تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804815848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاتو؛ خط خطرناک


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: اين روزها کار از نوشتن «سلطان غم مادر» و کشيدن قلب تيرخورده روي بازو و ساعد و آرنج و گردن گذشته است و تاتو کردن ديگر مخصوص قشر خاصي نيست....

به عبارتي، حالا نوبت خانم‌هاست تا خطوط صورتشان را پررنگ کنند و خط لب، خط چشم و ابروي خطي! داشته باشند اما باور کنيد متخصصان پوست مي‌گويند تقريبا همه آنهايي که تاتو مي‌کنند، بعد از مدت کوتاهي از انجام آن پشيمان مي‌شوند. به‌عنوان نمونه ميهمان اين هفته «ميزگرد زيبايي»، خانم تينا. ش از جمله افرادي است که بعد از تاتوي ابروي خود از نتيجه کار رضايت نداشته و به اصطلاح براي ترميم آن به يک آرايشگاه مراجعه کرده و علاوه بر اينکه چهره او زيباتر نشده بلکه زيبايي قبل را هم از دست داده است. اگر دوست داريد بدانيد که ماجرا از چه قرار بوده، گفتگوي ما را با ايشان بخوانيد و نظر متخصصان «سلامت» را هم در اين مورد بدانيد.

خانم« تينا ش» كه به خاطر تاتوي ابرويش با مشکلات زيادي مواجه شده،مي‌گويد:

ايـن بـزرگ‌تـريـن اشـتـبـاه زنـدگـي‌ام بـود

سلامت: چرا تصميم گرفتيد که به سراغ تاتو کردن ابرو و چشم خود برويد؟

راستش من از دوران نوجواني ابروهاي کم پشت و بد حالتي داشتم و به همين دليل هميشه از مداد ابرو استفاده مي‌کردم. بعد از مدتي متوجه شدم ابروهايم دچار ريزش شده و هر روز کم‌پشت‌تر مي‌شود. از اين موضوع خيلي ناراحت بودم تا اينکه يکي از دوستانم پيشنهاد داد ابروهايم را تاتو کنم تا هم چهره‌ام رنگ بگيرد و هم از شر اين ابروهاي به درد نخور! خلاص شوم. پيشنهاد بدي نبود. با هم قرار گذاشتيم و به يکي از آرايشگاه‌هاي معروف شيراز مراجعه کردم.


سلامت: شما نمي‌دانستيد که انجام تاتو در آرايشگاه‌ها ممنوع است و شايد سلامت‌تان به خطر بيفتد؟

دوستم خيلي از کار اين آرايشگاه تعريف کرد و من وسوسه شدم چرا که ابروهايم خيلي بدشکل شده بود و مي‌خواستم چهره زيباتري داشته باشم.


سلامت:در آرايشگاه چه اتفاقي افتاد؟

از بين مدل‌هاي مختلف تاتو در يک آلبوم نمونه کار، مدل و رنگ تاتوي ابروهايم را انتخاب کردم و روي صندلي تاتو نشستم. در مرحله اول، خانمي‌ که مسوول تاتو کردن بود با مداد ابرو طرح اوليه ابروهايم را کشيد و بعد ابروها را تيغ زد و با يک دستگاه کوچک که سر آن سوزن کوچکي نصب شده بود، شروع به تاتو کردن ابروها کرد. بسيار دردناک بود. البته خودش معتقد بود که از بي‌حس کننده استفاده مي‌کند اما من از درد بيش از حد بي‌اختيار اشک مي‌ريختم. 1 ساعتي به همين منوال گذشت تا بالاخره کار به اتمام رسيد. خون از ابروهايم جاري بود اما مسوول تاتوي آرايشگاه گفت که اين خون‌ريزي کاملا طبيعي است و نبايد نگران باشم. در عين حال توصيه کرد 2 روز به ابروهايم آب نزنم و 3 تا 5 بار در روز آنها را به کمک بتامتازون، چرب کنم تا زخم‌ها زودتر ترميم شوند. البته وقتي به آينه نگاه کردم، شوکه شدم زيرا علاوه بر خون‌ريزي، رنگ تاتو بسيار پررنگ بود و طرح تاتو هم دقيقا منطبق با طرحي نبود که من از آلبوم انتخاب کرده بودم اما خانم تاتوکار گفت ماه بعد که براي ترميم مراجعه کنم همه ايرادهاي احتمالي را درست خواهد کرد.


سلامت: همين طور شد؟

من يک ماه و آن هم روزي 5 بار ابروهايم را چرب مي‌کردم تا زخم‌ها بهبود پيدا کنند اما ابروهايم هميشه قرمز و ملتهب بود و پوسته‌ريزي مي‌كرد. از طرفي مدل تاتوي ابروهايم نيز مطابق خواسته‌ام نبود زيرا هم بلند و هم خيلي ضخيم و مصنوعي و پررنگ بود. يک ماه بعد که براي ترميم به آرايشگاه مراجعه کردم، همه ايرادها را به خانمي‌که ابروهايم را تاتو کرده بود گفتم اما او خيلي خونسرد گفت به کمک رنگ سفيد تاتوهاي اضافي را پاک مي‌کند تا ابروهايم نازک‌تر و کوتاه‌تر شوند اما 2 ماه بايد صبر کنم تا زخم‌ها کاملا ترميم شوند. البته همان موقع پيشنهاد داد که اگر خط چشم نازکي تاتو کنم، ابروهايم نيز از اين حالت مصنوعي در مي‌آيد و چهره‌ام طبيعي‌تر و زيباتر به نظر مي‌رسد؛ درست مانند اينکه هميشه گريم محو داشته باشم. راستش خود او هم خط چشم و خط لب تاتو کرده بود و به نظرم زيبا مي‌آمد. قبول کردم و تصميم گرفتم زماني که براي دومين ترميم تاتوي ابروهايم به آرايشگاه آمدم ابتدا خط چشم تاتو کنم اما اگر مي‌دانستم چه اتفاق وحشتناکي در انتظارم است، هرگز براي بار دوم به آنجا مراجعه نمي‌کردم.


سلامت: چه اتفاق وحشتناکي؟

در مراجعه سومم به آرايشگاه تصميم گرفتم قبل از ترميم تاتوي ابرو، خط چشم باريک و کوتاهي تاتو کنم. اگر بگويم براي تاتوي خط چشم هزار بار بيشتر از تاتوي ابرو درد کشيدم، اغراق نکرده‌ام. واقعا غيرقابل‌تحمل بود اما نمي‌توانستم کاري کنم و به اميد رسيدن به زيبايي بيشتر، درد را تحمل مي‌کردم. بعد از تاتوي خط چشم نوبت به ترميم ابروهايم رسيد. بار ديگر مدل ابرو را از آلبوم انتخاب کردم و خانم مسوول تاتو مشغول به کار شد. البته من شنيده بودم که تاتو به راحتي پاک نمي‌شود اما ايشان گفتند موادي که براي پاک کردن تاتو استفاده مي‌کنند آمريکايي و کاملا حرفه‌اي است! يک ساعتي هم ترميم دردناک ابروها طول کشيد. بي‌صبرانه منتظر بودم چهره‌ام را در آينه ببينم اما شايد باور نکنيد اما هنگامي که نگاهم به آينه افتاد، بيهوش شدم.


سلامت: مگر چه ديديد که بيهوش شديد؟

خون از ابروها و پلک‌هايم جاري بود. دو طبقه ابرو داشتم. ابروهاي زيري کم رنگ‌تر بود و انگار با لايه نازکي از پوست سفيد، پوشيده شده باشد اما تاتوي بالايي پررنگ و مشکي بود و شبيه شخصيت‌هاي خبيث فيلم‌هاي ترسناک شده بودم. در واقع نتيجه کار وحشتناک بود اما خانم تاتوکار قبول نمي‌کرد که همه چيز افتضاح است. به مدير آرايشگاه مراجعه کردم اما ايشان هم چيزي را گردن نگرفت و گفت طرح و مدل را خودتان از آلبوم انتخاب کرده‌ايد و خودتان هم آن را تغيير داده‌ايد و مقصر تاتوکار ما نبوده است. البته معتقد بودند با گذشت زمان و بهبود زخم‌ها ابروي پاک شده کم رنگ‌تر مي‌شود. به خانه آمدم و شب که همسرم از سرکار به خانه آمد با ديدن چهره من وحشت کرد. پلک‌هايم ورم کرده بود و چشم‌هايم کاسه خون بود و ابروهايم نيز به بدشکل‌ترين و زشت ترين حالت ممکن در آمده بود. چند روز منتظر بودم تا التهاب و قرمزي چشم‌هايم بهتر شود اما با مراجعه به چشم پزشک متوجه شدم که عفونت کرده‌اند.


سلامت: علت اين عفونت را هم از پزشک‌تان پرسيديد؟

بله. ايشان معتقد بودند ترکيب مواد آلرژي‌زاي تاتو باعث ايجاد حساسيت، التهاب و عفونت چشم‌هايم شده و حدود يک ماه هم روند درمان طول کشيد و بماند که چه دردهايي را متحمل شدم. تا امروز هم حدود 6ماه از آن ماجرا گذشته اما هيچ تغيير مثبتي در فرم ابروهايم حاصل نشده و همچنان متورم و دو لايه (کم رنگ و پر رنگ) باقي مانده است. گاهي حس مي‌کنم افسردگي گرفته‌ام چون چهره‌ام واقعا وحشتناک شده و با هيچ آرايش ترميمي بهتر نمي‌شود. البته تصميم دارم از آن آرايشگاه شکايت کنم و اميدوارم به کمک يک متخصص پوست و استفاده از ليزر مقداري از تاتوي ابروهايم پاک شود و فرم آنها کمي تغيير کند اما بايد اعتراف کنم بزرگ‌ترين اشتباه زندگي من تاتو کردن بود و خيلي از اين کارم پشيمانم اما براي پشيماني ديگر خيلي دير شده و اميدوارم کسي اشتباه من را مرتکب نشود. کاش همان ابروهاي کم‌پشت و طبيعي را داشتم و شبيه هيولا نمي‌شدم!

نگاه اول

نظر دکتر فريده مهتي پور متخصص پوست و مو درباره سوژه «ميزگرد زيبايي»

پـاک کـردن تـاتـو آسـان نـيـسـت

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسيد، مي‌گويند براي هميشه دور تاتو را خط بکشيد زيرا تاتو با رنگ‌هاي غيربهداشتي و سوزن در محيطي که هيچ گونه نظارتي بر آن انجام نمي‌گيرد، بدون شک سلامت شما را تهديد خواهد کرد.


سلامت: خانم دکتر! چرا همواره متخصصان افراد را از انجام تاتو منع مي‌کنند؟

پوست اولين سد دفاعي بدن در برابر ورود ميکروب‌ها محسوب مي‌شود و با تاتو کردن اين سد دفاعي موردتهاجم قرار مي‌گيرد چون در اين فرآيند، سوزن در يکي از سدهاي دفاعي بدن نفوذ و همراه خود عوامل ميکروبي را وارد بدن مي‌کند. در عين حال، رنگ‌هاي تاتو هم ممکن است واکنش‌هاي ايمني بدن را تحريک کنند و سلول‌هاي پوست ناحيه تاتوشده، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌هاي تسبيح برجسته شوند. بنابراين افرادي که سابقه نقص سيستم ايمني بدن دارند، بايد دور تاتو را خط بکشند. در اين بين، مهم‌ترين اتفاقي كه پس از تاتو امكان دارد رخ دهد، بروز واكنش آلرژيك به يكي از مواد موجود در رنگ تاتو است. در بيشتر موارد، رنگدانه تات يا مشتقات آن كه روي پوست مي‌ماند، باعث ايجاد واكنش مي‌شود و با بروز ناگهاني تحريك، تورم و قرمزي قسمتي كه تاتو روي آن انجام شده، در عرض چند هفته يا حتي چند سال پس از انجام تاتو ديده مي‌شود. در عين حال، اين واكنش تحريكي معمولا محدود به منطقه تاتو شده است اما گاهي اوقات وسيع‌تر و با بروز اگزما و پوسته‌ريزي همراه مي‌شود.

سلامت: وجود چه ترکبياتي در مواد تاتو موجب بروز اين نوع واکنش مي‌شود؟

اين تركيبات عبارتند از جيوه که مناطق قرمز در تاتو را درگير مي‌كند و احتمال دارد واكنش آلرژيك شديدتر و با بروز اگزما همراه شود. كروم که نواحي سبز در تاتو را درگير مي‌كند و كبالت، منگنز و کربن که به ترتيب مناطق آبي روشن، نواحي ارغواني و مناطق سياه تاتو را شامل مي‌شود. از طرفي اگر درصد بالايي از نواحي زرد در تاتو در معرض نور آفتاب قرار بگيرد، دچار قرمزي و تورم مي‌شود و دليل اصلي آن مشخص نيست ولي علت مي‌تواند وجود كادميوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد كه مشتقات آن به نور حساس است.

سلامت: آيا عوارض ايجاد شده بر اثر تاتوي ابرو در خانم تينا. ش هم به دليل وجود اين ترکيبات رنگي بوده است؟

به احتمال زياد همين طور است. از طرفي شرايط بهداشتي و نحوه انجام مراحل تاتو را نيز نمي‌توان ناديده گرفت. ببينيد، تاتو از نظر پزشکي به غيراز موارد نادر که براي پوشش يک جوشگاه غيرقابل‌درمان و بدشکل در صورت، آن هم از سوي پزشک متخصص پوست به کار مي‌رود، در بقيه موارد از جمله دلايل زيبايي يا آرايش دايم توصيه نمي‌شود و طبق اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت اين کار جرم محسوب مي‌شود زيرا عوارض جدي مانند ايجاد گوشت اضافي، انتقال عفونت‌هايي مانند ايدز، هپاتيت، سل، تبخال و ...، تغيير رنگ پوست و تحريک بيماري‌هاي زمينه‌اي را به دنبال دارد. متاسفانه خانم تينا با وجود اين مسايل باز هم براي انجام تاتو به آرايشگاه‌ مراجعه کرده و علاوه بر اينکه نتيجه مورد نظر خود را نگرفته است، بايد تا مدت‌ها تحت نظر متخصص پوست قرار بگيرد.

سلامت: تورم در ناحيه تاتو شده ابروي اين خانم چه علتي دارد؟

نبايد فراموش کرد بسياري از رنگ‌هاي تاتو فقط از مرکب ساخته شده‌اند و عوارض پوستي شديدي ايجاد مي‌کنند. به همين دليل در اطراف ناحيه‌اي که رنگ تاتو تزريق شده، ضايعه‌هايي به نام گرانولوما به وجود مي‌آيد که پر از سلول‌هاي ماکروفاژ (گلبول‌هاي سفيد بيگانه خوار) است و تلاش مي‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند؛ به‌خصوص اگر رنگ تاتو حاوي جوهر قرمز باشد. همچنين در محل تاتو ممکن است کلوييد (برآمدگي در محل التيام زخم) ايجاد شود که افراد با پوست تيره بيشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

سلامت: اين مشکل‌ها مي‌تواند عفونت پوستي هم ايجاد کند؟

بله. تاتو ممکن است موجب عفونت باکتريايي موضعي شود و علايم اين عفونت شامل سرخي، تورم و چرک است. در واقع اگر آرايشگر از وسايل استريل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن اين عفونت‌ها بيشتر خواهد بود و گاهي اوقات بيمار تا آخر عمر بايد از پماد يا کورتون‌هاي تزريقي استفاده کند.

سلامت: خانم تينا قصد دارد به کمک ليزر همه تاتوهاي صورتش را پاک کند. حالا سوال اينجاست که آيا به کمک ليزر همه آنها پاک مي‌شوند؟

امروزه براي از بين بردن خالکوبي‌ها، ليزر‌هاي مختلفي رواج پيدا کرده‌‌اند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند و با طول موج‌ها و رنگ‌هاي مختلف جهت درمان ضايعات رنگي و خالکوبي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. گاهي ممکن است در يک خالکوبي که رنگ‌هاي گوناگوني دارد، ناچار به استفاده از ليزرهاي متفاوتي شويم. البته از آنجا که عمق نفوذ ليزرهاي مختلف و نيز تاثير آنها بر رنگ‌ها، متفاوت است بنابراين آگاهي از مشخصات و کارايي آنها به مهارت و تجربه‌ پزشک بستگي دارد. البته احتمال اينكه پاسخ مناسبي نگيرند هم زياد است.

سلامت: منظورتان چيست؟

به طور کلي تاتوها به 3 دسته حرفه‌اي، آماتور و تروماتيک (ناشي از حوادث) تقسيم مي‌شوند و از بين بردن خالکوبي حرفه‌اي به دليل نفوذ عميق‌تر، مشکل‌تر از نوع آماتور است و به دفعات بيشتر ليزر نياز دارد. متاسفانه اين روزها انواع تاتوي آرايشي به خصوص انواع حرفه‌اي آن بين نوجوانان و جوانان رواج پيدا کرده و عملا با درمان‌هاي رايج ليزر از بين بردن کامل آن امکان‌پذير نيست. بايد به بيماران گفته شود که دفعات ليزر به خصوص در انواع حرفه‌اي ممکن است به 20 جلسه برسد و شايد هم تمام رنگ‌هاي خالکوبي به طور کامل از بين نرود. بنابراين بيمار مورد نظر ما شايد موفق به پاک کردن کامل همه تاتوهاي خود نشود و اين يک واقعيت است. به همين دليل است که متخصصان پوست بر اين باورند آخر خط تاتو، پشيماني است‌.

سلامت: آيا رنگ تاتو و رنگ پوست هم در پاک کردن آن به کمک ليزر موثر است؟

بله؛ ليزر در پوست‌هاي تيره و کساني که برنزه کرده‌اند يا حتي از کرم‌هاي اتوبرنزه استفاده مي‌کنند، ممکن است موجب بروز عوارضي چون کم‌رنگي يا پررنگي محل ليزر شود که مي‌تواند موقت يا حتي دايمي باشد زيرا نور ليزر همان‌گونه که توسط ذره‌هاي خالکوبي جذب مي‌شود، مي‌تواند توسط رنگدانه‌هاي پوست نيز جذب شود و عوارض مختلفي به وجود آورد که در مورد پوست‌هاي تيره شايع‌تر است. بنابراين ليزر ضايعات رنگي و انواع تاتو در پوست‌هاي خيلي روشن و آنهايي که برنزه نکرده‌اند، بهتر جواب مي‌دهد. از طرف ديگر، تاتوهاي قديمي‌تر نسبت به تاتوهاي تازه (کمتر از يک سال) جواب بهتري به درمان با ليزر مي‌دهند که به دليل وجود سلول‌هاي بيگانه‌خوار در خالکوبي‌هاي قديمي‌تر است که مي‌توانند ذرات شکسته شده توسط ليزر را از بافت خارج کنند. باز هم تاکيد مي‌کنم که با توجه به موارد گفته شده باز هم ممکن است خالکوبي به طور کامل از بين نرود يا حتي در مواردي هم که کاملا برطرف ‌شود،‌هاله‌ کم‌رنگي روي پوست باقي بماند.

سلامت: به رنگ تاتوها اشاره نکرديد؟

تاتو‌هاي آبي تيره و سياه به ليزر بهتر جواب مي‌دهند در صورتي که تاتو‌هاي زرد و قرمز و سبز جواب درماني کم يا خيلي مختصري دارند. در عين حال، خالکوبي‌هاي سفيد يا خالکوبي‌هاي همرنگ پوست ممکن است در اثر ليزر تبديل به رنگ خاکستري يا سياه شوند که پرهيز از انجام ليزر و تست اوليه در چنين مواردي ضروري است. متاسفانه خانم تينا به دليل استفاده از رنگ سفيد براي پاک کردن تاتو ممکن است دچار چنين مشکلي شوند. البته بهتر است قبل از انجام ليزر، در 2جلسه اول درمان، نقاطي کوچک از خالکوبي اين بيمار تست و بعد از 6 تا 8 هفته با معاينه و مشاهده اثرات تست، ليزر در سطح وسيع انجام شود.

سلامت: بنابراين با پاک کردن تاتو همه عوارض ناشي از آن از بين نمي‌رود. همين طور است؟

ببينيد اگر رنگ تاتو به لايه ماندگار پوست تزريق شود، براي هميشه باقي مي‌ماند و قابل‌پاک شدن نيست ولي در صورتي که در لايه‌هاي سطحي تزريق شود، به تدريج کم رنگ مي‌شود و از بين مي‌رود اما اين طور نيست که بگوييم صد درصد عوارض حاصل از آن نيز محو مي‌شود بلکه براي درمان هر يک از عوارض نياز به روش‌هاي درماني خاصي هم وجود دارد. در عين حال، اگر ماده تاتو کربني باشد، مي‌توان آن را به وسيله ليزر برداشت ولي اگر مواد رنگي به خصوص قرمز و قهوه‌اي و زرد باشد، به دليل وجود ترکيبات آهن در اين رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتي با استفاده از ليزر نيز ناحيه تاتو شده، براي هميشه تيره رنگ باقي مي‌ماند. بنابراين توصيه مي‌شود که افراد حتي الامکان از انجام تاتوهاي زيبايي و آرايشي اجتناب کنند.

نگاه دوم

آسيب‌هاي چشمي تاتو را جدي بگيريد

دکتر محمد حسين افتخاري/ چشم پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

متاسفانه اين روزها بسياري از خانم‌ها براي اينکه خودشان را از آرايش چشم راحت کنند، تصميم مي‌گيرند که خط چشم را روي چشم‌هاي‌شان تاتو کنند، در حالي که اين کار عوارض زيادي در پي خواهد داشت. مشکل اصلي اين است که آرايشگري که اين کار را انجام مي‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌هاي حساس آن هيچ‌گونه اطلاعي ندارد و اين امر باعث مي‌شود که در بعضي مواقع هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسيب بافت‌هاي چشمي رخ دهد. گاهي نيز در صورتي که سوزن خيلي عمقي در بافت پلک وارد شود، باعث پارگي پلک و آسيب بافت‌هاي کره چشم خواهد شد. همچنين وارد شدن رنگ تاتو به داخل چشم مي‌تواند باعث حساسيت چشمي شود. خانم تينا. ش از جمله افرادي هستند که پس از انجام تاتوي خط چشم دچار عوارض آلرژيک شده‌اند. به طور کلي اين نوع آلرژي با تورم متوسط تا شديد پلک‌ها، قرمزي و خارش چشم بروز مي‌کند و بدون مداخلات پزشکي نيز درمان نمي‌شود. متاسفانه گاهي نيز انجام تاتوهاي چشمي بر بينايي افراد تاثير مي‌گذارد به طوري که حتي موارد منجر به نابينايي ناشي از تاتوي خط چشم هم در کشورمان گزارش شده است.

البته اين طور نيست که بگوييم تاتو کاربرد مهمي ندارد چرا که به‌عنوان نمونه در افراد لب شكري پس از درمان نقص اصلي، مي‌توان از تاتو كردن براي ترميم خط لب بهره برد. علاوه بر اين ممكن است فرد به دليل تصادف، سوختگي، جراحت، عمل‌هاي جراحي و ... دچار نقص شود كه مي‌توان با استفاده از تاتو آن را برطرف کرد. حتي تاتوي ابرو براي افرادي كه به دلايل مختلف ابروي خويش را از دست داده‌اند يا دچار نقص مادرزادي هستند، كاربردي درماني دارند و از بارزترين نمونه‌هاي آن مي‌توان به بيماراني اشاره كرد كه بر اثر شيمي درماني ابروي خود را از دست داده‌اند.

از طرفي از تاتوي چشم مي‌توان براي رفع نقص‌هايي چون افتادگي چشم، افتادگي پلك، آسيب و جراحت و ... استفاده کرد اما مشکل اين است که بيش از 90 درصد تاتوها در آرايشگاه‌ها و بدون تمهيدات بهداشتي و نظارت پزشک انجام مي‌شود و عوارض وحشتناکي را در پي دارد و خانم تينا از جمله افرادي هستند که قرباني اين مد اشتباه شده‌اند. البته جاي خوشحالي دارد که عفونت و حساسيت چشمي ايشان با مراجعه به موقع به چشم پزشک و استفاده از دارو برطرف شد اما گاهي اوقات اين عوارض جبران ناپذير است و آسيب جدي به چشم را در پي دارد. به همين دليل توصيه مي‌کنم افراد در هيچ شرايطي به فکر تاتو به ويژه تاتوي چشم و ابرو نباشند و اين موضوع چند دليل عمده دارد. يکي از مهم‌ترين دلايل اين است که شايد امروز خط چشم مد باشد و چند وقت ديگر مدل خط چشم شما قديمي شود. حتي ممکن است دوست داشته باشيد يک روز آرايش نکنيد اما داشتن خط چشم دايمي باعث يکنواختي چهره شما مي‌شود. در اين شرايط بايد کلي هزينه کنيد تا تاتوي شما پاک شود (البته اگر به صورت کامل پاک شود). در عين حال انجام همه تاتوهاي آرايشي چشم توسط افراد غيرچشم پزشک انجام مي‌شود و همين موضوع مي‌تواند آسيب‌هاي چشمي خطرناکي را براي فرد رقم بزند. بنابراين به جاي پيروي از تاتوهاي خطرناک به سراغ مدهاي بي‌خطر برويد. حتما خانم تينا هم اين حرف من را تاييد و آرزو مي‌کنند ‌اي کاش قبل از انجام تاتو از عوارض خطرناک آن باخبر بودند اما اگر با وجود دانستن عوارض تاتو همچنان براي انجام تاتو اصرار داريد بايد پيش از انجام تاتو با پزشک پوست‌تان که از سابقه بيماري‌‌‌هاي پوستي شما آگاه است، مشورت کنيد و از استاندارد بودن جوهر تاتو و استريل و يکبار ‌مصرف بودن سوزن آن مطمئن شويد. درعين‌حال، اکثر تاتوها در ايران دائمي هستند پس به اميد موقتي بودن آزمايش‌اش نکنيد. تزريق واکسن هپاتيت B نيز پيش از تاتو کردن احتمال ابتلاي شما را به اين بيماري مي‌کاهد. پس از تاتو هم بايد با استفاده از کرم‌‌‌هاي آنتي‌بيوتيک پوست را ضدعفوني کنيد يا با پانسمان مدتي آن را پوشيده نگه‌داريد و تا زمان بهبود نسبي زخم‌ها زير تابش مستقيم آفتاب قرار نگيريد و حتما از کرم‌‌‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد. البته فکر تاتوي خطرناک خط چشم را براي هميشه از ذهن‌تان دور کنيد که بسيار خطرناک و پرعوارض است.

نگاه سوم

رابطه خالکوبي و شخصيت

دکتر فرهاد فراهاني/ روان‌پزشک

به طور کلي افرادي که به سراغ تاتو مي‌روند به 2 گروه مهم تقسيم مي‌شوند. گروه اول افرادي هستند که روي بدنشان تصاوير و متون مختلف، يک نماد يا يک حيوان خاص يا حتي اشکال نامفهوم و عجيب و غريب تاتو مي‌کنند. اين افراد معتقدند خالکوبي، آنها را خاص و منحصربه‌فرد مي‌کند يا به کمک تاتو مي‌توانند علاقه خود به يک گروه يا نماد خاص را به خوبي نشان ‌دهند. در مقابل‌افراد ديگري که 99 درصد آنها را خانم‌ها تشکيل مي‌دهند تنها به صرف داشتن چهره‌اي زيباتر به سراغ تاتوهاي آرايشي و زيبايي مانند تاتو کردن ابرو، خط چشم، خط لب و ... مي‌روند. گروه اول معمولا افراد نوجوان و جواني هستند که يا اعتماد به نفس پاييني دارند و براي رسيدن به اعتماد به ‌نفس بيشتر و خودنمايي دست به رفتارهايي نمايشي مي‌زنند يا مي‌خواهند خودشان را بيشتر نشان دهند و مطرح شوند. گاهي اين موضوع تا جايي پيش مي‌رود که به يک بيماري رواني تبديل مي‌شود و فرد ده‌ها و حتي صدها خالکوبي روي بدنش انجام مي‌دهد به طوري که رنگ طبيعي پوست او به سختي ديده مي‌شود. البته افرادي که دچار اختلال شخصيت ضد اجتماعي يا سايکوپات هستند نيز براي زير پا گذاشتن قوانين جامعه تاتوهاي مشخص و با يک مفهوم خاص را انتخاب مي‌کنند که در همين گروه اول جا مي‌گيرند.

اما در گروه دوم، ميل رسيدن به زيبايي بيشتر و تمايل به مدگرايي علت مهم انتخاب تاتوهاي آرايشي است. اين افراد لزوما اعتماد به نفس پاييني ندارند و اگر از عوارض تاتو مطلع شوند به طور حتم از انجام آن منصرف خواهند شد. البته نقش خانواده، دوستان و اطرافيان را نمي‌توان در اين بين ناديده گرفت. به عنوان نمونه گاهي دوران نوجواني به دوران سرکشي و انجام تجربه‌هاي جديد تبديل مي‌شود و نوجوان براي خودنمايي و محبوب شدن سراغ تاتوکردن مي‌رود و تاثير گروه همسالان نيز مزيد بر علت مي‌شود تا تاتوکردن آخرين راه براي مطرح شدن بين گروه‌هاي دوستانه باشد. در اين شرايط خانواده حتما بايد با يک روان درمانگر مشورت کند چرا که در بسياري از مواقع با بحث و جدل ميان نوجوان و والدين اوضاع از چيزي که هست، بدتر مي‌شود و نوجوان از خانواده فاصله مي‌گيرد. بنابراين افرادي که به دنبال انواع تاتو هستند شخصيت‌هاي قابل‌حدس و غيرمبهمي دارند و از روي نوع تاتوي آنها تا حد زيادي مي‌توان به تفکرات و عقايد شخصي آنها پي برد. در اينجا بايد به تاثيرات مثبت اما محدود تاتوها اشاره کنم. بسياري از بيماران به دلايل مختلف دچار نقايصي هستند که تاتو علاوه بر رفع مشکل آنها باعث افزايش مطلوب اعتماد به نفسشان هم مي‌شود. سال‌ها پيش من بيماري داشتم که به سرطان خون مبتلا بود و خوشبختانه مراحل درمان را طي کرد اما مشکل اين خانم جوان اين بود که بعد از طي مراحل شيمي درماني صاحب موهاي کم پشتي شد و هرگز موهاي ناحيه ابروي او رشد نکرد و اين موضوع به شدت آزارش مي‌داد تا اينکه پس از تاتوي ابرو چهره‌اي طبيعي پيدا کرد و نشانه‌هاي افسردگي در او کاملا محو شد اما متاسفانه خانم تينا بدون هيچ مشکل عمده‌اي و تنها به صرف رسيدن به زيبايي بيشتر به سراغ تاتو کردن غيرضروري رفتند در صورتي که به کمک روش‌هاي ديگري نيز مي‌توان به زيبايي رسيد؛ به شرطي که فرد از اعتماد به نفس مناسبي برخوردار باشد.

نگاه چهارم

توصيه‌هاي وزارت بهداشت

درباره انجام تاتو در آرايشگاه‌ها

مهندس سيدرضا غلامي/ رييس اداره نظارت بر بهداشت اماکن عمومي و مواد غذايي وزارت بهداشت

همواره وزارت بهداشت در بيانيه‌هايي اعلام کرده که انجام هر نوع تاتو و خالکوبي البته به غير از موارد پزشکي که زيرنظر متخصصان و مراکز درماني معتبر انجام مي‌شود، در هيچ آرايشگاه و مرکزي مجاز نيست و خلاف قانون است چرا که احتمال انتقال بيماري وجود دارد. متاسفانه يکي از مهم‌ترين مشکل‌هاي بازرسان ما در اداره نظارت بر بهداشت اماکن اين است که اکثر مراکزي که خالکوبي مي‌کنند، زير زميني هستند و اين کار در شرايط غيربهداشتي و توسط افراد غيرمتخصص انجام مي‌شود. البته وزارت بهداشت همواره نسبت به عوارض خالکوبي و حتي تاتو که توسط افراد غيرمتخصص و در شرايط غيربهداشتي صورت مي‌گيرد، هشدار داده اما تعداد آرايشگاه‌هايي که کار تاتو انجام مي‌دهند زياد است و به همين دليل ما از هموطنان درخواست مي‌کنيم در صورت مشاهده تخلف در اين زمينه، موضوع را به مراكز بهداشتي منطقه اطلاع دهند تا در صورت اثبات اتهام با نظارت مقامات قضايي و هماهنگي وزارت بهداشت، نسبت به پلمپ واحد متخلف از طريق اداره اماکن عمومي اقدام و با فرد خاطي برخورد قانوني شود.

البته به غير از تاتو، بسياري از اعمالي كه اكنون آرايشگران انجام مي‌دهند، خارج از حيطه وظايفي است كه برايشان توسط اتحاديه مربوطه تعريف و مشخص شده . به عنوان نمونه انجام کاشت ناخن، تزريق بوتاكس و... توسط افراد ناوارد و غيرمتخصص يا با وسايل غيراستريل مي‌تواند شخص را در معرض خطر ابتلا به امراض پوستي، عفوني و از همه مهم‌تر هپاتيت و ايدز قرار دهد. بنابراين توصيه ما به خانواده‌ها اين است كه از مراجعه به آرايشگراني كه بدون حضور فرد متخصص در محل كار يا منزلشان اقدام به اعمال مداخله‌گرانه در امر درمان مي‌كنند، خودداري كنند و فريب هر نوع تبليغات كاذب را در اين موارد نخورند. متاسفانه ديده شده برخي از آرايشگاه‌ها تابلو مي‌زنند كه داراي گواهي از وزارت كار هستند تا اعمال بهداشتي و درماني را در محل كار خود انجام دهند در حالي كه اين مجوز به هيچ‌وجه از سوي وزارت كار نمي‌تواند صادر شود. به همين دليل چنانچه همكاران ما با موارد تخلف در اين زمينه و ساير موارد برخورد كنند، متخلفان را به دستگاه قضايي معرفي خواهند كرد.

البته رايزني‌هايي نيز با بخش‌هاي درماني در حال انجام است تا راهي پيدا كنيم كه به گروهي خاص پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي مخصوص، مجوز انجام برخي كارها نظير «تاتو» را زير نظر پزشك متخصص بدهيم و از اين طريق در حفظ سلامت مردم و پيشگيري از تخلف‌ها گام مثبتي برداشته شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 859]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن