واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي بشارت آمدن منجي در تمام اديان مهدي (عج)، مصلحي كه جهان در انتظار اوست
فرهنگي. معارف . امام زمان
آمدن او نويدي است كه از حضرت آدم تا خاتم رسولان به آن بشارت دادهاند و قرآن اين كتاب كامل الهي نيز نشانههاي مصلح آخرالزمان را با اشارات مستقيم و غير مستقيم به بشر يادآوري كرده است.
نيمه شعبان نزديك است و بيش از هر زمان انتظار ديدن آقا، قلب را به تپش وا ميدارد و اين كلمات آهنگين زير لب زمزمه ميشود:
از غم هجر مكن ناله و فرياد كه دوش زده ام فالي و فريادرسي مي آيد
طلوع فجر خبر از آمدنت ميدهد و هر جمعه عاشقان ظهورت منتظر و چشم به راه به انتظار نشسته اند.روزي كه تو بيايي خبري از ظلم و جور نخواهد بود و ديگر هيچ ستمگر و ظالمي در دنيا باقي نميماند و ستمي بر كسي روا نميشود اي منجي تا كي به اميد آمدنت در انتظار بمانيم كه شيفتگان ديگر تاب و توان دوري از تو را ندارند و طاقت از كف داده اند.
وجود مصلح آخرالزمان به عنوان وجه مشترك اديان آسماني، همواره بشر را به بودن خداوند يكتا و گستراندن عدل الهي از طريق پيامبران و انبيا براي رهايي بشر از نخوت، غرور و زيادخواهي ترغيب ميكند.
ظهور مصلح در آخرالزمان اختصاص به دين مقدس اسلام و مذهب تشيع ندارد. بلكه در اديان ديگر نيز از اين موضوع بسيار سخن گفته شده است.
در آيينهاي زرتشت، هندو، بودا، يهود و مسيح بشارت از موعود و نجاتدهنده بشر آمده است و عقيده به منجي در همه اديان آسماني به صورت يك اصل مسلم و پذيرفته شده تجلي كرده است.
در هر روزگاري و در ميان هر قومي و امتي و در هر سرزميني و به زبان هر پيامبر، يا حكيم، يا بزرگي كه سخن از موعود رفته است منظور از همه آن تعبيرها و اشارتها و نامها موعود آخرالزمان است.
در انجيل مرقس باب ۱۳چنين آمده است كه: پس بر حذر باشيد و بيدار شده و دعا كنيد، زيرا كه نميدانيد كه آن وقت كي ميشود.
و همچنين آمده است: اولين كسي كه عازم شده خانه خود را واگذارد، و ملازمان خود را بر آن گماشته هر يكي را به شغلي خاص مقرر نمايد و دربان را امر فرمايد كه بيدار بماند.
بدين طور بيدار باشيد زيرا نميدانيد كه صاحب خانه كي ميآيد در شام، بانگ خروس و يا صبح.
مبادا ناگهان آمده شما را خفته يابد.
در كيش هندو و نيز در كتب پورانا شرح مفصلي درباره دوران آخر عصر كالي يعني آخرالزمان آمده است. در آيين زرتشتي، سوشيانت، مزدكيان كريشناي برهمنان، بودائيان بوداي پنجم، يهوديان مسيح، عيسويان فارقليط و مسلمانان مهدياست.
در كتب مقدس هندوان آمده است كه: در آخر زمان هنگامي كه تمامي دنيا پر از ظلم و فساد گشت شخصي به نام منصور ظهور مينمايد كه بر تمامي دنيا مستولي ميگردد. او نسبت به تمامي افراد اعم از با ايمان و ناايمان شناخت داشته و همگي آنها را بسوي خدا دعوت مينمايد.
در كتب زرتشتيان در مورد مصلح جهاني اين گونه آمده است: از سرزمين اعراب و از ميان فرزندان هاشمي مردي ظهور ميكند كه با ارتش بزرگ و گسترده خود ادامهدهنده دين جد خود گشته و زمين را از عدل و داد پر ميكند.
در كتاب تورات عنوان شده كه خداوند براي اسماعيل خير و بركت فراوان قرار داده و نسل او را با ۱۲شاهزاده افزون مينمايد كه تبديل به ملت بزرگي خواهند شد.
در زبور نيز مصلح جهاني بدينگونه معرفي شده است: خداوند مرد وارستهاي را بر ميگزيند كه بر جهان مستولي ميگردد و آرامش و سكون را براي همگان به ارمغان خواهد آورد.
اين نظرات و عقايد بيانگر آن است كه پيروان مذاهب مختلف بر اين باورند كه مصلح جهاني از ميان آنان خواهد بود از جمله طرفداران دين زرتشت معتقد هستند، مصلح جهاني مردي از سرزمين فارس خواهد بود.
يهوديان نيز آن را از فرزندان بني اسرائيل دانسته و مسيحيان آن را بر مسلك خود ميدانند و مسلمانان نيز بر اين باورند كه مصلح جهاني از تبار هاشمي و از نسل نبي اكرم (ص) است.
اهل سنت نيز در اعتقاد به ظهور منجي در آخرالزمان در بيشتر اعتقادات با شيعيان هم عقيده هستند و تنها اختلافشان درباره سال تولد و مساله غيبت حضرت حجت است.
برخي تصور ميكنند كه اعتقاد به مهدي منتظر، ويژه شيعيان است در حالي كه اصل اين عقيده از نظر اهل سنت با شيعه همسان بوده و بين اين دو فرقه از حيث بشارتهاي پيامبر (ص) راجع به ظهور آن حضرت و ماموريت جهاني وي و شخصيت برجسته و مقدس آن بزرگوار و حتي نشانههاي ظهور و ويژگيهاي انقلاب او تفاوتي وجود ندارد.
تنها فرقي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه ما شيعيان او را امام دوازدهم به نام محمد بن حسن عسكري (ع) و متولد به سال ۲۵۵هجري ميدانيم و بر اين عقيده هستيم كه خداوند عمر او را همچون عمر خضر (ع) طولاني كرده و او اكنون زنده و غايب است، تا خداوند هر زمان اراده فرمايد ظهور خواهد كرد.
اين در حالي است كه اغلب دانشمندان اهل سنت بر اين عقيده هستند كه او هنوز متولد نشده و غايب نيست، بلكه به زودي متولد خواهد شد و به آنچه پيامبر (ص) بشارت داده جامه عمل ميپوشاند و عده كمي از آنان در مورد ولادت و غيبت او با ما هم عقيده اند.
اصالت اعتقاد به حضرت مهدي (عج) از ديدگاه اهل سنت از آنجا روشن ميشود كه روايات فراواني در منابع و اصول روائي و اعتقادي آنها و نيز فتاوا و آراي دانشمندان و تاريخ علمي و سياسي آنان در خلال نسلهاي گذشته وجود دارد كه گواه براين عقيده است.
تمامي اعتقادات و باورها از هر دين و فرقهاي كه باشد همگي بيانگر آن است كه بشريت به دنبال نجاتدهنده و فرد عدالت گستري در جهان است تا با تكيه بر او تمامي بيعدالتيها و ظلمها از زمين برداشته شود و انسانها از حقوق يكسان بهره مند شده و از هر آنچه خداوند در زمين براي انسان به وديعه گذاشته است استفاده كنند.
شنبه 26 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]