تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821086639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متي ترانا و نراك يا اباصالح المهدي(عج)


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: متي ترانا و نراك يا اباصالح المهدي(عج)


گفته بودم چو بيايي غم دل با تو بگويم – چه بگويم كه غم از دل برود چون تو بيايي،جمعه ها يكي از پس ديگري مي آيند و مي روند اما ما هنوز با چشماني اشكبار چشم انتظار ظهور تو هستيم،هر روز دعاي عهد مي خوانيم،هر لحظه دعاي فرجت مي خوانيم ، شايد كه آمدي ، خدا كند كه بيايي و شايد لياقت و استعداد انقلاب تو را نداشته باشيم چرا كه انقلاب تو به دست مردم و مربوط به مردم است .

اگر شيعه توانسته بماند وسرانجام مي تواند جهان را مسخّر كند، براي انتظار فرج است//منتظر فرج، و مجاهد في سبيل الله مثل كسي است كه در خون غوطه ور است
مهدي جان، آنچه خوبان دارند تو تنها داري و اين شايد از آن جهت است كه جدت رسول خدا فرمودند: شب معراج دوازده نور در ساق عرش ديدم و نور دوازدهمي مثل ماه در ميان ستارگان بود.
اي قلم از وصف تو ناتوان ، زبان در مدح و ثناي تو الكن، كي شود كه عدالت تو سرتاسر جهان را فرا گيرد ، يا ابا صالح المهدي(عج) بيا كه جهاني در انتظار عدالت تو است.
حكيمه خاتون دختر حضرت جواد مي گويد: روز چهاردهم شعبان خدمت حضرت عسكري بودم. حضرت فرمودند: امشب را پيش ما باش كه خداوند فرزندي به ما عنايت مي كند. چون اثر حمل در نرگس نديدم، تعجب كردم شب را خدمت آن بزرگوار بودم. آخر شب از خواب بلند شدم و با نرجس نماز شب خوانديم. نزديك طلوع فجر در دل گفتم چه شد آنچه حضرت فرمودند؟ حضرت عسكري از اتاق ديگري فرمودند: عمه جان وعده خداوند نزديك است. طولي نكشيد كه لرزه اي به اندام نرگس افتاد و من او را در بغل گرفتم. آثار وضع حمل در او پيدا شد و پاره‌ ماهي به دنيا آمد كه به سجده رفت و انگشت سبابه‌ خود را رو به آسمان بلند كرد و شهادتين گفت و اسماء ائمه را به زبان آورد تا به اسم خود رسيد ، سپس گفت: اي خدا وعده خود را براي من منجّز كن و كاري كه به عهده‌ من است به اتمام برسان و آنچه براي من فرموده اي به اثبات رسان و با دست من جهان را از عدل پر كن.
و ديدم كه به دست راست او نوشته بود "حق آمد و باطل نابود شد همانا باطل از بين رفتني است."
و حضرت بقية الله پنج سال با پدر بود و در اين پنج سال تا آن اندازه كه ممكن بود حضرت ر ا معرفي كرد.
تولد آن بزرگوار شب جمعه نزديك اذان صبح پانزده شعبان سال 255 هجري واقع شد. عدد 255 از نظر حروف ابجد مساوي با كلمه نور است. مادر آن بزرگوار نرگس نام داشت كه دختر پادشاه روم و دست تقدير او را به امام عسكري رسانيد.
پس از شهادت حضرت عسكري (ع) امامت به حضرت بقيه الله منتقل شد و آن حضرت از ترس دشمن مجبور به غيبت شد، ولي در مدت هفتاد و چهار سال خواص شيعه با حضرت تماس داشتند. تماس حضوري، تماس مكتوب، تماس با واسطة‌ وكلاي آن حضرت. در آن هفتاد و چهار سال از طرف آن بزرگوار چهار نفر به منصب وكالت خاصه منصوب بودند كه حضرت، غالب كارها را به واسطه‌ آنان انجام مي داد. آن چهار نفر عثمان بن سعيد، محمد بن عثمان، حسين بن روح، علي بن محمد سيمري هستند. اين چهار نفر مورد اعتماد ائمه‌ طاهرين و همه بزرگان شيعه بوده اند.
بعد از هفتاد و چهار سال نامه اي از امام براي علي بن محمد سيمري آمد كه فرموده بود: همين چند روزه مي ميري، نيابت خاصه تمام شد و از اين به بعد نوبت غيبت كبري است. از اين جهت آن هفتاد و چهار سال را غيبت صغري ناميدند.
چون امر امّت اسلامي نبايد تعطيل شود، زمام امور را به دست مجتهد جامع الشرايط دادند و در توقيعي كه براي ثقه‌ الاسلام كليني صاحب كافي از طرف حضرت بقيه الله نوشته شده بود و آن توقيع را كليني و صدوق و شيخ در كتب اربعه نقل فرموده اند، چنين مرقوم شده است:
وامّا الحوادث الواقعة‌ فارجعوا الي رواة احاديثنا فانّهم حجّتي عليكم و انا حجة‌ الله.
و اما پيشامدهايي را كه بايد به من مراجعه كنيد به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، زيرا آنان از طرف من حجت بر شما هستند چنانچه من حجت براي شما از طرف خداوند هستم.
نظير اين روايات از امام صادق نيز صادر شده و آن حضرت نيز امر امت اسلامي را ـ موقعي كه دسترسي به امام معصوم نباشدـ به دست مجتهد جامع الشرايط داده اند.

اصل غيبت، سرّي از اسرار الهي است. از ائمه دين از سر غيبت سؤال شده است و فرموده اند كه غيبت سرّي از اسرار خدا است. امام صادق عليه السلام فرموده است: جريان غيبت، نظير قضيه حضرت موسي و خضر است و چنانچه بعد از اتمام درس مخصوص كه براي موسي نهاده شده بود سر كارهاي حضرت خضر معلوم شد، سر غيبت نيز بعد از ظهور مهدي روحي فداه معلوم مي شود.
آن حضرت واسطه‌ فيض عالم هستي است ائمه طاهرين به اينكه آنان واسطه‌ فيض عالم هستي هستند اشاره دارند. رواياتي از رسول اكرم و امام صادق و حضرت بقية‌ الله موجود است كه وقتي سؤال مي كنند: فايده‌ امام غايب براي عالم هستي چيست؟ جواب مي دهند: امام غايب نظير خورشيد زير ابر است. چنانچه خورشيد زير ابر مفيد براي عالم ماده است. گر چه مردم از آفتاب آن محروم هستند. همچنين است وجود امام غايب.
« حضرت بقيه‌ الله محور و مركز همه جهان وابسته به او و همه‌ جهان وابسته به ذات خدا است.
اين معناي روايتي است كه مي گويد امام زمان نظير خورشيد زير ابر است. ما اگر چه از آفتاب علم و فضايل امام زمان محروم هستيم ولي وجود ما، وجود آسمان و زمين، وجود عالم هستي وابسته به او است.
به واسطه‌ وجود مقدس او به عالم هستي فيض داده مي شود و به واسطه‌ او آسمان و زمين پا بر جا است.
از همه ‌اين فوايد كه بگذريم زمينه رشد سياسي و فكري كه مقدمه‌ ظهور است، در زمان غيبت پيدا مي شود و اگر غيبت نباشد ظهور ممكن نيست.

در خصوص طول عمر آن حضرت ،همه مي دانيم آن خدايي كه قدرت دارد پيامبر خود را در شكم ماهي هفت شبانه روز بلكه تا روز قيامت نگاه دارد، قدرت دارد ولي و ذخيره‌ خود، سر مستودع خود را تا وقتي كه مقدار باشد در اين كره زمين نگاه دارد.
نوح در ميان قومش هزار سال مقداري كمتر ـ نهصد و پنجاه سال ـ زندگي نموده. و در روايات آمده است كه 2400 سال مدّت عمر او بوده است و نهصد و پنجاه سال مدت رسالت.
خلاصه‌ سخن اينكه طول عمر مهدي روحي فداه يك امر طبيعي نيست بلكه خرق عادت است، و خرق عادت در اين جهان بسيار است.
امام حسن مجتبي عليه السلام مي فرمايند:خداوند عمر او را طولاني مي‌كند سپس او را به واسطه قدرتش ظاهر مي كند ـ بر جهان غلبه مي‌دهد ـ به صورت جواني كمتر از چهل سال. اين كار براي اين است كه دانسته شود خداوند تعالي بر هر چيزي قدرت دارد.
در اين مقال مختصري نيز راجع به كيفيت ظهور و چگونگي آن توضيح مي دهيم . آنچه از آيات و روايات استفاده مي شود اين است كه انقلاب حضرت بقيه الله انقلاب دفعي است نه انقلاب تدريجي. در روايات مي خوانيم كه فرموده اند كار مهدي در يك شب تمام مي شود و در بعضي از روايات فرموده اند در شش روز. به اين معني كه غلبه در يك شب و تسلّط در شش روز.
كلمة‌ ارث كه در آيات مربوط به مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به كار رفته قاعدتاً بايد نكته اي را در بر داشته باشد.
در چهار آيه از قرآن كه مربوط به حضرت بقية‌ الله است كلمه‌ ارث به كار رفته است و شايد نكته آن اين باشد كه چنانچه انتقال ارث دفعي و بدون تحمّل مشقت است، تسلّط شيعه بر جهان به رهبري حضرت بقية‌ الله نيز چنين است.
نكته ديگري كه در اين آيات است و بايد فراموش نشود اين است كه تسلّط مهدي روحي فداه بر اين جهان به خواست خداست، چنانچه در آيات ديگري نيز به او تذكر داده شده است و چيزي كه به خواست خدا باشد واقع خواهد شد.
از اين آيات نيز استفاد مي كنيم كه كيفيت تسلّط او بر اين جهان خرق عادت است و به مشيّت الهي، به سنّت جاريه اي كه پروردگار آن را قرار داده واقع است.
مسلم است كه اين انقلاب دفعي زمينه لازم دارد و زمينه و اقتضاي آن به دست مردم است، مربوط به مردم است و اين مردمند كه بايد لياقت و استعداد اين انقلاب را داشته باشند، و از نظر روايات، اين استعداد به دليل ظلم ظالمان در مردم پيدا خواهد شد. وقتي استثمارگرها بي حرمتي به انسان را به انتها برسانند و دنيا از ظلم آنان آكنده شود، حال تنفّر از ظالم و استعداد پذيرفتن عدالت مطلقه در مردم پيدا خواهد شد. آن هنگام است كه ماده‌ مستعده قابل انفجار است. همان وقت است كه عدالت مطلقه سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت.
روايات متعدد در صدد بيان اين نيست كه مردم، ظالم و متجاوز خواهند شد و چون حضرت بقيه‌ الله آمد مردم عادل و غير متجاوز خواهند شد. به عبارت علمي اين روايات، قضيه‌ حقيقيه نيست بلكه به نحو قضيه‌ طبيعيه است. اين روايات مي گويد وقتي مردم از ظلم دولتمردان سرخورند، وقتي دولتها و ابر قدرتها، ظلم را به انتها رسانيدند، حالت سرخوردگي از ظلم و استعداد قبول عدالت مطلقه در مردم پيدا مي شود. آن وقت است كه امام زمان مي آيد و دولت حق، دولت عدالت، دولت فضيلت بر مردم حكمفرما مي شود و آنان با خواست خود، با تمايل شديد آن را مي پذيرند.

شايد بسياري بخواهند بدانند كه امام زمان چگونه حكومت خواهد كرد.
از نظر روايات و بلكه از نظر آيات شريفه، حكومت مهدي روحي فداه حكومتي مبارك، پر بركت، با رأفت، با فضيلت و سرانجام يك حكومت صد در صد مطلوب براي انسانها است. انسان بافضيلت مي تواند سه آرزو داشته باشد: تسلّط او بر جهان، انتشار حقيقت و فضيلت در جهان و رفع هر گونه نارسايي از جهان. قرآن مي فرمايد حكومت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف چنين است.
وعده داده است خدا افراد شايسته اي را كه ايمان دارند و اعمال شايسته مي كنند به اينكه حكومت جهاني مي يابند چنانچه حكومت يافتند افرادي كه قبل از آنان بوده اند. و حتماً دين آنانكه مرضي آنان است جهاني شود و امنيت ـ فضيلت، انسانيت ـ جاي ناامني ها، نارساييها و رذالتها را بگيرد.( اعراف، قسمتي از آيه 71.)
اين وعده‌ خدا است و تخلف ندارد. اين وعده خدا است براي مهدي ويارانش. اين وعده خدا است براي شيعه، براي افراد شايسته، براي افراد منتظر فرج. و سرانجام اين است حكومت مهدي روحي فداه.
آنچه از آيات و روايات دربار‌ كيفيت حكومت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به دست مي آيد فراوان است كه از آن جمله مي توان به، غلبه حق بر باطل ، غلبه‌ اسلام بر جهان ، روز عدالت، فضيلت، و امنيت ، روز ظهور بركات، خيرات و نعمتها ، روز ظهور علم براي همه، روز ظهور عقل، فطانت و كياست براي همه ، روز تهذيب نفس براي همه ، تمكن و بي نيازي و برطرف شدن فقر فردي و فقر اجتماعي ، روز زوال فواحش و گناه از جهان و سرانجام روز غلبه‌ مستضعف بر مستكبر اشاره كرد.
از روايات فراواني كه بيشتر از صد روايت است، مي توان بهره گرفت كه اين حكومت تا قيامت ادامه دارد و بعد از حضرت بقيه‌ الله عجل الله تعالي فرجه الشريف، پدران آن بزرگوار به دنيا باز مي گردند و حكومت جهاني را به دست مي گيرند و از برخي روايات استفاده مي شود كه حكومت اميرالمؤمنين و حسين عليهم السلام بسيار طولاني است. اين بحث در كتابهاي كلامي شيعه »بحث رجعت« ناميده شده است. اين بحث طولاني است و خلاصة‌ كلام اين است كه حكومت اهل بيت عليهم السلام بر اين جهان، بعد از حكومت مهدي روحي فداه، از نظر شيعه قطعي و مسلّم است.

و اما انتظار فرج كه همه در فراق امام زمان مان براي فرج او دعا مي كنيم.
يكي از موضوعاتي كه در آيات و روايات بر آن تكيه شده و اهميت به سزايي دارد موضوع فرج است.
در روايات ما انتظار فرج از افضل اعمال به شمار آمده است. منتظر فرج، و مجاهد في سبيل الله مثل كسي است كه در خون غوطه ور است. امام صادق(ع) از قول اميرالمؤمنين علي اين طور فرموده اند: كسي كه انتظار فرج را دارد مثل كسي است كه در راه خداوند به خون خود غوطه ور باشد.
از نظر جامعه شناسي و روان شناسي نيز انتظار فرج از اهميت خاصي برخوردار است. يكي از جامعه شناسان گفته است: اگر شيعه توانسته بماند وسرانجام مي تواند جهان را مسخّر كند، براي انتظار فرج است. يك سير اجمالي در تاريخ شيعه اين گفته را تأييد مي كند.
معني انتظار فرج آن نيست كه در ذهن ما جايگزين است. انتظار فرج از نظر لغت به معناي تهيّوء و آمادگي است. مثلاً اگر شما ساعت هشت صبح با كسي وعده داشته باشيد و اگر آن كس دير آمد شما قبل از ساعت هشت آماده باشيد مي توانيد بگوييد منتظر بودم نيامد. ولي شما اگر در خواب باشيد نمي توانيد بگوييد منتظر بودم.
و اما مطلبي كه حايز اهميت است معناي انتظار فرج از نظر قرآن و روايات اهل بيت است.
قرآن انتظار فرج را چنين معرفي مي كند:وعدالله الّذين آمنوا منكم وعملوا الصّالحات ليستخلفنّهم في الارض.وعده داده است خداوند كه افراد شايسته را حاكم بر زمين كند.انّ الارض لله يورثها من عباده والعاقبة للمتّقين،همانا زمين از آن خدا است. به ارث مي دهد به هر كه از بندگانش كه بخواهد و عاقبت خوش فقط از آن پرهيزكاران است.وو.....
بنابراين آيات به ما مي گويد كسي كه مي تواند وارث اين زمين شود كه عبد، شايسته و متقي باشد. والا كسي كه بنده‌ شيطان، بنده هوي و هوس، غير شايسته و متصف به صفات رذيله، غير متقي و فاسق و فاجر و متجاوز باشد، نه مصداق آيات است و نه در گفته خود صادق، اگر بگويد انتظار فرج دارم.

و اما وظايفي كه منتظر فرج در زمان غيبت دارد و بايد به آن وظايف عمل كند، دعا براي انتظار فرج به ياد گم شده خود مهدي عزيز روحي فداه است. توسّل به آن بزرگوار در گرفتاريها، توجه به اينكه او مغيث و فريادرس شيعه است در زمان غيبت.
در پايان همه عزيزان و منتظران را به خواندن اين دعا: اللهمّ عرفني نفسك فانّك ان لم تعرّفني نفسك لم اعرف رسولك الّهم عرّفني رسولك فانّك ان لم تعرّفني رسولك لم اعرف حجتّك الّهم عرّفني حجّتك فانّك ان لم تعرّفني حجّتّك ظلت عن ديني و خواندن اين دعا يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبّت قلبي علي دينك.
وادامه دادن به اين دعا كه مربوط به امام زمان است و سفارش شده كه شيعه هميشه بخواند: الّلهم كن لوليّك الحجّة‌ بن الحسن صلواتك عليه وعلي آبائه في هذه السّاعه وفي كلّ ساعة‌ وليّاً و حافظاً و قائداً وناصراّ ودلياّ وعيناّ حتّي تسكنه ارضك طوعاً و تمتّعه فيها طويلاً.
و زيارت آن بزرگوار بطور مداوم توصيه مي كنيم.
از جمله زياراتي كه زيارتي پر محتوا و با مضمون عالي است، زيارت جامعه‌ كبيره است كه مورد عنايت خود آقا نيز هست و شيعه بايد هر روز صبح بصورت مداحي با اين زيارت، عرض ادب به ساحت مقدس آن بزرگوار بنمايد.
خبرگزاري ايسكانيوز به اميد ظهور هرچه سريع تر آقا امام زمان(عج) و گسترش عدل و عدالت در جهان اين عيد و ميلاد سعيد و خجسته را به همه شيعيان و دوستداران آن حضرت تبريك و تهنيت مي گويد.
براي هر چه سريع تر ظهورش دعا كنيم، خدا كند كه بيايد.
به اميد فرجش ان شاءالله
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز"
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن