تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804610748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توقیع ابوالحسین محمد بن جعفر اسدى *


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توقیع ابوالحسین محمد بن جعفر اسدى *مرحوم شیخ صدوق - رحمة الله علیه - در كتاب «كمال الدین» از محمدبن جعفر اسدى - رضى الله عنه - روایت نموده كه مى‏گفت: «در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان - صلوات الله علیه - پرسیده بودم و محمدبن عثمان - قدس الله روحه - براى من فرستاد، چنین مرقوم بود: «اما آنچه كه از نماز خواندن وقت طلوع خورشید و وقت غروبش پرسیده‏اى، اگر آن گونه كه مردم مى‏گویند، باشد كه: خورشید از میان دو شاخ شیطان طلوع كرده و در میان دو شاخ شیطان غروب مى‏كند، پس هیچ چیزى بهتر از نماز، دماغ شیطان را به خاك نمى‌مالد؛ پس نماز را به پا دار و دماغ شیطان را به خاك بمال.اما این كه پرسیده‏اى چیزى وقف ما شده باشد، اگر صاحبش محتاج به آن باشد آیا مى‏تواند در آن تصرف كند یا نه؟ جواب این است كه: اگر آن شى‏ء وقف شده هنوز تسلیم متولى نشده، صاحب ملك اختیار دارد كه آن را از وقف بودن بیرون كند و آن را تملك نماید؛ ولى اگر تسلیم متولى وقف شده باشد، صاحب آن نمى‌تواند تصرف كند، خواه محتاج به آن باشد یا بى‏نیاز از آن باشد.و اما این كه پرسیده‏اى كسانى در اموال ما كه در دست آنهاست، بدون اجازه ما تصرف مى‏كنند و استفاده آن را براى خود حلال مى‏دانند، هر كس این كار را بكند ملعون است؛ و ما روز قیامت از وى باز خواست مى‏كنیم. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس آنچه را كه پیش عترت من حرام است حلال بداند، به زبان هر پیغمبرى ملعون است؛ پس هر كس حق ما را تضییع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود چنان كه خداوند فرمود: «الا لعنة الله على الظالمین.»(1)و اما این كه پرسیده‏اى از بچه‏اى كه ختنه شده و بعد از آن مجدداً غلاف و پوشش آلت او رشد كند، آیا بار دوم هم باید ختنه شود یا نه؟ جواب این است كه واجب است دوباره ختنه شود، چون زمین از بول انسان ختنه نشده چهل روز به سوى خدا ضجه مى‏كشد.و اما این كه پرسیده‏اى شخصى نماز مىگزارد و آتش و تصویر و چراغ روشن مقابل وى قرار دارد، آیا نمازش صحیح است یا نه؟ و مردم پیش از تو در این مورد اختلاف داشته‏اند، جواب این است كه: اگر نمازگزار از اولاد یت پرستان و آتش پرستان نباشد، جایز است ولى اگر از اولاد بت‌پرستان و آتش‌پرستان باشد، جایز نیست رو به روى آنها نماز بخواند.و اما این كه پرسیده‏اى املاكى براى شما وقف شده، آیا جایز است كسى آن را آباد كند و بعد از كسر مخارجى كه خرج كرده بقیه درآمد آن را به ناحیه ما بفرستد، و این كار را به خاطر ثواب بردن و تقرب به سوى ما متحمل شود؟ جواب این است كه : هیچ كس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند، پس چگونه جایز است كسى در مال ما تصرف كند؟ هر كس بدون اجازه ما این كار را بكند، آنچه را كه بر وى حرام بوده حلال دانسته، و هر كس بدون اجازه، چیزى از اموال ما را بخورد، مثل این است كه آتش مى‏خورد و به زودى به آتش جهنم خواهد افتاد.و اما این كه پرسیده‏اى شخصى املاكى را براى ما وقف مى‏كند و بعد از وقف، به دست كسى مى‏سپارد تا آن را آباد كند و مخارج خویش و زمین را از درآمد آن بردارد و بقیه را به ناحیه ما بفرستد، آیا جایز است؟ این كارها براى كسى كه از طرف واقف تعیین شده، جایز است؛ ولیكن براى غیر آن جایز نیست.و اما این كه پرسیده‏اى رهگذرى از كنار درختانى كه به ما وقف شده، عبور مى‏كند و از میوه آن مى‏خورد، آیا براى او حلال است یا نه؟ جواب این است كه : خوردن آن براى رهگذر حلال و بردن آن حرام مى‏باشد.(2)پی‌نوشت‌ها:* در زمان نواب بزرگوار امام زمان (عج) عده‏اى از مردم موثق بودند، كه از طرف نواب توقیعاتى براى آنها مى‏رسید، یكى از آنها ابوالحسین محمدبن جعفر اسدى بود (الغیبه، ص 415). یكى از وكلاى حضرت در منطقه رى بود. صالح بن ابى صالح مى‏گوید: در سال 290 هجرى عده‏اى از من خواستند كه چیزى را به عنوان مال امام از آنها بپذیرم ولى نپذیرفتم نامه‏اى نوشتم و كسب تكلیف كردم جوابى براى من آمد كه: محمدبن جعفر اسدى در رى است مال به او تحویل داده شود كه او از موثقین ماست. اسدى در ماه ربیع الثانى سال 312 در حالى كه مردم او را به عدالت مى‏شناختند، بدون تغییر عقیده به جهان باقى شتافت. (الغیبه، ص 415 و 416).1- سوره هود، آیه 18.2- كمال الدین، ج 2، ص 520، حدیث 49/ احتجاج طبرسى، ج 2، ص 479 /بحارالانوار، ج 53، ص 182 روایة 11.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن