تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816614204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره «آسافا پاول»، دونده برجسته جاماييكايى در المپيك پكن شانس دار اول يا مدعى سوم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: درباره «آسافا پاول»، دونده برجسته جاماييكايى در المپيك پكن شانس دار اول يا مدعى سوم
[وصال روحانى ‎/ منبع: Asian News ]
آسافا پاول مطمئن است مى تواند برخلاف گذشته در يك ميدان بزرگ به پيروزى برسد و در المپيك پكن مدال طلاى «دو»ى ۱۰۰ متر مردان را كه از مورد توجه ترين رشته ها در اين رقابت ها است و اين هفته برگزار مى گردد، صاحب شود. او پيش از اين در اين گونه پيكارها و مسابقات كلاسيك به مدال هاى طلا و نقره نرسيده و عناوين برتر را به رقباى نامدار خود بخشيده، اما او اميدوار است كه به اين روند در پكن پايان بخشد و اولين طلاى كلاسيك خود را صيد كند و حتى از دو حريف بزرگ خود نيز هراس ندارد. يكى از آنها، هموطن ۲۱ ساله وى اوساين بولت است كه حدود ۳ ماه پيش به شكلى بسيار غيرمنتظره ركورد جهانى ۹‎/۷۴ ثانيه اى پاول را شكست و حد نصاب جديد و محيرالعقول ۹‎/۷۲ ثانيه را بر جاى نهاد و از همان موقع به پديده جديد و اميددار بزرگ تصاحب طلاى المپيك بدل شد. نفر دوم نيز تايسون گاى ۲۸ ساله و امريكايى است كه سال پيش در رقابت هاى دووميدانى قهرمانى جهان در اوازكارى ژاپن با استفاده از ضعف مورد بحث در پاول و كم آوردن هاى او در ميادين بزرگ ۳ مدال طلا به دست آورد كه دوتا در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر بودند و يكى هم در ۱۰۰ ۴ متر امدادى حاصل آمد.
نكات اميدواركننده
پس از مصدوميت و غيبت در رقابت هاى جهانى ۲۰۰۵ و اكتفا به رتبه پنجم در المپيك ،۲۰۰۶ پاول در پيكارهاى جهانى ۲۰۰۷ سرانجام به مدال برنز ۱۰۰ متر رسيد اما در جايى كه گاى سه طلا را تصاحب كرد، مدال مذكور رنگ و نماى خود را به كلى از دست داد. با اين وجود پاول نااميد نيست و همان طور كه پيشتر گفتيم مى خواهد در پكن جبران مافات كند و با كنار زدن گاى و هموطنش بولت به آنها نشان بدهد كه واقعاً چه كسى برتر است و اوست كه بايد مدعى اول شمرده شود و نه رقبايش و شمردن او به عنوان ضلع سوم مثلث قدرت، كارى اشتباه است. به رغم پيشينه نه چندان درخشان پاول در رقابت هاى كلاسيك مسائلى نيز اميدوارى هاى او را نسبت به پيكار قريب الوقوع ۱۰۰ متر در المپيك ۲۰۰۸ بيشتر كرده است.
يكى تلاش بولت براى تصاحب توأمان هر دو مدال طلاى ۱۰۰ و ۲۰۰ متر است كه طبعاً موجب مى شود او از تمركز بر ماده نخست بازبماند (و شايد در هر دو رشته تضعيف شود) و ديگرى، اين نكته است كه گاى هم در پيكارهاى چندى پيش انتخابى تيم ملى دووميدانى امريكا از ناحيه كشاله ران آسيب ديد و براثر آن نتوانست مجوز حضور در رقابت هاى ۲۰۰ متر پكن را كسب كند و اين بيم وجود دارد كه آسيب ديدگى مذكور او را از شرايط ايده ال و آنچه براى حضورى موفق در ماده ۱۰۰ متر در پكن به آن نياز دارد، نيز دور نگه داشته باشد.
اتلاف انرژى
اين مسائل و همچنين اين نكته كه گاى و بولت در يك سال اخير موفق تر از پاول ظاهر شده و وى را به زير سايه خود برده اند شايد به لحاظ روحى و فكرى باعث راحتى كار پاول و نمايش كم دغدغه تر و بهتر وى در پكن شود و خود او با چنين ديدگاهى مى گويد: «از وقتى بولت ركورد جهانى ۱۰۰ متر را از من گرفت، يك بار سنگين از روى دوش من برداشته شده است و اينك خوشحالم كه مرا شانس دار اول نمى دانند و روى ديگران بيشتر حساب مى كنند. اين باعث شده است راحت تر و بدون استرس كار و تمرين كنم و از نگرانى و بار و فشار روحى مفرط دور باشم و همه اين ها به نفع يك ورزشكار است. به نظر مى رسد كه گاى به خاطر قهرمانى سال پيش اش امسال نيز مدعى نخست باشد، اما تلاش زودهنگام او براى رسيدن به اوج و كوشش مفرط وى براى كسب مجوز حضور در پكن شايد باعث اتلاف انرژى او و خستگى اش شده باشد و اين صرفنظر از مصدوميت اخير وى است. در نبردهاى رودررويم با گاى، بيشتر پيروزى ها از آن من بوده است، اما همان تك مسابقه بزرگ و مهم مان را كه فينال دوى ۱۰۰ متر مسابقات جهانى سال پيش در اوزاكا بود، او فتح كرد و در نتيجه ضربه سنگينى به من وارد شد كه شايد اين فرضيه را تقويت كرده باشد كه من به درد ميدان هاى بزرگ نمى خورم.»
پاول براى هموطنش بولت ۲۱ ساله نيز فقط تا حدى مشخص و معين اعتبار و قدرت قايل است و او را به هيچ روى دست نيافتنى نمى داند. «فضا و نگرش و نوع برخورد ما نسبت به يكديگر و ديدگاهى كه من از موضوع و مسئله رقابت با بولت و گاى دارم، در پكن نيز همانى خواهد بود كه تا به حال بوده است. اين بدان معنا است كه با ديدن بولت در صحنه دست ها را به نشان تسليم بالا نمى گيرم و برعكس، فقط براى كسب طلا به ميدان خواهم رفت. شرايط ماه هاى اخير و آن چه درارتباط با بولت و گاى روى داده، باعث شده است عده اى كار مرا تمام شده بدانند و بگويند كه من قافيه را باخته ام و از من لااقل در ارتباط با تصاحب طلاى المپيك قطع اميد كنند اما آنها بايد بدانند كه من هنوز نمرده ام (!) و برعكس بسيار مصمم هستم. اگر تصور كرده اند كه سرعت من زايل شده و يا شور و قدرت سابق را ندارم، اشتباه كرده اند و حقيقت آن است كه مى توانم سريع تر از سابق نيز بدوم.»
عدم خودباورى
به اعتقاد استيفن فرانسيس مربى پاول نيز تنها مسئله اى كه مى تواند مانع از قهرمانى پاول در «دو»ى ۱۰۰ متر المپيك پكن شود، مشكلات ذهنى اوست. وگرنه او فن و توان لازم براى غلبه بر هر دو رقيب بزرگش را دارد. استدلال او بر اين نكته استوار است كه پاول ۲۶ ساله در عمرش ۴۰ بار در مسابقات رسمى به زمانى زير ۱۰ ثانيه در «دو»ى ۱۰۰ متر رسيده و از ۸ زمان برتر زير ۹‎/۸۰ ثانيه در تاريخ برگزارى اين «دو» 5 مورد را به خود اختصاص داده است و تا قبل از اوجگيرى و انفجار قدرت اخير اوساين بولت، وى مرد شماره يك بود و تايسون گاى آشكارا نازل تر از وى نشان مى داد و كس ديگرى هم نبود كه وى را مغلوب كند. با اين حال همان اشتباهات ذهنى و فرآيندهايى كه شايد برخاسته از عدم خودباورى او باشد، باعث شده است تا مسابقه بزرگى از راه مى رسد پاول كم بياورد و به دلايلى تقريباً ناشناخته عناوين ارشد رابه رقبايش بسپرد.
جاستين گاتلين امريكايى قبل از اين كه دستش رو شود و به خاطر دوپينگ محروم گردد با فتح مدال هاى مهم «دو»هاى ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر سا ل هاى ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ برنده اصلى ماجراهاى كم آوردن پاول در تورنمنت هاى بزرگ بود و پس از حاشيه نشينى او هم تايسون گاى بوده است كه از خصلت ناپديدشدن يا ندرخشيدن پاول در رقابت هاى بزرگ بهره ها برده و اين چنين است كه به جز برنز مسابقات جهانى ۲۰۰۷ تنها مدال پيكارهاى معتبر سال هاى اخير كه نصيب پاول شده، طلاى رقابت هاى كشورهاى مشترك المنافع (commonwealth) 2006 است كه البته اين رقابت ها نيز ديگر اعتبار گذشته را ندارد.
نياز اول
فرانسيس با در نظر داشتن تمام اين موارد مى گويد: «پاول بايد ذهنش را درست كند، زيرا مشكل او فنى نيست. به محض اين كه مسابقات مقدماتى و كم اهميت تر جريان دارد او مى درخشد و ركوردشكنى مى كند اما فرداى آن روز كه فينال برگزار مى شود، او به دلايلى كه هنوز نمى دانيم، محو مى گردد. او بارها در روزهايى خاص دچار آشوب فكرى شده و هر چه را كه قبلاً براى خود فراهم آورده، به باد داده است. بنابراين نياز اول او تداوم است و اگر اين را نداشته باشد، تمامى درخشش ها و جرقه هاى وى بى حاصل مى ماند و عناوين بزرگ از مشت او خارج مى شود. اگر ما بتوانيم ذهن او را محكم و بينش وى را روشن و مثبت كنيم و لرزش هاى روحى او را بزداييم. وى شكست ناپذير خواهد شد و قدر مسلم اين كه كسى در پكن نمى تواند او را ناكام كند.»
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن