تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815396766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازديد از موزه ميراث روستايي گيلان در روز نيمه شعبان رايگان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازديد از موزه ميراث روستايي گيلان در روز نيمه شعبان رايگان است
داخلي. فرهنگي.

بازديد از موزه ميراث روستايي گيلان روز يكشنبه به مناسب ميلاد فرخنده منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) رايگان اعلام شده است.

گيلان زمين با تاريخ و فرهنگ هفت هزار ساله خود يكي‌از پرجاذبه‌ترين مناطق ايران در بخش گردشگري‌است كه در چهار سوي آن جاذبه‌هاي گوناگوني درزمينه‌هاي مختلف طبيعي و تاريخي نهفته است.

به گزارش ايرنا، اين روزها مسافران و گردشگران نوروزي در حال بازديد از مكانهاي تاريخي گردشگري ، موزه‌ها و ديگر مناطق زيباي گيلان هستند كه" موزه ميراث روستايي گيلان " يكي از شلوغ‌ترين مكانهايي است كه نظر بسياري از مسافران را در رشت جلب كرده است.

گرچه فكر تاسيس موزه ميراث روستايي گيلان پس از زلزله ‪ ۳۱‬خرداد ماه ‪۱۳۶۹‬ كه روند تخريب بناهاي سنتي را تشديد كرده بود پيدا شد اما فاز مطالعاتي آن از سال ‪ ۱۳۸۱‬آغاز شد.

دكتر " محمود طالقاني " طراح و مجري اين طرح، هدف از احداث اين موزه را معرفي ويژگي‌هاي فرهنگ و تاريخ گذشته مردم گيلان بويژه در حوزه ساخت و ساز و معماري ، توجه به قابليت‌هاي معماري گيلان ، توسعه گردشگري در گيلان و همچنين آشتي دادن مردم با آداب و رسوم گذشتگان و رسيدن به خودباوري كه به دليل پيشرفت و تكنولوژي به دست فراموشي سپرده شده است، عنوان كرد.

وي افزود: احداث اين موزه براي اولين بار در خاورميانه در حال اجراست و مي‌تواند در كاربردهاي مختلفي در زمينه پژوهش‌هاي علمي،توسعه گردشگري و حفظ هويت فرهنگي روستاهاي گيلان مورد استفاده قرار بگيرد.

وي گفت: اجراي طرح اين موزه كه با استقبال مسوولان استاني و كشوري همراه شده است پس از انجام كارهاي مطالعات علمي آن در سال ‪ ۱۳۸۰‬با استفاده از كارشناسان و استادان نام آشناي دانشگاه‌هاي كشور فرانسه و ايران و همكاري يونسكو آغاز شد.

به گفته وي ، در سال ‪ ۸۲‬كار مكان يابي اين موزه پس از بررسي‌هاي علمي به مرحله نهايي رسيد و در ارديبهشت ماه ‪ ۸۴‬با حضور مسوولان عالي رتبه كشور و استان كلنگ احداث آن به زمين زده شد.

وي اظهار داشت: در سال ‪ ۱۵ ، ۸۴‬سازه در اين منطقه‌انجام و فاز اول آن مورد بهره برداري قرار گرفت.

وي يادآورشد: اين موزه در زميني به مساحت حدود ‪ ۲۰۰‬هكتار در مجموعه يك هزار و ‪ ۴۸۷‬هكتاري پارك جنگلي سراوان احداث مي‌شود كه ‪ ۸۰‬هكتار از اين فضا براي تاسيسات و سازه‌هاي موزه و مابقي به عنوان فضاي حفاظتي آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين محقق و استاد دانشگاه به خبرنگار ايرنا افزود: ساخت اين موزه با همكاري وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه ، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران ، دانشگاه‌هاي گيلان و فرانسه و همچنين سازمان يونسكو و استانداري گيلان در حال ساخت است.

وي اظهار داشت: در اجراي اين طرح با استفاده از معماري سنتي و مصالح طبيعي بافت قديمي روستاهاي گيلان طراحي شده است.

وي گفت: اولين خانه‌هاي ساخته شده در اين موزه مربوط به سازه‌هاي جلگه شرقي گيلان مربوط به روستاي رودبنه حد فاصل بين استانه اشرفيه و لاهيجان است.

وي ادامه داد: در اين فاز حداقل ساخت هشت مجموعه شامل خانه مسكوني ، كندوج و تلمبار با بافت و ويژگي‌هاي اصلي محيط روستايي كه قدمت آن به بيش از ‪ ۸۰‬سال مي‌رسد، طراحي شده‌است.

طالقاني تاكيد كرد: ساخت موزه روستايي گيلان مي‌تواند وضعيت گردشگري گيلان را متحول و در بخش اقتصادي نيز فرصت‌هاي اشتغال‌زايي خوبي داشته باشد.

وي گفت : اجراي اين طرح مي‌تواند الگويي جديد در ساخت موزه‌هاي روستايي در كشور باشد و هم‌اكنون استان‌هاي مختلفي خواستار اجراي اين طرح هستند.

" دكتر طالقاني " گفت : برپايه مطالعات مردم شناسي و معماري ‪ ۹‬حوزه فرهنگي و معماري در گيلان شناسايي شده است كه به تدريج خريداري ، جداسازي و به اين موزه منتقل مي‌شود.

وي افزود: در طراحي سايت موزه محل‌هاي جداگانه‌اي براي نمايش ها، بازي هاي سنتي ، پرورش گياهان دارويي و درختان بومي ، بازار روز ، كارگاههاي صنايع دستي ، مزارع برنج و باغات چاي ، معماري روستايي ملل ، پارك بازي كودكان ، چايخانه‌ها ، رستوران‌هاي سنتي ، اردوگاه تفريحي و پژوهشكده معماري و مردم شناسي در نظر گرفته شده است.

طالقاني با اشاره به استقبال بي‌نظير مسافران و شهروندان از اين موزه گفت : برنامه‌هاي ويژه اين موزه در قالب سومين جشنواره تابستاني به اجرا درمي آيد.

وي گفت: ساعت بازديد موزه از ساعت ‪ ۱۰‬صبح تا ‪ ۱۸‬عصر خواهد بود.

موزه ميراث روستايي گيلان در ‪ ۱۸‬كيلومتري جاده رشت به تهران در منطقه سراوان و در محدوده پارك جنگلي سراوان واقع شده است.ك/‪۴‬
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن