تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798448090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوال در مورد سلامت قلب لطفا کمک : تغذیه و سلامتی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام دوستان, وقتتون بخیر
من تازه واردم . با اجازه پیشکسوتای گل سایت این مبحث رو باز کردم ,خیلی جستجو کردم ولی به جواب نرسیدم.
مشکلی که دارم درد سمت چپ قفسه سینمه و احساس تنگی نفس
تو این 3و4 سال گذشته مشکلات زیادی داشتم ( مرگ نزدیکان , اختافات خانوادگی و ..)
پارسال رفتم اکو ولی همه چی نرمال بود بازم دردم شدیدتر شده . سوالم اینه که چه نوع دردهایی دوروبر قلب رو باید جدی گرفت ؟ این دردم از استرس و نگرانی یا مشکل حادی دارم ؟
خواهش میکنم کمکم کنید

سلام خوش اومدین

من این مطالبو دارم امیدوارم به دردت بخوره ایشالا که چیزی نیست


مقدمه
هر عضوی از بدن درد خاص خود را دارد و در جای خاصی احساس می‌شود. با این حال پزشکان چندان موافق نیستند دردهایی را که در قسمت قلب و قفسه سینه احساس می‌شود درد قلبی بنامیم. آنها بیشتر از اصطلاح درد قفسه سینه یا آنژین صدری استفاده می‌کنند و تمام دردهای ناحیه سینه را مهم تلقی کرده (هر چند درست روی قلب نباشد) و علت آن را کاملاً بررسی می‌کنند. علت این است که برخی از دردهای قفسه سینه اصلاً منشا قلبی ندارند و در اثر آسیبهای سایر اندامها ایجاد می‌گردند.
کیفیت درد قلبی
معمولا درد قلبی در افراد به صورت درد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضح و اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورت خرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را از ادامه فعالیت باز می‌دارد.
کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود. البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد. البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از 5 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد احتمال سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.
محل درد قلبی
معمولاً این درد در ناحیه جناغ سینه (قسمت پایینی آن) یا سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود اما درد سایر قسمتهای سینه نیز ممکن است مربوط به قلب باشد. ولی ممکن است به سایر قسمتها نیز انتشار داشته باشد. گاه این درد به بالای‌ شکم‌ راه می‌یابد و فرد تصور می‌کند دچار سوءهاضمه شده است و گاه به‌ آرواره‌ یا زیر چانه ، گردن ‌، پشت و بین‌ دو کتف‌ یا بازوها (بویژه دست چپ) نیز تیر می‌کشد. مورد اخیر (انتشار به دست چپ) حالتی نسبتاً اختصاصی بوده و باید فرد را نسبت به قلبی بودن منشا درد آگاه سازد.
علایم‌ شایع همراه درد قلبی‌
معمولا حمله قلبی با علائمی مانند احساس‌ نزدیکی‌ مرگ‌ ، تعریق‌ سرد ، تهوع‌ و استفراغ ، احساس‌ خفگی ، تنگی‌ نفس ، ضعف‌ و منگی همراه است.‌ ‌
علل درد قلبی
علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلب می‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی باشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمتر باشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یا انقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند.

* گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوبات خاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز 70% بگذرد، رگهای در حالت فعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع درد قلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالها تثبیت شده است.
* رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهای آترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یا پابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یا سکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این درد چندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرد دچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجاد می‌نماید.

عوامل خطرآفرین قلب
هر کسی ممکن است دچار درد قلبی بشود ولی دردی که توصیف آن بیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز تنگی‌ها و انسداد عروق قلبی را داشته باشند بروز پیدا می‌کند. این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن بالا ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌ ، دیابت‌ ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار. در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن و نهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربه می‌کنند.
تشخیص
در اورژانس در وهله اول یک نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود. اگر نوار قلب تغییراتی به نفع کاهش خونرسانی قلب داشت، معمولاً فرد در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ قلبی‌ (سی‌سی‌یو) بستری می‌شود. در غیر این صورت ، پزشک با توجه به معاینات و شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که فرد نیاز به بستری شدن دارد یا خیر.
به‌ هنگام‌ بستری‌ شدن‌ در بیمارستان ، بررسیهای‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ نوار قلب‌ ، ((اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب)|اسکن‌ رادیواکتیو با تکنسیم‌ 99)) ، آنژیوگرافی‌ (عکسبرداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایکس‌ به‌ کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ درون‌ آنها) و اندازه‌گیری‌ آنزیم‌هایی‌ که‌ از عضله‌ قلب‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ درون‌ خون‌ آزاد می‌شود، باشد.
اقدامات درمانی اولیه
اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی بشود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد. اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ حل‌کننده‌ لخته‌ تنها در ساعات‌ اولیه‌ حمله‌ مؤثر خواهند بود. اگر فردی‌ که‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شده‌ است‌ بی‌هوش‌ است‌ یا دچار ایست قلبی شده و نفس‌ نمی‌کشد، فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را شروع‌ کنید. اگر ضربان‌ قلب‌ وجود ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید. تا زمانی‌ که‌ کمک‌ نرسیده‌ باشد عملیات‌ احیا را ادامه‌ دهید.
در مواردی که دردهای قلبی به صورت مزمن در آمده باشد، بیمار با وضعیت خود آشنایی کافی دارد و داروهای لازم را برای کنترل چنین دردهایی در اختیار دارد. و معمولاً نیز چنین دردهایی آنقدر ادامه پیدا نمی‌کنند که فرد را از ادامه کار بازدارند. فقط لازم است فرد رعایت حال خود را بکند و در صورت بروز درد داروهای اورژانسی خود را استفاده نماید. البته باید به کیفیت یا کمیت درد خود توجه کند و شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه نماید.
اقدامات درمانی در بیمارستان

* اکسیژن‌
* داروهایی‌ که‌ به‌ سرعت‌ لخته‌های‌ خون‌ را حل‌ می‌کنند (باید در عرض‌ 3-1 ساعت‌ از زمان‌ بروز حمله‌ داده‌ شوند).
* داروهای‌ ضد درد
* داروهای‌ ضد بی‌نظمی‌ قلب‌ و داروهای‌ ضد آنژین‌ صدری‌ ، مثل‌ مسدودکننده‌های‌ بتا آدرنرژیک‌ یا مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیمی‌، برای‌ پایدار کردن‌ نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌
* داروهای‌ ضد انعقاد برای‌ جلوگیری‌ از تشکیل‌ لخته‌ خون‌
* نیتروگلیسیرین‌ برای‌ گشاد کردن‌ سرخرگ‌ها و افزایش‌ خونرسانی‌ قلب‌
* داروی‌ دیژیتال‌ برای‌ تقویت‌ انقباضات‌ عضله‌ قلب‌ و پایدار کردن‌ ضربان‌ قلب‌
* امکان‌ دارد برای‌ به‌ کار انداختن‌ قلب‌ نیاز به‌ تحریک‌ الکتریکی‌ وجود داشته‌ باشد.
* شاید جراحی‌ (کار گذاشتن‌ دستگاه‌ ضربان‌ساز ، آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ کوچک‌ ، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌)

پیشگیری‌

* حتی‌المقدور اجتناب‌ یا کنترل‌ عوامل‌ خطر
* رژیم‌ غذایی‌ کم‌چرب‌ (چربی‌ باید کمتر از 20% کل‌ کالری‌ دریافتی‌ را تأمین‌ کند) و پر فیبر
* وزن‌ خود را در حد مطلوب‌ نگاه‌ دارید.

علل غیر قلبی درد سینه
دردهای دیگری که ممکن است با درد قلبی اشتباه شوند شامل دردهای ناشی از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارشی ، دستگاه عضلانی اسکلتی و حتی پوست هستند. دردهای ریوی با سرفه کردن و تنفس کردن تشدید پیدا می‌کنند و در صورت پرسش ، فرد سابقه‌ عفونت مجاری تنفسی و ترشح بیش از اندازه مجاری تنفسی را ذکر می‌کند. کسانی که دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده هستند با مشکل خود آشنایی دارند و می‌دانند که درد آنها بیشتر بعد از مصرف غذاهای تحریک کننده یا نفاخ ایجاد می‌شود. از سوی دیگر مصرف آنتی اسید و سایر داروهای مشابه درد آنها را تخفیف می‌دهد. دردهای عضلانی اسکلتی نیز با آسیبهای این اندامها یا سرما خوردن عضلات بین دنده‌ای همراه است. زونا نیز از بیماریهای نسبتاً شایعی است که اگر بر اثر آن درد قفسه سینه بروز پیدا کند، ممکن است پزشک را به اشتباه به سوی درد‌های قلبی گمراه کند.
علل کم اهمیت درد سینه
در زنان جوان به ندرت دردهای قلبی منشا ایسکمیک (کاهش خونرسانی) دارند. در این موارد معمولا معاینه و نوار قلب چیز خاصی را نشان نمی‌دهد. این موارد بیشتر در اثر آشفتگیهای روانی و وجود بیماری خفیف دریچه‌ای به نام پرولاپس دریچه میترال ممکن است ایجاد شده باشد و تجویز آرامبخش یا داروی ایندرال بهترین کمک را به بیمار خواهد کرد. البته اطمینان دادن به بیمار و همراهان او نیز در تخفیف درد ایشان بسیار موثر خواهد بود.
علل اورژانسی درد سینه
حالتهای بسیار خطرناکی نیز گاه موجب درد قلبی می‌شوند که باید با دقت فراوان آنها را مد نظر داشت. یکی از این حالتها پاره شدن حاد آئورت است که درد سینه و تند شدن تعداد تنفس و نبض را موجب می‌شود و در صورتی که اقدام فوری به عمل نیاید، بیمار فوت خواهد شد. از علل جدی دیگر غیر از سکته قلبی ، پنوموتوراکس ، پریکاردیت حاد و ... است

درد قفسه‌سينه
در هر نقطه‌اي از زير گردن تا بالاي شكم، اگر دردي احساس كنيد، به درد قفسه سينه دچار شده‌ايد و هيچ فرقي نمي‌كند كه اين درد، واضح و شديد باشد يا مبهم و خفيف. تمام درد‌هاي اين ناحيه را بايد جدي گرفت. پزشكان و بيماران وقتي با چنين دردي مواجه مي‌شوند، معمولا بيمناك مي‌شوند كه مبادا پاي يك حمله قلبي در ميان باشد. حمله‌هاي قلبي يكي از شايع‌ترين و خطرناك‌ترين انواع دردهاي قفسه سينه‌اند اما خوشبختانه يا متاسفانه بسياري از دردهاي قفسه سينه، به اشتباه، درد قلبي تلقي مي شوند.
حقيقت اين است كه بعضي از دردهاي اين ناحيه، هيچ خطري در پي ندارند. بعضي‌ها كمي خطرناكند و بعضي ديگر هم بسيار خطرناكند، آن‌قدر كه جان آدم را تهديد مي‌كنند. به هر حال،‌ هر عضوي از اعضاي بدن كه در داخل قفسه سينه وجود دارد، و تمام بافت‌هاي موجود در اين ناحيه، مي‌توانند يك منبع بالقوه براي بروز درد قفسه سينه به حساب بيايند. قلب، ريه‌ها، مري، عضلات بين‌دنده‌اي، دنده‌ها، تاندون‌ها و اعصابي كه داخل قفسه سينه‌اند، متهمان رديف اولند.

قلب درد
به درد قفسه سينه با منشا قلبي مي‌گويند اين درد معمولا وقتي اتفاق مي‌افتد كه خون و اكسيژن كافي به قلب نرسد. اگر چنين دردي يك حد و مرز قابل پيش‌بيني داشته باشد، به آن مي‌گويند آنژين پايدار. به بيان ديگر، آنژين پايدار به اين معناست كه شما خودتان بدانيد كه وقتي ميزان فعاليت روزانه‌تان از يك حد مشخصي بيشتر بشود، به درد قفسه سينه مبتلا مي‌شويد. اما وقتي كه دردتان غيرقابل پيش‌بيني بشود يا اين كه در حال استراحت نيز به چنين دردي دچار شويد، آن‌وقت به آن مي‌گويند آنژين ناپايدار. شخصي كه به آنژين ناپايدار دچار مي‌شود، بايد خيلي زود در بخش اورژانس، مورد بررسي پزشكي قرار بگيرد.
حمله قلبي يكي از شايع‌ترين انواع دردهاي قلبي است. وقتي رسوبات چربي يا لخته‌هاي خوني، جلوي خونرساني به قلب را بگيرند و اجازه ندهند كه غذا و اكسيژن كافي به عضله قلب برسد، حمله قلبي اتفاق مي‌افتد. اين حمله معمولا با احساس سنگيني در قفسه سينه، درد و فشار در اين ناحيه، و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سينه همراه است. درد ناشي از حمله قلبي معمولا چند دقيقه طول مي‌كشد. اين درد ممكن است به نواحي ديگري از بدن هم انتشار پيدا كند. كمر، گردن، چانه،‌ شانه‌، بازو، وخصوصا دست و بازوي چپ در حمله‌هاي قلبي، معمولا تير مي‌كشند.
علايم ديگري كه تشخيص حمله قلبي را در ذهن پزشك تاييد مي‌كند، عبارتند از: تنگي نفس، حالت تهوع، احساس سرگيجه، عرق سرد. حمله قلبي معمولا به دنبال يك فعاليت و يا يك استرس شديد اتفاق مي‌افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقيقه استراحت و استفاده از قرص زيرزباني (نيتروگليسيرين) از بين مي‌رود.
به جز حمله قلبي، دلايل قلبي ديگري هم هستند كه مي‌توانند منجر به بروز درد در ناحيه قفسه سينه شوند. التهاب پرده‌اي كه دورتادور قلب را در برگرفته است، يكي از همين دلايل است. اين بيماري كه به موسوم است، معمولا متعاقب يك عفونت ويروسي اتفاق مي‌افتد. در اين مورد نيز، درد قفسه سينه، بسيار شديد و معمولا متمركز بر روي يك نقطه است و بيمار احساس مي‌كند كه انگار قفسه سينه‌اش دارد سوراخ مي‌شود. همراه بودن علايمي نظير تب و كوفتگي بدن هم تاييد كننده همين تشخيص است. اسپاسم عروق كرونر، مشكلات عروقي و خصوصا بيماريهاي مربوط به سرخرگ آئورت و . . . از ديگر دلايل قلبي براي بروز دردهاي قفسه سينه به شمار مي‌روند.

10 فرمان به بيماران قلبي
)1 در هنگام بروز درد قلبي، كه معمولا در حال فعاليت و يا استرس به سراغتان مي‌آيد، بلافاصله دست از كار بكشيد و آرام بنشينيد. استراحت، اولين قدمي است كه بايد براي تسكين دردتان برداريد.
)2 از قرص زير زباني (نيتروگليسيرين) استفاده كنيد. اگر پس از 5 دقيقه، دردتان تسكين پيدا نكرد، مجددا بايد يك قرص زير زبانتان بگذاريد. اين كار را تا 3 بار مي‌شود تكرار كرد اما اگر پس از به كار بردن 3 قرص زيرزباني در فواصل مناسب، باز هم دردتان از بين نرفت، بايد بلافاصله به يكي از مراكز اورژانس مراجعه كنيد.
)3 در مواردي نظير استحمام، مقاربت و يا بعد از خوردن غذاهاي سنگين، بهتر است كه به طور پيشگيرانه از قرص زير زباني استفاده كنيد.
)4 قرص زير زبانيتان را نبايد در معرض نور و حرارت و رطوبت قرار دهيد چرا كه در اين مواقع، خيلي زود فاسد مي‌شود و ‌خاصيت درماني‌اش را از دست مي‌دهد. اگر از نيتروگليسيرين استفاده كرديد و مزه تند اين دارو را در زير زبانتان حس نكرديد، بدانيد كه احتمالا دارويتان خراب شده و خاصيتش را ازدست داده است.
)5 حتي الامكان قرص زير زباني را در وضعيت ايستاده مصرف نكنيد چرا كه به دليل افت ناگهاني فشار خون، خطر سقوط ناگهاني وجود دارد. بهتر است كه در وضعيت نشسته يا خوابيده از اين قرص استفاده كنيد.
)6 اگر اضافه وزن داريد، بهتر است با مراجعه به پزشك يا متخصص تغذيه، يك برنامه غذايي مناسب دريافت كنيد و هرچه زودتر،‌ فكري به حال كاهش وزنتان بكنيد.
)7 عوامل خطرساز بيماري‌هاي قلبي را هر چه زودتر تدبير كنيد: سيگار، فشار خون، چربي خون بالا، ديابت.
)8 وقتي كه درد قفسه‌سينه نداريد، خصوصا در اوايل صبح كه هوا پاكيزه‌تر است، ترجيحا در محل‌هايي مانند پارك و اماكني كه از فضاي سبز برخوردارند، پياده‌روي كنيد. كم‌كم اگر ديديد كه با اين پياده روي مختصر، مشكلي برايتان ايجاد نمي‌شود و تحملش را داريد، زمان پياده‌رويتان را افزايش دهيد يا به دويدن سبك بپردازيد.
)9 هنگام راه رفتن و به ويژه موقع بالا رفتن از پله‌ها نبايد باري بيش از يك كيلوگرم را حمل كنيد.
)10 پرهيز از عصبانيت و استرس‌هاي روحي، بسيار مهم است و حتي مي‌‌توانيد براي افزايش آسودگي خاطر و دور شدن از عصبانيت‌هاي بي‌مورد،‌ از داروهاي آرامبخش كمك بگيريد.

دردهاي غيرقلبي
سوزش سر دل يكي از شايع‌ترين دردهاي غيرقلبي است. وقتي مازاد اسيد معده پس مي‌زند و در داخل مري به سمت بالا حركت مي‌كند، اين احساس به وجود مي‌آيد: احساس سوزش و درد در قفسه سينه و گردن. در اين مواقع، معمولا در داخل دهان نيز يك طعم ترش حس مي‌شود و مقدار كمي از غذاي خورده شده، به داخل دهان برمي‌گردد. سوزش سر دل معمولا چند ساعت پس از خوردن يك وعده غذايي اتفاق مي‌افتد و به طور معمول، ساعت‌ها نيز به طول مي‌انجامد. اين حالت معمولا وقتي اتفاق مي‌افتد كه چند ساعت پس از خوردن يك وعده غذايي، فعاليت سنگين كنيد يا به جلو خم شويد يا دراز بكشيد. نكته مهم اين است كه چنين دردهايي معمولا با استفاده از آنتي‌اسيدهاي رايج بهبود مي‌يابند اما دردهاي قلبي با آنتي‌اسيدها ساكت نمي‌‌شوند.
التهاب پرده دربرگيرنده ريه‌ها نيز منجر به بروز دردي در قفسه سينه مي‌شود كه معمولا متمركز بر روي يك نقطه و بسيار شديد است. در اين مورد هم، نكته مهم اين است كه با سرفه، نفس كشيدن و دم عميق، درد بيمار تشديد مي‌شود، در حالي كه درد ناشي از حمله قلبي با سرفه و دم عميق، هيچ تغييري نمي‌كند. دلايل ريوي ديگري هم وجود دارند كه ممكن است منجر به پديد آمدن درد قفسه سينه شوند. ذات‌الريه، آمبولي ريه، ‌پنوموتوراكس و بيماري‌هايي نظير لوپوس يا ساير بيماري‌هاي اتوايميون كه در آنها بدن عليه خودش فعاليت مي‌كند، نيز منجر به بروز چنين دردهايي مي‌شود.
حمله ترس مرضي هم يكي ديگر از حالاتي است كه منجر به احساس تنگي نفس و سنگيني در قفسه سينه مي‌شود. اين بيماري معمولا با افزايش ضربان قلب، افزايش سرعت تنفس، تعريق و ترس شديد از خفگي و مرگ همراه است.
التهاب غضروف بين دنده‌ها (كه به نشانگان تريتز معروف است) نيز يكي ديگر از مواردي است كه مي‌تواند علايم مشابه دردهاي قلبي را تقليد كند. وقتي غضروف‌هاي بين دنده‌اي، و خصوصا آن غضروف‌هايي كه دنده‌ها را به استخوان جناغ سينه متصل مي‌كنند، ملتهب شوند؛ دردي در قفسه سينه حس مي‌شود كه بسيار تيز و شديد است و ممكن است با درد ناشي از حمله قلبي اشتباه گرفته شود. البته محل اين درد با محل آن درد فرق دارد. در نشانگان تريتز، وقتي فشار مستقيمي به استخوان جناغ وارد كنيد، درد تشديد مي‌شود اما در حمله قلبي، بيمار نمي‌تواند يك نقطه را به عنوان محل درد نشان دهد چرا كه درد ناشي از حمله قلبي، مبهم و پخش است و هيچ‌گونه حساسيت نقطه‌اي در قفسه‌سينه به چشم نمي‌خورد. دردهاي عضلاني قفسه‌سينه كه معمولا از اسپاسم عضلات اين ناحيه سرچشمه مي‌گيرند، نيز گهگاه با دردهاي قلبي اشتباه گرفته مي‌شوند، در حالي كه اين دردها نيز با تغيير وضعيت يا خم و راست شدن، كم و زياد مي‌شوند اما دردهاي قلبي با اين تغيير وضعيت‌ها هيچ تغييري نمي‌كنند.
زونا هم يك بيماري پوستي است كه منجر به بروز درد قفسه سينه مي‌شود اما در اين بيماري معمولا درد در سطح پوست حس مي‌شود. ضمن اينكه ضايعات پوستي زونا هم به افتراق اين درد از درد قلبي كمك مي‌كند.
دردهاي ديگري هم هستند كه به آنها مي‌گويند: دردهاي ارجاعي. يعني محل اصلي درد، جاي ديگري است اما دردش به قفسه‌سينه رجوع مي‌كند. بيماري‌هايي نظير سنگ كيسه صفرا، التهاب كيسه صفرا، التهاب لوزالمعده، بعضي سرطان‌هاي گوارشي و . . . منجر به بروز چنين دردهايي در ناحيه قفسه‌سينه مي‌شوند.‌

تفاوت درد قلب و درد اضطراب


در حالی كه اغلب افراد از اضطراب می نالند، اما معمولا‌ً اطلا‌عات كافی درباره آن ندارند. چه بسا افرادی كه به علت فشار قلبی و نشستن عرق سرد بر پیشانی و علا‌ئم دیگر فكر می كنند كه دچار بیماری قلبی هستند و حال آنكه در اصل فقط دچار اضطراب میباشند.
دكتر بیژن پردیس پزشك خانواده در گفت و گوهای هفتگی خود با خوانندگان سلا‌م تورنتو در این باره بیشتر توضیح میدهند.

اضطراب تا چه میزان رواج دارد؟
دكتر پردیس‌: ناهنجاریهای اضطراب از متداولترین عوارض روحی - روانی در سراسر جهان است. در میان عوارض روحی - روانی، اضطراب از همه رایجتر است. اول اضطراب است و بعد امراض خلقی مثل افسردگی. البته 75 درصد اشخاصی كه دچار عارضه هستند كه ممكن است عارضه روحی - روانی ثانویه هم داشته باشند كه متداولترین آن افسردگی است.
علائم عارضه اضطراب چیست؟
دكتر پردیس‌: علائم اضطراب شامل موارد زیر است:
- ترس، وحشت و نگرانی كه شخص دارد.
- علائم فیزیكی مثل ضربان قلب كه زیاد میشود.
- تنفس سریعتر از حد معمول
- دست و پای بیمار سرد میشود
- در حالت های حمله اضطراب، عرق سردی بر بدن فرود می نشیند
و عوارض دیگری كه عبارتند از:
- تنگی نفس
- ناراحتی شكمی
- كم خوابی و زود بیدار شدن از خواب
اضطراب در چه سنینی رایج تر است؟
دكتر پردیس‌: معمولاً شروع آن در سنین كودكی و نوجوانی است و گاهی هم از 20 تا 25 سالگی شروع میشود.
خیلی بعید است كه شخصی بعد از سن 45-40 سالگی دچار اضطراب شود.
اكثر اشخاصی كه در سنین بعداز 45-40 برای اولین بار اضطراب در آنها تشخیص داده میشود، از كودكی و نوجوانی دچار آن بوده اما تشخیص داده نشده بوده است.
اضطراب ثانویه چیست؟
دكتر بیژن پردیس‌: ناشی از تیروئید یا عوامل فیزیكی دیگر است. علت اصلی این Disorder‌ تغییرات بیوشیمیایی در مغز است.
پزشكی میتواند با كمك دارو این ناهنجاری را تا مقدار چشمگیری درمان كند.
دارو درمانی سبب میشود كه پیام برهای شیمیایی مغز ‌Neuro Transmitre‌ فعال شوند. تا دارو مصرف شود كمبود برطرف میشود.علت آن است كه مقدار این مواد در بعضی قسمتهای مغز كم است كه این نیز در اكثر موارد ریشه ژنتیكی دارد. میتوان گفت تقریباً تمام امراض روحی - روانی ریشه مولكولی ارثی دارند.
در فرهنگهای بسته، این تصور غلط وجود دارد كه این اشخاص خودشان قادر به كنترل این علائم هستند، در حالیكه اینطور نیست و دارو درمانی حتماً لازم است.
دارو درمانی قدم اولی است كه بیمار باید بردارد تا دروازه به روی اقدامات دیگر و قدمهای بعدی غیردارویی باز شود. چگونه میتوان مطمئن شد كه این علائم نشانه با بیماری قلبی نیستند؟
دكتر پردیس‌: وقتی اول بار عارضه تشخیص داده شد، طبیب آزمایش خون، نوار قلب میگیرد، تا احتمال تیروئید، كم خونی و عارضه قند و یكسری عوارض دیگر چك شود، تا معلوم شود ”سیم كشی” درون قلب سالم است. گاهی ممكن است ”سیم” اضافی درقلب باشد كه میتواند قسمتی از قلب را زودتر از موعود شخص تحریك بكند و باعث ناهنجاری در ریتم قلب شود، و خود را به شكل اضطراب نشان دهد. این سیمها

در واقع اعصاب قلب هستند كه این پیام را میدهند، مثل یك Bondle هستند، و با عصبی كه در مغز وجود دارد فرق دارند.
مثلا‌ً دردی كه در رابطه با ناهنجاری عروق قلب باشد، این درد صد در صد با هر عملی كه روی قلب فشار بیاورد،بیشتر میشود، مثلاً وقتی از پله بالا‌ میرود یا برای را بلند میكند درد شخص بیشتر میشود. اما در اشخاصی دچار اضطراب، این درد هیچ ارتباطی با حركات بدن ندارد.
موقعیت وقتی پیچیده میشود كه شخص شرایط امراض قلبی و ریوی هم داشته باشد. در اینجا تستهای بیشتری لا‌زم میشود.
وقتی مشخص شد كه ریشه این عوارض، اضطراب است، چه میتوان كرد؟
دكتر پردیس‌: وقتی تشخیص اضطراب قطعی شد، درمان آغاز میشود. كه دو بخش دارد :
- دارو درمانی
- روان درمانی
چه زمان به سراغ دارو درمانی میرویم؟
دكتر پردیس‌: در موارد اضطراب خفیف كه گه گاه شاید كاركرد روزانه فرد را مختل كند، ممكن است نیازی به دارو درمانی نباشد، اما اگر اختلا‌لا‌ت در زندگی روزمره فرد به وجود بیاید، باید از دارو درمانی كمك گرفت. هرچه اختلا‌ف بیشتر، به دارو درمانی قویتر و بیشتری نیاز است.
رفتار درمانی وقتی شروع كه دارو درمانی قدم اول را برداشته و بهبودی پدیدار شده باشد و شخص آماده رفتار درمانی باشد

خیلی اطلاعات مفیدی بود دوست گلم , همیدوارم قلب مهربونت همیشه به شادی بتپه , دعا کن مال منم فقط از اضطراب باشه

قربانت
ایشالا که چیزی نیست دوستم






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن