تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816016804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنترل قيمتها در بورس كالا ادامه‌دار نيست ولي جهش قيمت هم نخواهيم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: رئيس هيئت مديره بورس كالا در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس:


خبرگزاري فارس: رئيس هيئت مديره بورس كالا در گفت و گوي تفصيلي با فارس از تاثير اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بر بورس كالا گفت و با تاكيد بر اينكه كنترل قيمتها در بورس كالا براي هميشه ادامه نخواهد داشت، بروز جهش قيمتي را هم رد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، درراستاي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها از 28 آذر ماه سال جاري همه دستگاه‌هاي اجرايي و اقتصادي كشور در جهت اجراي بهتر و كاهش تبعاتي كه اغلب مردم از آن صحبت مي‌كردند، اقداماتي را انجام دادند تا بتوانند علاوه بر جلوگيري از سوءاستفاده برخي از بخش‌ها جو رواني كه با اجراي هدفمندي ممكن بود ايجاد شود را كاهش دهند.
بورس كالا نيز به عنوان يكي از نهاد‌هاي اقتصادي كشور كه نقش مهمي را ايفا مي‌كند در اين راستا اقداماتي را قبل و بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها انجام داد كه با توجه به برخي نارضايتي‌ها از سوي اندكي از توليد كنندگان توانست طوفاني كه همه با اجراي هدفمندي منتظر آن بودند را مهار كند. بنابراين براي بررسي آخرين وضعيت بورس كالا پس از گذشت حدود 50 روز گفت‌وگويي با شهيدي تبار رئيس هيئت مديره اين شركت انجام شد كه جزئيات آن به شرح زير است:

فارس: هدفمندي يارانه‌ از ابتداي اجرا تا كنون چه اثري بر روي بورس كالا داشته است؟

شهيدي‌تبار: قانون هدفمندي يارانه‌ها از زمان اجرا يعني 28 آذر ماه از نظر قيمتي اثر خاصي بر روي بورس كالا نداشته و در بخش فولاد محصولات به قيمت قبل از اجراي طرح تحول (مرداد ماه)در حال عرضه بوده و در محصولات پتروشيمي و كشاورزي نيز به همين شكل كالا‌ها در حال عرضه است، بنابراين تغيير محسوس و افزايش قيمتي وجود ندارد.

فارس: مي توان گفت اين عدم افزايش قيمت در محصولات بورس كالا به دليل كنترل‌هاي است كه در اين خصوص اعمال شده است؟

شهيدي‌تبار: بخشي از اين مسائل به كنترل‌هاي اعمال شده بر مي‌گردد، ولي مهمترين دليلي كه از افزايش قيمت‌ها جلوگيري كرد اقداماتي بود كه براي جلوگيري از جو رواني انجام شد و اجازه نداديم تا جو رواني بر قيمت‌ها دامن زده و باعث افزايش قيمت‌ها شود.

فارس: چه اقداماتي براي جلوگيري از جو رواني انجام داديد؟

شهيدي تبار: اطلاع‌رساني به موقع، حفظ آرامش بازار و اطمينان دادن مشتريان بورس كالا نسبت به عدم ايجاد اثر رواني بر روي افزايش قيمت‌ها از جمله اقداماتي است كه براي جلوگيري از اثر رواني انجام شد و خريداران به اندازه كافي توجيه و شرايط به صورت مديريت شده اداره شد.

فارس: آيا شركتي پس از اجراي هدفمندي قصد داشته قيمت خود را به دليل افزايش بهاي تمام شده كالا تغيير دهد يا خير؟

شهيدي تبار: محصولاتي كه در بخش كشاورزي، پتروشيمي و فولادي بورس كالا عرضه مي‌شود عمدتا بر اساس نرم جهاني قيمت‌ها است. بر اين اساس معتقدم تغيير قيمت‌ها بر اساس قيمت‌هاي جهاني افزايش قيمت محسوب نمي‌شود ولي اگر به طور مثال افزايش قيمت يك كالا خارج از نرم جهاني باشد افزايش به حساب مي‌آيد. اما در اين مدت (اجراي هدفمندي يارانه‌ها) هيچ افزايش قيمتي در بورس كالا چه خارج از نرم جهاني و چه بر اساس نرم جهاني وجود نداشته است.
بايد تأكيد كنم اجازه نمي‌دهيم خارج از نرم جهاني، افزايش قيمت بوجود آيد زيرا شفافيت بازار يكي از اهداف اصلي تشكيل بورس كالا است تا از ايجاد قيمت‌هاي كاذب خودداري كند.
در پاسخ به اين سؤال كه شركتي تقاضاي افزايش قيمت داشته يا خير نيز جواب منفي است و حتي در برخي مواقع يك كالا عرضه شده ولي تقاضا براي آن وجود نداشته است.
براي نمونه در برخي محصولات پتروشيمي حدود 5 يا 6 قلم از 60 قلم كالايي كه عرضه مي‌شود به طور طبيعي كمبود آن در كشور وجود دارد كه بايد در اين چند مورد به صورت كنترل شده حركت كنيم، بنابراين فروش اين محصولات تنها به كارخانه‌هاي توليدي و افراد انجام مي‌شود.

فارس: آيا از بسته حمايتي دولت براي صنايع اطلاعي داريد؟

شهيدي تبار: از اين بسته اطلاعي ندارم، ولي بحث اين است كه هنوز اتفاقي در صنعت رخ نداده و هنوز آن چنان كه فكر مي‌كنيم افزايش قيمت تمام شده‌اي مشخص نيست و به اصطلاح قبوض انرژي از زمان اجرا به دست صنايع نرسيده تا بتوانند پيش‌بيني خاصي داشته باشند. اما دولت با يارانه‌اي كه براي صنعت در نظر گرفته قصد دارد صنعت را به نوعي حمايت كند.

فارس: چه پيش‌بيني از وضعيت بورس كالا در بعد عيد داريد؟

شهيدي تبار: زمان زيادي كه بتوان وضعيت بازار را پيش بيني كرد تا پايان اسفند است كه تا آن زمان نيز پيش‌بيني نمي شود مسئله خاصي بوجود بيايد و براي بعد از عيد نمي‌توان پيش‌ببيني كرد كه قيمت‌ها افزايش يا كاهش خواهد يافت. به هر حال عواملي از جمله قيمت تمام شده، عرضه و تقاضا و نرخ‌هاي جهاني بر قيمت‌ها اثر مي‌گذارد، بنابراين اگر قيمت جهاني كالايي افزايش يابد به تبع بر روي قيمت‌ها اثر مي‌گذارد و بلعكس.
بايد اشاره كنم كه ملاك تعيين قيمت براي محصولات تنها قيمت تمام شده كارخانه نيست و نمي‌توانند بگويد چون قيمت تمام شده افزايش يافته مي‌خواهند آن را گران‌تر عرضه كنند زيرا يك نرم براي قيمت جهاني هر كالايي وجود دارد.

فارس: برخي معتقدند كنترل‌هايي كه در بورس كالا پس از اجراي هدفمندي يارانه‌ها اعمال شد با ذات بورس كه تعيين قيمت بر اساس عرضه و تقاضا است مغايرت دارد نظر شما در اين باره چيست؟

شهيدي تبار: تعيين قيمت‌ محصولات در بورس كالا در هر شرايطي فرق مي‌كند، بورس جايي است كه اصلي‌ترين عوامل آن عرضه و تقاضا است ولي اگر موقعيتي ايجاد شود از جمله هدفمندي، برخي قصد داشته باشند كالايي را انبار و تقاضاي اضافي ايجاد كنند، برخي كنترل‌ها اعمال مي‌شود تا مشكلي بوجود نيايد. در اين شرايط نيز ممكن است عده‌اي بگويند كه ما نياز و تقاضا براي اين كالا داريم ولي چرا كالا كم عرضه مي‌شود، اما از طريق برخي كنترل‌ها بايد از ايجاد تقاضا‌هاي كاذب جلوگيري كرد.
مصرف فولاد به صورت جهشي بالا نمي‌رود و معمولا يك تقاضاي منطقي براي آن وجود دارد و مورد نياز عامه مردم نيز نيست كه در فصول مختلف متفاوت است. تنها كارخانه‌ها بر اساس ظرفيت توليدي خود اين كالا را خريداري مي‌كنند در اين شرايط اگر كارخانه‌اي بخواهد براي چند ماه آينده خود كالا خريداري و ذخيره كند تقاضاي بازار را افزايش مي‌دهد و در اين شرايط نمي‌توان گفت عرضه و تقاضا تنها عامل تعيين كننده است، و بايد از ايجاد تقاضاي مازاد كه در قيمت اثر گذار است جلوگيري و تقاضا‌هاي روزانه را تأمين كرد.

فارس: فكر مي‌كند عرضه محصولات بورس كالا به قيمت مرداد ماه و سهميه بندي براي خريد تا چه زماني ادامه دارد؟

شهيدي تبار: بحث مرداد ماه مسئله‌اي است كه وزارت بازرگاني در حال پيگيري است ولي مسئله مهم اين است كه اين اقدامات براي گذر از دوره اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها است و بلندمدت و ادامه دار نخواهد بود.
بحث‌هاي زيادي در خصوص عرضه كالا‌ها بر اساس قيمت مرداد ماه و زمان آن وجود دارد،برخي كارخانجات اعلام مي‌كنند اگر بخواهد قيمت‌ها بر اساس مرداد ادامه داشته باشد صرفه توليدي نداشته و ممكن است عرضه خود را كاهش دهند ولي در مورد اين مسئله كه تا چه زماني ادامه خواهد داشت هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌اند.

فارس: جهش قيمتي پس از حذف كنترل‌هاي قيمتي كه از سوي برخي كارشناسان مطرح مي‌شود درست است؟

شهيدي: قيمت را عرضه و تقاضاي واقعي ايجاد مي‌كند، اگر متناسب با ‌تقاضا، عرضه نيز انجام نشود مي‌توان گفت در آينده افزايش قيمت خواهيم داشت ولي اگر عرضه متناسب با تقاضا باشد اتفاقي رخ نمي‌دهد.
مسئله‌اي كه در حال حاضر در مورد فولاد، كمبود وجود دارد و دولت اجازه است واردات اين كالا داده است، بنابراين اگر اين عرضه و تقاضا در كنترل باشد قطعاً با مشكل خاصي برخورد نمي‌كنند ولي اگر نظام عرضه و تقاضا به هم بخورد برخي تلاطم ها وجود خواهد داشت.
در بخش پتروشيمي‌ كالا‌ها به سمت عرضه كمتر در حال پيشروي است ولي براي فولادي‌ها وضعيت طبيعي است.برخي پتروشيمي‌ها معتقدند اگر بخواهند به قيمت مرداد بفروشند عرضه را كم كردند ولي در حال پيگيري است.

فارس: سازمان حمايت بر روي فروش قيمت‌ها بر اساس نرخ مرداد ماه اصرار دارد و معتقد است چون ملاك تعيين قيمت بورس كالا بر اساس قيمت جهاني است پس از حذف اين كنترل‌ها تغيير قيمتي وجود نخواهد داشت؟

شهيدي تبار: اين مسئله در صورتي است كه عرضه كالا متناسب با نياز باشد ولي اگر عرضه وجود نداشته باشد براي يك دوره كوتاه تا ايجاد تعادل در بازار دچار مشكل مي‌شويم ولي در حال حاضر مشكل خاصي وجود ندارد.

فارس: پس اگر قرار باشد مشكلي ايجاد شود در مورد كالا‌هايي است كه توليد داخل آن كم و نياز به واردات داريم؟

شهيدي تبار: درست است. اما اگر در كالاهايي كه كمبود وجود دارد، واردات به اندازه نياز انجام نشود، ممكن است در بازار آزاد تغيراتي در قيمت‌ها ايجاد شود.

فارس: آيا كنترل قيمت‌ها باعث ايجاد بازار خارج از بورس به خصوص در پتروشيمي‌ها كه اختلاف قيمت آن زياد شده اس نيست؟

شهيدي: ابتدا بايد تأكيد كنم كه ما دخالتي در بازار آزاد نداريم. در بورس آنچه دولت در نظر دارد را اجرا مي كنيم و كنترل بازار‌هاي غير بورسي بر عهده وزارت بازرگاني است و اگر فقط يك بازار مثل بورس كنترل شود و بقيه بازار‌ها هيچ كنترلي وجود نداشته باشد، عده‌اي از راههاي موجود سوء استفاده مي‌كنند، بنابراين اگر قرار است كنترلي اعمال شود بايد در همه زمينه‌ها باشد و از وزارت بازرگاني مي‌خواهيم كه دقت نظر بيشتري داشته باشد تا اين مسائل بوجود نيايد. هدفمندي يارانه‌ها يك كار اجتناب‌ناپذير بود كه در حال اجرا است و همه بايد به اجراي كامل آن كمك كنيم.

فارس: در ادامه اجراي اين قانون فكر مي‌كنيد چه اقداماتي براي حركت رو به جلوي آن بايد انجام شود؟

شهيدي‌تبار: تصميم‌گيري‌هاي درست، منطقي و دقيق و عدم بخشي‌نگري و كلان‌نگري از اقداماتي است كه در ادامه راه اجراي قانون هدفمندي بايد در نظر گرفته شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن