تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815380482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظافت لوازم چوبي مثل كابينت يا ميز : مبلمان و لوازم چوبي


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام دوستان
شما چطور چركي را كه روي لوازم چوبي مثل كابينت يا ميز و غيره مي نشيند پاك مي كنيد
من تاحالا مثل لوازم ديگر كه گردگيريشان مي كردم لوازم چوبي را هم با توجه به كثيفي آن يا با شيشه پاك كن تميز مي كردم يا با دستمال نمناك ولي حس مي كنم با اين روش نظافت وسايل چوبي خيلي با سرعت كهنه مي شوند فكر مي كنم براي تميز كردن وسايل چوبي (كه بلاخره تنها گرد رويشان نمي نشيند بلكه مثل وسايل ديگر چرك مي شوند) از مواد ديگري بايد استفاده كنم خيلي كمكم مي كنيد اگر در اين زمينه راهنماييم كنيد
با تشكر فراوان
سميه

سلام مادر من دوستی داشتند که برای وسایل چوبی از روغن جلا استفاده میکرد.یعنی از نجاری یا نمیدونم دقیق کجا این روغن رو دارن میگفت و با پنبه روی وسایل چوبی می مالید(البته کم)اینطوری وسایل چوبی خیلی براق میشدند

سر آشپز جون مرسي
نمي دونم چرك را هم پاك مي كند يا فقط وسايل چوبي تميز را برق مي اندازد در هر صورت حتما امروز اين روغن جلا را تهيه مي كنم ببينم مشكلم را حل مي كند يا نه
با تشكر
سميه

15 نکته کوتاه و پرفایده برای خانم ها
1- شارژ کردن باطری
همیشه قبل از شارژ کردن با طری ها ، بگذارید که با طری کاملاً خالی شود این کار عمر باتری را بیشتر خواهد کرد .
2- پاک کردن رنگ چغندر از دست
اگر دشت ها شما از چغند و یا کلم قرمز، رنگ گرفته است ، به سیب زمینی خام دست هایتان را بمالید .
3-تمیز نگه داشتن ترازو
برای اینکه ترازوی آشپزخانه همیشه تمیز بماند ، در هنگام استفاده بر روی کفه ی ترازو ، نایلون محافظ بکشید تا دیگر نیازی به شست و شوی بعدی نباشد.
4- پاک کردن لکه ی میوه از دست
برای پاک کردن لکه های میوه یا توت سیاه از دست هایتان ، از کمی ماست یا آب لیمو ترش تازه کمک بگیرید.
5- رفع بوی سیگار
برای جلوگیری از به جا ماندن بوی سیگار، یک کاسه ی کوچک سرکه را در گوشه ای از اتاق قرار دهید و یا همیشه جا سیگاری را با کمی جوش شیرین پر کنید این کار از نیم سوز شدن ته سیگار هم جلوگیری می کند.
6- پاک کردن لکه ی چربی از چوب
پودر تالک را با الکل متیلیک به صورت یک خمیر مرطوب در آورده و با قلم مو روی لکه بمالید و بگذارید تا خشک شود سپس روی آن را بسایید
7- نگه داری از وسایل جوبی
برای نگه داری از وسایل چوبی ، از مخلوط تربانتین ، روغن بزرگ و سرکه استفاده کنید .
8- تمیز کردن جلد چرمی کتاب
برای پاک کردن جلدچرمی کتاب قدیمی با ارزش ، می بایست پارچه ی کتانی را به شیر آغشته کرده و به آرامی روی جلد کتاب بمالید سپس با یک پارچه ی خشک و نرم آن را پاک کنید .
9- تمیز کردن گلدان لبه باریک
گلدان را پر از آب کنید و چند قرص پاک کننده ی دندان مصنوعی را درون آن بیندازید.
10- حالت دادن به موی عروسک
اگر عروسک کودک شما موهایش بی حالت شده ، بر روی شانه کمی از کرم پاک کننده ی صورت بزنید و به آرامی موها را دسته به دسته شانه کنید موهای عروسک شما بار دیگر خوش حالت می شود.
11- مطبوع کردن فضای اتاق
چند قطره اسانس روغن معطر را به دستگاه بخور اضافه کنید تا فضای اتاق شما خوشبو و مطبوع شود.
12- باز کردن گرفتگی دستشویی
برای زدودن چربی هایی که راه آب دستشویی را مسدود کرده، یک فنجان آب نمک و یک فنجان جوش شیرین را در فاضلاب ریخته و روی آن یک قابلمه آب جوش بریزید چربی بلافاصله حل شده و راه آب باز می شود.
13- پاک کردن اثر چربی از روکش چوبی
بر روی لکه ها پودر تالک بپاشید و روی آن را به دو ورقه دستمال کاغذی بپوشانید و با نوک یک اتوی گرم به آرامی روی سطح مورد نظر فشار دهید اثر چربی به دستمال منتقل می شود.
14- پاک کردن دوده از آجرهای شومینه
یک لایه ی نازک سرکه غلیظ را روی آجرها بمالید، سپس کاملاً با آب تمیز کنید و سطح آجرها را با اسفنچ پاک کنید
چند نکته در نگه داری دارو در منزل
1- تا جای ممکن دارو در منزل نگه داری نشود.
2- داروهای بدون بر چسب و یا داروهای فله ای را هرگز در منزل یا در محل کار نگه نداریم و آنها را دور بیندازیم .
3- حداقل هر سه ماه یک بار همه ی داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی کنیم و داروهای تاریخ گذشته را در سطل آشغال بیندازیم .
4- هرگز دارویی را در جعبه ی داروی دیگری نگذاریم
5- به شرایط نگه داری دارو که روی جعبه دارو یا در برشور آن ذکر شده توجه کنیم .
6- باقی مانده محلول سرم ، قطره و شربت هایی که به طور ناقص مصرف شده اند قابل نگهداری نیست و بایستی حتما دور ریخته شوند.
7- داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت ، و نور مستقیم آفتاب قرار دهید این محل باید دور از دسترس کودکان کنجاو باشد .
8- بهتر است لیستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگه داری داروها نصب شود هر چند وقت یک بار این لیست بازبینی شود می توان تاریخ انقضای هر دارو را هم در این لیست نوشت .
9- دارویی را که نمی شناسید ، در منزل نگه ندارید این گونه داروها را می توان به هلال احمر یا موسسات خیریه اهدا کرد داروها را به افراد فقیر و محتاج ندهید زیرا ممکن است آنها را خوسرانه مصرف کنند و خطراتی متوجه آنها شود.
10- به یاد داشته باشیم که مصرف خودسرانه دارو یا تجویز دارو برای دیگران مجاز نیست ، برای استفاده از داروهای موجود در منزل ، هر بار با پزشک خود مشورت کنیم .
11- سرنگ و یا دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند ، پس از پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و یا دستکش در صورت عدم استفاده آن را دور بیندازید

پاک کردن وسایل چوبی رنگ شده
یک چهارم فنجان آمونیاک و چهار لیتر آب ‌گرم را مخلوط و با آن سطح مورد نظر را تمیز کنید. اگر آمونیاک در دسترس ندارید یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی را در چهار لیتر آب گرم بریزید و از این محلول برای تمیز کردن سطوح چربی رنگ شده استفاده کنید.

نکات طلائی خانه داری (1)







صدای زیاد آبمیوه گیری

صدای زیاد آبمیوه گیری یا از متعادل نبودن صافی است که باید بازدید و یا تعویض شود و یا موتور خراب شده که باید از تعمیر کار کمک بگیرید.



علت حرکت آبمیوه گیری

اگر در حین استفاده از آبمیوه گیری، حرکت می کرد، بدین معناست که صافی تعادل ندارد و یا محفظه ی آن پر شده است.



خرابی صافی آبمیوه گیری

اگر آبمیوه ی شما همراه با تفاله باشد ، نشانه ی آن است که صافی آبمیوه گیری خراب شده و باید تعویض شود.



علت داغ شدن آبمیوه گیری

اگر آبمیوه گیری شما پس از روشن کردن خیلی سریع داغ شد، این یک هشدار است که می تواند دو علت داشته باشد، محور موتور درپوشها لقی دارد و یا اینکه موتور نیم سوز شده است. حتماً از یک تعمیر کار کمک بخواهید.



استفاده ی درست از آبمیوه گیری

اگر میوه هسته دارد، ابتدا هسته ها را از میوه خارج کنید؛ در غیر این صورت هسته ها مانع چرخش موتور یا تیغه های دستگاه می شوند. در محفظه ی بالا بیش از اندازه میوه نریزید و مراقب باشید تا بیش از حد تفاله در آن جمع نشود، چون به موتور فشار می آورد و آن را می سوزاند.در آبمیوه گیریهایی که صافی فلزی دارند، اگر فشار تفاله ها یا مقدار میوه ی ریخته شده زیاد باشد، صافی از حالت تعادل خارج می شود و در نتیجه وقتی دستگاه را روشن می کنیم، آبمیوه گیری به حرکت در می آید، برای جلوگیری از حرکت دستگاه باید تفاله ها را تخلیه کرد و یا از مقدار میوه ها کاست.هرگز موتور را درون آب فرو نبرید.قسمتهای متحرک بالای آبمیوه گیری مثل درپوش و تیغه را پیش از روشن کردن دستگاه کاملاً در جای خود محکم کنید. پیش از خاموش کردن و ایستادن کامل موتور، هرگز در پوش آن را باز نکنید.



یخچال را كجا قرار دهیم بهتر است؟

هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. به علاوه محل استقرار یخچال باید بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.



تمیز كردن فریزر

سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه ی مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته‌ها دقت کنید و مواد را بر اساس تاریخ مصرف آنها در دسترس بچینید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. روی هر بسته ی جدیدی که در فریزر می گذارید تاریخ بزنید. فهرستی از مواد موجود در فریزر تهیه کنید تا راحت تر بتوانید آنها را پیدا کنید.



تمیز كردن یخچال

میوه ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.



تمیز كردن دستمال آشپزخانه

برای تمیز كردن دستمالها یا اسفنجهای جرم گرفته ی آشپزخانه، ابتدا آنها را مدتی در محلول آب و نمك خیس كنید، تا سریع تر تمیز شوند.



رفع بوی تخته ی نان

وقتی گوشت ماهی و یا سبزیجات بودار را روی تخته ی نان بری خورد می كنید بوی آنها را به خود جذب می كند برای از بین بردن بوی پیاز , سیر و یا ماهی یك لیمو ترش را از وسط نصف كرده روی سطح تخته بمالید و یا آنكه خمیری از جوش شیرین و آب درست كرده و روی تخته گذاشته سپس آب بكشید .



رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شوئی

با مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال می توان در رفع بوی بد موفق بود .



رفع بوی ظروف پلاستیکی

برای از بین بردن بوی بد ظروف دردار و جعبه های پلاستیكی روزنامه ی مچاله شده را در داخل ظرف قرار داده و در را محكم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.



تمیز كردن رنده

برای تمیز كردن رنده، مقداری نان خشك روی آن بمالید و سپس به راحتی آنرا بشویید.



تمیز كردن تخته آشپزخانه

جهت پاكسازی تخته ی آشپزخانه كه معمولاً در اثر خرد كردن سبزی های مختلف رنگ می گیرد، كافی است تخته های چوبی را با مقدار ی سركه شست و شو دهید.



ظروف و بوی نامطبوع غذا

جهت از بین بردن بوی نامطبوع غذا از روی ظروف كافی است ظرف را در آب محتوی كمی سركه، مدتی خیس كنید و سپس بشویید.



بوی پیاز

جهت از بین بردن بوی پیاز، می توانید دستان خود را قبل و بعد از پوست كندن پیاز، به كمی سركه آغشته كنید.



تمیز كردن غذا از قابلمه

برای تمیز كردن غذا از قابلمه، آن پر از سركه كرده و بعد از نیم ساعت، قابلمه را با آب و مایع ظرفشویی به راحتی بشویید.



ضدعفونی كردن ظرفشویی آشپزخانه

برای ضدعفونی كردن سینك (ظرفشویی) آشپزخانه، از محلول های شیمیایی استفاده نكنید، به جای آنها از محلول نمك استفاده كنید تا علاوه بر رعایت نكات بهداشتی از آسیبهای ناشی از مواد شیمیایی روی بدن خودتان در امان باشید.



تمیز كردن چربی روی اجاق گاز و دیوارهای آشپزخانه

برای این منظور پارچه ای را در سركه خیس كرده ، روی آن بمالید . بهتر و آسان تر تمیز می شود .



پاک کردن وسایل سفید آشپزخانه

برای تمیز کردن وسایل سفید آشپزخانه روی آنها را ابتدا با پارچه ای خیس، نم دار کنید. بعد پودر زمین شوی را روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید و اسکاچ بکشید. اگر باز هم پاک نشد روی آن را مایع سفید کننده بریزید

۱) اولین روز (و هر روز)
تختخواب را مرتب کنید. اتاق ها را جارو و میز و لوازم آشپزخانه را تمیز کنید. ظرفشویی را از ظروف کثیف خالی کرده و اتاق نشیمن را مرتب کنید.
صرفه جویی در وقت: یک سبد یا جعبه در کناری قرار دهید تا وسایلی را که باید از منزل خارج کنید داخل آن قرار دهید.
۲) اتاق نشیمن
نوارها و CD ها را مرتب و تمیز کنید.

همه جا را جارو و گردگیری نمایید.
صرفه جویی در وقت: اتاق را در جهت عقربه های ساعت تمیز و مرتب کنید.
۳) کشوها و قفسه ها را از وسایل غیر قابل استفاده خالی کنید.
مدادها، برچسب ها، مُهر و سایر وسایل را دسته بندی کنید و ظروف کوچکی را برای جمع آوری و دسته بندی هر کدام تهیه نمایید.
۴) بخشی از خانه که محل نگهداری از مدارک است:
صورت حساب های پرداختی را مرتب و کنترل کنید: اوراق غیر قابل استفاده را جمع آوری کنید. کاغذ خرید اشیاء را مرتب و طبقه بندی نمایید. هر دسته از مدارک را در پاکت یا کیف مخصوص قرار دهید و در کشو بگذارید.
صرفه جویی در وقت: هنگام بررسی اوراق، بلافاصله آنچه را که به درد نمی خورد دور بریزید.
۵) زیر زمین
وسایل زیرزمین را در قفسه ها قرار دهید. کف آن را جارو کنید. به جعبه ها برچسب بزنید. مسیرهای آب و فاضلاب را کنترل نمایید.
۶) آخر هفته اول – انباری
وسایلی را که در انباری است دسته بندی و مرتب کنید. جعبه ها را برچسب بزنید. اشیا و لوازمی را که می خواهید هدیه بدهید بسته بندی کنید.
۷) اتاق نشیمن
اتاق را جارو کنید.
کف اتاق را بشویید و وسایل را گردگیری کنید. شیشه تلویزیون و آینه ها را با پارچه کاغذی نم دار گردگیری کنید.
۸) اتاق ناهارخوری
بعد از جمع آوری، وسایل روی میز را لکه گیری کنید. پایه صندلی ها و میز را لکه گیری کنید و کف اتاق را بشویید.لکه های مقاوم روی وسایل چوبی با واکس مخصوص پاک کننده چوب به کمک پارچه پشمی بر طرف خواهد شد.
۹) حمام
برای تمیز کردن حمام، مواد ضدعفونی کننده را به لوله ها، دیوارها و دستشویی بمالید و به سراغ یک کار کوچک بروید و چند دقیقه فرصت بدهید که این مواد بهتر اثر کنند.
احتیاط : هنگام استفاده از جوهر نمک و سایر پاک کننده ها، هرگز مواد را همزمان با هم به کار نبرید و مراقب باشید که به کسی آسیبی نرسد. بعد از ریختن وایتکس یا پاک کننده های دیگر، چند قدم از محل دور شوید تا بر اثر تنفس گازهای حاصل، دستگاه تنفستان دچار اشکال نشود( بهتر است تهویه توالت و حمام را هم روشن کنید). در صورت امکان هنگام شستشو با این مواد، از ماسک استفاده کنید.
۱۰) گلخانه
گل ها و برگ های خراب را از ساقه اصلی جدا کنید. لکه های روی برگ را به صورت خیس پاک کنید. اگر گل ها نیاز به آبیاری یا تکثیر دارند این کار را انجام دهید.


۱۱) اتاق های خواب
لباس ها و ملحفه های کثیف را جمع آوری کنید. پنجره ها را باز بگذارید تا هوای اتاق عوض شود. کف اتاق را جارو بزنید، آینه و شیشه ها را تمیز کنید. تمام وسایل را گردگیری کنید.
۱۲) پایان هفته دوم - قفسه های اصلی لباس
کف قفسه ها را تمیز کنید.



طبقات را مرتب نمایید. لباس ها و کفش هایی را که نمی پوشید از قفسه بیرون بگذارید و مرتب در جعبه ای قرار دهید (می توانید بعداً و سر فرصت، آنها را به کسی که لازم دارد بدهید). یک کیسه جهت لباس هایی که نیاز به شستن دارند آماده کنید.
صرف جویی در وقت: تمام لباس های یک شکل را در یک طبقه قرار دهید، دامن ها، شلوارها و بلوزها هر کدام را در یک طبقه بگذارید.
۱۳) کتاب ها و جعبه ها را فهرست بندی کنید.
کتاب هایی را که به ندرت استفاده می شوند در یک قفسه جداگانه قرار دهید. کتاب هایی را که به آنها علاقه ندارید از رده خارج کنید(می توانید آنها را به کتابخانه ها یا افراد هدیه کنید) به جعبه های مخصوص ِ مدارک، برچسب بزنید.
۱۴) یخچال
میوه ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.
۱۵) فریزر
سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته ها دقت کنید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. صرفه جویی در وقت: روی هر بسته جدیدی که در فریزر می گذارید تاریخ بزنید. فهرستی از مواد موجود در فریزر تهیه کنید تا راحت تر بتوانید آنها را پیدا کنید.
۱۶) قفسه های خواروبار
ادویه ها را مرتب بچینید، مواد تاریخ گذشته را از قفسه خارج کنید. ظروف مربوط به خواروبار را براساس حروف الفبا مرتب کنید. از برچسب مخصوص برای نامگذاری ظروف استفاده کنید.
۱۷) تابلو اعلانات
در بعضی از منازل کاغذهای یادداشتی بر روی فریزر یا یخچال نصب می کنند یا در تقویم دیواری یادداشت هایی را برای افراد خانواده می نویسند. این برگه ها باید هر روز کنترل شوند تا برنامه هایی که مربوط به روزهای قبل است برداشته شود و برنامه جدید نصب شود.
۱۸) پایان هفته سوم -آشپزخانه
کف آشپزخانه و سطوح مختلف را تمیز کنید. قفسه ها را دوباره بچینید. دور ریختنی ها را دور بریزید. درها، پنجره ها و طبقات کابینت ها را تمیز کنید. بالا و جلوی قفسه ها را تمیز کنید. بالا، داخل و اطراف اجاق گاز را نیز تمیز کنید.
۱۹) اتاق کودکان
کودکان را تشویق کنید خودشان اتاقشان را تمیز کنند. جعبه هایی را در اختیار آنها قرار دهید تا وسایل اضافه را در آن قرار دهند.

کف اتاق را تمیز کنید. پنجره ها و آینه اتاق را با پارچه کاغذی نم دار تمیز کنید.
۲۰) وسایل چوبی
داخل درزهای وسایل چوبی را با برس های پرز بلند تمیز کنید. این وسایل را واژگون کنید و عمل پاک کردن را تکرار کنید. می توانید از لوله مکنده جاروبرقی برای این کار استفاده نمایید.


۲۱) وسایل رختشویی
اطراف و روی ماشین لباسشویی را تمیز کنید. فیلترها را بررسی کنید. در صورت نیاز با تعمیر کار تماس بگیرید. اتو را طبق دستورالعمل آن تمیز نمایید.
۲۲) پنجره ها
با لوله جاروبرقی درز ِ پنجره ها را تمیز کنید. از تمیز کننده های مخصوص شیشه استفاده کنید یا خودتان آن را بسازید(۲/۱ فنجان آمونیاک+ یک قاشق سوپ خوری مایع ظرفشویی در یک گالن آب ولرم). این محلول را به پنجره ها اسپری کنید و از بالا به پایین آن را پاک کنید.
۲۳) قفسه لباس
تمام لباس ها را از کمد خارج کنید و براساس اندازه یا نوع لباس آنها را طبقه بندی کنید. چوب لباسی های اضافه را خارج کنید. یک صندوق مخصوص هر یک از اعضای خانواده در کمد لباس قرار دهید. لباس هایی که فصل پوشیدن آنها گذشته است را جمع کنید.
▪ پایان هفته چهارم - پارکینگ
وسایل پارکینگ را طبقه بندی کنید. وسایل ورزشی، باغبانی، چمن زنی، جعبه ابزار، وسایل نقاشی و وسایل رنگ ساختمان را در جعبه های جداگانه قرار دهید. کف پارکینگ را جارو کنید و بشویید. وسایل مربوط به اتومبیل را مرتب کنید.
توصیه: وسایل خراب را در صورت امکان تعمیر کنید، در غیر این صورت آنها را دور بریزید.
▪ قفسه اسباب بازی ها
اسباب بازی ها را براساس نوع آنها بسته بندی کنید (پازل – عروسک – وسایل ورزشی و ...). اسباب بازی های شکسته را دور بریزید. وسایل بازی ای که مربوط به سن پایین تر هستند را برای هدیه دادن کنار بگذارید. وسایل اضافه را در نایلون های جداگانه بگذارید و روی آن برچسب بزنید.
▪ وسایل هنری، نقاشی و خیاطی
وسایل هنری و طراحی را در یک گروه جمع آوری و طبقه بندی کنید. هر بسته و وسیله غیر قابل مصرف را دور بریزید. هر کدام از وسایل را در یک جعبه با رنگ معین قرار دهید. مثلاً ابزار خیاطی در جعبه آبی، ابزار بافتنی در جعبه قرمز و به هر یک برچسب مخصوص بزنید.

نو عروسان موفق بخوانيد

سرخ کردن ماهی با فلس :
بهتر است برای سرخ کردن ماهی ، فلس آن را جدا نكنید. ماهی را بشویید، شكم آن را پاك کنید و سپس قطعه قطعه کنید. قطعه های ماهی را از سمت پوست آن در روغن سرخ کنید. این کار باعث می شود که روغن ماهی که در زیر پوست آن است، هنگام سرخ کردن نسوزد و طعم ماهی خیلی بهتر شود. در صورت تمایل پوست و فلس ماهی را هنگام مصرف جدا کنید.

برای این که املت سبك و خوبی داشته باشید :
زرده ها و سفیده ها را ازهم جدا کنید. با زرده ها مایه املت را درست کنید. سفیده ها را هم جداگانه بزنید تا پف کند و در آخرین لحظه به مایه اضافه کنید. سپس مطابق معمول املت را درست کنید.

از بین بردن لایه های زنگ کهنه :
مقداری محلول آب و سرکه را بجوشانید و شی ء مورد نظر را یك ساعت درآن بخوابانید. پس از این مدت، خواهید دید که لایه های زنگ آهن به راحتی جدا می شود و تمیز کردن شیء مورد نظرتان راحت است.

صرفه جویی در واکس چوب :
با استفاده از یك جوراب زنانه کهنه ، واکس چوب را به مبلها و وسایل چوبی بزنید. به این ترتیب واکس کمتری مصرف می شود و وسایل چوبی هم بهتر برق می افتند.

هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می کنید :
روی سینی زیرین یك ورق فویل ( کاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر کثیف نشود.

برای این که پختن سیب زمینی در فر سریعتر انجام شود، ابتدا به مدت 10 دقیقه سیب زمینی را آب پز کنید بعد در فر بگذارید.

پیمانه کردن کره یا روغن جامد :
قاشق یا پیمانه مورد نظر را چند لحظه در آب داغ فرو ببرید، بعد در قالب کره یا ظرف روغن جامد بزنید و مقدار مورد نیاز خود را به راحتی بردارید.

پیمانه کردن عسل :
قاشق یا پیمانه مورد نظر را اول چرب کنید، بعدچند ثانیه درآب گرم فرو کنید و بعد به مقدار مورد نیاز عسل بردارید.


سیررا هرگز زیاد سرخ نكنید ؛
زیرا طعم تلخی پیدا می کند. کافی است فقط کمی تفت بدهید.

پوست گرفتن و خرد کردن سیر باعث چسبندگی دستها می شود . برای جلوگیری از این مشكل، حبه های سیر را ابتدا دو دقیقه در آب جوش و سپس در آب سرد بگذارید پس از آن پوست بگیرید . توجه داشته باشید هنگام مصرف سیر جوانه سبز وسط آن را در آورید .

تمیز کردن پنیر پیتزای چسبیده به ظرف :
بهتر است آن را با آب سرد و مایع ظرفشویی بشویید .

تخته آشپزی را ترجیحاً از جنس پلاستیك انتخاب کنید زیرا بهداشتی تر است .

هنگام استفاده از منقل :
برای تهیه کباب ، یك ورق کاغذ آلومینیومی ( فویل ) در کف آن قرار دهید. این کار هم باعث تشدید حرارت می شود و هم تمیز کردن منقل را آسان می کند .

برای جدا کردن پوست نازك روی بادام :
آنها را دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس در آب سرد بگذارید و به راحتی پوست آنها را جدا کنید .

برای گرفتن پوست هلو :
در تهیه مربا و کمپوت ، هلوها را یك دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست بگیرید .


مربای ریواس :
مربای ریواس را هرگز در ظرف آلومینیومی طبخ نكیند زیرا باعث مسمومیت می شود

برای تمییز کردن ماکروفر بهتراست :

* یک لیمو ترش رو از وسط نصف کنید و بگذارین درون یک کاسه از جنس پیرکس و بگذارید توی ماکرو فر تا بجوشد (حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه) بستگی به میزان کثیفی دستگاه دارد . بخار لیمو باعث تبخیر لکه های چرب میشه و بوی بد رو هم از بین می برد.

* دستمال آغشته به آبلیمو ترش تازه یا الکل هم برای تمییز کردن خوب است اما از دستمال زبر مثل اسکاج استفاده نکنید . اگه می خواهید چربی غذا به دیواره ها پاشیده نشود ، روی ظرفتون را با سلفون بپوشانید .

* اگر ۲ قاشق بیکینگ پودر را درون یک لیوان آب حل کنید و بگذارید دورن ماکرو فر بجوشد ، بعد با یک دستمال نرم دیواره ها به راحتی تمییز می شود .

برای فریز کردن هویج و گل کلم و سیب زمینی خلال شده و …
آنها را چند دقیقه در آب جوش قرار بدهید و سپس فوری در آب سرد فرو کنید.
این شوک باعث می شود که فعالیت آنزیمها که در تغییر رنگ و شکل میوه یا سبزی تاثیر دارند متوقف شود .
سپس آنها را در کیسه فریزر قرار دهید.
هوای داخل کیسه را کاملا خارج کنید.و در آن را محکم گره بزنید.
از کیسه های زیپ دار هم می توانید استفاده کنید .

دوستان عذر میخوام ازینکه همه نکات خانه داری رو اینجا گذاشتم اگر کسی میتونه اونهارو انتقال بده جای مناسبشون لطفاً

كف اتو ی كثیف را جكونه تمیز كنیم؟

--------------------------------------------------------------------------------

كف اتو ی كثیف را جكونه تمیز كنیم؟ پاسخ :
1- اتو را به شدت گرم كنید و سپس روی پارچه خشن و بی مصرفی بكشید تا تمیز شود.
2- در صورتی كه كف اتوی شما از جنس تفلون نباشد ، می توانید با كشیدن یك تكه سنباده به كف اتو آن را تمیز كنید.
3- می توان با مالیدن محلو گرم شده سرکه و نمک نیز کف اتو را تمیز کرد
__________________

سلام موضوع مبحث نظافت لوازم چوبی بود که دوستان خیلی از بحث دور شدند . من برای نظافت لوازم چوب از اسپری مخصوص این کار استفاده می کنم . رافونه ای اسپری مخصوص رو تولید کرده و خیلی خوب لوازم چوبی رو تمیز میکنه و اونا رو برق میندازه . مثل وسایل نو میشه .

nfznfz نوشته است:سلام دوستان
شما چطور چركي را كه روي لوازم چوبي مثل كابينت يا ميز و غيره مي نشيند پاك مي كنيد
من تاحالا مثل لوازم ديگر كه گردگيريشان مي كردم لوازم چوبي را هم با توجه به كثيفي آن يا با شيشه پاك كن تميز مي كردم يا با دستمال نمناك ولي حس مي كنم با اين روش نظافت وسايل چوبي خيلي با سرعت كهنه مي شوند فكر مي كنم براي تميز كردن وسايل چوبي (كه بلاخره تنها گرد رويشان نمي نشيند بلكه مثل وسايل ديگر چرك مي شوند) از مواد ديگري بايد استفاده كنم خيلي كمكم مي كنيد اگر در اين زمينه راهنماييم كنيد
با تشكر فراوان
سميه

سمیه جون سلام.من هم این مشکل رو داشتم.ولی به تازگی از یه جایی یاد گرفتم که با کمی سرکه سفید می شه اکثر لکه های پایدار رو پاک کرد.حتی لکه های بودار مثل لکه های داخل یخچال یا اطراف گاز و ظرفشویی.امتحان کردم و خیلی خیلی راضی هستم.روی یه دستمال کمی(یه قاشق مرباخوری) سرکه سفید بریز و سطوح رو باهاش پاک کن.نگران بوی سرکه هم نباش چون چند لحظه بعد کاملا می پره.سرکه اسید ضعیفیه(اسید سیتریک)و نگران از بین رفتن سطوح لوازم هم نباش.بای

با سلام
من هم مثل دوستمون نجمه جون از اسپري پاك كننده مارك رافونه مخصوص لوازم چوبي كه تقريبا نارنجي رنگ است استفاده مي كنم .واقعا معركه است .به راحتي كابينت را پاك مي كند (حتي اثر انگشت را از روي سطح كابينت از بين مي برد). فكر مي كنم با يك بار مصرف مشتري هميشگي اين محصول بشوي.تميز كننده هم كاره رافونه هم (سبز رنگ)براي ساير لوازم (به جز لوازم چوبي)مثل كاشي و ..... مفيد است.تميز كننده سينگ ظرفشويي و شير آلات رافونه(زرد رنگ) هم سينگ ظرفشويي را خيلي براق مي كند. اصولا محصولات رافونه خوب هستند.اگر استفاده كردي اگر دوست داشتي خبر نتيجه مصرف را اعلام كنيد لطفا.پيروز و موفق باشيد. [






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3762]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن