تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817086044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /انتشار چك پول انحصاري شد /ايران چك 100 هزارتوماني با طرح تخت جمشيد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /انتشار چك پول انحصاري شد /ايران چك 100 هزارتوماني با طرح تخت جمشيد
با ممنوع شدن انتشار انواع چك پول توسط بانكها، انتشار چك پول در انحصار بانك مركزي درآمد.

به گزارش خبرنگار مهر ، اقدام بانك مركزي در انتشار چك پول و ممنوع شدن انواع چك پول توسط بانكها به منظور تامين ابزار مبادله و قابل اتكا براي مردم و نيز براي جلوگيري از آثار تورم زاي روش جاري چك پولها مي باشد و درعين حال با انگيزه افزايش ضريب ايمني ايران چكهاي در اختيار مردم انجام گرفته است.

ايران چكهاي يادشده به مرور جايگزين انواع چك پولهاي بانكي موجود در جامعه شده و چك پول قديمي بانكها تا قبل از جمع آوري ، معتبر خواهد بود.

ويژگي هاي امنيتي ايران چك مذكور همانند اسكناس 50 هزار ريالي مي باشد و از نظر نوع كاغذ و طراحي و چاپ از تمام ويژگي هاي لازم برخوردار است.

واترمارك ايران چك بانك مركزي تصوير شاعر بنام ايراني « فردوسي» است و براي اين چك از دو نخ امنيتي در ساخت كاغذ آن استفاده شده است.

روي ايران چك 500 هزار ريالي بانك مركزي مزين به تصويري از بارگاه مقدس حضرت امام رضا (ع) است كه در كنار طرحي اسليمي با محوريت آرم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تزيين شده است.

طرح پشت ايران چك كه به زبان انگليسي نام و رقم چك چاپ شده است ، عبارت بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با خط نستعليق تكرار و محل امضاي واگذاركننده و مشخصات دريافت كننده درج گرديده است.

رنگ غالب ايران چك بانك مركزي بنفش است ، اين چك داراي ويژگي هاي امنيتي فوق العاده اي نسبت به ديگر چك پول هاي متنوع بانكي درجريان است.

رئيس كل بانك مركزي گفته است: پيرو تصميمات قبلي روال توليد و ارائه ايران چك 50 هزار توماني بانك مركزي به مردم انجام مي شود. ايران چك 50 هزار توماني به عنوان يك ابزار مبادله اي مورد نياز در اختيار مردم قرار مي گيرد.

وي با بيان اينكه مردم براي ابزار مبادله نيازمند اسكناس و ابزارهاي الكترونيكي هستند، تصريح كرده است: در هر دو زمينه كارهاي مطالعاتي در حال انجام است، به نحوي كه بانكداري الكترونيكي امسال از رونق بهتري برخوردار خواهد شد. ضمن اينكه ابزارهاي مناسبتري در اين خصوص در اختيار مردم قرار مي گيرد كه بدون استفاده زياد از اسكناس يا پول كاغذي مردم كارهاي خود را انجام دهند.

به گفته مظاهري، امسال مردم مي توانند از ابزارهاي الكترونيكي، كارت، كارت چك، كارت بدهي واعتباري استفاده بيشتري كنند تا نياز به پول كاغذي در جيب آنها كمتر باشد.

وي خاطرنشان كرده است: در كنار اين موارد به دليل حجم نقدينگي فعلي در كشور كه حدود 10 ، 11 درصد، از اين نقدينگي نياز به اسكناس و سكه در دست مردم است و ميزان اسكناس در دست مردم كفايت اين مورد را نمي كند، به علاوه اينكه ارقام اسكناس كوچك و حداكثر 50 هزار توماني است، روال صدور ايران چك و چك پولها ظرف چند سال گذشته ( سپه چك از سال 70 منتشر شد) انجام و به تدريج توسعه يافت و به عنوان ابزاري در اختيار مردم قرار گرفت.

رئيس بانك مركزي با بيان اينكه صدور ايران چك قبلي و سپه چك دو اشكال اساسي داشت، گفته است: يكي از اشكالات اين بود كه از تنوع و مدلهاي مختلف طراحي برخوردار بودند و شناخت آنها توسط مردم راحت نبود، زيرا هر بانك براي خود انواع و اقسام طرحها را داشت.

وي در مورد اشكال دوم ايران چكها توضيح داده است: معادل ريالي ايران چكها و چك پولهايي كه از طريق بانكها در اختيار مردم قرار مي گرفت، مسدود نمي شد و منابعي بود كه بانكها بر روي آنها اعتبار مي دادند كه اين امر ايجاد نقدينگي مي كرد، بنابراين يك خلق نقدينگي خارج از كنترل نظام بانكي انجام مي شد كه مي توانست به تورم كمك كند.

وي مي گويد: به دليل محروم نشدن مردم از اين ابزار و اشكالاتي كه اين چك پولها بر روي نقدينگي و تورم ايجاد مي كرد، ايران چكي طراحي شد كه در غياب اسكناس درشت تر فقط از طريق بانك مركزي منتشر شود.

به گفته مظاهري وقتي اين چك پولها در اختيار بانكها قرار مي گيرد، بانكها معادل ريالي آن را در بانك مركزي مسدود و سپس آن در اختيار مردم قرار مي دهند، در نتيجه با در اختيار قرار دادن مردم افزايش نقدينگي و آثار تورمي ناشي از آن را نخواهم داشت.

وي مي افزايد: علاوه بر آن وقتي طرح يكساني توسط بانك مركزي منتشر مي شود، شناسايي آن براي مردم راحت تر است. رئيس كل بانك مركزي با اشاره به ويژگي هاي امنيتي چك پولهاي 50 هزار توماني بانك مركزي از قبيل چاپ فولادي گفته است: ايران چكهاي قبلي چاپ فولادي نداشتند و درجات امنيتي آن مانند اسكناس است و اصيل و جعلي بودن آن به راحتي براي مردم قابل تشخيص است. وي اظهار اميدواري كرده كه چك پولهاي بانك مركزي به انضباط بيشتر نظام پولي كشور كمك كند.

وي همچنين از طراحي ايران چك 100 هزار توماني خبر داده و مي گويد: اين ايران چك نيز طراحي شده و بعد از مدتي كه چاپ آن به اندازه كافي صورت گيرد، در اختيار مردم قرار مي گيرد.

مظاهري تصريح كرده است: طرح روي ايران چك بارگاه امام رضا (ع) است و واترمارك آن تمثال فردوسي شاعر بزرگ ايران است. به گفته مظاهري طرح روي چك پول 100 هزار توماني بانك مركزي نيز تخت جمشيد خواهد بود.

به گزارش مهر، كليه بانكهاي كشور از تاريخ 25/5/1387 صرفا" مجاز به فروش ايران چك بانك مركزي بوده و برهمين اساس، تمهيدات لازم به منظور تامين ايران چك بانك مركزي براي ارايه خدمات مناسب بانكها به مردم فراهم شده تا هيچ گونه مشكل و نگراني در روند نقل و انتقال وجوه مشتريان به وجود نيايد.

در همين ارتباط چك‌پول‌هايي كه تا تاريخ 24 مرداد ماه 1387 توسط بانكها فروخته مي شود، معتبر هستند و طبق ضوابط مربوط چك پولها تا زمان مندرج در روي چك پولها ( 6 ماه يا يكسال) در كليه شعب بانكها قابل ارائه خواهد بود و پس از آن تاريخ هم بدون هيچ محـدوديت زمـــاني در بانك صادر كننده قابل ارائه است و هيچ خدشه اي به اعتبار آنها وارد نمي شود .

همچنين بانكهاي كشور ملزم شدند تمامي اقدامات لازم براي استفاده از ديگر ابزارهاي پرداخت از جمله اسكناس ، ايران چك بانك مركزي و بهره گيري از روشهاي پرداخت الكترونيكي ، براي جلوگيري از بروز وقفه در خدمات رساني به مشتريان را به عمل آورند.
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن