراهيم، ابوجعفر، و ابوالحسن هم گفته مي شود. القاب آن حضرت بسيار زياد است. از جمله:

مهدي: مشهورترين لقب آن حضرت است. مهدي كه اسم مصدر هدايت است، به معني كسي است كه بوسيله خدا هدايت شده باشد. امام صادق(ع) در ضمن حديثي فرمودند: آن حضرت را مهدي گويند، زيرا مردم را به امري كه گم كرده اند هدايت مي كند.

بر طبق اين ديدگاه چون حضرت مهدى مردم را به حقايق پنهان شده دينى راهنمايى خواهند كرد او را مهدى مى‏گويند.

ديدگاه ديگر اين است كه قائم آل محمد را از اين رو مهدى مى ‏گويند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشيده است راهنمايى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پيروان اديان ديگر كتابهاى آسمانى تحريف نشده را به آنها نشان خواهد داد و از اين طريق آنها را با دين اصيل خود آشنا خواهد ساخت و براساس همان احكام تحريف نشده آيين آنها، با آنان رفتار خواهد كرد.

نتيجه آن كه امام زمان به بركت علم بى ‏نظيرى كه مردم را در تمام عرصه ‏هاى حيات فردى و اجتماعى و علمى و دينى به راه صحيح هدايت خواهند كرد و آنها را از تمام گمراهى‏ ها نجات خواهند داد به اين مناسبت آن حضرت را "مهدى" مى‏ گويند.

قائم: يعني قيام كننده به حق. رسول خدا فرمودند: از اين جهت او را قائم ناميدند كه پس از فراموش شدن نامش قيام مي كند.

امام جواد در پاسخ به اين پرسش كه چرا او را قائم مي نامند، چنين فرمودند: زيرا پس از آنكه نامش از خاطره ها فراموش شود و بيشتر معتقدين به امامتش از دين خدا برگردند، قيام مي كند.

منتظر: از امام جواد(ع) پرسيدند چرا وي را منتظر مي گويند؟ فرمود: زيرا وي براي مدتي طولاني غيبت مي نمايد و علاقمندان، منتظر ظهورش خواهند بود و آنان كه ترديد دارند، او را انكار مي كنند.

بقيه الله: روايت شده كه چون آن حضرت قيام كند، پشت به كعبه مي ايستد و 313 نفر دور او جمع مي شوند. اول چيزي كه مي فرمايد اين آيه شريفه است: بقية الله خير لكم ان كنتم مؤمنين. آنگاه مي فرمايد: منم بقيه الله و حجت او و خليفه او بر شما.

ديگر القاب آن حضرت عبارتند از: حجة الله، خلف صالح، منتقم، ولي الله، صاحب الامر، صاحب الزمان، منصور و ... .

يكى از رسالتهاى مهم "مهدى موعود" احياى قرآن و زنده كردن تعاليم اسلام است.

حضرت على در نهج ‏البلاغه از دوستان و ياران با وفاى خويش چون عمار و ابن ‏تيهان ‏و ذوالشهادتين به اين صفت‏ ياد كرده است كه آنها دين را زنده كردند.

«واحيواالسنة و اماتواالبدعة‏» ؛ آنها سنت پيامبر را زنده كردند و بدعت را كشتند.

و درباره امام زمان با اين تعبير فرموده است كه: « و يحيى ميت‏الكتاب والسنة‏»؛ قرآن و سنت مرده را زنده مى‏كند.

پس آنچه مى‏ميرد حقيقت دين نيست، بلكه غرض آن است كه دين در ميان مردم مى‏ميرد. وقتى كه به دستورات دين در جامعه عمل نشود و قوانين آن پياده نگردد، مى‏توان گفت كه دين در آن جامعه مرده است. چرا كه مردن يك قانون، متروك شدن آن است و اين كه امام زمان آن را زنده مى‏كند به اين معنى است كه تعاليم اسلام و قوانين متروكه قرآن را به جريان مى‏اندازد و آن را در جامعه پياده مى‏كند. به عبارت ديگر آنقدر وصله‏ها و بدعتها به دين بسته مى‏شود كه حقيقت آن زير پرده‏هاى ضخيم اوهام پنهان مي شود.

يكى از اقدامات اساسى حضرت ولى امر پيراستن اسلام از اين وصله‏ها، بدعتها، خرافات و تحريفها و تفسيرهاى نادرست و تلقى هاى غلطى است كه به مرور زمان در اسلام پديد آمده است.

بنابراين ظهور امام زمان دو نتيجه از سوي آن حضرت را در پي خواهد داشت، از بين بردن بدعتها و احياى سنتهاى متروكه و دعوت جديد به اسلام و قرآن و اظهار حقايق، تأويلات و تنزيلات قرآن كه تا آن زمان بيان نشده است.

مهر
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن