تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804298238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناخن های سالم و مرتب


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ناخن های سالم و مرتب


ناخن ها اطلاعات زیادی در مورد سلامت عمومی بدن به ما می دهند. به ناخن های خود نگاه کنید، آیا آن ها محکم و سلم به نظر می رسند؟


ناخن ها اطلاعات زیادی در مورد سلامت عمومی بدن به ما می دهند. به ناخن های خود نگاه کنید، آیا آن ها محکم و سلم به نظر می رسند؟ برجستگی ها و یا مناطقی را با شکل ها و رنگ های غیرطبیعی مشاهده می کنید؟

بسیاری از ناخن ها به مراقبت های خاص نیاز ندارند اما بعضی از آن ها نشانی از بیماری را در خود دارند و نیازمند توجه و مراقبت هستند. خواه شما به ناخن های خود به عنوان یک وسیله تزیینی نگاه کنید یا یک وسیله کاربردی، لازم است مطالبی را درباره آن بدانید.

ناخن ها هنگامی که در شرایط ایده آلی باشند بسیار جذاب می باشند. هم چنین ناخن ها منعکس کننده عادات شخصی فرد هستند، خوب یا بد. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن ها وظایف دیگری نیز به عهده دارند از جمله کمک به بلند کردن اجسام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتان و یا دست کاری اجسام و از همه مهمتر آن که ناخن ها سلامت عمومی بدن را بازتاب می کنند. ناخن از پروتیینی به نام کراتین تشکیل یافته کراتین در مو و پوست نیز وجود دارد و دارای بخش های مختلفی است که به آن می پردازیم:

۱) MATRIX: ماتریکس قسمت پنهان ناخن می باشد. در واقع ریشه ناخن بوده که در آن رشد ناخن انجام می گیرد.

۲) NAIL PLATE: قسمت قابل رویت ناخن است. همان چیزی که ما از آن به نام ناخن یاد می کنیم. از کراتین مرده تشکیل یافته و کمی محدب می باشد. اساسا بی رنگ است اما به واسطه شبکه مویرگ های خونی که در زیر آن واقع است صورتی به نظر می آید.

۳) NAIL BED: پوست زیر ناخن میباشد که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه پلیت ناخن را به عهده دارد.

۴)"LUNULA": قسمتی از ماتریکس می باشد. همان قسمت هلالی شکل سفید رنگ که در ته ناخن خصوصا در ناخن شست قابل مشاهده است. علت سفید بودنش آن است که هنوز سلول های آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیده اند.

۵) CUTICLE: ادامه بستر ناخن(NAIL BED) بوده و بین پوست انگشتان و صفحه ناخن (NAIL PLATE) واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل می سازد. کوتیکول ناخن به عنوان یک سد ضد آب عمل نموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماریزا به قسمت ماتریکس جلوگیری می کند.

۶) NAIL FOLDS یا تای ناخن: به عنوان چهارچوب و تکیه گاه ناخن در سه سمت چپ و راست و پایین ناخن آن را احاطه کرده است.



● سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماری ها، هورمون ها و فصول سال دارد توجه کنید:

۱) ناخن به طور طبیعی ۰.۱ میلی متر در روز و یا ۳ میلی متر در ماه رشد می کند.

۲) سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر می باشد.۲ تا ۳ برابر.

۳) سرعت رشد ناخن ها در تابستان بیشتر از زمستان می باشد.

۴) سرعت رشد ناخن ها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.

۵) سرعت رشد ناخن های مردان از زنان بیشتر است. جز در زنان باردار و مسن

۶) اگر ناخن به طور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست ۳ الی ۶ ماه طول می کشد تا مجددا ناخن به طور کامل رشد کند این زمان برای ناخن های پا ۱۲ الی ۱۸ ماه می باشد.



● رشد ناخن

ناخن ها در تمام مدت در حال رشد هستند اما میزان این رشد با افزایش سن آهسته می شود. ناخن های انگشتان دست سریع تر از ناخن های انگشتان پا با میزان ۳ میلی متر در هر ماه رشد می کنند.

رشد ناخن از محل ریشه تا نوک آزاد ناخن (خارج شده) ۶ ماه طول می کشد. ناخن های شست پا هر ماه ۱ میلی متر رشد می کنند و بین ۱۲ ۱۸ ماه طول می کشد تا کاملا یک ناخن جایگزین آن شود.



● ناخن های شکننده

همه ما خواهان ناخن های محکم و خوش فرم هستیم. ناخن های بلند، محکم و زیبا نقش مهمی در زیبایی و خوش حالت شدن دست دارند. اما در بسیاری از موارد ناخن ها توانایی ایجاد یک نمای زیبا و دلنشین در دست ها را ندارند و فرد مشکلات فراوانی با ناخن های خود دارد. در این موارد ناخن ها کمی پس از رشد ترک می خورند، می شکنند ویا سطح آن ها پوسته پوسته و یا لایه لایه می شود. هم چنین در برخی از خانم ها، ناخن ها بسیار نرم هستند و دارای استحکام مورد نظر نمی باشند. ناخن نیز مانند سایر اعضاء بدن می تواند دچار طیفی از بیماری ها شود. از بیماری های عفونی و خودایمنی (autoimmune) گرفته تا کمبود انواع ویتامین ها و نیز برخی مواد معدنی. این بیماری ها عمدتا ساختار ناخن را تغییر می دهند و ایجاد انواع گوناگونی از ناخن های بد شکل (deformed) می نمایند. تشخیص این موارد صرفا به عهده پزشک است. در این صورت با درمان صحیح و به موقع مشکل برطرف می شود.

اما در بسیاری از افراد که دارای هیچگونه بیماری نیستند و یا از کمبود ویتامین رنج نمی برند، ناخن ها کماکان نرم و شکننده هستند. مشکل شکنندگی ناخن نسبتا شایع است و به کرات در کلینیک مشاهده می شود. تخمین زده می شود در ایالات متحده چهل میلیون نفر دچار این مشکل می باشند در ایران آمار دقیقی وجود ندارد.

ناخن از لایه هایی از جنس شاخی (corny) تشکیل شده است که این لایه ها خود نیز به یکدیگر اتصال دارند. دراین لایه ها عناصر معدنی و آلی متعددی وجود دارند. ساختار ناخن در افراد مختلف با توجه به زمینه ژنتیک اندکی با یکدیگر متفاوت است. که همین امر موجب تفاوت در میزان استحکام و مقاوت ناخن ها می شود. از آنجایی که ناخن یک عضو بیرونی است براحتی در معرض بسیاری از عوامل قرار می گیرد. این عوامل می توانند موجب تغییر در خواص فیزیکی و یا مواد متشکله لایه ها شوند. که به این ترتیب زمینه ساز شکنندگی و نرمی ناخن خواهند بود.



● با ناخن های نرم و شکننده چه کنیم؟

اگر ناخنی ضعیف و شکننده است هیچ چیز نمی تواند آن را برای همیشه تغییر دهد. بلکه فقط می توان با مصرف مداوم برخی محصولات آن ها را تقویت کرد. ترکیبات متعددی با مارک های مختلف وجود دارند که هر یک به نوعی عمل می کنند.

انواع قدیمی تر حاوی فرم آلدیید هستند، که موجب سخت شدن سطح ناخن می شوند. اما بدلیل عوارضی که دارند کم تر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر که مشهور به برق ناخن هستند همانند یک لایه عمل می کنند. یعنی در حقیقت یک لاک بی رنگ هستند که با افزودن ضخامت ناخن ظاهرا آن را تقویت می کنند و چنین به نظر می آید که ناخن محکم شده است. این روش توصیه نمی شود چون در حقیقت یک بار اضافی به ناخن های ضعیف تحمیل می کند. ضمنا به هنکام پاک شدن نیز موجب تضعیف بیشتر می شود.

برخی دیگر دارای ترکیبات رزینی با فرمولهای مختلف هستند که هر چند مضرات گروه دوم را کم تردارند اما این گروه نیز عمدتا لایه ای ازمحصول بر روی ناخن به جای می گذارند.



● گوشه کردن ناخن

گوشه کردن ناخن معمولا در افرادی پدید می آید که عادت به جویدن ناخن دارند و یا دست های آنان در معرض تماس دایم با مواد شیمیایی است و ناخن ها را تمیز نمی کنند و پوست های اطراف ناخن ها را بر نمی دارند. این گوشه ها که به آسانی کنده می شوند، در محل آن ها آماس های دردناکی به وجود می آید که نشانه عفونت است. برای درمان عفونت مذکور، باید محل را با الکل یده، مالش داد و یا انگشتان را در محلول اسید بوریک قرار داد. در جلوگیری از گسترش عفونت گوشه ناخن، باید گوشه را با دقت برید و اطراف ناخن را سوهان زد و از تماس زخم با هوا جلوگیری نمود.

ارتباط مواد غذایی با داشتن ناخن های سالم

از رژیم غذایی که حاوی ۵۰ درصد میوه و سبزیجات تازه می باشد که دارای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آنزیم ها می باشد استفاده نمایید.

از مواد غذایی که سرشار از سولفور و سیلیس می باشند مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز استفاده کنید. هم چنین از غذاهایی که دارای یک نوع ویتامین B هستند مانند سویا، ماءالشعیر و از تمام انواع دانه ها و غلات می توانید در این راه بهره بگیرید.

آب و مایعات زیاد بنوشید.

می توانید با استفاده از غذاهای دریایی که سرشار از سیلیکا، روی و انواع ویتامین B هستند ناخن های خود را استحکام بخشید.

کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می شود. کمبود پروتیین فولیک اسید (ویتامین B که برای رشد سلول ها و احیای سلول های مرده ضروری می باشد) و ویتامین C موجب افتادن ناخن ها می شود.

کمبود پروتیین باعث ایجاد راه راه های سفید بر روی ناخن ها می شود. یک نوع کمبود اسید هیدرولیک ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن ها شود. دریافت ناکافی ویتامین B۱۲ می تواند ایجاد خشکی، تیره گی و گرد شدن در ناخن ها را بکند.

کمبود روی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها شود. شکستگی ها در ناخن ها ممکن است نشانه این باشد که بدن شما به آب و مایعات بیشتری نیاز دارد. وجود قرمزی در پوست اطراف ناخن و کوتیکول شما می تواند به واسطه فقر یا ضعف متابولیسم اسیدهای چرب در بدن شما باشد.

ناخن ها در اثر تغییرات طبیعی و غیر طبیعی هم چون حاملگی و بیماری هایی نظیر مشکلات عروقی، ریوی، پسوریازیس و ... دچار عوارضی هم چون لکه های سفید، انحناء، رشد نا موزون، جدا شدن ناخن از بستر زیرین، تغییر رنگ و فرورفتگی های سطحی می شوند.

ناهنجاری های ناخن

برخی از علایمی که در ناخن ها دیده می شود نیازمند توجه خاصی نیستند مانند خطوط عمودی که با افزایش سن، گرایش به بدتر شدن دارند با لکه ها و خطوط سفیدی که معمولا به مرور زمان به سمت بیرون رشد کرده و محو می شوند.

نمونه هایی از این دسته تغییرات عبارتند از:

▪ لکه ای سفید: شایع ترین عارضه در ناخن هاست که معمولا در اثر ضربه های ضعیف مانند کوبیدن ناخن ها روی میز و یا جاهای دیگر ایجاد می شوند. بیش تر در کسانی دیده می شود که کار بدی انجام می دهند. نیاز به درمان ندارد. این لکه ها به مرور زمان به سمت بیرون رشد می کنند.

▪ شیارهای عمودی: افزایش سن و قرار دادن ناخن ها در آب، آن ها را مستعد نازک تر شدن و نرم تر شدن می کند. نازک شدن ناخن ها موجب ایجاد شیارهای عمودی در روی آن ها می شود. استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و روی می تواند موجب سفت تر شدن ناخن ها شده و از بروز چنین علایمی جلوگیری کند. ماساژ دادن ناخن ها با روغن بادام نیز موجب سفت تر شدن ناخن و حفاظت از آن ها می شود.

سیاه شدن ناخن ها با کبودی زیرناخن: خون مردگی هایی که در زیرناخن مشاهده می شود معمولا در اثر کوبیده شدن یا فشرده شدن ناخن در لای در یا اشیای دیگر ایجاد می شود. این کبودی ها به مرور زمان از بین می روند و گاهی نیز ممکن است در اثر شدت ضربه و آسیب، ناخن ضربه دیده بیفتد اما جای نگرانی نیست چون ناخن جدید جایگزین می شود.

برخی دیگر از ناهنجاری های ناخن نیازمند توجه و پیگیری درمان هستند که به طور عمده به سه دسته موضعی، مادرزادی یا ژنتیک و ناهنجاری های همراه با بیماری های پوستی یا بیماری های سیستمیک، تقسیم می شوند، مانند:

▪ Paranychia: یک عفونت قارچی ناخن است که ریشه کن کردن آن آسان نیست، عفونت رایجی که اغلب (حدود ۴۰ درصد موارد) با یک بیماری قارچی در قسمت دیگری از بدن همراه است. در این نوع عفونت، معمولا داروهای ضدقارچ خوراکی به مدت حداقل ۶ هفته برای ناخن های انگشتان دست و ۱۲ هفته برای ناخن های انگشتان پا تجویز می شود. شکل دیگری از درمان نیز توصیه می شود و آن تجویز دارو یا مقدار بیش تر برای هفت روز در هر ماه به مدت ۳ ۲ ماه است. درمان های موضعی نیز به عنوان شیوه های جدیدتر درمان در دسترس هستند.

▪ جدا شدن ناخن از بستر ناخن (Onychoiysis): در این حالت صفحه ناخن از بستر خود جدا می شود. شایع ترین علت بیماری، پسورپازیس و یا تماس بیش از حد با شوینده ها است. این مشکل با عوامل دیگری نیز مانند ضربه یا گیر کردن ناخن به جایی، واکنش های دارویی، بیماری های قارچی و واکنش به سفت های ناخن یا ناخن های مصنوعی ارتباط دارد. تایب کردن و کار با صفحه کلید به مدت طولانی هم ممکن است موجب بروز چنین مشکلی شود.

بد نیست که بدانیم حدود ۵۰ درصد از بزرگسالانی که مبتلا به بیماری پوستی پسورپازیس هستند از ناهنجاری های ناخن رنج می برند.

▪ سندروم ناخن زرد: تورم در دست ها و یا وضعیت تنفسی شخص از فیل برونشیت مزمن ممکن است باعث شود تا در یک یا چند ناخن رنگ های زرد و یا سبز مشاهده شود. این علامت معمولا با رشد آهسته تر ناخن ها همراه است به طوری که کوتاه کردن ناخن ها به هر از چند ماه یک بار به تعویق می افتد.

▪ سوراخ سوراخ شدن (Pitting): در این حالت ناخن کمی شبیه به انگشتانه خیاطی می شود. این حالت ممکن است در اثر ضربه ایجاد شود یا ممکن است از عوارض بیماری هایی نظیر پسوریازیس، اگزما یا آرتریت باشد.

▪ ضخیم شدن ناخن ها: اصلی ترین دلیل این ناهنجاری، عفونت های قارچی و پسوریازیس است. ضربه و کهولت سن نیز ممکن است دلیل دیگری باشد. معمولا با درمان مشکل اصلی وضعیت ناخن به حالت عادی بر می گردد.

▪ تیرگی ناخن: در این حالت ناخن ها مات و کدر بوده و در نوک آن ها نوار تیره رنگی دیده می شود. این علامت ممکن است نشانی از یک بیماری جدی مانند سرطان، نارسایی های احتقانی قلب و یا دیابت باشد. این علامت ممکن است ناشی از کهولت سن نیز باشد.

▪ چماقی شدن ناخن ها: در این حالت ناخن ها به دور انگشتان خمیده می شود. این حالت ممکن است مادرزادی بوده و یا ناشی از کمبود اکسیژن باشد که در بیماری های ریوی دیده می شود.

▪ شیارهای عرضی (Beaus lines): شیارهایی که در عرض ناخن مشاهده می شود. این مشکل می تواند از مانیکور کردن غلط ناشی شود. در مواقعی که رشد ناخن به دلیل بیماری هایی مانند حمله قلبی، سرخک، سینه پهلو یا تب، از بافت زایشی متوقف می شود نیز این شیارها مشاهده می شوند.

▪ خطوط هلالی شکل (mees lines): خط های هلالی شکلی هستند که در امتداد لانولا دیده می شوند. این خطوط، سفیدرنگ بوده و در مسمومیت با آرسنیک بروز می کند.

▪ ناخن های قاشقی شکل: در این حالت ناخن ها، نرم فرو رفته و قاشقی شکل هستند. فرورفتگی روی ناخن ها معمولا به حدی است که می تواند یک قطره از مایع را در خود نگه دارد. این ناهنجاری در کم خونی های ناشی از فقره آهن دیده می شود.

با این مشخصات وعلایمی که مطرح شد اگر حدس می زنید و یا مشکوک هستید که مشکلی دارید یا نه، سعی کنید با یک پزشک عمومی یا یک متخصص پوست مشورت کنید تا با انجام مشاهدات و آزمایشات لازم، تشخیص مناسب را ارایه کند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن