واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بشارت ظهور مهدي (ع ) با ارتقاي امنيت
مقدمه
ايا زمينه سازي حكومت جهاني مهدي (ع ) به قبل از ظهور و بعد از ظهور تقسيم مي شود در روايت (1 ) از زمينه سازي ايرانيان سخن به ميان آمده است با توجه به موقعيت شيعيان و پيشرفت تصاعدي غرب براي انقلاب علمي فرهنگي و... نياز به امام (ع ) احساس مي شود; آيا شيعيان مي توانند در ادامه زمينه سازي از مهدي موعود(ع ) استفاده كنند بين ظهور حضرت و حكومت جهاني ايشان چقدر فاصله است شكي نيست كه حضور رسمي امام در بين مردم لطفي الهي است ولي ائمه اطهار(ع ) خطر جاني را مانع حضور همه جانبه امام زمان (ع ) دانسته اند; آيا مي توان با ارتقاي امنيت به مهدي موعود(عج ) انديشيد و از ايشان در زمينه سازي حكومت جهاني كمك گرفت
1 ) نياز به ظهور در ادامه زمينه سازي
نظريه « اختياري بودن ظهور » (2 ) در چند مقاله به اين قلم نگاشته شد . مولفه بارز اين نظريه وابستگي وقت ظهور به اراده و برنامه ريزي شيعيان است . از اين كار مي توان به دكترين پذيركردن ظهور ياد كرد.
امروزه مقالاتي چند درباره مهدويت نوشته شده كه از اصطلاح « دكترين مهدويت » (3 ) استفاده كرده اند . دكتر موسوي گرگاني دكترين مهدويت را چنين توضيح داده است : « مجموعه آموزه هايي است كه بر محور مهدويت مي باشد و مي توان از آن آموزه ها چه پيش از عصر ظهور و چه پس از عصر ظهور در ارائه راه حل هاي كاربردي و طرح نظريه هاي راهبردي در حوزه هاي متفاوت استفاده نمود . » (4 )
حكومت جهاني از بزرگترين اهداف دكترين مهدويت است . اديان و فيلسوفان هر كدام به نوعي با واژه هايي مانند منجي آخرالزمان مدينه فاضله آرمان شهر حكومت علمي جهاني سازي جهاني شدن و... به حكومت جهاني آخرالزمان اشاره داشته اند.
امروزه نظريه پردازان از ضرورت و واقعيت جهاني شدن سخن گفته اند چرا كه در اثر پيشرفت علوم و فنون و ارتباطات و... منافع مادي و معنوي ملتها به هم گره خورده است و همگي برآنند كه براي جهاني شدن ـ چه ديني و چه غيرديني ـ قوانين و نظام واحد جهاني را بيابند و تحقق بخشند.
براي حكومت جهاني مهدي (ع ) بايد نظريه هاي سياسي اقتصادي مديريتي انسان شناسي فلسفي روان شناسي جامعه شناسي و... آن هم در سطح جهاني ارائه داد. اين انقلاب علمي كاري بس دشوار است ; چرا كه واقعيت و تاريخ مي گويد شيعيان همواره از حيث علوم و فنون و... ـ شايد به خاطر دسترس نداشتن به قدرت ـ عقب بوده اند در حالي كه غرب هر لحظه به پيشرفت تصاعدي خويش ادامه مي دهد; بنابراين نياز به امام (ع ) براي زمينه سازي حكومت جهاني مبرز مي گردد و استفاده از اين منبع غيبي و وحياني جديد كار را مقدور و ميسور مي سازد.
2 ) از ظهور تا حكومت جهاني
امامت مراتبي دارد كه ازجمله آنها مسئوليت حكومت داري است . پرواضح است كه وجود فردي آگاه به تمامي علوم و خطاناپذير در بين مردم لطفي الهي است ولي كم رنگ شدن حضور ايشان و غيبت به خاطرنبودن امنيت جاني ايشان است .
امام صادق (ع ) فرمودند :
« اي زراره ! امام مهدي (ع ) چاره اي جز غيبت نخواهد داشت . زراره سئوال كرد : دليل غيبتش چيست امام (ع ) درحالي كه با انگشت به بدن مباركشان اشاره مي كردند فرمودند : ترس از جانش . » (5 )
تحريم (6 ) افشاي نام امام زمان (ع ) در گذشته و نيز نديدن ايشان (7 ) به خاطر امكان شناسايي امام عصر(ع ) توسط حكومت طاغوت وقت بوده است و در نتيجه به خطر افتادن جان شريف ايشان . البته رواياتي نيز به علل ديگري از غيبت اشاره كرده اند كه با ادله كلامي و سيره تاريخ و... و منافات دارند. سيره قطعي معصومين (ع ) نشان مي دهد كه ايشان در هر فرصت مناسبي به تشكيل حكومت اقدام كرده اند و همواره مترصد چنين حركتي بوده اند; هرچند كه مومنين از مرتبه سياسي امامت كمتر بهره برده اند.
3 ) ارتقاي امنيت و ظهور
امام خميني (ره ) اسوه بزرگ قرن بيستم نظريه ولايت فقيه را مطرح كردند و با كمك ايرانيان حكومت جمهوري اسلامي را بنا نهادند. اكنون سيصد و پنجاه و هفت ماه از عمر پربركت اين حكومت ديني مي گذرد و روز به روز به استقرار و امنيت كامل نزديك مي شويم . اكنون مواضع جمهوري اسلامي با كمترين تقيه و ترس ابراز مي گردد.
اگر امنيت اين نظام شيعي ارتقاع يابد تا اهداف سياستمداران بدون هيچ ترسي دنبال شود و محقق گردد اين بشارت ظهور را در پي دارد. بنابر اين « دكترين امنيتي ظهور » بايد توسط دانشمندان علوم سياسي نظامي و... طراحي شود و بايسته است كه سياستمداران تمامي قدرت و ثروت خود را براين طرح متمركز كنند. » انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور فراهم شود . » (8 )
عليرضا نودهي
پي نوشت ها :
1 ) رسول اكرم (ص ) مي فرمايند : « يخرج ناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه » سن ابن ماجه ج 2 ص 1368 ح 88 ; بحارالانوار ج 51 ص .87
2 ) اين مقالات در نشريات مختلف چاپ شده است كه اكنون بصورت كتابي بنام « نظريه اختياري بودن ظهور » چاپ موعود انتشار يافته است .
3 ) همايشي با عنوان « دكترين مهدويت » از طرف « موسسه آينده روشن » تحت نظر مسعودپور سيد آقايي برگزار مي شود; كه اين مقالات به اين همايش ارائه شده است .
4 ) دكترين مهدويت سيد رضي موسوي گرگاني چاپ اول ص 63
اين كتاب شامل ابتكارات فراوان دكتر موسوي است كه اين بند از مقاله مديون ايشان است .
5 ) كمال الدين و تمام النعمه شيخ صدوق ج 2 ص .481
6 ) ر . ك : القواعد الفقهيه آيت الله مكارم شيرازي ج 1 ص .50
7 ) در نامه امام زمان (ع ) به نائب ايشان حسين بن روح چنين آمده است : « هركس كنجكاو شود پس حتما به جست و جو برخيزد و هر كه به جست و جو برخيزد دشمنان را راهنما شود و هر كه دشمنان را راهنما شود جان مرا به خطر انداخته است ... » كتاب الغيبه شيخ طوسي ص .323
8 ) صحيفه نور ج 7 ص .255
در روايات اسلامي از زبان ائمه دين (ع ) درباره زمينه سازي ايرانيان براي حكومت جهاني مهدي موعود(عج ) سخن به ميان آمده است
سيره قطعي معصومين (ع ) نشان مي دهد كه در هر فرصت مناسبي به تشكيل حكومت اقدام كرده اند و همواره مترصد چنين حركتي بوده اند هرچند كه مومنين از مرتبه سياسي امامت كمتر بهره برده اند
براساس انديشه سياسي امام خميني « انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور فراهم شود. »
چهارشنبه 23 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]