واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: دلم قرار نمي گيرد از فغان بي تو انتظار فرج و وظايف منتظران ظهور (بخش اول)
ايرج نظافتي
دلم قرار نمي گيرد از فغان بي تو
سپندوار زكف داده ام عنان بي تو
زتلخ كامي دوران نشد دلم فارغ
زجام عشق لبي تر نكرد جان بي تو
لب از حكايت شب هاي تار مي بندم
اگر امان دهدم چشم خون فشان بي تو
چو شمع كشته ندارم شراره اي به زبان
نمي زند سخنم آتشي به جان بي تو
ز بي دلي و خموشي چون نقش تصويرم
نمي گشايدم از بي خودي زبان بي تو
گزارش غم دل را مگر كنم چو امين
جدا زخلق به محراب جمكران بي تو
وقتي كه اين غزل زيباي نايب برحقت، حضرت آيت الله خامنه اي را مي خوانيم كه با چه سوز وگدازي از غم فراقت داد سخن سرداده است بيشتر با معناي انتظار آشنا مي شويم، چرا كه انتظار ترجمان عشق است و تا كسي عاشق نباشد نمي تواند با اين واژه رابطه اي دوسويه برقرار كند.
و امسال هم نيمه شعبان ديگري از راه رسيد و اما تو نيامدي...
گرچه ميدانيم كه اين نيامدن به معناي نبودن نيست بلكه غايب هميشه حاضر هستي اما اين غيبت طولاني و طاقت فرسايت بر عاشقان و مشتاقانت خصوصاً درساليان اخير بسيار سنگين آمده است.
در دنياي تكنولوژي و ارتباطات امروزي شايد سخت ترين كارها چشم به راهي و انتظار باشد، آنهم منتظر فردي كه با حضور گرانقدرش عدل و داد را در سراسر جهان برپا مي كند و ظلم ظالمان به پايان راه خود مي رسد، اما در اين ميان سؤالي كه مطرح مي باشد اين است كه آيا ما و جامعه اي كه در آن بسر مي بريم جزء منتظران واقعي قائم آل محمد(ص) محسوب مي شوند و به راستي نشانه هاي يك منتظر واقعي چيست؟
آيا منتظر واقعي هستيم
امروزه افرادي كه به مهدويت و انتظار منجي اعتقاد دارند همواره خود را در هر زمان و مكاني در محضر امام عصر(عج) حاضر مي بينند، اين مسئله به خودي خود زمينه هاي خودسازي فردي و اجتماعي را فراهم مي كند و بدون شك در چنين شرايطي فرد و جامعه منتظر به آرمان هاي حضرت مهدي(عج) نزديك تر مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين مجتبي كلباسي، مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم در گفت وگو با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «در بحث انتظار و منتظر حقيقي اگر بخواهيم عمق اين مسئله و اهميت آن را بفهميم بايد اول از خود سؤال كنيم كه به راستي منتظر چه چيزي هستيم، منتظر شخصي هستيم يا آرمان ها و اهداف آن شخص، در مرحله بعد بايد آن آرمان ها و نگرش ها را براي خودمان تعريف كنيم و عملكرد خود در تمامي زمينه ها را مورد بازبيني قرار دهيم و ببينيم كه آيا واقعا منتظر تحقق آن اهداف مشخص و اعلام شده هستيم؟»
حجت الاسلام كلباسي به موضوع عدالت به عنوان محوري ترين بحث در زمان حكومت امام مهدي(عج) اشاره مي كند و مي گويد: «يكي از بحث هاي بيروني و رايج در مهدويت و در واقع پرچم و نشانه آن «عدالت» است، كه حتي پيامبر اعظم(ص) نيز آن را در مباحث عدل و قسط مطرح كرده است.»
از مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم مي پرسم كه نشانه هاي يك منتظر واقعي چيست و چگونه مي توانيم در گروه منتظران حضرت مهدي(عج) قراربگيريم، كلباسي مي گويد: «منتظر واقعي بايد در تمام لحظات زندگي اش معيارهاي تعريف شده در زمان حكومت امام زمان (عج) را كاملاً رعايت كند، يعني الان كه در دوران غيبت كبري هستيم بايد عدالت و ساير موارد پايبندي به مهدويت را به درستي انجام دهد، وقتي كه يك فردي مشكلاتي دارد و معتقد است كه اگر آقا بيايند مشكلاتش حل مي شود پس ديگر چنين فردي منتظر واقعي نيست چون امام عصر (عج) را فقط براي حل مشكلاتش مي خواهد بلكه يك منتظر واقعي بايد عدالت را سرلوحه كارهاي خود قرار دهد، به عنوان مثال اگر در صف نانوايي بوديم و صاحب مغازه با ما دوست بود و خارج از نوبت به ما نان داد، آيا از اين كار خوشحال مي شويم و اين كار را مي پسنديم يا خير.»
كلباسي مي گويد: «كسي كه عملش خلاف عدل و آرمان هاي تعيين شده امام عصر (عج) است نمي تواند يك منتظر واقعي باشد.»
مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم به اركان ديگر حكومت عدل امام مهدي (عج) اشاره مي كند و مي گويد: «حكومت حضرت مهدي يك حكومت جهاني است و از اركان اصلي آن بحث نفي شرك است كه در سوره مباركه نور بدان اشاره شده و بدين معناست كه هيچ شركي نبايد وجود داشته باشد، حال بايد ديد كه آيا ما شرك را به خوبي شناخته ايم در كارها، رفتار، اعمال، سخن گفتن و... چقدر خداوند را دخيل مي دانيم. انسان زماني مي تواند منتظر واقعي محسوب شود كه ضمن رعايت شرايط ظهور، در عبادتش ريا كار نباشد و توحيد را در تمام اركان زندگي جاري و ساري نمايد، چون موضوع مهدويت فقط يك كلمه شعاري نيست بلكه پشت بند آن نيز بايد عمل و اعمال صالح و عبادت خالصانه نيز وجود داشته باشد، وقتي كه اعمال ما برعكس اهداف مهدويت است هيچگاه نمي توانيم در رديف منتظران واقعي قرار بگيريم، چرا كه منتظر واقعي دغدغه تحقق آن آرمان ها را دارد و براي اين مسئله لحظه اي درنگ نخواهد كرد.»
پاسداري از فرهنگ مهدويت
فرهنگ مهدويت در روزگار ما با آسيب هاي جدي و اساسي روبروست و لازم است مسئولان و علما و روحانيون تدابير خاصي را براي پاسداري اين امر مهم اتخاذ نمايند.
حجت الاسلام والمسلمين كلباسي دراين باره مي گويد: «يكي از آسيب هاي جدي برداشت غلط از انتظار است، امروز اين مسئله زمينه سوءاستفاده برخي افراد را فراهم كرده كه ادعاي ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) را دارند، ادعايي كه با روند علمي و مستند به كتاب و سنت و علماي ما در طول تاريخ منافات دارد.»
حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي رئيس هيئت امناي بنياد فرهنگي مهدي موعود(عج) نيز چند روز پيش در همايش مهدويت تصريح مي كند كه همه بايد كمك كنند تا به شبهات درباره مهدويت پاسخ علمي و منطقي داده شود و با آسيب ها و موانع نيز مقابله كنيم. محسن قرائتي مي گويد: «عنايت امام زمان(عج) نسبت به ما فراوان است، بنابراين در جمهوري اسلامي ايران نبايد به شيادها و مدعيان دروغين ارتباط با آن حضرت اجازه دهيم چنين ادعايي داشته باشند.»
اما سيداميرحسين مدني، عضو شوراي سياستگذاري جشنواره بين المللي آخرين منجي، به خدشه دار شدن مهدويت در باور جوانان اشاره مي كند و مي گويد: «مسئله مدعيان دروغين مهدويت خطري جدي براي كشور و به ويژه جوانان است.»
وي مي گويد: «جوانان منجي گرا هستند و از آنجا كه اسلام به جوان ايراني منجي حقيقي بشريت را معرفي كرده است، از همين رو دشمنان براي تخريب اين باور برنامه ريزي كرده اند و در حوزه انتظار منجي با ايجاد عرفان هاي دروغين و طرح ادعاي ارتباط با حضرت مهدي(عج) از سوي عوامل خود سعي در خدشه دار كردن اين آموزه جهاني دارند.»
تو را من چشم در راهم
آماده كردن خود براي پيوستن به امام مهدي(عج) و تربيت منتظران راستين از جمله درخواست هاي منتظران واقعي حضرت از خداوند است.
حضرت علي(ع) مي فرمايند: «منتظر فرج از جانب خدا باشيد و از رحمت و دستگيري خداوند نااميد نباشيد، همانا دوست داشتني ترين كارها در پيشگاه خداوند عزوجل انتظار فرج است.» پيامبر اعظم(ص) نيز مي فرمايند: «خوشا به حال صبركنندگان در دوران غيبت مهدي(عج) آن ها همان كساني هستند كه خداوند وصف ايشان را در كتاب خود آورده است، آنجا كه مي فرمايد كساني هستند كه به غيبت ايمان آورده اند و آنان حزب الله هستند، آگاه باشيد حزب خداوند همان رستگارانند.»
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي اختري، امام جمعه موقت شهرري در گفتگو با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «اصولا غيبت و انتظار يكي از سنت هاي تكاملي تاريخ بشريت بوده است، چون طبق آيات قرآني و اشارات و روايات به جاي مانده اين مسئله در امت هاي گذشته هم وجود داشته و روندي براي ارتقاي سير تكاملي انسان ها محسوب مي شده است.»
اختري به وظايف منتظران ظهور در زمان غيبت اشاره مي كند و مي گويد: «در زماني كه زعيم در ميان مردم نيست و دوران انتظار را طي مي كنيم بديهي است كه بايد براي خودسازي خود و جامعه تلاش كنيم و بسترهاي ظهور را مهيا نماييم، در اين ميان بارزترين مشخصه منتظران واقعي داشتن روحيه پذيرش و تسليم در برابر ولي امر است.» اختري در پاسخ به اين سؤال كه چه آسيب هايي مهدويت را خدشه دار مي كند، مي گويد: «يكي از آسيب هاي جدي بحث انتظار اين است كه مهدويت را به بدترين وضع ممكن تحليل مي كنند و مثلا مهدويت را انفجار مي دانند كه در منطق اسلام اين تعبير غلط است، بلكه آنچه مهم است زمينه سازي براي اصلاح است چون بايد از ترويج نگاه هاي تند و افراطي جلوگيري نماييم.»
حجت الاسلام خدامراد سليميان، كارشناس و صاحب نظر در مباحث مهدويت، با اشاره به تلاش هاي صهيونيست ها و بهاييان ، بر لزوم وارد شدن حوزه هاي علميه و روحانيون در بخش هاي فرهنگي جامعه تاكيد مي كند و مي گويد: «هيچ شكي نيست كه عمده اين مدعيان با حمايت از سوي صهيونيست ها و انگليس ادعاهاي خود را بيان مي كنند، آنها هر كسي كه انگيزه دارد را تشويق و حمايت مي كنند.»
اين كارشناس مهدويت با اشاره به بحث تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي مي گويد: «دشمنان نظام و تشيع در تهاجم فرهنگي به ايران اسلامي متحد شده اند و يكي از اهداف آنها خدشه دار نمودن فرهنگ مهدويت است.»
انتظار حلقه اتصال شيعه به امام معصوم(ع) است و معيار ارزش انسان ها و عامل پويايي و سازندگي و اجتماع است.
انتظار از جمله مقوله هاي بسيار دشوار و با فضيلت در دوران غيبت امام عصر(عج) است، اين مسئله به قدري با اهميت است كه مي تواند نقش تعيين كننده اي را در زندگي مسلمانان ايفا نمايد، چرا كه در احوالات اسفبار دوران انتظار هر دو نتيجه انحراف و هدايت و رستگاري امكان پذير است. شرايط بسيار دشوار عصر غيبت مستلزم آن است كه هر شيعه منتظري در برابر مشكلات و گرفتاري ها بايستد و از موجوديت و هويت خويش دفاع كند و صبرش مغلوب حوادث نشود. امام رضا(ع) در رابطه با همراهي و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده اند: چقدر نيكوست صبر و انتظار فرج.
جشن نيمه شعبان با حضور 70 ميليون نفر
در 77 كشور
قدرت الله زنجاني دبير ستاد اعياد شعبانيه هدف از برگزاري جشن ميلاد حضرت مهدي(عج) را آموزش انتظار و آمادگي براي ظهور اعلام مي كند و به خبرگزاري شبستان مي گويد: «در برگزاري جشن نيمه شعبان حدود 70 ميليون نفر در قالب 777 هزار تشكل فرهنگي در 77 كشور جهان با ستاد اعياد شعبانيه همكاري مي كنند.»
وي با اشاره به برگزاري جشن ميلاد در 110 منطقه داخل كشور كه هر منطقه داراي حدود هزار محله است، مي گويد: «جشن هاي نيمه شعبان خودجوش است، اين ستاد از نيمه رجب تا نيمه شعبان فعاليت مي كند و در بسياري از كشورها عضو و حتي در آنجا دفتر دارد.»
جمعه 25 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]