تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806706088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عشق به امام مهدي در ايران عشق خاصي است


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: عشق به امام مهدي در ايران عشق خاصي است
* جواد صبوحي
حجة الاسلام علي كوراني:

مقدمه:
حجة الاسلام علي كوراني، محقق و پژوهشگر و به زعم خويش طلبه اي از جنوب لبنان و از منطقه كوران جبل عامل است كه 15 سال پيش شهر و ديار خود را ترك كرده و در قم ساكن شده است، زيرا انقلاب اسلامي ايران را يكي از عوامل زمينه ساز حكومت مهدي(عج) مي داند. وي در تمام اين مدت مشغول تحقيق و مطالعه در مورد عصر ظهور و حضرت مهدي(عج) در احاديث و روايات بوده و تاكنون 20 كتاب در مورد حضرت مهدي(عج) تاليف كرده است كه از آن جمله مي توان به «عصر ظهور»، «تدوين القرآن» و معجم احاديث امام مهدي (عج) اشاره كرد. آنچه پيش روي شماست، گفتگويي است با اين نويسنده و پژوهشگر مهدوي كه در همين خصوص انجام گرفته است:

* واژه آخرالزمان چه مقطعي از تاريخ را در بر مي گيرد؟
** آخر الزمان در حديث ائمه (ع) به چند معنا آمده است؛ يكي به معناي پيغمبر آخرالزمان، يعني پيامبر اكرم(ص) و نيز به معناي آخرين مرحله از وسعت رسالت ايشان يعني ظهور حضرت مهدي(عج) و به معني آخرين تكه يا قطعه از نقشه خداوند تبارك و تعالي براي انسان كه در زمين معني مي دهد. و اين شايد هزاران سال يا بيشتر طول بكشد. مثلا پيامبر آخر الزمان پيامبر اسلام(ص) است. ظهور امام عصر نيز در آخر الزمان است. البته نمي توان تشخيص داد كه چه بخشي از زمان است. با اينكه امام در آخر الزمان ظهور مي كند، دولت عدل الهي توسط امام زمان تأسيس مي شود و 50 هزار سال ادامه پيدا مي كند. در فهم مردم، آخر الزمان قطعه اي مشخص از زمان است، اما در روايات ما اين زمان بيش از اين بخش است. در روايات آمده است كه انقلاب و حركت ظهور حضرت مهدي (عج) بعد از فراهم شدن مقدمات و آمادگي هاي منطقه اي و جهاني، از مكه آغاز مي شود. آخرالزمان، عصر پيغمبر تا روز قيامت را مي گويند، آخرالزمان مرحله اي است كه زندگي بشر زياد مي شود.
* با عصر ظهور چه تفاوتي دارد؟
** عصر ظهور مرحله پاياني آخر الزمان است. اول الزمان را نزول حضرت آدم در زمين و شكل گيري بشر و آخر الزمان را بخش پاياني زمان مي دانند كه در آن دولت عدل الهي تا روز قيامت ادامه مي يابد.
ظهور يك حركت در دوره آخرالزمان است. اين دوره مرحله اي است كه خداوند ديگر اجازه ظلم و ستم نمي دهد. تحقق عدل الهي در زمين يعني پايان تمام ظلم وستم بشر.
* اين دوره چه ويژگي دارد؟
* *همان طور كه اشاره شد، بخش پاياني حضور بشر در روي زمين در اين مرحله محقق مي شود. از آنجا كه بعد از پيامبر اعظم(ص) پيامبر ديگري نيست، در آخر الزمان پس از مهلتي كه خداوند براي برچيدن ظلم در روي زمين تعيين كرده است، اين مهلت به ظهور امام ختم مي شود.
* با توجه به شناختتان به كشورهاي اسلامي، مايليم از جايگاه تفكر مهدويت در كشورهاي اسلامي نيز بدانيم...
** تمامي كشورهاي اسلامي كم و بيش در خصوص ظهور امام زمان چنين تفكري دارند و مطالعاتي را انجام داده اند. اما مردم برخي از مناطق بيشتر به ظهور امام اهميت مي دهند؛ ايران، يمن، عراق و فلسطين چهار كشوري هستند كه بيش از همه به اين موضوع مي پردازند. تفكر مردم ايران نسبت به ديگر كشورها هم عميق تر است و هم جزيي از اعتقادات و تربيت آنهاست. نام «قم» را براي ايران انتخاب كرده اند و قم در روايات ما نام ايران است. اين نام براي آن بر روي ايران گذاشته شده است كه مردم ايران در زمان امام زمان قيام مي كنند. عشق به امام مهدي در ايران عشق خاصي است و سني و شيعه اين گونه روايت كرده اند كه اولين حركت زمينه ساز ظهور امام از سرزمين مشرق يعني از ايران است. ما مي بينيم كه حتي خوارج معتقدند آغاز مهدويت از سرزمين مشرق است و يارانش اهل پرچمهاي سياه اند.
* در اديان مختلف فلسفه انتظار مورد تأكيد قرار گرفته است. با توجه به اين فرهنگ، آيا آنها هم براي ظهور منجي خود برنامه خاصي دارند؟
** اغلب اين اعتقادات از آن يهوديت و مسيحيت است. آنها هم منجي دارند و در انتظار منجي خود هستند اما به روشهاي مختلف خود. مسيحيان در انتظار ظهور حضرت عيسي از آسمان هستند.در نزول حضرت عيسي ما و مسيحيان اشتراك نظر زيادي با يكديگر داريم و همين مساله باعث شده است تا مسيحيان نوشته هاي ما را در اين خصوص بخوانند. من كتابي دارم كه چندي پيش تعداد زيادي از آن را مسيحيان براي هديه دادن به جوانانشان در لبنان تهيه كردند. زيرا مي گفتند جوانان ما بايد بدانند كه مسلمانان هم به آمدن مسيح اعتقاد دارند. منجي يهوديان پيغمبري از بين يهود است. يهوديان وقتي ديدند پيامبر از فرزندان اسماعيل و نه فرزندان اسحاق آمده است قبول نكردند و تا امروز منتظر منجي از اولاد اسحاق هستند. حتي سلفيه و خوارج نيز ظهور منجي بشريت را قبول دارند و مي گويند حديث پيامبر متواتر است كه از فرزندان حضرت علي و فاطمه كه در زمان او حضرت مسيح نازل مي شود و به او اقتدا مي كند.
* انتظاري كه ما از امام داريم با انتظار آنها از موعودشان چه تفاوتي دارد؟
** در ادبيات آنها اين مفاهيم كه ملكوت خدايي بر روي زمين با عدل خدا مي آيد، شبيه با مفاهيم انتظار ماست. مفاهيمي مثل اينكه ظلم تمام مي شود و قيامت فراهم مي رسد، در انجيل و تورات وجود دارد.اما نگاه آنها به ظهور همچون نگاه ما نيست؛ يهوديان اين مسأله را با مسايل سياسي نگاه مي كنند و از منظر پيروزي براي يهوديت مي نگرند. آنها مي گويند اگر مي خواهيد مسيح ظهور كند، به اسراييل كمك كنيد . اين تفكر يهوديان تندرو درحكومت بوش است . رامسفلد پس از اشغال عراق اقرار كرد كه ما براي اسراييل اين كار را انجام داديم. در ادبيات يهوديان آمده است كه خطر متوجه اسراييل از جانب رهبر بابلي يعني امام مهدي است و بنابر اين تمامي تلاش خود را براي جلوگيري از اين رهبر بابلي معطوف مي كنند.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن