تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815593957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزیر امور اقتصاد و دارایی: هر سال به اندازه یک برنامه پنج ساله صادر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۹


درشتی متن
تهران - سید شمس الدین حسینی درباره رشد صادرات غیرنفتی کشور در سال های اخیر گفت: طی سالیان اخیر، در طول هر سال، به اندازه مجموع پیش بینی یک برنامه توسعه پنج ساله، صادرات غیرنفتی داشته ایم. به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسینی در گردهمایی مدیران و روسای ادارات و شعب بانک توسعه صادرات گفت: در پایان سال ‪،۱۳۷۸‬ مصادف با سال پایانی برنامه دوم توسعه، رقم صادرات غیرنفتی کشور، سه میلیارد و ‪ ۳۶۰‬میلیون دلار و در پایان سال ‪ ،۱۳۸۳‬مصادف با پایان برنامه سوم توسعه، این رقم شش میلیارد و ‪ ۸۰۰‬میلیون دلار بود، در حالی که در پایان سال ‪ ۱۳۸۸‬این رقم از ‪ ۲۶‬میلیارد دلار فراتر رفته و امسال، تنها طی ‪ ۱۰‬ماه، به رقم ‪ ۲۶‬میلیارد دلار رسیده ایم.
حسینی افزود: البته ظرفیت های اقتصاد ایران، این امکان را برای ما فراهم می کند که این جهش با سرعت بیشتری تداوم یابد و من یقین دارم، اگر کشوری مثل ترکیه می تواند سالانه ‪ ۱۰۰‬میلیارد دلار صادرات داشته باشد، ایران نیز با توجه به زیر ساخت ها و عمق دانش و فن آوری بومی، ظرفیت کافی برای رسیدن به چنین رقمی و حتی فراتر از آن را دارد.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: لازمه این کار کمک به این دانش، توانمندی و صنایع برآمده از آن است تا هم، تجاری شوند و هم بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات در این امر می تواند بسیار موثر واقع شود، گفت: این بانک توانایی چنین کاری را دارد و چنان که شاهدیم، پوشش حمایتی بانک توسعه صادرات از حدود ‪ ۳۵۰‬میلیون دلار در چند سال قبل، امروز به دو میلیارد دلار افزایش یافته است.
حسینی افزود: باید پذیرفت که این رشد، در مقایسه با ظرفیت های صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور، پایین است.
وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده، ‪ ۸۰۰‬میلیون دلار برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات در نظر گرفته شده است، اظهار داشت:
البته می دانیم که برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی کشور، به ارقامی بسیار بیش از این نیاز داریم.
حسینی اضافه کرد: به همین جهت، در سال های آینده نیز سعی خواهیم کرد به افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات کمک کنیم، اما نباید فراموش کرد که تقویت و تجهیز منابع یک بانک را نباید صرفا در افزایش سرمایه دید. زیرا این کار با تنوع جریان منابع و ابزارها هم امکان پذیر است.
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه موجودی صندوق توسعه ملی از مرز ‪ ۱۲‬میلیارد دلار فراتر رفته، این امر را یک فرصت استثنایی برای رشد صادرات غیرنفتی کشور خواند و گفت: یکی از جهت گیری های اصلی ما این است که با استفاده از موجودی صندوق، صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی را تقویت کنیم.
وی خطاب به اعضای هیات مدیره و روسای شعب بانک توسعه صادرات افزود: شما باید بتوانید مسیری را طرح ریزی کنید که کشور حس کند، پیوند زدن تولید داخلی به تقاضای خارجی می تواند شتاب رشد و اشتغال را بالا ببرد و این پیامی است که باید به یک فهم عمومی تبدیل شود.
وزیر اقتصاد یکی دیگر از نکات مورد تاکید خود در ارتباط با بانک توسعه صادرات را، توسعه و همکاری و روابط با نهادهای مالی و بانک های بین المللی و منطقه ای خواند و گفت: به رغم همه نکاتی که عده ای به عنوان تهدید در این خصوص مطرح می کنند، روابط با موسسات مالی بین المللی چون بانک توسعه اکو و بانک توسعه اسلامی، باید گسترش پیدا کند.
حسینی در ادامه با یادآوری و تاکید مجدد بر اینکه، رشد صادرات غیرنفتی یکی از اولویت های اصلی دولت است، اظهار داشت: در همین راستا به رغم حذف شورای عالی صادرات در برنامه پنجم توسعه، در جلسه هیات دولت، اعضاء، حکم به ابقاء و تداوم این شورا به ریاست رییس جمهور دادند.
وی افزود: اساسا مسایل مربوط به توسعه کل صادرات کشور، اعم از نفتی و غیرنفتی باید در اولویت نگاه ما باشد و باید سعی شود حتما در عملیات مربوط به صادرات نفت که در مالکیت دولت است، بخش خصوصی را دخیل کرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن