تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818918651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادب در گذر روزگاران /مرگ اولين زن ايتاليايي برنده نوبل/ تولد نويسنده مشهور اسكاتلندي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ادب در گذر روزگاران /مرگ اولين زن ايتاليايي برنده نوبل/ تولد نويسنده مشهور اسكاتلندي
فردا جمعه 25 مرداد 1387 خورشيدي و 15 آگوست 2008 ميلادي است.

مرگ مكبث

در اين روز به سال 1057 "شاه مك بثاد مك فيندلايش" كه در زمان حيات با نام مختصر مكبث شناخته مي شد در جنگ به قتل رسيد. بعدها زندگي او دستمايه ويليام شكسپير براي خلق يكي از نمايشنامه هاي جاودانه تاريخ شد. شاه مكبث در زندگي كوتاهش تاثير قابل ملاحظه اي در اسكاتلند و تاريخ اين كشور داشت و همانگونه كه در نمايشنامه مكبث شكسپير آمده با خيانت و توسل به هر راهي در جهت كشورگشايي و كسب قدرت در آن دوره قدم برداشت.

مكبث كوتاه ترين و به قولي قوي ترين نمايشنامه شكسپير بوده كه در آن حرص و شهوت قدرت در انسان و فرآيند دگرديسي يك روان پاك به يك ديكتاتور خونريز روايت شده است.

اولين نوبل بانوان ايتاليايي

ديگر درگذشته اين روز گرازيا دله دا بانوي نويسنده ايتاليايي است كه در 15 اگوست 1936 در سن 64 سالگي در رم درگذشت.
گرازيا دله دا اولين رمان هاي خود را به صورت پاورقي در يك مجله مد با نام "لولتيما" چاپ مي كرد ولي مورخان او اين اثر چاپ شده او را "نللا زورو" مي دانند كه در سال 1890 انتشار يافته و اثري است كه متن آن روي خط مابين شعر و نثر حركت كند.

او در سال 1903 با انتشار رماني با نام "الياس پورتولو" به عنوان يك نويسنده قدرتمند در ايتاليا به شهرت رسيد و پس از آن تا زمان مرگ تمام آثارش او را در مركز محبوبيت و شهرت نگه داشتند و در نهايت در سال 1926 آكادمي نوبل جايزه ويژه خود را در ادبيات به او اعطا كرد. رمان هاي او به خاطر پيوند خارق العاده آدمها و فضاها و وابستگي شخصيت ها به بناها و جاي ها، به رمان هاي محيطي يا فضايي معروف اند.

مرگ خنده

"جوزپه پاريني" طنزپرداز و شاعر ايتاليايي ميانه قرن 18 ميلادي نيز در چنين روزي به سال 1799 در شهر زادگاه خود كه درآن زمان بوزيزيونام داشت در سن 70سالگي فوت كرد و پس ازمرگ او اين شهر با احترام شخصيت والاي او به نام اوپاريني ناميده شد.

او تحصيلات خود را در شهر ميلان و ضمن اشتغال به شغل نسخه برداري از آثار ادبي كهن به پايان رساند و پس از فراغت از آكادمي آرچيمبولدي اولين اشعار هزل آميز خود را به چاپ رساند. در سال 1769 به سردبيري روزنامه "ميلان گازت" رسيد و در اين دوره بود كه آثار جاويدان خود، دو دفتر شعر "نجواها" و "مونث" را منتشر كرد.

خاطرات يك جهانگرد

سر والتر اسكات، نويسنده اسكاتلندي در اين روز به سال 1771 در شهر قديم ادينبورو اسكاتلند پاي به جهان گذاشت. اهميت اسكات نه فقط به خاطر ديد ظريف و دقيق تاريخي او به قصه هاي قديم و رمان هاي سترگ تاريخي اش كه به خاطر فراگيري آثار و شهرت جهاني است كه او به عنوان اولين نويسنده انگليسي زبان تا آن تاريخ كسب كرده بود.

تا زمان اسكات هيچ نويسنده ديگري نتوانسته بود نامي از ادبيات انگلستان در سطح جهان و اروپاي آن زمان مطرح كند. كتاب هاي معروف اسكات مانند "آيوانهو"، "بانوي درياچه" و "راب روي" در سالهاي حيات او در تمام اروپا و كشورهاي انگليسي خوانده مي شدند و امروزه اين آثار ميراث ادبي كشورهاي انگلستان و اسكاتلند به شمار مي آيند. اسكات در 21 سپتامبر سال 1832 در مل روز اسكاتلند بدرود حيات گفت.
 پنجشنبه 24 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 663]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن