تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804828327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برای سی ‌و سومین سال ‌مرگ چارلی چاپلین ::.


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: برای سی ‌و سومین سال ‌مرگ چارلی چاپلین ::.



[تصویر: gqq8bwpiozlpn0inxtuq.jpg]


سی ‌و سومین سالروز درگذشت چارلی چاپلین، كارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر توانمند سینمای جهان فرا رسید.
سر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین روز شانزدهم آوریل 1889 از والدینی هنرمند در لندن به‌دنیا‌ آمد. وی از بزرگ‌ترین كارگردانان، آهنگ‌سازان و بازیگران آثار كمدی در عصرهالیوود كلاسیك سینمای آمریكا بود.

چاپلین به‌راستی از خلاق‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های عصر فیلم‌های صامت بود كه هم‌زمان با بازیگری در فیلم‌هایش، كارگردانی، تهیه‌كنندگی و ساخت موسیقی آن‌ها را نیز برعهده داشت.
وی 65 سال از عمر 88 ساله‌اش را وقف سینما و دنیای سرگرمی كرد كه شروع آن از سالن ویکتوریا انگلستان به‌عنوان پسربچه‌ای پنج ساله آغاز شد و تا سن 88 سالگی ادامه یافت. یك‌سال پس از مهاجرت همراه خانواده‌اش از انگلستان به آمریكا، چاپلین كه به‌واسطه مادرش، علاقه فراوانی به بازیگری پیدا كرده بود، برای اولین‌بار در فیلم "در تلاش معاش" بازی كرد كه البته چندان موردقبول مدیران كمپانی "كی‌استون" قرار نگرفت.

با این‌حال آنها تصمیم گرفتند فرصت دوباره‌ای به چاپلین جوان بدهند. وی در سن 24 سالگی در دومین فیلم‌اش با نام "مسابقات اتومبیل‌رانی كودكان" بازی كرد. سبك خاص راه‌رفتن سنگین او در این فیلم و همچنین فیلم بعدی‌اش "مخمصه‌ غریب میبل" سخت موردتوجه تماشاگران قرار گرفت و محبوبیت ویژه‌ای پیدا كرد.
سال 1915 آغاز دوران حرفه‌ای بازیگری چاپلین بود كه با عقد قرارداد جدید با استودیوهای جدید و راه‌اندازی كمپانی فیلم خودش همراه بود. یك سال بعد، چاپلین با دریافت دستمزد 670 هزار دلار، طی مدت 18 ماه، 12 فیلم كمدی برای كمپانی میوچال فیلم ساخت كه جزء تأثیرگذارترین فیلم‌های كمدی تاریخ سینما محسوب می‌شوند كه از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به "خیابان آرام"، "ساعت یك صبح"، "ماجراجو" و"سمساری" اشاره كرد.

تكنیك‌های خاص فیلم‌سازی چارلی چاپلین تا زمان حیات او برای همه ناشناخته باقی ماند و هرگز درباره آن‌ها صحبتی نمی‌كرد. در سال 1983، شش سال بعد از مرگ چاپلین بود كه یك مستند انگلیسی با نام "چاپلین ناشناخته" به بررسی دقیق سكانس‌ها و هنر فیلم‌سازی چاپلین پرداخت.

وسواس بسیار زیاد چاپلین در این‌كه بازیگران فیلم‌هایش حتما آن‌چه او درنظر دارد را بازی كنند، از دلایلی بود كه وی در مقایسه با دیگر رقبایش، مدت طولانی‌تری را وقف ساخت فیلم‌هایش می‌كرد.
در این سال‌ها، چاپلین برخی از آثار ماندگارش چون "پسربچه" (1920)، "زائر" (1923) و "دوش‌فنگ"(1918) را ساخت. وی به‌واسطه مشغله‌كاری زیاد كه هم‌زمان برای استودیو شخصی‌اش و دیگر استودیوها فیلم می‌ساخت، كم‌تر فرصت پیدا می‌كرد تا خودش نیز نقشی بازی كند. "زن پاریسی" (1923)، "جویندگان طلا" (1925) و "سیرك" (1928) ازجمله فیلم‌های دهه 30 بودند كه چاپلین نقش كوتاهی در آن بازی كرد.

پیش از ورود به عصر فیلم‌های ناطق، چاپلین در سال 1931 "روشنایی‌های شهر" و در سال 1936 نیز "عصر جدید" را ساخت كه به‌راستی از ماندگارترین آثار او هستند. فیلم‌های ناطق و همراه‌با دیالوگ چارلی چاپلین با شاهكار معروف‌اش، "دیكتاتور بزرگ" در سال 1940 آغاز شد. هرچند اولین‌باری كه صدای چاپلین را تماشاگران شنیدند، در سكانس پایانی فیلم "عصر جدید" بود كه آواز نامفهومی از چاپلین شنیده می‌شد.

با وجود شكوفایی دوران فیلم‌های ناطق در دهه 30، چاپلین هم‌چنان سینما را یك هنر پانتومیك می‌دانست و عقیده داشت كه بازی بسیار بیشتر از كلمات و دیالوگ‌ها از سوی تماشاگر درك می‌شود.
وی با فیلم "لایم‌لایت" در سال 1972 جایزه اسكار بهترین موسیقی را كسب كرد، هرچند چند دهه بعد از ساخت آن بود كه با تأخیر حدودا 30 ساله در لس‌آنجلس اكران شد.

چاپلین در سال 1929 در دو بخش بهترین بازیگر و بهترین كارگردان كمدی برای فیلم "سیرك" نامزد جوایز اسكار بود، اما برگزاركنندگان جوایز اسكار با خارج‌كردن نام او از فهرست نامزدها، تصمیم گرفتند تنها یك اسكار افتخاری به وی اعطا كنند. این كمدین بزرگ 42 سال، در سال 1972 دومین جایزه افتخاری اسكار را گرفت و برای اولین‌بار در مراسم حضور یافت. در تاریخ برگزاری اسكار، چاپلین ركوردار طولانی‌ترین مدت تشویق ازسوی حضار است كه 5 دقیقه به طول انجامید.

چارلی چاپلین دو فیلم آخرش را در لندن ساخت؛ "سلطانی در نیویورك" در سال 1957 و "كونتسی از هنگ‌كنگ" در سال 1967 كه كارگردانی، نگارش فیلم‌نامه و تهیه‌كنندگی آن‌ها برعهده خود چاپلین بود. فیلم "كونتسی از هنگ‌كنگ" با بازی مارلون براندو و سوفیا لورن، آخرین حضور چاپلین در عرصه سینما بود.

چاپلین پس از خداحافظی از بازیگری، بین سال‌های 1969 تا 1976، موسیقی فیلم‌های صامت‌اش را می‌ساخت و آن‌ها را دوباره عرضه می‌كرد. وی روز چهارم مارس 1975 به‌جهت سال‌ها خدمت هنری به جامعه انگلستان از سوی ملكه الیزابت دوم به مقام شوالیه رسید و لقب سر را دریافت كرد. سلامت جسمانی چاپلین تقریبا پس از پایان ساخت فیلم "كونتسی از هنگ‌كنگ" و به ‌طور شدیدتر پس از دریافت جایزه اسكار در سال 1972 روبه وخامت گذاشت. از سال 1977 بود كه او بر روی ویلچر می‌نشست و سرانجام روز 25 دسامبر 1977 در سن 88 سالگی درگذشت.

وی طی چند دهه فعالیت سینمایی موفق به كسب جوایز متعددی چون جایزه اسكار بهترین موسیقی برای "لایم‌لایت" در سال 1973، جایزه اسكار افتخاری در سال 1972، نامزد اسكار بهترین فیلم‌نامه در سال 1948 برای "آقای وردو"، نامزد اسكار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه در سال 1941 برای "دیكتاتور بزرگ"، جایزه اسكار افتخاری در سال 1929 برای فیلم "سیرك"، جایزه افتخاری از انجمن كارگردانان آمریكا، جایزه ربان نقره‌ای بهترین فیلم خارجی از انجمن روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا در سال 1953 برای"لایم‌لایت"، جایزه شیر طلای افتخاری ونیز در سال 1972شد.

از مهم‌ترین آثار كارنامه فیلم‌سازی چارلی چاپلین می‌توان از "ولگرد"،‌ "شغل"، "بانک"، "مامور آتش‌نشانی"، "خیابان آرام"، "زندگی سگی"، "دوش‌فنگ"، "پسربچه"، "زائر"، "زن پاریسی"، "جویندگان طلا"، "سیرک"، "روشنایی‌های شهر"، "عصر جدید"، "دیکتاتور بزرگ"، "موسیو وردو"، "لایم‌لایت"، "سلطانی در نیویورک"، "کنتسی از هنگ‌کنگ"، "خانه ‌به ‌دوش"، "پروفسور" و "طبقه مرفه" نام برد.

دولت ایرلند ماه گذشته اعلام كرد، به‌دنبال راه‌اندازی جشنواره سالانه فیلم‌های كمدی با نام "چارلی چاپلین" است. وزارت فرهنگ ایرلند درنظر دارند از ماه اوت سال 2011 هرساله جشنواره فیلم‌های كمدی بانام "چارلی چاپلین" را برای گرامیداشت این شخصیت بی‌بدیل دنیای سینما برگزار كند. این جشنواره قرار است در منطقه "واترویل" كه چاپلین هر تابستان را به‌همراه خانواده‌اش در آنجا می‌گذارند برگزار شود. اولین دوره این رویداد سینمایی 25 تا 28 اوت سال آینده با همكاری خانواده چارلی چاپلین برگزار خواهد شد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن