تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834821233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به یاد هنر مند فقید مهدی فتحی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "بیماری متداول کیارستمی زدگی"

سال گذشته وقتی تهیه کننده  فیلم "نامه های باد" سفت و سخت ، پای خارج کردن این فیلم از لیست پذیرفته شدگان بخش مسابقه جشنواره بیستم ایستاد و از نمایش آن ممانعت به عمل آورد ، برخی جریانات ، این را بهانه ای برای عقده گشایی های سیاسی خود قراردادند. البته این عده تمام حملات خود را به بهانه نقاط قوت  "نامه های باد"  – آخرین محصول سینمایی مدیریت حجت الاسلام زم-  حواله مدیریت جدید حوزه هنری کردند.اکنون که " نامه های باد" در جشنواره  بیست و یکم به نمایش در آمد ، آنهایی که تاکنون فیلم را ندیده بودند ، اما تحت تاثیر حاشیه سازی های بیش از معمول این فیلم قرار داشتند ، متوجه سوء استفاده برخی ها از توقف نمایش فیلم شده اند . در واقع " نامه های باد " به عنوان یک کار تجربی ، از خلاقیت های علیرضا امینی در مقام کارگردان ، تدوین گر و طراح صحنه و لباس حکایت دارد . اما در یک ارزیابی کلی تر " نامه های باد " چیزی جز بیماری متداول و مسری کیارستمی زدگی بر سینمای ایران نیست . فیلمی بدون قصه با ساختاری غیر سینمایی و باقی قضایا ، که در راستای تولید فیلم هایی باب ذائقه  محافل آن سوی آبها ، ساخته شده است ." نامه های باد " اولین فیلم بلند علیرضا امینی ، پس از چند فیلم کوتاه ، برشی از روزهای اولیه ورود سربازان به یک پادگان آموزشی را روایت می کند .سربازی ، با داشتن یک ضبط صوت کوچک و نواری که صدای دختران برروی آن ضبط شده است ، اوقات تنهایی خود را سپری می کند . دوستی و ارتباط نزدیک یکی دیگر از سربازان با او لحظات متفاوتی را خلق می کند و ...موضوع فیلم در اندازه یک فیلم بلند سینمایی نیست ، اما امینی با افزودن صحنه هایی از نحوه آموزش سربازان و چگونگی برخورد مافوق ها با آنان به شکلی مستند گونه ، در واقع فیلمش را از یک اثر نمایشی تبدیل به کوششی برای تصویر و نقد محیط پادگان ها نموده است.در این زمینه " نامه های باد " کاملاً وامدار فیلم "خشاب تمام فلزی " ساخته استنلی کوبریک است. حتی فیلم در ساختار نیز دوپاره است. بخشی از فیلم که در پادگان به ویژه فضاهای آموزشی و تنبیه می گذرد ، با تراولینگ دوربین روی دست و حرکت های سریع دوربین ، نماهایی خشن از رفتارهای بعضاً غیر معقول با سربازان شهرستانی را به تصویرمی کشد . مثلاً صحنه های سرتراشیدن ، آسایشگاه و ... کاملاً برگرفته از فیلم خشاب تمام فلزی است. پاره دیگر فیلم که در تهران می گذرد ، "نامه های باد" را با افت کاملاً آشکاری مواجه ساخته است.اگر چه فیلم در ظاهر به عشق های ممنوعه و غیر محسوس و نحوه مواجه شدن جوانان شهرستانی با جنس مخالف اشاره دارد ، اما در چگونگی نزدیک شدن به مقوله  روان شناختی و روحی - روانی جوانان در این مقطع سنی ، دچار اغراق شده و در واقع در سقوطی جدی به ورطه  تعمیم انحراف جنسی به کل جوانان شهرستانی می غلتد و به اصطلاح مساله محدودیت و عدم آزادی های میان دو جنس مخالف را در محیط های بسته مورد حمله قرار داده ، آن را عاملی برای انحراف کلی جوانان ارزیابی می کند . به یاد بیاورید که چگونه در نیمه های شب ضبط روشنی که صدای دختری از آن پخش می شود میان تمام جوانان آسایشگاه دست به دست می شود و آنان با سرکشیدن پتو و شنیدن صدای جنس مخالف به تنهایی خود پاسخ می دهند .فیلم او آنجا اغراق آمیز می شود که گویا جوانان حاضر در پادگان فکر و ذکر دیگری ندارند و از مشکلات متعدد اجتماعی که با توجه به ظواهر آنان پیداست بچه هایی با پایگاه و خاستگاه روستایی – شهرستانی هستند، نه غم کار دارند و نه غم نان و به طور کلی بی عدالتی اقتصادی و غیره وجود خارجی ندارد و...اما واقعیت این است که امینی به آنچه  مورد نظرش بوده به خوبی دست یافته است. که آن هم نشان دادن خشونت و بدویت مستتر در پادگان ها - به زعم فیلمساز-  است ، و هم در القای تنهایی جوانان و پناه بردن آنها به یک واکمن تا آنجا که ضبط صوت کوچک به تدریج در فیلم جای شخصیت اصلی زن می نشیند .بازی های خوب ، لحن صمیمی و فضای تصویر شده ، به خوبی در خدمت مضمون و مفهوم مورد نظر فیلمساز قرار دارد و طنز تلخ فیلم که در کاراکتریک سرباز خالی بند و محروم متجلی است ، بیننده را به خود جلب می کند . ولی این امتیازها به این مفهوم نیست که مخاطب عام با فیلم ارتباط برقرار می کند ؛ بلکه ظرافت ها و ساختار مستند گونه خشونت بدوی فیلم ، بیش از همه مورد پسند مخاطب خاص قرار می گیرد .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن