واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: گزارشي از روند حضور كشورهاي خارجي در جشنواره تئاتر عروسكي تهران - مبارك؛هر سال دريغ از پارسال
اعتماد ملي: دوازدهمين جشنواره بينالمللي تئاتر عروسكي كه با شركت 4 كشور ايتاليا، هلند، بلاروس و اتريش در تهران برگزار ميشود، با كاهش شديد شركتكننده روبهرو شده است.برخي از كارشناسان در اين باره معتقدند كه برپايي يك جشنواره بينالمللي در حضور پررنگ كشورها و گروههاي معتبر و باسابقه از درجه و اعتبار قابل استنادي برخوردار ميشود. آنان در اين باره ارتباط با گروههاي خارجي و رايزني با آنان را تنها راه ممكن براي دعوت به ايران به منظور حضور در جشنوارهها و اجراهاي عمومي ميدانند.
اگر يك نگاه اجمالي به برگزاري جشنواره در دوره دهم 1383 و يازدهم 1385 بيندازيم درمييابيم كه در دوره دهم 17 كشور و دوره يازدهم 9 كشور شركت كردهاند و حالا 4 كشور به تهران آمدهاند. اين ريزش شركتكنندگان نقطهضعفي غيرعمدي براي جشنواره به شمار ميآيد، در اين خصوص مسائل سياسي و ارتباطات بينالمللي بسيار دخالت دارد. دراينباره حسين مسافرآستانه، دبير دوره بيستوهفتم جشنواره تئاتر فجر چند هفته گذشته اظهار داشت: تعداد آثار خارجي شركتكننده در اين دوره وابسته به شرايط جشنواره و مناسبات ديپلماتيك ايران با كشورهاي خارجي است.
وي با اشاره به اينكه كيفيت آثار نيز در انتخاب آنان تاثير دارد، گفت: ممكن است تعداد زيادي آثار با كيفيت خارجي براي حضور در جشنواره تئاتر فجر انتخاب شوند، ولي به جهت تامين بودجه مورد نظر گروهها و همچنين روابط ديپلماتيك و تصميمگيري بر اين اساس، حضور گروههاي خارجي در جشنواره بيستوهفتم قطعي نباشد.
از گفتههاي مسافرآستانه درمييابيم كه همين مشكلات، دامنگير جشنواره تئاتر عروسكي تهران - مبارك نيز بوده است. اما در مقابل آن ميتوان ايرادهاي منطقي گرفت، از اين جهت كه چند ادعا در اين رابطه وجود دارد كه راه خروج از اين بحران را اثبات ميكند. اول اينكه، در سالهاي اخير دولت و وزارت ارشاد بارها تاكيد بر رشد ميزان بودجه تئاتر داشتهاند بنابراين وقتي بودجه بالا ميرود و از سوي ديگر اعتبارات ديگري براي برگزاري جشنهاي دهه فجر لحاظ ميشود، به راحتي ميتوان بر مشكلات مالي غلبه كرد. اين موضوع به جشنواره تئاتر عروسكي كه هر دو سال يك بار برگزار ميشود، هم مرتبط ميشود و بايد در اين زمينه بر بودجه مناسب آن تاكيد كرد، مگر آنكه اصلا اين بودجه تغييري نداشته باشد.
دوم اينكه بارها شنيده شده دولت نهم بر ارتباطات سياسي، اقتصادي و فرهنگي با كشورهاي آمريكاي لاتين و برخي از كشورهاي آسياي جنوب شرقي مانند مالزي تاكيد دارد.
مطمئنا رايزنيهاي فرهنگي با اين كشورها با توجه به اينكه كمتر هم تئاتر و هنر آنها براي ما شناخته شده است، ميتواند با دعوت از آنها به احتمال قوي اين خلاء ممكن را پر كرد. دانستن درباره تئاتر و تئاتر عروسكي آمريكاي لاتين، آسياي جنوب شرقي و روسيه و ارمنستان كه از همپيمانان كشورمان محسوب ميشوند، خود يك حركت فرهنگي ايدهآل در مقابل تحريمهاي احتمالي مابقي كشورها است.
در جشنواره تئاتر عروسكي امسال، از كشور ايتاليا دو نمايش به كارگرداني پيترو فناتي و به كارگرداني لوكا رونگا و گاسپار ناسوتو، از كشور اتريش دو نمايش و به كارگرداني ورنر هيرزر و گرهاد تتشينگر از بلاروس، نمايش به كارگرداني الكسي لليافسكي از هلند و دو نمايش به كارگرداني كوئن ونديجك و به كارگرداني شارلوت پويكيولن اجرا ميشوند؛ به عبارت ديگر 7 نمايش از 4 كشور كه رقم متقاعدكنندهاي نيست.
بديهي است كه يك جشنوارهبينالمللي با كاستن از آثار داخلي و افزودن به تعداد آثار خارجي شكل و معناي بهتر و معتبرتري به خود ميگيرد. به ويژه اينكه از امسال براي نخستين بار جشنواره به صورت رقابتي در دو بخش بينالمللي و داخلي برگزار ميشود.
در بخش بينالمللي 6 اثر ايراني با 7 اثر خارجي رقابت ميكنند و اين رقم چندان منطقي نيست. بايد تعداد آثار خارجي خيلي بيشتر از آثار ايراني باشد. انتخاب 2 يا 3 كار برگزيده داخلي براي اين رقابت منطقيتر به نظر ميرسد.
------------
------------
چهارشنبه 23 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]