تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816971777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با تاريخچه هلال‌احمر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آشنايي با تاريخچه هلال‌احمر


جهان- همشهري آنلاين:
دولت عثماني در سال 1876 به جاي استفاده از نشان صليب‌سرخ از معكوس رنگ‌هاي پرچم خود يعني هلال‌احمر در زمينه سفيد براي جمعيت‌ملي خود استفاده كرد

كه بعدها بسياري از كشورهاي اسلامي آن را به عنوان نشان جمعيت‌ملي خود بكار بردند. جايگاه جمعيت هلال‌احمر از نظر عرف بين‌المللي بسيار حائز اهميت است. صليب‌سرخ و هلال‌احمر بين‌المللي، بزرگترين شبكه بشردوستانه غيرسياسي و امدادرساني جهان محسوب مي‌شوند.

امروزه در سطح بين‌المللي يكي از معيارهاي سنجش ميزان فعاليت‌هاي بشردوستانه و غيرسياسي در هر كشور، وضعيت جمعيت ملي هلال‌احمر و صليب‌سرخ و عدم وابستگي و غيرسياسي بودن آن‌ها است.

عنوان سازمان بين‌المللي كه با هدف تخفيف آلام انساني و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864 ميلادي و در نتيجه تلاش ژن هنري دونان سوئيسي تشكيل شد، صليب‌سرخ است.

در سال 1862 ژن هنري‌ دونان كتاب خاطره‌اي از سولفرينو را شرح داد و خواستار تشكيل جمعيت‌هاي امدادي داوطلب براي تسكين آلام اين‌گونه آسيب‌ديدگان از جنگ شد.

وي پيشنهاد داد كه خدمت به زخمي‌هاي نظامي، فعاليتي بي‌طرف محسوب شود و انجمن ژنوي امور عام المنفعه با علاقه وافر از پيشنهاد وي استقبال كرد.

در نتيجه، كنفرانسي بين‌المللي با شركت نمايندگان 16 كشور در ژنو تشكيل شد و موافقتنامه 1864 براي بهبود وضع مجروحان و رنجوران نظامي ميدان جنگ تدوين شد و به امضاي نمايندگان 12 دولت از كشورهاي شركت‌كننده رسيد. در آن بي‌طرف شمردن متصديان خدمات پزشكي نيروهاي مسلح، رفتار انساني با زخمي‌ها و بي‌طرفي غير‌نظامياني كه داوطلبانه به كمك مجروحان جنگ مي‌شتابند و نيز علامتي بين‌المللي به منظور مشخص شدن اعضا و وسايلي كه در اين راه به كار مي‌روند، پيش‌بيني شده بود.

به خاطر مليت دونان، صليبي سرخ بر زمينه‌اي سفيد به تقليد از پرچم سوئيس به عنوان نماد و علامت آن انتخاب شد.

در سال 1963 ميلادي، در 88 كشور جهان جمعيت‌هاي ملي صليب‌سرخ پديدآمد و همچنين 2 گروه بين‌المللي ديگر نيز مركزشان در ژنو داير بود. يكي كميته بين‌المللي صليب‌سرخ كه در سال 1863 تأسيس شد و مركب از 25 تن از بزرگان سوئيس بود كه هنگام جنگ به عنوان ميانجي‌هاي بي‌طرف خدمت مي‌كردند و ديگري اتحاديه جميعت‌هاي صليب‌سرخ كه در سال 1919 تأسيس شد و هدفش كمك‌هاي متقابل و همكاري و توسعه فعاليت‌هاي مربوطه در زمان صلح بود.

فعاليت صليب‌سرخ بين‌المللي از پايان جنگ‌جهاني دوم توسعه فراواني يافت. كميته بين‌المللي صليب‌سرخ (ICRC )، كه مقر آن در ژنو قراردارد، سازماني است بي‌طرف، بي‌غرض و مستقل كه وظيفه منحصراً‌ بشردوستانه آن عبارت است از: حفاظت از زندگي و كرامت قربانيان جنگ و نيز خشونت داخلي و ياري‌رساني به آنها. فعاليت‌هاي كميته بين‌المللي بر پايه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سياسي، ديني و عقيدتي بي‌طرف است.

تاسيس در ايران

دولت ايران در سال 1301 جمعيت ملي خود را تأسيس كرد، ولي به جاي استفاده از نشان صليب‌سرخ و يا هلال‌احمر علامت شير و خورشيد سرخ را به عنوان نشان جمعيت خود انتخاب كرد.

علامت شير و خورشيد در كنفرانس ژنو در سال 1929 به عنوان نشان سوم مورد حمايت بين‌المللي، به تصويب رسيد. از آن پس 3 نشان صليب‌سرخ، هلال‌احمر و شير و خورشيدسرخ به عنوان نشانه‌اي رسمي و بين‌المللي شناخته شد و نهايتاً در متن كنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو مصوب 1949 به عنوان نشانه 3 گانه بين‌المللي كه تحت حمايت حقوق بين‌الملل بشردوستانه قرار دارد به تصويب رسيد.

پس از پيروزي انقلاب‌‌اسلامي و در سال 1359 دولت ايران با ارسال نامه‌اي به دولت سوئيس به عنوان امين و نگاهدارنده قراردادهاي چهارگانه ژنو، اعلام كرد كه استفاده از شير و خورشيد سرخ را به حالت تعليق درآورده و به جاي آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد كرد. از آن پس جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران به جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران تغيير نام يافت.

تاريخ درج: 25 مرداد 1387 ساعت 15:52 تاريخ تاييد: 25 مرداد 1387 ساعت 17:41 تاريخ به روز رساني: 25 مرداد 1387 ساعت 17:40
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن