تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 29 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799918651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودكان سخت غذا : آشپزی برای كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: کودکان سخت غذا



بيشتر پدر و مادرها از تغذيه کودکان خود نگرانند . اين والدين از بي ‏ميلي و کم غذا خوردن کودکان خود در رنج هستند و شکايت‏هاي مختلفي در اين مورد دارند . بي‏اشتهايي و يا بد غذايي کودک در هر شکلش مساله‏ي مهمي است که بايد آن را جدي گرفت، چرا که در نهايت‏به سوء تغذيه منجر مي‏شود .


بايد بدانيم فقط گرسنگي نيست که کودک را به سوي غذا مي‏کشاند و يا فقط سير بودن موجب دوري و پرهيز از غذا نمي‏شود، بلکه عوامل گوناگوني، جدا از نيازهاي بدني، موجب مي‏شود تا کودک غذا بخورد يا نخورد . رفتار بزرگ‏ترها در اين مورد بسيار تعيين کننده است; براي مثال اگر کودکي صبحانه خوردن خانواده خود را با يک برنامه منظم، دوست داشتني و با اهميت نبيند، هيچ ميلي به يک صبحانه خوب پيدا نمي‏کند . در بسياري از خانواده‏هايي که زنان شاغل هستند ديده شده که مادر، کودک را با عجله بيدار مي‏کند، با عجله لباس او را مي‏پوشاند و به زور، يک لقمه خشک در دستش مي‏گذارد تا آن را به عنوان صبحانه بخورد . آيا به نظر شما، کسي مي‏تواند در يک محيط عصبي، شلوغ و با عجله غذا بخورد؟



غذا خوردن آن هم در ابتداي صبح، بايد همراه با آرامش و تاني باشد . ايستاده غذا خوردن، با عجله لقمه‏اي را درست کردن در حالي که کارهاي مختلفي را انجام مي‏دهيد، فضاي ناامني را براي يک تغذيه مناسب به وجود مي‏آورد . در چنين حالتي، هيچ کودکي ميل به خوردن صبحانه ندارد . خانواده‏هايي که مجبورند صبح زود از خانه خارج شوند و وقت کافي براي صبحانه خوردن در کنار کودک خود را ندارند، بهتر است ‏برنامه‏اي تنظيم کنند که بتوانند همه با هم و در حضور کودک صبحانه بخورند و از اين وعده غذايي لذت ببرند .



براي نمونه مي‏توان: شب‏ها زودتر خوابيد; يک سري کارها را از قبل انجام داد; زودتر بيدار شد تا کودک فرصت کارهاي اوليه را داشته باشد .



در بعضي از خانواده‏هايي که مادران شاغل نيستند، مشکل به شيوه ديگري خودنمايي مي‏کند: بعضي از مادران آن قدر دير بيدار مي‏شوند که مي‏توانند صبحانه و ناهار را همزمان بخورند . دير بيدار شدن، کوفتگي، خستگي و بي‏حوصلگي، بي‏اشتهايي را به همراه دارد . از آن جا که مادر بي‏ميل است‏براي و تهيه صبحانه مناسب تلاشي نمي‏کند، در نتيجه با همان بي‏حوصلگي چيزي را براي کودک خود آماده مي‏کند تا او بخورد . کودکي که همراه مادر خود دير بيدار شده است طبيعي است که صبحانه و ناهار او يکي مي‏شود . به کودک فرصت‏بدهيد تا صبحانه‏اش را کامل بخورد . در چنين فضايي نه تنها کودکان، بلکه هر انساني از خوردن صبحانه لذت مي‏برد و طبيعي است که اين رفتار به عنوان يک عادت غذايي مناسب در کودک باقي مي‏ماند .



غذاي نيم روز : از آن جا که معده کودکان کم حجم است و غذاي کمي در معده آن‏ها جا مي‏گيرد . به همين دليل فاصله‏ي بين غذاهاي کودک نبايد خيلي زياد باشد . کودکان، بين صبحانه و ناهار احتياج به يک غذاي نيم‏روزي دارند . اين غذاي نيم‏روزي مي‏تواند انواع ميوه، خشکبار، نان و شيريني‏هاي سبک باشد . خوردن غذا در اين زمان براي کودکان بسيار مهم است .



همراهي مادر با کودک در خوردن غذا; يعني مادر در کنار کودک بنشيند، با او حرف بزند و با هم اين غذاي نيمروزي را بخورند . کودکان چه در خوردن صبحانه و چه در ناهار و شام احتياج به همراهي و همدلي اطرافيان خود دارند و دوست دارند که بزرگ‏ترهايشان در کنارشان باشند و آن‏ها را همراهي کنند . اگر غذاي نيمروز نامناسب باشد در ناهار کودک حتما تاثير منفي مي‏گذارد . تنقلاتي مانند انواع شکلات و آب نبات و حجم زياد شيريني موجب مي‏شود تا کودک يک سيري کاذب پيدا کند و ميلي به غذا نداشته باشد . استفاده از انواع خشکبار، دانه‏ها، مغزها و ميوه‏ها به مراتب بهتر است .



ناهار کودک: ناهار کودک بايد غذايي کامل با انواع مواد مغذي باشد . حداقل يک ساعت مانده به ناهار از دادن انواع تنقلات به کودک پرهيز شود; اين تنقلات جلوي اشتهاي کودک را مي‏گيرد . قبل از ناهار، کودک را از غذا مطلع کنيد و اگر در خانه است‏حتما او را از نوع غذا و يا اين که غذا در چه وضعيتي است‏با خبر سازيد . مي‏توانيد از نيم ساعت مانده به غذا کودک را ترغيب به غذا خوردن کنيد و اين که به زودي غذا آماده مي‏شود .تجربه يک مادر «من از صبح به کودکم مي‏گويم چه غذايي را مي‏خواهم درست کنم و گاهي با هم به نتيجه مي‏رسيم که چه چيزي را درست کنم . در بعضي از مراحل او را تشويق مي‏کنم که به من کمک کند . وقتي بوي غذا در آشپزخانه پيچيد از او مي‏خواهم تا بو بکشد و همين مساله تبديل به يک بازي براي ما مي‏شود . من با رفتارهاي مختلف نشان مي‏دهم که غذا بسيار خوش رنگ، خوش‏عطر و خوش‏مزه است و سعي مي‏کنم با آب و تاب فراوان در مورد غذا حرف بزنم . حتما از او مي‏خواهم که در چيدن سفره به من کمک کند و با هم سفره را براي غذا آماده مي‏کنيم . هميشه قبل از خوردن غذا مي‏گويم که حالا ما بهترين و خوش مزه‏ترين غذاي دنيا را مي‏خوريم . »



شکي نيست وقتي مادر اين گونه فضا را از نظر رواني آماده مي‏کند، کودک مشتاقانه از غذا استقبال خواهد کرد . کودکي که در چنين محيطي غذا مي‏خورد ديدگاه خوبي به غذا دارد و از خوردن آن لذت مي‏برد .



شور و شوق در غذا خوردن : يکي از عوامل مهمي که موجب مي‏شود تا کودک غذاي خود را با ميل و کامل بخورد، شور و شوق مراقب کودک است . هر چه اين شور و شوق زيادتر باشد، کودک ميل بيشتري به غذا پيدا مي‏کند . مادري که در رژيم است، پدري که بعضي از غذاها را مي‏خورد، و برخي را نمي‏خورد و از غذاها ايراد مي‏گيرد، موجب مي‏شود تا کودک نگرش مناسبي به غذا پيدا نکند .


خوردن قسمت‏هاي خاصي از يک ماده غذايي، زير و رو کردن غذا، جست‏وجو در ظرف غذا، همه و همه رفتارهاي ناپسندي است که کودک از پدر، مادر و مراقبين خود مي‏آموزد . اين رفتارها در نهايت موجب مي‏شود که لذت غذا خوردن در جمع خانواده کم شود و در نهايت کودک نيز با بي‏ميلي به غذا خوردن خود ادامه دهد . مادر، پدر و مراقبين کودک بايد با رفتارهاي خود نشان بدهند که همه غذاها لذيذ، مهم و ارزشمند هستند .

نظم: نظم در خوردن غذا بسيار مهم است و هم غذا خوردن مي‏تواند به نظم کودکان کمک کند و هم نظم مي‏تواند ميزان ميل کودکان را براي خوردن افزايش دهد . زمان هر وعده از غذا بايد ثابت و مشخص باشد . اين درست نيست که يک بار کودک را ساعت 6 بيدار کرد و به او صبحانه داد، روز بعد ساعت 10 و روز ديگر ساعت 8 صبح . بايد يک زمان مشخص را براي هر وعده غذايي در نظر گرفت . اين نظم کمک مي‏کند تا معده کودک براي خوردن غذا منظم عمل نمايد . نامنظم بودن ساعت‏هاي هر وعده غذا به بي‏اشتهايي کودک منجر مي‏شود .



تنوع غذايي : تنوع مواد غذايي جدا از اين که نيازهاي مختلف جسماني کودک را تامين مي‏کند، بي‏اشتهايي او را هم رفع مي‏کند . هر روز مي‏توان مواد صبحانه، ناهار و يا شام را تغيير داد . اين که هر روز صبح کودک شير و نان بخورد، طبيعي است که موجب بي‏اشتهايي او مي‏شود . براي مثال مي‏توان يک روز کره، روز ديگر پنير و در روزهاي ديگر، تخم‏مرغ، آب‏ميوه، عسل و . . . در صبحانه کودک گذاشت .



بعضي از پدرها و مادرها چون خودشان به عنوان مثال هويج و يا کدو دوست ندارند، اين مواد را به کودکان نيز نمي‏دهند . انواع سبزي‏ها براي کودک مفيد است و از همه آن‏ها مي‏توان در غذاهاي مختلف استفاده کرد . به دلايل مختلف، گروهي از کودکان بعضي از مواد غذايي را دوست ندارند . ممکن است کودکي سيب‏زميني، هويج، يا لوبيا را دوست نداشته باشد . مراقب کودک بايد دقت کند که آيا اين دوست نداشتن يک عادت غلط است‏يا واقعا ميل به خوردن آن ندارد . اگر پس از بررسي‏هاي دقيق متوجه شديد که کودک يک ماده غذايي مثلا سيب‏زميني را دوست ندارد، بهتر است از دادن آن ماده غذايي براي مدتي صرف نظر کنيد و کودک را مجبور به خوردن آن نکنيد . براي مثال کودکاني که از برنج زياد استفاده مي‏کنند بدنشان کمتر به سيب‏زميني پخته نياز پيدا مي‏کند . يا کودکاني که زياد گوشت مي‏خورند کمتر از لوبيا استقبال مي‏کنند . در حقيقت نياز آن ماده غذايي به شکل ديگري تامين مي‏شود .



بي ‏اشتهايي رواني : بخش بزرگي از بي‏اشتهايي کودکان بيشتر جنبه رواني دارد . معمولا کودکاني که با يکي از اعضاي خانواده خود مشکل دارند، به غذا بي‏ميل مي‏شوند . کودکاني که پدر و مادر مستبد دارند و يا از طرف اعضاي خانواده خود اذيت مي‏شوند بي‏اشتها مي‏شوند . بعضي وقت‏ها نيز کودک از طريق ابراز بي‏ميلي و يا غذا نخوردن قصد دارد نظر ديگران را به خود جلب کند . در اين حالت مراقب کودک بايد دقت کند و به شکل‏هاي مختلف به نيازهاي کودک توجه نمايد . بسيار غم‏انگيز است که کودک بخواهد از طريق غذا نخوردن جلب توجه کند

اين مطالب به درد ما مادرها ميخوره كه كودكان دلبندمان بي اشتها هستند
مرسي دوست عزيز

سلام بابت مطلب جالبتون ممنون
ولي باور كنيد من هر چيزي رو براي دختر3 سالم انجام دادم ولي نتيجه نگرفتم با اينكه خونه دار بودم اما به توصيه يك دوست اونو فرستادم مهد حالا ميبينم مشكل دخترم حل شده چون توي مهد همه بچه ها غذاهاشون رو با اشتها ميخوردن و براي غذا خوردن با هم مسابقه ميگذاشتن اونم اشتهاش براي خوردن تحريك ميشه

باسلام وارادت
دختر4سال و9ماه من خیلی بدغذاست خیلی تلاش میکنم ولی نمیشود صبحانه هرروزخامه وعسل ونان وشیروبرای ناهاروشام هم یاماکارونی یابرنج سفید باکره همراه باکتلت یاکباب تاوه ای یا من چون اصالتارودباری هستم کباب تاوه ای که دران سبزی محلی داردباروغن زیتون طبخ میشود میخوردوگاهی اش رشته میوه هم خیار گاهی موز سبزیجات هویج وشوید مخورد شیرهم خوب میخورد البته گاهی کرپ تنها راهم استفاده میکند.ایا این مواد غذایی برایش باتوجه به سن ورشداوکافی است؟ اینهاراکه نوشتم شاید 3لقمه بیشترنخورد.مکمل اهن وسایر مکملهاراهم نمیخورد. شکمش کارمیکند ولی سفت است .خواهشن بگویید چه  کنم  .باتشکرفراوان

 
دختر من ۱۷ ماهه هست از وقتی‌ میره مهد بهتر غذا میخوره ولی‌ شکمش خیلی سفته به نظر شما باید چی‌ کار کرد آب آلو هم زیاد موثر نبود هر شب از دل‌ درد بیدارمیشه عرق نعنا هم موثر نیست
 
 

 سلام عزيزم شما بايد توي برنامه غذايي از روغن زيتون و روغن انجير و آلوچه  استفاده كنيد و شير برنج و موز و انار رو كمتر استفاده كنيد.

 
مرسی‌ عزیزم من فکر کنم موز و ماست خیلی میخوره ولی‌ یاد روغن زیتون نبودم مرسی‌
 
 

من هم دو تا بچه بد غذا دارم واقعا هر کاری کردم خوب نشدند .شیر/ میوه/ اب میوه/ سالاد/ گوجه/ میخورند اما امان از یک قاشق خورشت.دخترم که فقط صبحانه پنیر با چایی میخوره در صورتی که من وباباش لی به چایی نمیرنیم.

shiraz نوشته است:
من هم دو تا بچه بد غذا دارم واقعا هر کاری کردم خوب نشدند .شیر/ میوه/ اب میوه/ سالاد/ گوجه/ میخورند اما امان از یک قاشق خورشت.دخترم که فقط صبحانه پنیر با چایی میخوره در صورتی که من وباباش لی به چایی نمیرنیم.


عزيزم غصه نخور نمي دونم اين بچه ها چشون شده دختر من ديگه مهد نمي ره صبحانه نمي خوره نهار رو اسمشو نيار وشام رو كه قربونش برم رژيمه تنها چيزي كه ميخوره شيره نمي دونم چي كارش كنم دكتر تغذيه هم بردمش يه ليست بلند و بالا برام نوشت كه بايد بخوره چون نسبت به سن و قدش خيلي وزن كم داره ولي خوب وقتي نمي خوره چيكارش كنم






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن