تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813108448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آقاي فيلمبردار مسافر كاروان مرگ شد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آقاي فيلمبردار مسافر كاروان مرگ شد
: مهرداد فخيمي مدير فيلمبرداري برجسته سينماي ايران كه در طول زندگي حرفه اي خود آثار تاثيرگذارترين سينماگران كشور را در قاب دوربين ثبت كرده بود در69 سالگي درگذشت.

بار ديگر بايد سوگواره اي براي يكي ديگر از اهالي فرهنگ و هنر كشور بنويسم. ظاهراً بايد عادت كنيم به اين رفتن ها و اين سوگواره هايي كه هر از چندي گريبانگير مي شود. اين بار قرعه تقدير به نام مهرداد فخيمي افتاد به عنوان فيلمبردار با هنرمنداني چون بهرام بيضايي، مرحوم علي حاتمي، محسن مخملباف، محمدرضا هنرمند، ابوالحسن داوودي و شهرام اسدي همراه شده بود و آثار ماندگاري از سينماي ايران چون غريبه و مه، چريكه تارا، مرگ يزدگرد، كمال الملك، دستفروش، تيغ و ابريشم، ناخدا خورشيد و.... را فيلمبرداري كرده بود.
او در نخستين ساعات روز چهارشنبه 23 مرداد ماه در حالي كه مدتي بود از بيماري ريوي رنج مي برد در منزل شخصي خود درگذشت.
فخيمي يكي از فيلمبرداران سينماي ايران بود كه نه تنها آثار برجسته اي را ثبت كرده كه در زمينه مستند و داستاني و همچنين در دو گونه سياه و سفيد و رنگي فيلمبرداري كرده بود.
او با فيلمبرداري فيلم غريبه و مه ساخته بهرام بيضايي وارد سينما شد و در بسياري از آثار وي به عنوان مدير فيلمبرداري حضور داشت. فخيمي خاطر فيلم «مسافران» سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري جشنواره فيلم فجر را گرفت.
اين فيلمبردار صاحب سبك سينما متولد 1318 و دانش آموخته رشته فيلمبرداري از آلمان بود. وي فعاليت هنري خود را با ساخت فيلم هاي كوتاه همانند «جام حسنلو»، «نان و كوچه» و «اربعين» آغاز كرد. فخيمي همچنين با مرحوم علي حاتمي نيز همكاري داشت و در فيلم هاي كمال الملك و حاجي واشنگتن همراه اين فيلمساز فقيد سينماي ايران بود.
«كلاغ»، «چريكه تارا»، «مرگ يزدگرد»، «حاجي واشنگتن»، «كمال الملك»، «تيغ و ابريشم»، «مأموريت»، «دستفروش»، «ناخدا خورشيد»، «پرنده كوچك خوشبختي»، «پاييزان»، «جيب برها به بهشت نمي روند»، «مسافران»، «رواني»، «دختري به نام تندر»، «بانوي من» «به من نگاه كن» بعضي از آثاري است كه او در آنها حضور داشت.
آخرين حضور او به عنوان مدير فيلمبرداري سال 85 در فيلم «چه كسي امير را كشت؟» مهدي كرم پور بود. فخيمي براي فيلم هاي «ناخدا خورشيد» و «مسافران» نامزد دريافت جايزه سيمرغ بلورين بود و براي «مسافران« اين جايزه را دريافت كرد. فخيمي براي فيلمبرداري فيلم «ديدار» نيز نامزد دريافت جايزه خانه سينما بود.
-
سينماگران از فخيمي مي گويند
انتشار خبر درگذشت فخيمي موجي از غم و اندوه را در ميان اهالي سينما به وجود آورد.
تورج منصوري يكي از فيلمبرداران سينماي ايران با اشاره به اينكه او استاد همه فيلمبرداران سينماي ايران بود گفت: «با اينكه او مدتي مريض بود اما شنيدن اين خبر درگذشت او، حس بسيار بدي به من داد و هنگامي كه شنيدم حس كردم ريشه اي كه ما احساس مي كرديم داريم، قيچي شد. با رفتن مهرداد فخيمي يكي از ريشه هاي محكمي كه در خاك بود، بريده شد.»
«محمدرضا سكوت» يكي ديگر از فيلمبرداران سينماي ايران و عضو هيات مديره خانه سينما نيز با ابراز تاسف از دست دادن استاد خود گفت: «مهرداد فخيمي به معناي واقعي يك فيلمبردار مولف بود كه اين در سينماي ايران كه سالانه حدود 150 فيلم توليد مي شود، عنوان كمي نيست. فخيمي ساليان سال وجهه هنري و مولف بودن خود را حفظ كرد و فيلمبرداري بسياري از فيلم هايي را كه به او پيشنهاد مي شد، قبول نمي كرد و سراغ هر كاري نمي رفت. او هر كاري را فيلمبرداري مي كرد بهترين مي شد. فخيمي يكي از اساتيد برجسته فيلمبرداري سينما بود و چندين فيلمبرداري صاحب نام سينماي ايران، پرورش يافته مكتب او هستند.»
سكوت كه شاگرد و دستيار همايون پايور كه وي نيز دستيار و شاگرد فخيمي بوده، با يك نسل فاصله خود را شاگرد مكتب فخيمي دانست و گفت: «آدم هايي مثل فخيمي كم هستند. متاسفانه او سال هاي اخير را با رنج بيماري مي گذراند ولي هرگز از خاطره ها نرفت و كارهاي درخشان او بر كسي پوشيده نيست كه هركدام يك برگ زرين در كارنامه وي محسوب مي شود. »
عليرضا زرين دست فيلمبردار قديمي سينماي ايران با بيان اينكه مهرداد فخيمي يكي از استثناهاي فيلمبرداري است گفت: «فخيمي يكي از بهترين فيلمبرداران سينماي ايران بود. من معتقدم او از ميان ما نرفته، زيرا آثار به جامانده از اين هنرمند پيشكسوت يكي از دلايل زنده بودن اوست. سينماي ايران با نام مهرداد فخيمي زنده است.»
زرين دست ثبت تصاوير برجسته را توسط فخيمي در فيلم هاي «چريكه تارا»، «مسافران»، «غريبه و مه» و... نشان از نگاه خاص او به سينما دانست و افزود:« او يكي از فيلمبرداران درخشان، صاحب نگاه و شاخص بود. هرگز كار فخيمي را در اپيزود دوم فيلم «دستفروش» فراموش نخواهم كرد. فخيمي زنده است زيرا تصاوير آثار او هيچ وقت از ذهن ما پاك نمي شود. من فخيمي را رفته از اين جهان نمي بينم چرا كه آثارش سال ها زنده خواهد ماند.»
جمشيد مشايخي بازيگر پيشكسوت سينما كه در فيلم هاي «هزاردستان»، «كمال الملك» و «بانوي من» مقابل دوربين مهرداد فخيمي حضور داشته است در گفت وگو با ايسنا با ابراز تاسف از درگذشت اين فيلمبردار شاخص سينما گفت: «فخيمي يكي از شخصيت هاي برجسته فيلمبرداري بود كه بسيار مودب و معقول بود و به راحتي از كنار كارش نمي گذشت و سعي مي كرد آن را به بهترين شكل انجام دهد. من هميشه مقابل دوربين او انرژي مي گرفتم و خاطرات خوبي با او دارم. »
يدالله صمدي هم كه در دو فيلم «دمرل» و «بانوي من» با مهرداد فخيمي همكاري داشته است با اظهار تاسف از درگذشت اين فيلم بردار با سابقه سينما گفت: «در هنگام فيلمبرداري «كلانتري غيرانتفاعي» بودم كه اين خبر را شنيدم و كار را متوقف و يك دقيقه سكوت اعلام كردم.»
«محمدرضا اعلامي» كارگردان سينماي ايران كه در فيلم ترنج با فخيمي همراه بود گفت: «فخيمي از بين فيلمبرداراني كه من تاكنون با آنها كار كرده ام، از بزرگ ترين فيلمبرداران بود كه ويژگي اش نظم و ترتيب مثال زدني در كار بود. فخيمي هميشه انواع فشارها را تحمل مي كرد تا بتواند نتيجه بهتري از كار خود بگيرد و هيچ گاه از مشكلات كار خم به ابرو نمي آورد. هارون يشايايي تهيه كننده «ناخدا خورشيد» با اشاره به اينكه او در فيلمبرداري از جان مايه مي گذاشت درباره او گفت: او يكي از فيلمبرداراني بود كه از زمانه خود جلوتر بود.
يشايايي با اشاره به فصل پاياني «ناخدا خورشيد» كه روي يك لنج مي گذرد به فارس گفت: اين بخش مشكل ترين بخش فيلم بود و «فخيمي» با بهترين تكنيكي كه در زمان توليد فيلم وجود داشت، توانست اين بخش را به خوبي به تصوير بكشد. او در واقع يكي از بهترين متخصصان فيلمبرداري در سينما بود كه تكنيك به روز داشت و هميشه بهترين نتيجه ها را در كارهايش مي ديديم.
«سيدضياءالدين دري» كارگردان سينما با ابراز تاسف از حادثه درگذشت فخيمي گفت: «مهرداد فخيمي» برادر بزرگ تر من در زندگي حرفه اي بود و تنها كسي است كه من در سينما شاگردي اش را كرده ام. »
او با اشاره به اينكه مهرداد فخيمي در حقيقت جزء اولين نسل فيلمبرداران تحصيل كرده خارج از كشور بود كه در آلمان تحصيل كرده بود؛ افزود: «او فيلمبرداري با ديسيپلين و وقت شناس بود و گونه اي از ديسيپلين آلماني در كارهايش ديده مي شد بنابراين به شدت در كار خود جدي بود.
به اعتقاد دري او با خيلي از كارگردانان سينما كار كرد و در كنار «بهرام بيضايي» به اوج فعاليت خود رسيد: «او در «غريبه و مه» جايزه بهترين فيلمبردار را از جشنواره قاهره گرفت و شايد بتوان گفت نخستين فيلمبردار ايراني بود كه از جشنواره هاي خارجي جايزه مي گرفت. بعد از آن همكاري «فخيمي» با «بيضايي» تا فيلم «مسافران» ادامه پيدا كرد چرا كه دقت هاي «بيضايي» و تلاش هايي كه فخيمي مي كرد باعث مي شد تا فيلمبرداري بسيار برجسته اي اتفاق بيفتد.»
وي درباره ويژگي هاي فيلمبرداري مهرداد فخيمي افزود:« نقش او به صورت بسيار وسيع در ارائه اكسپوز سالم در فيلمبرداري فيلم هاي ايراني غيرقابل انكار است كه تاثير آن را در فيلمبرداران بعد از او نيز مي بينيم. در واقع او يكي از موثرترين فيلمبرداران سينماي ايران بود كه باعث شد فيلمبرداري ما سطح استاندارد قابل تاملي به خود بگيرد و لااقل باعث سرافكندگي نباشد. »
مرتضي پورصمدي از ديگر فيلمبرداران سينماي ايران فقدان فخيمي را در سينماي ايران تاسف بار دانست :« او در كنار فيلمسازاني چون بهرام بيضايي و مرحوم علي حاتمي تصاويري بي بديل در سينما خلق كرد. فخيمي از محدود هنرمنداني است كه به شكلي حيرت آور روي سليقه بصري همكاران و مخاطبان سينما تاثير گذاشته است.
به هيچ وجه نمي توان فقدان او را كتمان كرد. به شخصه از او بسيار آموختم. فكر مي كنم سال ها طول مي كشد توانمندي فخيمي در سينماي ايران تكرار شود. بي ترديد او از درخشان ترين فيلمبرداران سينماست. كارهاي شاخص فخيمي در تاريخ سينماي ايران نشان از شعور بالاي او دارد. فخيمي در جواني در كنار فيلمسازاني چون بهرام بيضايي و مرحوم علي حاتمي تصاويري بي بديل در سينماي ما آفريد. »
فيلمبردار «گيلانه»، «دايره زنگي» و «آتش سبز» با اشاره به آثار فخيمي گفت:« كار فخيمي را در «غريبه و مه» بسيار دوست داشتم و ستايش مي كنم. كارهاي او با آثار همكاران ديگر كه در اين عرصه فعاليت مي كنند متفاوت است. اميدوارم دوستان بتوانند موفقيت فخيمي در سينماي ايران را تكرار كنند.»
خانه سينماي ايران اعلام كرد پيكر مهرداد فخيمي فيلمبردار پيشكسوت سينماي ايران امروز 24 مرداد ماه ساعت 9 صبح از مقابل خانه سينما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع مي شود.
 پنجشنبه 24 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن