واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كتابها و گفتههایی از بزرگان ادبیات،در مورد پیامبر اعظم (ص)
1023عنوان کتاب در مورد پیامبراعظم(ص) در 10 سال گذشتهبه گزارش ایسنا، با توجه به این آمار كه از بانك اطلاعاتی خانهی كتاب ایران بهدست آمده است، میتوان گفت، كتابهای تالیفی و منتشرشده در این حوزه، بیشتر آثاری هستند كه با نگاهی تاریخی به رشتهی تحریر درآمدهاند .در این میان تقریبا در همهی این تعداد به مسالهی بعثت نبی اكرم (ص) پرداخته شده است كه از آن جمله میتوان به:«محمد [ص] پیغمبری كه از نو باید شناخت» كنستان ویرژیل گیورگیو، ترجمه ذبیحالله منصوری -- «فروغ ابدیت» جعفر سبحانی (در دو مجلد، تجزیه و تحلیل كاملی از زندگانی پیامبر اكرم (ص))-- «سیمای معراج پیامبر [ص] از دیدگاههای گوناگون» محمدمهدی اشتهاردی-- «سنن النبی» (آداب سنن و روش رفتاری پیامبر گرامی اسلام)، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی، ترجمه عباس عزیزی -- «اولین دانشگاه آخرین پیامبر [ص]» شهید دكتر سیدرضا پاكنژاد در بیش از 12 جلد( كه در برخی از مجلدهای این مجموعه به ویژگیهای شخصیتی پیامبر (ص) پرداخته شده است) -- «قصههای قرآن» محمدمهدی اشتهاردی -- « اسرار معراج پیامبر اسلام [ص]» حاج شیخ علی قرنی گلپایگانی -- «الابطال» توماس كارلایل، نویسندهی انگلیسی، -- «پیامبر (ص)» زینالعابدین رهنما -- «حیات محمد (ص)» حسنین هیكل -- «در مكتب وحی» جعفر سبحانی -- «مكاتیب الرسول» علی احمدی -- «ناسخ التواریخ» محمدتقی لسانالملك (سپهر) (كه پنج جلد اول این مجموعه به طور مستقل به زندگانی پیامبر (ص) میپردازد) -- «ازهجرت تا رحلت» سیدعلی اكبر قریشی -- «بحار الانوار» علامه محمدباقر مجلسی در 18مجلد -- «زندگانی پیامبر اسلام (ص)» سیدمحمدرضا آقامیری -- سیرت رسولالله» ابن هشام و بسیاری عنوانهای دیگر.بعثت مورد توجه ترین مبحث برای نویسندگان شیعه و سنیعلی كورانی - مولف - دربارهی آثار نوشتهشده مربوط به پیامبر (ص) و بعثت، معتقد است كه بعثت پیامبر (ص) موضوعهایی زیادی را در خود دارد كه همواره مورد توجه نویسندگان برای خلق اثر بوده است، اما در این میان موضوع وحی بیشتر مورد بحث اندیشمندان شیعه و سنی قرار گرفته است.به گفتهی او، سطح كیفی آثار در زبان عربی بهتر شده، اما در سالهای اخیر در آثار فارسیزبان كمی این سطح افت داشته است. علاوه بر این، نوشتن از بعثت و ویژگیهای شخصیتی پیامبر اسلام (ص) در طول تاریخ همواره مورد توجه مورخان و نویسندگان سایر ملتهای دنیا قرارگرفته است؛ به گونهای كه این امر همچون ظهور و گسترش دین اسلام از شرق تا غرب عالم را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری را بر آن داشت تا در مقابلش سر تعظیم فرود آورند و زبان به تحسین گشایند.گفته هایی در مورد شخصیت پیامبر اکرم(ص)در كتاب «اسلام و عرب» فلوبر گوستاو لوبون به نقل از لئو تولستوی - نویسنده و فیلسوف اخلاقگرای روسی - كه آموزههایش اغلب سرمشق رهبران بزرگ سیاسی در جهان، ازجمله گاندی بوده، آمده است: « شخص شخیص پیامبر اسلام (ص) سزاوار همه گونه احترام و اكرام است. شریعت پیغمبر اسلام (ص) بهعلت توافق آن با عقل و حكمت در آینده عالمگیرخواهد شد. »واشنگتون ایروینگ - نویسنده و كنسول آمریكا در اسپانیا - در كتابی با عنوان «محمد و پیروانش» (MOHAMAD AND HIS SUCCESORS) آورده است:« تمام آیات قرآن محكم و پرمعناست. »در كتاب «محمد [ص] عند علما الغرب» به نقل از كارل ماركس نیز دربارهی بندهی برگزیدهی خدا آمده است:«محمد (ص) مردی بود كه از میان مردمی بتپرست با ارادهای آهنین برخاست و آنان را به یگانهپرستی دعوت كرد و در دلهایشان جاودانی روح و روان را بكاشت، بنابراین او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته تاریخ شمرد، بلكه سزاوار است كه به پیامبری او اعتراف كنیم و از دل و جان بگوییم كه او پیامبر خدا بوده است. »مهاتما گاندی - رهبر مبارز هند - در «اسلامشناسی غرب» عنوان كرده :« حیات شخص پیامبر اسلام به نوبهی خود نشانه و سرمشق بارزی برای رد فلسفه عنف و اجبار در امر مذهب است. »در اینباره دیدگاه جواهر لعل نهرو هم در كتاب «نگاهی به تاریخ جهان مذهبی» این است كه:« آیین پیامبراسلام به واسطهی سادگی و راستی و درستیاش و دارا بودن طعم دموكراسی و برابری، مورد استقبال تودههای كشورهای مجاور واقع شد. »ولتر فرانسوی نیز در «اسلام از نظر ولتر» گفته است:«حضرت محمد [ص] بیگمان مردی بسیار بزرگ بود. وی جهانگشایی توانا، قانونگذاری خردمند، سلطانی دادگر و پیامبری پرهیزگار بود. اوبزرگترین نقشی را كه ممكن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا كند، در روی زمین ایفا كرد. »پیر سیمون لاپلاس - منجم و ریاضیدان فرانسوی قرنهای 18و 19 میلادی - كه نظریاتش تحول بزرگی در نجوم ایجاد كرده، معتقد است:« گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم، ولی آیین حضرت محمد (ص) و تعالیم او دو نمونهی اجتماعی برای زندگی بشریت است. بنابراین اعتراف میكنیم كه ظهور دین او و احكام خردمندانهاش بزرگ و باارزش است و بههمین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد [ص] بینیاز نیستیم. »ارنست هگل آلمانیالاصل و از فلاسفه قرن 19 در «زندگانی محمد[ص]» نوشته:« توماس كارلایل میگوید، اسلامیت طرح خیلی جدید و در عین حال، طرز غیر مخدوش و بسیار عالی توحید است. »هربرت جرج ولز - نویسنده و محقق انگلیسی - در كتاب «سرمایه سخن» مینویسد:« اسلام تنها دینی است كه هر بشر شرافتمند میتواند به داشتن آن افتخار ورزد. »گوته - دانشمند، شاعر و نویسندهی آلمانی - كه تاثیر عمیقی بر ادبیات آلمان و جهان بهجای گذاشته، در كتاب «دیوان شرقی و غربی» میگوید:«مندرجات كتاب قرآن ما را مجذوب میكند و به شگفت میآورد و سرانجام به تعظیم و احترام برمیانگیزد. »لینک : معلم روایت گر آخر الزمانی ترین اشعار(قسمت اول) جشنواره موسیقی مدح حضرت رسول (ص) معراج حضرت رسول
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1143]