تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815374600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گردهمايي سفيران در اتاق بازرگاني ايران/ * بخش خصوصي كارمند دولت نيست! * انتقادهاي دولتي‌ها و خصوصي‌ها از عملكرد يكديگر!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گردهمايي سفيران در اتاق بازرگاني ايران/ * بخش خصوصي كارمند دولت نيست! * انتقادهاي دولتي‌ها و خصوصي‌ها از عملكرد يكديگر!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

گردهمايي نمايندگان و سفراي كشورمان در ساير نقاط دنيا با هيات رييسه و روساي تشكل‌هاي اتاق بازرگاني ايران به انتقاد سفيران از عملكرد اتاق بازرگاني ايران و اطلاع رساني اندك از توانمندي‌هاي اقتصادي بخش خصوصي، تاكيد بر اهميت گسترش تعامل اقتصادي گذشت.

به گزارش خبرنگار بازرگاني ايسنا، محسن طلايي ـ معاون اقتصادي وزير امور خارجه ـ در اين نشست به تدوين سند مديريت روابط اقتصادي كشور اشاره كرد و گفت كه اين طرح با برنامه‌ها و جزئيات اجرايي نهايي شده و مراحل اجرايي آن آغاز شده است.

* فرآيند رسمي تحريم شكسته است

وي با تاكيد بر لزوم نقش آفريني بخش خصوصي در تدوين و اجراي سند مديريت روابط اقتصادي كشور خاطرنشان كرد: براي نقش آفريني بيشتر بخش خصوصي در تعامل اقتصادي با ساير كشورها بايد زمينه ساختن نهادهاي اقتصادي لازم در بخش خصوصي فراهم شود.

طلايي همچنين در بخشي از سخنانش نيز جدا بودن بحث‌هاي سياسي و اقتصادي را مورد اشاره قرار داد و در ادامه سخنانش به طرح برخي مسائل سياسي پرداخت و گفت: اينكه غرب سراغ مسائل پولشويي در ايران مي‌رود به مفهوم آن است كه فرآيند رسمي تحريم شكسته است.

طلايي اظهار اميدواري كرد كه با برگزاري انتخابات آمريكا، انگليس‌، هند و برخي كشورهاي ديگر شرايط روابط اقتصادي رو به بهبود خواهد گذاشت.

* شگفت‌زدگي تجار خارجي از توانمندي‌هاي ايران!

در ادامه يحيي آل‌اسحاق ـ رييس اتاق بازرگاني تهران ـ اظهار كرد: حادثه جديدي در اقتصاد كشور رخ داده و پس از 80 سال در حال تغيير جهت است بنابراين مديريت اين شرايط براي دستيابي به نقطه بهينه از اهميت بالايي برخوردار است.

وي تصريح كرد: همه چيز را همگان دانند و همگان به اندازه استعداد كشور است.

مهدي غضنفري ـ رييس سازمان توسعه تجارت و معاون وزير بازرگاني ـ نيز به پتانسيل‌ها و امكانات كشورمان اشاره كرد و بر لزوم مديريت افزايش سهم كشور از تجارت جهاني تاكيد و از اينكه هيات‌هاي تجاري خارجي كه از ايران بازديد مي‌كنند از توانمندي‌هاي كشور شگفت زده مي‌شود اظهار تاسف كرد.

وي گفت: متاسفانه بسياري از جريان‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري‌ به سمت ايران جهت نگرفته و بايد چاره‌انديشي شود.

معاون وزير بازرگاني از سفراي كشورمان خواست تا در معرفي و شناساندن ظرفيت‌ها و پتانسيل هاي تلاش كرده و به آخرين آمار و اطلاعات شركت‌ها، مكان‌ها و سايت‌هاي اقتصادي و تجاري دسترسي داشته باشند.

* برپايي نمايشگاه مواد غذايي ايران در فرانسه

در ادامه اين نشست، سفير ايران در فرانسه مهمترين مشكل بر سر راه توسعه روابط اقتصادي ايران و فرانسه را نبود شناخت كافي از پتانسيل‌ها اقتصادي ايران در فرانسه دانست و افزود: نبود شناخت، به ويژه در مواد غذايي و اقلام مصرفي موجب شده است تا در مورد بازار فرانسه نتوانيم به موقع برنامه‌ريزي كنيم.

وي خواستار برپايي نمايشگاه‌هاي كالايي و اعزام هيات‌هاي تجاري به اين كشور شد كه معاون وزير بازرگاني در پاسخ به درخواست سفير كشورمان در فرانسه از برگزاري در نمايشگاه مواد غذايي ايران در فرانسه در شهريور ماه و مهرماه سال جاري خبر داد.

* اتاق شيوه‌هاي تجارت نوين را آموزش دهد

همچنين سفير ايران در ژاپن نيز با طرح انتقادهايي به بازار مصرف 130 ميليون نفري ژاپن اشاره كرد و گفت: با وجود مصرف بالاي ابريشم در ژاپن متاسفانه كشورمان تنها پنج تا شش هزار دلار ابريشم به اين كشور صادر مي‌كند و وضعيت صادرات محصولات كشاورزي بويژه پسته، زعفران و انواع ميوه‌جات به دليل بالا رفتن استانداردهاي ژاپن در وضعيت اسفناكي قرار گرفته است.

وي پيشنهاد كرد كه اتاق بازرگاني شيوه‌هاي تجارت نوين را به تجار آموزش داده و سمينارهايي را در زمينه افزايش همكاري‌هاي اقتصادي بخش خصوصي به ژاپن برگزار كند.

سفير ايران در برزيل هم ميزان مبادلات ايران و برزيل را حدود دو ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: با وجود اين ميزان مبادله تجاري بين دو كشور متاسفانه 99 درصد سهم واردات برزيل به ايران است.

وي كه به نمايندگي از سوي سفيران كشورمان در آمريكاي لاتين سخن مي‌گفت، عنوان كرد: در حال حاضر از سوي دولت بيش از 750 ميليون دلار اعتبار براي سرمايه‌گذاري در كوبا گشايش شده كه بيش از 450 ميليون دلار آن بلااستفاده مانده است.

* هيات‌هاي تجاري و سفرهاي توريستي!

شاطرزاده از نحوه اعزام هيات‌هاي تجاري هم انتقاد كرد و گفت: گاهي هيات‌هاي تجاري با سفرهاي توريستي اشتباه گرفته مي‌شود و تنها هدف آنها استفاده از يارانه‌هاي سازمان توسعه تجارت است.

از نظر وي رقابت ناسالم شركت‌هاي ايراني با يكديگر در ساير كشورها نيز يكي از معضلات پيش روي گسترش مبادلات تجاري است كه اتاق بازرگاني بايد در اين زمينه فرهنگ سازي لازم را در بين تجار انجام دهند.

به گفته او برخي شركت‌هاي صادركننده ايران نيز به دليل رعايت نكردن استانداردها حتي صلاحيت صادرات را هم ندارند و اين وظيفه اتاق است كه اين وضعيت را ساماندهي كند.

* مراكز تجاري در عراق ايجاد شوند

سفير ايران در عراق نيز خواستار جديت اتاق ايران در تاسيس و راه‌اندازي دفتر اتاق بازرگاني كشورمان در عراق شد.

وي با بيان اينكه شش بانك خصوصي عراقي شناسايي شده و آماده همكاري با بخش خصوصي هستند، خواستار ايجاد مراكز تجاري در عراق و شناساندن پتانسيل‌هاي بخش خصوصي در عراق شد.

سفير ايران در عراق همچنين با اعلام آمادگي براي برپايي سمينارها و نشست هاي مشترك تجار ايراني و عراقي خاطرنشان كرد: براي بسط و توسعه روابط ابتدا ضروري است تا هيات تجاري از سوي اتاق ايران به همراهي رييس اتاق عراق عزيمت كنند تا شرايط هرچه بيشتر براي ورود به اين بازار بويژه در حوزه خدمات فني و مهندسي مهيا شود.

* شناخت از ايران در كشورهاي اقيانوسيه ناقص است

موحدي ـ سفير ايران در استراليا ـ هم به عنوان سخنران بعدي گفت: روابط تجاري و اقتصادي بين ايران و اقيانوسيه كاهش يافته كه علت اصلي آن حذف اقلام و ارقام از روابط است و متاسفانه هنوز نتوانسته‌ايم امكانات و زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي كشورمان را در استراليا بشناسيم.

وي از اينكه براي برگزاري نمايشگاه‌هاي صنعتي و كالايي ايران در استراليا برنامه‌ريزي نمي‌شود، انتقاد كرد و افزود: متاسفانه شناخت از ايران در كشورهاي اقيانوسيه ناقص بوده و صرفا به تبليغات رسانه‌اي اكتفا شده است.

موحدي گفت: در حال حاضر جاي خالي كميسيون تجاري و بازرگاني در اتاق خالي است و براي توسعه روابط بين‌المللي بايد از سوي اتاق ايران كارگاه‌هاي آموزشي براي توانمندي‌هاي تجاري بوجود آيد اما هنوز مشخص نيست اتاق در اين زمينه فعال است يا نه!؟

غضنفري اين بار در پاسخ سفير كشورمان در استراليا خبر داد كه آذرماه يك هيات تجاري به استراليا اعزام مي‌شود.

* بي‌مهري اتاقي‌ها به كشورهاي آفريقايي

در ادامه اين نشست محمدي ـ سفير ايران در غنا ـ به نمايندگي از سفراي ايران در آفريقا هم از اينكه كشورهاي آفريقا در اتاق مورد بي‌مهري در تبادل تجاري قرار مي‌گيرند اظهار گله‌مندي كرد.

وي خواستار مبادله‌ هيات‌هاي تجاري بيشتر و استقرار دفاتر نمايندگي اتاق ايران در برخي كشورهاي آفريقايي شد.

محمدي گفت: همكاري اقتصادي با آفريقا نسبت به ساير كشورها سخت‌تر و متفاوت‌تر است، بنابراين براي دستيابي به اهداف توسعه روابط تجاري در اين قاره بايد نمايشگاه‌هاي دائمي و دفاتر تجاري ايران ايجاد شود.

* بخش خصوصي هند دسته‌بندي شده است اما...

نبي‌زاده ـ سفير ايران در هند ـ نيز با تاكيد بر اينكه مسائل سياسي و اقتصادي را نبايد با هم اختلاط كرد، گفت: متاسفانه بخش خصوصي ما هنوز منسجم نشده و اين وظيفه اتاق است كه بخش خصوصي و تشكل‌ها را منسجم ‌كند اين در حالي است كه بخش خصوصي هند دسته‌بندي شده و منسجم عمل مي‌كند.

وي با طرح سوالي از رييس اتاق ايران عنوان كرد: اتاق تا چه ميزان توانسته است واسطه دولت و بخش خصوصي باشد؟! نمايندگان ايران در ساير كشورها آمادگي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي را در كنار بخش خصوصي دارند اما قطعا انتظار نداريم ما را كارگزار خود بدانيد.

سفير ايران در هند تصريح كرد: متاسفانه به برخي شركت‌هاي بخش خصوصي كه حتي با فعاليت بين‌المللي آشنايي ندارند وارد فعاليت‌هايي مي‌شوند كه در ‌اندازه و طراز آن شركت نيست و اين موضوع در توسعه روابط بعدي مشكل ساز مي‌شود، بنابراين اتاق بازرگاني در زمينه حل اين مشكلات بايد فعالتر عمل كند.

* بخش خصوصي كارمند دولت نيست!

در اين هنگام محمد نهاونديان ـ رييس اتاق ايران ـ در واكنش به انتقادهاي مطرح شده تصريح كرد: بخش خصوصي كارمند دولت نيست! و نمي‌توان با بخشنامه امور بخش خصوصي را تنظيم كرد. البته اگر بخش خصوصي احساس كند كه نمايندگي كشورمان در خارج از كشور مشكلات اقتصادي وي را حل مي‌كند حتما از آنجا گذر مي‌كند اما چنانچه تصوير نمايندگي ايران در آن كشور تصوير مشكل گشايي نباشد چنين اتفاقي نخواهد افتاد.

همچنين قديري ابيانه ـ سفير ايران در ونزوئلا ـ از اينكه اتاق بازرگاني اطلاعات شركت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي را در اختيار سفرا قرار نمي‌دهد انتقاد كرد.

وي گفت: اتاق بايد اين اطلاعات را در قالب CDها و بروشورها و كاتالوگ‌هاي به نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور ارسال كند.

* نمي‌توان بروشورهاي عالم را به سفرا ارسال كرد

نهاونديان در واكنشي به انتقاد وي تصريح كرد كه اتاق نمي‌تواند تمامي بروشورهاي عالم را به سفرا ارسال كند! البته شوراي اطلاع رساني اتاق ايران آمادگي ارائه خدمات دارد.

قديري ابيانه در ادامه با تاكيد مجدد بر انتقاد خواسته سفيران، پيشنهاد كرد كه اتاق ايران در راه‌اندازي سايت‌هاي اطلاع رساني و شبكه‌هاي اطلاعاتي توليدات و كالاها فعال عمل كرده و از اينترنت به عنوان وسيله اطلاع رساني بهره‌ ببرد.

* تاسيس اولين مركز تجاري ايران در سودان

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خارقاني ـ مجري ايجاد مراكز تجاري ايران در خارج از كشور ـ در سخناني خبر داد كه اولين مركز تجاري ايران در سودان با همكاري سازمان توسعه تجارت در حال تاسيس است و براساس اين طرح طبق اولويت بندي انجام شده دفاتري در كشورهاي هدف ايجاد مي‌شود.

وي افزود: علاوه بر سودان، تاسيس مراكز تجاري در ارمنستان و تاجيكستان و نيز برلين نيز در دست بررسي است.

به گفته او براي مركز تجاري سودان تا كنون 48 شركت پذيره نويسي كرده و اتاق در اين خصوص به عنوان واسطه عمل مي‌كند.

خارقاني خطاب به سفرا خواست تا كشورهايي كه براي تاسيس مركز تجاري در اولويت‌اند را اعلام كنند.

* هنوز بانك‌هايي پيدا مي‌شوند كه LC ايران را مي‌پذيرند

همچنين معاون اتاق مشترك ايران و آلمان گفت: در زمينه‌هاي آموزشي قرار است بين اتاق مشترك ايران و آلمان با اتاق مونيخ تفاهم‌نامه‌اي بسته شده و در حال حاضر از متخصصان بازنشسته آلمان در صنايع ايران استفاده مطلوبي انجام مي‌شود.

وي به سفر نهاونديان به آلمان اشاره كرد و افزود: اتاق‌هاي هامبورگ، برلين و مونيخ درباره ايجاد كميسيون‌هاي مشترك با اتاق ايران اعلام آمادگي كرده‌اند.

معاون اتاق مشترك ايران و آلمان در ادامه با اشاره به مشكلات بانكي ايران و آلمان گفت: با وجود رفتارهاي ناهنجار برخي بانك‌هاي آلماني هنوز هم بانك‌هايي پيدا مي‌شوند كه LC ايران را مي‌پذيرند.

* به كمك سفرا نيازمنديم

سيدكمال سيدعلي ـ مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ـ هم مكانيزم‌هاي تضميني صادرات از سوي اين صندوق‌ها را براي سفرا توضيح داد و گفت: صندوق در برخي كشورها دچار خسارتي شده و بايد پول دولت را بازپس گيرد كه در اين زمينه به همكاري سفارتخانه‌ها نياز است.

وي با بيان اينكه صندوق ضمانت صادرات در حال حاضر اسناد اعتباري را در مدت پنج ساله و هشت ساله اختصاص مي‌دهد از سفرا خواست تا بانك‌هاي كشورهاي خود را معرفي كنند تا تعامل لازم برقرار شود.

* مزاياي فعاليت در تايلند...

به گزارش ايسنا در ادامه اين نشست با وجود اينكه همه سخنرانان دولتي بر اولويت‌ قرار داشتن بخش خصوصي تاكيد داشتند چند دقيقه‌ پاياني نشست هم به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي نمايندگان تشكل‌ها اختصاص يافت كه هريسچيان ـ رييس اتحاديه صادركنندگان فرش دستباف ـ‌ طي آن خواستار معرفي بيشتر فرش دستباف به عنوان ميراث ملي ايران در بسياري كشورهاي شد.

درعين حال هاشمي ـ يكي از بازرگانان بخش خصوصي ـ هم از مزاياي فعاليت در بانكوك تايلند سخن گفت.

همچنين بهاروند ـ كاردار ايران در آرژانتين ـ نيز در بخش پرسش و پاسخ اين نشست به نهاونديان توصيه كرد كه در اتاق ايران نهضت تبليغ و ترجمه را راه انداخته و پتانسيل‌ها را به زبان‌هايي غير از زبان انگليسي ترجمه و مكانيزمي براي انتشار آن در سفارت‌خانه‌هاي خارج از كشور تدوين كنند.

* دعوت به صبحانه براي كشتي گرفتن

رييس اتاق ايران در ادامه نشست توصيه كرد كه براي سال‌هاي آينده اين گردهمايي در قالب نشست صبحانه برگزار شود تا مدعوين براي كشتي‌ گرفتن آماده‌تر باشند!

وي گفت كه رابطه بخش خصوصي و سفرا نبايد به سالي يكبار خلاصه شود و اگر به راستي دنبال تعامل اقتصادي هستيم بايد رابطه مستمر و مستقيمي شكل گيرد.

نهاونديان خطاب به سفرا تصريح كرد: ما علم غيب نداريم وحي هم دريافت نمي‌كنيم، بنابراين بهتر است موارد خاص را به ما منعكس كنيد تا اطلاع رساني لازم انجام شود و حداقل‌ ماهي يكبار هم با اتاق تماس داشته باشيم.

وي خبر داد كه كتابي حاوي بانك اطلاعاتي فعاليت‌هاي اقتصادي بخش خصوصي در اتاق در دست انتشار است و علاوه بر آن انتشار نشريه اقتصادي ايران به شكل مكتوب و ديجيتال نيز مجددا از سر گرفته مي‌شود.

نهاونديان گفت: بخش خصوصي از نمايندگي‌هاي سياسي كشور توقع دارد كه شرايط لازم را براي سكانداري بخش خصوصي فراهم كنند.

وي با بيان اينكه با وجود امكانات داخلي آنچه در روابط اقتصادي به چشم مي‌خورد مطلوب‌ نيست بر لزوم توجه سفرا به برقراري تعامل بيشتر با اقتصاد جهاني تاكيد كرد و افزود: سياسي شدن بحث‌هاي اقتصادي به اقتصاد كشور آسيب مي‌رساند اما متاسفانه بدخواهان هر مسئله اقتصادي را گروگان مسائل سياسي مي‌كنند.

* سفارت‌خانه‌ها و وظيفه خدمات رساني به بنگاه‌هاي اقتصادي

رييس اتاق ايران لزوم ارائه تصوير با ثبات از وضعيت اقتصادي براي جذب سرمايه‌گذار را يادآور شد و اظهار كرد: چنانچه تصوير اقتصادي داخل كشور، تصويري ملتهب و با نوسانات بسيار باشد حداقل آسيب آن لبريز صبر سرمايه‌گذاران براي گسترش تعامل اقتصادي با ايران خواهد بود.

وي خواستار رويكرد بخش خصوصي محور نمايندگي‌هاي خارج از كشور شد و گفت: سفارت‌خانه‌ها بايد خدمات رساني به بنگاه هاي اقتصادي را وظيفه خود بدانند.

به گزارش ايسنا، مشابه اين گردهمايي براي اولين بار در سال گذشته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شده بود اما اين بار نمايندگان رسانه‌ها هم حضور داشتند كه در ميان جلسه معاون امور بين‌الملل اتاق در پشت تريبون خواست تا خبرنگاران اين نشست را ترك كنند و اين اعلام با اعتراض خبرنگاران مواجه شد و نمايندگان رسانه‌ها پس از خروج از نشست مجددا به محل برگزاري بازگشتند.

همچنين با انتقادهايي كه سفرا و مسوولان اتاق از همديگر داشتند به نظر مي‌آيد دو طرف بايد در نحوه برنامه ريزي براي تعامل با اقتصاد جهاني بازنگري اساسي انجام دهند.

شيخ عطار ـ معاون وزير امور خارجه ـ هم كه بايد در اين نشست حضور مي‌يافت غايب بود و بسياري از صندلي‌هاي سالن به دليل حضور نيافتن برخي سفرا و نمايندگان تشكل‌ها خالي بود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن