تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803988867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن در ميانسالي : بیماری های بانوان و درمان آنها


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سرآغاز

تا چند سال پیش یائسگی پیری زودرسی بود که زنان محکوم و مجبور بودند که عوارض ناگوار آنرا تحمل نمایند. ولی امروزه با مساعی و پشتکار پزشکان دانشمند و متهوری که شجاعانه با عقاید خرافی و بی اساس به مبارزه برخاسته اند یائسگی بصورت عارضه ای در آمده است که بطور دلخواه می توان زمان آن را به تعویق انداخت و عوارض نامطلوب آنرا خنثی نمود.

به راستی چگونه ممکن است علیه طبیعت قیام کرد؟چطور ممکن است جریان طبیعی و عادی زندگی یک زن را تغییر داد ؟ دختری جوان، با گذشت زمان، مبدل به زنی آماده باروری می گردد ، کودکانی بدنیا می آورد و بعد کم کم دوران مادریش پایان می پذیرد و نیروی مادرشدن او زایل می شود، بعد در سراشیب پیری می افتد.نه تنها بدن، یعنی چهره و اندام ها، آن شادابی و طراوت را ازدست می دهند، بلکه روحیات و اخلاق زن نیز دگرگون می شود. یک نوع نومیدی بر سراسر زندگی زنی که به دوران یائسگی رسیده است سایه می افکند.چنین زنی که برای خودش و برای دیگران تمام شده است و درسراشیب زندگی است چندسال دارد؟شاید چهل سال ، و شاید چهل سال دیگر نیز زندگی کند. نیمی از عمرش تباه شده است، و این تازه مربوط به قرن ماست. در قرن های پیش ، مثلاً در زمان رومیها، زنی که از سن بیست و پنج سالگی می گذشت تقریباً پیر بود . اگر بیماری های مختلف او را از پای در نمی آورد ، بقیه عمر را باید چون مادر بزرگی فرتوت دور از عشق و محبت شوهر زندگی کند. مرد زن دیگری می گرفت و آن زن نیز همینکه دوران شباب را می گذراند به سرنوشت زن اول محکوم می شد.

می دانیم که دوران یائسگی را به سه مرحله مشخص تقسیم کرده اند: دوران بلوغ، دوران باروری یا حاملگی و دوران یائسگی.

دوران بلوغ با پیدایش عادت ماهاته و تغییرات بدنی آن آغاز می گردد. زن پس از طی دوران بارداری و حاملگی کم کم با نا منظم شدن و سرانجام پایان عادت ماهانه وارد مرحله یائسگی میگردد.

در دوران یائسگی فعالیت تخمدانها رو به نقصان می گذارد و ترشح « استروژن» دراین کتاب بسیار برخواهید خورد. برای پزشکان و دانشجویان طب ا ین لغت کلمه نا آشنایی نیست، ولی اگر شما تاکنون این لغت را نشنیده اید در صفحات بعد توضیحات کافی در این زمینه داده شده است. برخی از بانوان از دوران یائسگی چنان به وحشت می افتند که تعادل روحی خود را از دست می دهند .طغیان های روانی در این دسته از بانوان گاهی اوقات چنان اوج می گیرد که علاوه بر نظام جسمی و بیولوژیکی آنها را نیز در هم می ریزد. غالب پزشکان این تحول روانی را معلول دوران یائسگی می دانند..

در دنیای امروز تمام پزشکان دراین نکته اتفاق نظر دارند که بانوان بعد از دوران یائسگی به توجه و مراقبت بیشتری نیازمند هستند ولی اگر با پیدایش نخستین آثار و علائم این تحول تحت درمان هورمونی قرار گیرند، طراوت و شادابی خود را برای سالهای طولانی حفظ خواهند کرد.

1-یائسگی قابل درمان است.

با معالجه صحیح تقریباً کلیه عوارض یائسگی در اکثر موارد از بین می رود به این ترتیب تغییرات مخصوص بدن درسالهای پس از جوانی معکوس گشته ، امکان فعالیت جنسی و ظاهر کاملاً زنانه مجدداً بوجود می آید . تنها عامل جنسی که قابل جبران نیست بارور شدن است .

2-یائسگی قابل جلو گیری است.

با معالجه صحیح همه زنان می توانند قبل از شروع یائسگی از بروز آن جلوگیری نمایند.

امکانات طبی کنونی، زندگی معنوی زن را دوبرابر نموده است. اکنون چهل سالگی به عنوان دیواری که زندگی را به دو نیم می کند نیست، و زن می تواند با هماهنگی و دوام کاملی زندگی خود را ادامه دهد و خطر از بین رفتن جنسیت و زنانگی او را تهدید نکند، از لحاظ روانی دانستن این موضوع حتی سالهای جوانی وی را تحت تاثیر قرار می دهد و ترس از سالهای سی تا چهل سالگی را از بین می برد.

طب امروزه پس از افزایش طول عمر بشر و بخصوص عمر زنان، به وسیله از بین بردن خطرات بارداری و زایمان مسئولیت جدیدی را بعهده دارد، چون به زنان کمک می کند تا سالهای اضافی را از لحاظ جسمانی و روانی در آسایش و سلامت بگذرانند.آزادی روانی زنان یکی از بزرگترین پیشرفت های این قرن بوده است و شاید از تسخیر فضا و دیگر پیشرفت های این قرن نیز اهمیت بیشتری داشته باشد .

عصبانیت ، عرق کردن هنگام شب، نگرانی، ترس ، گرم شدن بطور غیر مترقبه ، درد مفاصل ،افسردگی عمیق ، تپش قلب ، عدم تمرکز فکری ، تمایل به گریه کردن ، ضعف ، سرگیجه ، سردردهای شدید، فراموشی ، سوء هاضمه شدید، بی خوابی، ادار مکرر، خارش پوست، خشکی چشم و بینی و دهان ، پشت درد ، قسمتی از عوارض مختلفه و مبهم یائسگی است.آنچه باید آموخته شود این است که در چنین وضعی ظاهر سازی و پوشانیدن حقیقت بهیچوجه ثمری ندارد.

شناختن زنانگی از طریق هورمونها را نباید بصورت تعدادی فرمول شیمایی مجسم نمود . اسرار یک زن در شخصیت نهانی وی نهفته است و این رشته نیز از فهم انسانی هنوز خارج است، ولی اطلاعات و دانش جدیدی که در شیمی حیاتی زن بدست آمده در شکفتن کامل زنانگی و رسانیدن آن به حد اعلاء کمک بسزائی کرده است. یکی از وقایع مهم قرن اخیر در علم طب کشف مواد شیمیائی است که توسط تخمدانها تشکیل می گردد. این مواد که بطور کلی به عنوان هورمونهای جنسی زنانه شناخته می شود ، به میزان قابل ملاحظه ای مشخصات روانی زن را تحت تاثیر قرار می دهند . این هورمونها که مسئول توازن شیمیائی ساختمان بدنی زن هستند ، نقش موثری در وضع سلامت زن برعهده دارند.

تا چهل سال پیش عموماً معتقد بودند که تخمدانها تنها یک وظیفه دارند و آن انبار کردن تخمها و آزاد کردن یک تخمک در هر بیست و هشت روز است.تحقیقات بعدی نشان داد که تخمدانها دو هورمون مشخص بنام استروژن و پروژسترون می سازند ، این دو هورمون وارد جریان خون می شوند و به تمام قسمتهای مختلفه بدن می رسند.

یکی از وظایف استروژن رسانیدن دستور ساختن جدار صخیم رحم برای پذیرائی از نطفه جدید است.علاوه بر این هنگامی که استروژن دردستگاه گردش خون در حرکت است ، تقریباً به کلیه قسمت های بدن می رسد و تعداد زیادی از اعضاء بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل استروژن نه تنها با عوامل جنسی بستگی دارد ، بلکه با سلامت کلی زن نیز ارتباط دارد.استروژنی که توسط کیسه های تخم در تخمدانها تشکیل می شود، به همان شکل مستقیماً بر سلول های مختلف بدن تاثیر نمی گذارد . قبل از این عمل بایستی یک مرحله دیگر نیز اجرا شود، یعنی به این ترتیب که استروژن از طریق جریان خون وارد کبد شده و تغییر شیمیایی پیدا می کند و به نام استروژن مخلوط طبیعی نامیده می شود . این نوع استروژن است که کلید زندگی زنانگی را تشکیل می دهد . می توان پروژسترون را (هورمونی که جدار رحم را حفظ می کند) به عنوان هورمون اصلی بارداری و استروژن را هورمون جذابیت و کشش زنانگی و سلامت دانست.این هورمون هنگام گذشتن اجزاء مختلف بدن توسط دستگاه گردش خون اثرات متعدد مختلفی در اعضاء مختلف بدن می گذارد علاوه بر حفظ جذابیت زنانگی در درخشندگی گیسوان و شفافیت پوست و قدرت استخوان های زن تاثیر عمیق دارد و این هورمون است که جذابیت و جوانی پوست زن را حفظ می کند و او را از بیماری های فشار خون و بیماری های قلبی و سکته محفوظ می دارد. همچنین می تواند از بیماری قند و امراض مشابه آن، مثل از دست دادن نمک بدن توسط کلیه ها، که یکی از عوامل مهم عدم تعادل مایعات انسجاج بدن ا ست، جلوگیری نماید. این وظایف تنها جزئی از فعالیت های استروژن در بدن می باشد.

هورمون استروژن توسط مکانیزم و اثر خارق العاده ای که برروی غده هیپوفیز دارد، (غده هیپوفیز در قسمت تحتانی وسط مغز قرارداشته و شاه غده بدن نامیده می شود) در وضع روحی و جسمی تاثیر مستقیم می گذارد . استروژن در زن نقش مهم داشته و موجبی برای تحرک و تمایل کار کردن و مطالعه و کوشش و تلاش برای برتری و بهتر زندگی کردن می باشد. البته پیشرفت ها و موفقیت های هر زنی تنها مربوط به هورمون استروژن نیست چون هورمون نمی تواند ضامن موقعیت های مناسب و عامل شانس باشد .حتی در صورتی که زنی استروژن به مقدار کافی در بدنش تولید شود، باز هم باید با عواملی از قبیل وراثت و اتفاق و محیط تربیت دوران کودکی، وضع مالی ، وضع خانوادگی و غیره روبه رو باشد.

با وجود این استروژن زن را در موقعیتی قرار می دهد که از موقعیت های مناسب زندگی حداکثر استفاده را بنماید .استروژن به زن امکان آن را می دهد که در محیط فعالیت خود ، در منزل و در محل کار و هنر و غیره به حداکثر پیشرفتی که برای وی امکان پذیر است نائل گردد.

تحقیقات و تجسسات علمی اخیر که در مورد تاثیر مواد شیمیایی بر مغز به عمل آمده است نشان می دهد که وضع روانی انسان، خوشحالی: غم و غصه به میزان قابل ملاحظه ای بستگی به ترکیب شیمیائی خون انسان دارد.واضح است که اتفاقات زندگی روزمره روحیه مارا تحت تاثیر قرار می دهد، ولی اخلاق و روحیه اصلی به میزان زیادی توسط فعل و انفعالات شیمیائی در داخل مغز رهبری می گردد.با وجود اینکه هنوز جزئیات این فعل و انفعالات شیمیائی به دقت بررسی نشده است،َ تحقیقات اخیر نشان داده که بدون شک بعضی از داروها نقش نیرو دهنده روانی را دارند.

اگر شما هنوز واردمرحله یائسگی نشده اید، یا اینکه چند سال بشروع آن مانده است با پیروی از این روش هرگز دچار عوارض یائسگی نخواهید شد، چون با معالجه مخصوص و پیشگیری می توان یائسگی را از میان برداشت .وحشتی که زنان هنگام یائسگی به آن دچار می شوند ناشی ا ز یک نوع غریزه باطنی است که به آنها می گوید کمبود وقطع استروژن یک شکست واقعی است .این زنان در اعماق وجود خود احساس می کنند که پایان زندگیشان نزدیک است و محرکی که تاکنون نیرو بخش وجودشان بوده از کار بازایستاده ا ست. اختلالات فکری و روانی آنان ناشی از همین احساس باطنی است.وظیفه پزشکان در چنین موقعیتی این است که به زنان بفهمانند که ترس آنها از یائسگی بی منطق و بیهوده است و اکنون زن امروز می تواند زنانگی و جذابیت خویش را تا پایان زندگی حفظ نماید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 893]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن