تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855196510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وجود ماههاي حرام ؛ چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وجود ماههاي حرام ؛ چرا؟

" ان عدة الشهورعندالله اثناعشر شهرا في کتاب الله يوم خلق السموات والارض منهااربعة حرم ذلک الدين القيم فلا تظلموا فيهن انفسکم و قاتلوا المشرکين کافة کما يقاتلونکم کافة واعلموا ان الله مع المتقين." (توبه/36)" تعداد ماهها نزد خداوند در کتاب الهي، از آن روز که آسمانها و زمين را آفريده، دوازده ماه است؛ که چهارماه از آن، ماه حرام است؛ اين، آيين ثابت و پابرجا است. بنابراين در اين ماهها به خود ستم نکنيد و- به هنگام نبرد- با مشرکان، دسته جمعي پيکار کنيد، همان گونه که آنها دسته جمعي با شما پيکار مي کنند؛ و بدانيد خداوند با پرهيزگاران است."از آن روز که نظام منظومه شمسي به شکل کنوني صورت گرفت سال و ماه وجود داشت، سال عبارت از يک دوره کامل گردش زمين به دور خورشيد، و ماه عبارت از يک دوره کامل گردش کره ماه به دور کره زمين است که در هر سال دوازده بار تکرار مي شود.اين در حقيقت يک تقويم پرارزش طبيعي و غيرقابل تغيير است که به زندگي همه انسانها يک نظام طبيعي مي بخشد و محاسبات تاريخي آنها را به دقت تنظيم ي کند، و اين يکي از نعمتهاي بزرگ خدا براي بشر محسوب مي شود.در آيه فوق خداوند به اين مطلب اشاره مي فرمايد که از دوازده ماه سال، چهارماه، ماه حرام است که هر گونه جنگ و نبرد در آن حرام است.بعضي از مفسران تحريم جنگ در اين چهارماه را از زمان حضرت ابراهيم(ع) مي دانند که در عصر جاهليت عرب نيز به عنوان يک سنت به قوت خود باقي بود، هر چند آنها طبق اميال و هوسهاي خود گاهي جاي اين ماهها را تغيير مي دادند، ولي در اسلام همواره ثابت ولايتغير است که سه ماه آن پشت سرهم " ذي القعده" و " ذي الحجه" و " محرم" و يک ماه جدا است و آن ماه" رجب" است و به قول عربها سه ماه" سرد"( يعني پشت سرهم) و يک ماه" فرد" است.درحقيقت عرب چون پاس احترام اين ماهها را نگاه مي داشتند، لذا از هر گونه قتل و غارت و آدم کشي در آنها اکيداً ممانعت به عمل مي آوردند. در اين ماهها عرب از تمامي نقاط جزيره عربستان به مکه مي آمدند و مراسم عبادت و طواف انجام مي دادند، يا به بازار عکاظ و اسواق ديگر مي رفتند و به کار تجارت و مبادله کالا و ايراد شعر و خطابه مي پرداختند.در ماههاي حرام به کسي تعرض نمي شد. نه قتل و تجاوزي و نه هتک حرمتي ، به وقوع نمي پيوست. حتي حيوانات هم از امنيت و آزادي برخوردار بودند و تامين جاني داشتند.اگر در اين مدت به کسي تعدي مي شد، عموم قبايل خود را موظف مي داشتند که تجاوز را سرکوب کنند و متعدي را به کيفر رسانند.(1)ذکر اين نکته لازم است که تحريم جنگ در اين ماهها در صورتي است که جنگ از ناحيه دشمن به مسلمانان تحميل نشود، اما در اين صورت بدون شک مسلمانان بايد به پاخيزند و دست روي دست نگذارند، زيرا احترام ماه حرام از ناحيه آنان نقض نشده بلکه از ناحيه دشمن نقض گرديده است.از پاره اي از روايات(2) استفاده مي شود که تحريم جنگ در اين چهارماه علاوه بر آيين ابراهيم در آيين يهود و مسيح و ساير آيين هاي آسماني نيز بوده است.در قسمت ديگري از آيه فوق آمده است:" در اين چهارماه به خود ستم روا مداريد با شکستن احترام آنها خويش را گرفتار کيفرهاي دنيا و مجازات هاي آخرت نسازيد.نسيء يعني چه؟در آيه 37 از سوره توبه به يک سنت غلط جاهلي، يعني مسئله نسيء تغييردادن جاي ماههاي حرام- اشاره شده است. نسيء بر وزن " کثير" از ماده " نسأ" به معني تاخير انداختن است و به داد و ستدهايي که پرداخت پول آن به تاخير مي افتد، " نسيئه" گفته مي شود.در زمان جاهليت عرب در يک سال، ماهي را حلال مي شمردند و سال ديگر همان ماه را تحريم مي کردند تا به گمان خود آن را با تعداد ماههايي که خدا تعيين کرده تطبيق دهند. يعني هرگاه يکي از ماههاي حرام را حذف کردند ماه ديگري را به جاي آن مي گذاردند تا عدد چهارماه تکميل شود. و با اين عمل فلسفه تحريم ماههاي حرام را به کلي از ميان مي بردند و حکم خدا بازيچه هوسهاي آنان قرار مي گرفت.فلسفه اين کار در نظر آنها به عقيده بعضي اين بوده است که گاهي تحمل سه ماه حرام پشت سرهم (ذي القعده، ذي الحجه و محرم) مشکل بوده و آن را به پندار خود مايه تضعيف روح جنگجويي و رکود کار سربازان مي شمردند، زيرا عرب در جاهليت علاقه عجيبي به غارتگري و خونريزي و جنگ داشت، و اصولاً جنگ و غارت جزئي از زندگي آنها را تشکيل مي داد و تحمل سه ماه آتش بس پي درپي براي آنها طاقت فرسا بود، کوشش مي کردند لااقل ماه محرم را از اين سه ماه جدا کنند.فلسفه ماههاي حرامتحريم جنگ در اين چهارماه يکي از طرق پايان دادن به جنگهاي طولاني، و وسيله اي براي دعوت به صلح و آرامش بود، زيرا هنگامي که جنگجويان چهارماه از سال اسلحه را به زمين بگذارند  صداي چکاچک شمشيرها يا صفير گلوله ها خاموش شود و مجالي براي تفکر و انديشه به وجود آيد احتمال پايان يافتن جنگ بسيار زياد است.هميشه ادامه يک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشي تفاوت دارد و دومي به مراتب مشکل تر است، فراموش نمي کنيم که در دوران جنگهاي بيست ساله ويتنام چه اندازه زحمت مي کشيدند تا يک آتش بس بيست و چهارساعته در آغاز سال نو مسيحي يا مانند آن به وجود آورند، ولي اسلام براي پيروان خود در هر سال يک آتش بس چهارماهه اعلام مي دارد و اين خود نشانه روح صلح طلبي اسلام است. لازم به يادآوري است که اگر دشمن بخواهد از اين قانون اسلامي سوء استفاده کند و حريم ماههاي حرام را بشکند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.(3)پي نوشت ها:1- تاريخ اسلام، علي دواني، ص 39.2- تفسير برهان، ج2، ص122.3- تفسير نمونه، ج7، ص408. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن